Liikunta odotusaikana

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Odottajat, harrastatteko liikuntaa? Mitä liikuntaa harrastatte? Täältä voi tarkistaa, mitkä liikuntalajit eivät ole turvallisia odotusaikana. Oletko joutunut jättämään jonkin liikuntalajin pois raskausajaksi?

Itse lenkkeilin esikoista odottaessa.
 
1-2 h kävelylenkit päivittäin + 3-4 krt viikossa kuntosali/spinning. Kahvakuulan ja pumpin jouduin jättään pois loppukolmanneksella. Salilla jouduin jättään maastavedot, vapaat kyykyt ja selällään tehtävät liikkeet pois. Toisaalta uinti tuli uutena puoli välissä :) Nyt rv 38 menee enää sali ja/tai spinning ja kävelylenkit. Ihanasti nyt sikiön kai laskeuduttua kävelykååb ei ole enää tuskaisaa kun liitoskivut on poistuneet! :) toki tilalla on paine kohdunsuulla mutta se on pientä liitoskipuihin verrattaessa.
 
En varsinaisesti harrasta kuin joogailua pari kertaa ja raskaampaa jumppaa kerran viikossa kotona. Arkiliikuntaa sen sijaan kertyy melko paljon: pyöräilen töihin ja töissä (4-20km/pv, sähköpyörällä tosin) ja työpäivän jälkeen lenkitän koiran.

Tuo pyöräily on nyt talven kolkutellessa ovella alkanut arvelluttaa. En ole aiemmin pyöräillyt talven läpi, nyt oli tarkoitus, koska se on paras tapa liikkua töihin ja töissä, kun bussit kulkee huonosti ja kävely pistää vatsaan. Mutta uskallanko? Nastarenkaat toki laitattaisin ja ajelisin varovasti, mutta entä jos silti kaadun? Tai entä jos investoin noihin renkaisiin, mutta pyöräily muuttuukin hetipian niin epämukavaksi, että se pitää lopettaa?

Onko muilla kokemusta pyöräilystä raskauden aikana? Entä nimenomaan talvipyöräilystä?
 
En varsinaisesti harrasta kuin joogailua pari kertaa ja raskaampaa jumppaa kerran viikossa kotona. Arkiliikuntaa sen sijaan kertyy melko paljon: pyöräilen töihin ja töissä (4-20km/pv, sähköpyörällä tosin) ja työpäivän jälkeen lenkitän koiran.

Tuo pyöräily on nyt talven kolkutellessa ovella alkanut arvelluttaa. En ole aiemmin pyöräillyt talven läpi, nyt oli tarkoitus, koska se on paras tapa liikkua töihin ja töissä, kun bussit kulkee huonosti ja kävely pistää vatsaan. Mutta uskallanko? Nastarenkaat toki laitattaisin ja ajelisin varovasti, mutta entä jos silti kaadun? Tai entä jos investoin noihin renkaisiin, mutta pyöräily muuttuukin hetipian niin epämukavaksi, että se pitää lopettaa?

Onko muilla kokemusta pyöräilystä raskauden aikana? Entä nimenomaan talvipyöräilystä?
Ei ole raskaana talvipyöräilystä tietoa, mutta raskaana pyöräilin rv23 asti, kunnes joudun pienimuotoiseen onnettomuuten. Toinen pyöräilijä tuli vastaan väärällä puollella tietä, ja kaatusin. Piti käydä synnärillä ku pimperosta oli tullut verta :oops::oops: pelotti, ja itketti. Siihen loppu mun pyöräily raskausaikana. Vaikka vieläkin rv37 sujuisi se fyysisesti, mutta kun toisista ei tiedä aina liikenteessä. Varmaan uskaltaisin seuraavassa raskaudessa pyöräillä siihen asto kunnes kohtu nousee pois lantion suojasta. En halua pelotella siis mitenkään tällä omalla stoorilla :)
 
Itellä ei oikeestaan varsinaisesta pyöräilystä ole kokemusta, mutta ainakin spinningissä mulla välillä on maha tiellä. Jotenkin se etukeno asento saa polvet tökkimään mahaa, ja välillä se supistaa. Pidänkin spinningtuntien aikana aina välillä ”taukoa” päästämällä irti sarvista istumalla selkä suorana. Ja pahimpien liitoskipujen aikaan kyllä myös toosa huusi hoosiannaa siinä satulassa istuessa... :hilarious: voisin kuvitella, että oikeassa pyöräilyssä nää vois myös olla ongelmana. Mutta toisaalta säilyyhän ne talvirenkaat sitten myös seuraavalle talvelle, eli eipä se sinällään hukkaan menisi :)
 
Harrastan Crossfitia, lenkkeilyä sekä kävelyä oman jaksamisen mukaan. Aluksi epäröin erityisesti tuota crossfitia, mutta keskustelin siitä neuvolassa sekä valmentajan kanssa ja molemmat tahot olivat sitä mieltä, että kun on harrastanut sitä iät ja ajat, voi hyvin jatkaa samaan malliin. Toki itseään kuunnelleen. Näin 16. viikolla on vielä sujunut ihan vanhaan malliin. Mitään lisätavoitteita en ole enää ottanut vaan treenailen kontoa ylläpitävällä tahdilla :) Onko täällä muita crossfittereitä tai painonnostajia?
 
Noniin, nyt on nastat alla ja olen siis valmiina talveen! Perjantaina meinasinkin jo kaatua mutkassa, mutta onneksi olin tiedostanut liukkaat ja vauhti oli superhidas. Sain siis jaloilla hyvin vastaan. Tämä ei siis vielä säikäyttänyt, koska samalla tavalla kävellessä voi likastua tai autolla ajaa ojaan (ajokorttia minulla ei tosin olekaan).

Mutta asiasta toiseen: Onko kukaan harkinnut Maikki Marjaniemen kurssia Vahva raskaana? Näyttää olevan uusi kurssi ensimmäiselle ja toiselle kolmannekselle, nyt tarjouksessa 49e (löytyy aiheeseen liitttyvän blogipostauksen kautta Maikin sivuilta). Mua toi kiinnostelisi, vaikka mulle se tulee ehkä vähän myöhässä (toinen kolmannes jo hyvää vauhtia menossa). Oon aiemmin käynyt Maikin kurssin Jenkkakahvoista tiimalasiksi, ja sen koin itselleni tosi hyödylliseksi. Nyt siinä tulleet kotijumpat tuntuu kuitenkin jo vähän raskailta, ja Yogaian joogatunneilla taas tuntuu olevan jatkuvasti vatsamakuuta :/ Pari äitiysjoogatuntia sieltäkin onneksi löytyi, mutta lihaskuntoon kaipailisin uusia ideoita (kotijumppaan). Onko vinkkejä, mistä moisia voisi löytää?
 
Nyt on käynnistymässä viimeinen kolmannes. Olen liikkunut läpi raskauden, mutta kevyemmällä otteella. Käyn edelleen salilla muutaman kerran viikossa, kerran bodybalancessa ja kävelyllä pari kertaa. Joskus teen kotona kahvakuulatreenin. Tavoitteena on liikkua vähintään neljänä päivänä viikossa ja ihan silleen rennosti. Yritän olla ottamatta stressiä ja liikkua niin, että hyvältä tuntuu. Tähän vielä päälle päivittäiset lyhyet hyötykävelyt töihin ja takaisin.
 
Takaisin
Top