Liikunta ja kehonhuolto

nmg

Näppärä viestien naputtelija
Kesä-äidit 2020
Millaisia liikutaharrastuksia täällä porukalla on (vielä)? Joko olette jättäneet jotain pois?

Omiin harrastuksiin viime vuosina ovat kuuluneet käytännössä koirien lenkitys, pyöräily sekä jooga ja agility silloin tällöin. Varsin vaihtelevasti lihaskuntoa tehnyt ja kokeillut eri juttuja. Sairastelun myötä ylipainoa on paljon (tullut hitaasti mutta varmasti viimeisen 5 vuoden aikana), mutta toissa kesänä tuli juostua vielä jopa 10km parhaimmillaan ja viime kesänä pyörällä taittui kesällä 50km lenkki ja 15km suuntaansa työmatkoja. Tyhjät tautavarastot vaan jumittaa aineenvaihduntaa, niin kaikkk apottaa ja hengästyttää aika nopsaa.

Nyt raskausaika menty aikalailla kävelyllä ja ilmoittauduin juuri äitiyspilatekseen. Joulukuulle kestää kerran viikossa ja tammikuussa voisi jatkaa samassa plus ottaa äitiysjoogan rinnalle. Molemmissa kuulostaa olevan sen verran hyödyllisiä juttuja, jotta saisi pidettyä itsensä kunnossa raskauden edetessä. Innolla jo odottelen maanantaita! :cat: Kotona en ole uskaltanut juurikaan jumppailla, kun ei ole varma jos joku liike ei ole kovin suositeltava, niin mukava mennä fyssareiden silmän alle ohjatulle tunnille. Sitten uskaltaa tehdä kotonakin taas :happy:
 
Olin aktiiviurheilija. Nyt yksinhuoltajana pääsen käytännössä vain koiralenkille ja sekin koirien iän ym. takia keskivauhtia kävellen. Töissä kun käyn 4kk, yritän mennä punttikselle ruokatauoilla. Kotona on crosstrainer ollut 3 vuotta. Olen käyttänyt 1 kerran. :banghead: Iltaisin ei vaan enää jaksa muuta kuin sohvaa ja aamuisin ei ole jaksanut herätä 6 aikaan jumpalle.
 
Joogaa ja lenkkeilyä, muuhun ei aika riitä. Joogailen siis kotona, kahvakuulaa myös heiluttelen. Nyt pahoinvointien kanssa tuntuu ettei pysty mihinkään, mulla valitettavasti pahoinvointi on ollut aamusta iltaan ja kaikki voimat pois. Toivottavasti kohta helpottaa niin sitten vain uuteen yritykseen, ennen treenasin kovaa, nykyään itselle armollisempi ja yritän liikkua mukavalla fiiliksellä. Raskauden myötä olen jättänyt lankut pois, koska netin mukaan voi altistaa vatsalihasten repeämiselle raskausaikana. Jooga on aika helppo ja mukava laji, joskus tilasin myös netistä niitä tunteja ja ne oli kyllä ihan toimivia.
 
Mä olen nyt joutunut jättämään kaiken liikunnan pois ihan vaan tän väsymyksen ja pahan olon takia. Harrastan juoksua ja teen sitä tukevia lihaskuntoharjoitteita ja esim joogaa.

Kova toive olisi, että väsymys alkaisi pian helpottaa ja pääsisi täältä sohvan pohjalta muuallekin, kuin töihin ja sänkyyn nukkumaan! laughing7

Ajattelin jatkaa juoksemista sinne asti kun se vaan hyvältä tuntuu ja on sallittua ja jatkaa muutenkin treenausta rajoitteet tietty huomioiden. Vatsalihasliikkeet taisi olla kiellettyjä viikolta 12 eteenpäin? :scratch
Mä en oo kuullut, että lankutuksesta olisi haittaa vaan olen nimenomaan ajatellut, että se on parempi liike. vs istumaannnousut yms. Täytyypä tutkailla asiaa!
 
Mä olen nyt joutunut jättämään kaiken liikunnan pois ihan vaan tän väsymyksen ja pahan olon takia. Harrastan juoksua ja teen sitä tukevia lihaskuntoharjoitteita ja esim joogaa.

Kova toive olisi, että väsymys alkaisi pian helpottaa ja pääsisi täältä sohvan pohjalta muuallekin, kuin töihin ja sänkyyn nukkumaan! laughing7

Ajattelin jatkaa juoksemista sinne asti kun se vaan hyvältä tuntuu ja on sallittua ja jatkaa muutenkin treenausta rajoitteet tietty huomioiden. Vatsalihasliikkeet taisi olla kiellettyjä viikolta 12 eteenpäin? :scratch
Mä en oo kuullut, että lankutuksesta olisi haittaa vaan olen nimenomaan ajatellut, että se on parempi liike. vs istumaannnousut yms. Täytyypä tutkailla asiaa!

Minulle joskus pt sano että ei suosittele suoria vatsalihaksia ja nimenomaan lankutus laitaa olla liike sieltä rankimmasta päästä :think005
 
Olin ennen raskautta löytänyt lenkkeilyn uudestaan, ja sitä tuli tehtyä säännöllisesti. Kotoa löytyy myös pieni kotisali. Valitettavasti hyperemeesi on kuitenkin vienyt mun voimat, enkä jaksa tehdä mitään. Paino laskee muutenkin sellaista vauhtia, että olen nyt jäädyttänyt kuntoilun toistaiseksi. Jos olo tästä jossakin kohtaa paranee, niin jotain äitiysjoogan verkkovalmennusta voisin kokeilla.
 
Lueskelin tuossa neuvolasta saamaani ohjetta ja totta tosiaan: lankuttaminen on ihan nou nou. Samoin kaikki kontallaan tehtävät vatsalihasliikkeet, jalkojen saksiliikkeet selinmakuulla ja vatsalihaspunnerrukset. No onneks tässä ei olekaan tullut mitään tehtyä kun olo on ollut niin kamala :biggrin
 
Mie löysin liikunnan ilon vasta viime syksynä. Sen jälkeen oon käynnyt laviksessa, hiitissä ja silloin tällöin maraton jumpilla kun niitä on jossain järjestetty. Hiitissä oon käynnyt eniten ennen raskautta. Kerran kävin raskauden aikana mut pahoinvoinnin takia en oo siellä pystynyt käymään. Ja toisaalta siinä on kyl sen verran nopea tempo ja liikkeet sellaisia et ei varmaan oo ihan parhain jumppa raskaana olevalle. Aikuinen lapsi jumpassa kävin syksyn ja nyt ilmoittauduin tammikuun ryhmään. Käyn siellä nuorimmaisen kanssa. Siinä liikkeet on suunniteltu myös raskaana oleville.
 
Alkuraskaudesta sali ja ryhmäliikunta jäivät pahoinvoinnin vuoksi, enkä ole korttia enää uusinut. Neuvolastakin on kehotettu elämään rauhallista elämää niin oma liikunta on tällä hetkellä koiran kanssa kävelylenkit ja taaperon kanssa touhuaminen :) Toivottavasti synnytyksen jälkeen olisi aikaa panostaa omaan liikkumiseen.
 
Käykö muut edelleen pumpissa tai muissa vastaavissa jumpissa? Teettekö kaikki liikkeet?
 
Minä harrastin syksyn astangajoogaa, mutta sitä ei suositella raskauden aikana, joten se jäi pois.
Nyt olisi tarkoitus aloittaa taas kevyt jumppa, missä aluksi vähän lämmitellään, sitten vähän lihaskuntoa ja venyttelyä.
Kuntosalilla kävin eilen ensimmäisen kerran raskauden aikana, mulla nyt 16+4. Ymmärsin että sekin on sallittua, kunhan kuuntelee omaa kehoa eikä tee äkkinäisiä rykäisyjä.
Helmikuussa osallistun äitiysjoogakurssille!
 
Mä oon käynyt vaan salilla ja helmikuussa kans raskausjoogaan!
En kyllä pumpissa tekisi kaikkia liikkeitä, riippuen tietty ohjelmasta joka on menossa! Ainakin vatsalihaksista suorat on jäänyt kokonaan pois sekä kaikki makuulla tehtävät liikkeet (sekä selin että vatsalla). Ja hypyt...
 
Joo, oon kyllä soveltanut aika paljon siellä. Teen tosi pienillä painoilla, en tee rinnalle ja ylöstyöntöä, teen selällään tehtävät rintalihakset vinopenkillä ja vatsalihasbiisissä teen pelkkää lantionnostoa (kun se oli noissa äitiysjumppaohjeissakin). Punnerrukset kontillaan. Hyppyjä siinä ei oo. Hankalaa on jotenkin tuo liikunta ylipäätään, kun en oo mikään kotijumppaaja ja koko ikäni käynyt ryhmäliikunnassa, niin tuntuu että kaikilla tunneilla on paljon sellaista, mitä ei saisi tehdä. Pumppia pidin nyt turvallisimpana niistä. Ja kun haluaisin kuitenkin tehdä vielä lihaskuntotreeniäkin, ettei pelkkää kävelyä. Mielestäni on jaossa huonosti selkeää tietoa siitä, mitä ihan oikeasti pitäisi välttää ja missä vaiheessa raskautta. Ja silti sanotaan, että liikkua pitää ja omien tuntemusten mukaan. Itsekin ilmoittauduin nyt äitiysjumppaan ja liikuntaneuvontaan.
 
Takaisin
Top