Liikunta/ harrastukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja iLa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

iLa

Puuhakas puhuja
Elomammat 2017
Miten olette liikkuneet ennen raskautta?
Harrastatteko jotain ennen raskautta ja raskauden aikana?

Itsellä on kaksi koiraa niin niiden kanssa tulee lenkkeiltyä jostain kumman syystä :) isäntä lupasi onneksi hoitaa koirien lenkitykset jos ja kun jossain kohtaa mie en enää pysty.
Päävastuu hoidossa on ollut tähän mennessä miulla :)

Yksi harrastuksista on ratsastus sitä ajattelin harrastaa niin pitkään kun vain kroppa antaa. Siinä kohtaa kun ei pääse kipuaa enää selkään täytyy varmaan alkaa ajamaan kärryiltä ;)

Mites teillä muilla?

Mulla on myös koira niin tietysti lenkit sen kanssa. Nykyään kun sillä ikää jo enemmän niin aika rauhallisia lenkkejä enää tulee käytyä. Lisäksi käyn salilla pari kertaa viikossa. Meinasin jatkaa sitäkin niin pitkään kun vaan kunto sallii. :)Tietysti kaikkia liikkeitä ei pysty tekemään.

• Tykkään
Reaktiot: iLa
Meillä vasta liikkumaan oppinut esikko hoitaa aika hyvin arjen hyötyliikunnan järjestämisen. Edellisen raskauden aikana jatkoin vanhoja sali- ja juoksuharrastuksiani, mutta raskaus pahensi mun rasitusastmaani niin pahasti, että juokseminen jäi nopeasti pois. Olin sen verran hullu, että osallistuin viikoilla 9-10 sadan kilometrin vuoristovaellukselle, sen ajattelin jättää tällä kertaa tekemättä :grin Loppuraskaudesta keskityin uintiin ja joogaan, ja niillä aion tämänkin raskauden selvitä. Voin muutenkin suositella raskausjoogaa kaikille, se helpotti oloja kummasti, ja on auttanut edellisestä raskaudesta palautumisessa.

Ekan kolmanneksen ajanhan voi esim. saliharrastusta jatkaa ihan niin kuin ennenkin, kunhan ei kauheesti suoria vatsalihaksia rasita. Toisen kolmanneksen aikana kannattaa keskittyä selän ja yläkropan vahvistamiseen, ja viimeisen kolmanneksen aikana aerobiseen liikuntaan. Käsiä on tietysti hyvä treenata, että jaksaa sitten kanniskella pientä. Yleisohje taitaa olla, että omien tuntemusten mukaan, ja kannattaa välttää sellaisia lajeja, joissa on putoamisen/kaatumisen/iskujen vaara. Kannattaa myös muistaa, että raskaus ei ole oikea aika tehdä uusia ennätyksiä; salilla kannattaa pudottaa hiukan painoja ja tehdä vaikka enemmän toistoja. Mulla oli esikon kanssa kauhea ongelma, kun uinti sujui niin hyvin, että oli suuri kiusaus alkaa rikkoa omia vanhoja matkauintiennätyksiä, mutta järjen kanssa tässäkin!

Kylmä totuus kuitenkin on, että mitä paremmassa kunnossa äiti pitää itsensä raskauden aikana, sitä nopeammin hän todennäköisesti toipuu synnytyksestä. Kaikki, mihin oma vointi ja kunto riittää, on plussaa! Vaikka se olisi sitten päivittäinen kävely koiran kanssa, niin sekin riittää. Kannattaa myös muistaa, että ei ruoski itseään liikaa, jos ekan kolmanneksen aikana ei vaan jaksa treenata. Sekin on ihan normaalia.

Mä pelaan joukkueessa (en nyt täsmennä sen tarkemmin) ja vähän jännittää sen kanssa, ettei pallo tule sitten vatsaan. Lopetan varmaan viimeistään puolen vuoden päästä sen. Muuten sali ja lenkkeilyt :)

• Tykkään
Ainiin, ja vesijumppaa ja uintia ajattelin sitten alkaa harrastamaan jahka masu kasvaa :)

• Tykkään
Mä pelaan jalkapalloa ja se on suositeltavaa lopettaa viikolla 16, muistan viime kerrasta.. Joten nautin nyt vielä siitä kun voin! Muuten käyn esikoisen kanssa kävelylenkeillä ja sitä pystyy tekemään toivottavasti loppuraskauden ajan :)

• Tykkään
Viime kerralla harrastin telinevoimistelija n. ekan kolmanneksen. Lääkäriltä kysyin niin kuulemma niin kauan olisi saanut harrastaa kunnes maha olisi ollut tiellä, kun vauva kuulemma on aika hyvin turvassa ja pehmustettuna vielä siinä vaiheessa. Ihan niin pitkään en kuitenkaan jatkanut kun alkoi tuntua vatsassa ja selässä ikävältä ja muutenkin piti vähän rauhoittaa treenausta.

Nyt en okaan sit treenaillu työn, opiskelun ja esikoisen ohella oikeastaan yhtään mitään ja olo on vähän plösähtänyt. Ei ole ylipainoa tms mut ei kyllä lihaksia tai hyvää kuntoakaan :/

Ilmoitettiin esikoinen syksyksi aikuinen-lapsi temppujumppaan, joten sinne tulee nyt mentyä vuorotellen miehen kanssa ja samaan aikaan on tarjolla ohjattua kuntosaliharjoittelua niin sinne ajattelin suunnata kun on miehen vuoro jumppailla lapsen kanssa.

• Tykkään
Mä ohjaan Zumbaa ja jatkan sitä (samoin kun jatkoin myös viime raskaudessa) niin pitkälle kuin pystyn. Ja viimeksi kun en enää pystyny ohjaamaan, kävin kuitenkin muiden tunneilla.

Mie vain toivon että pystyn jotenkin liikkumaan koko raskauden.
Aina ollut liikkeessä niin en "osaa" olla paikallani..
Jos ei muuta niin sit edes rauhallisia lenkkejä toisen koiran kanssa.

Harrastaakos kukaan pokemonia ;D
Itse tuli kaverin kanssa käytyä useinkin poke metsällä..
Nyt olisi taas haluja lähteä mutta itse kun on yökyöpeli eikä viitti yksin mennä :(

iLa, mä käyn päivittäin esikoisen kanssa pokemetsällä :D Tytön kärryissä on mukiteline, johon kännykän saa kätevästi pystyyn.

• Tykkään
Mä oon aina liikkunu paljon, mutta nyt jämähtäny ihan täysin. En tiiä miten uskallan liikkua, kun aina ennen oon harrastanut kovilla painoilla ja paljon ponnisteluja ja "vaarallisia lajeja"... Niin jäänyt nyt alkuun ihan kokonaan kaikki... Onneks koirat pitää liikkeellä ees vähä.

Mä aion treenata ja lenkkeillä niin kauan ku vaan pystyy :) kolme kehonpaino- tai kahvakuulatreeniä viikossa ja lenkkiä lisäks :)

Mäkin tykkään vauhdikkaista lajeista ratsastuksesta ja lumilautailusta. Ratsastus on jäänyt muista syistä mutta ens talvena saa varmaan koko laskettelun unohtaa. Pitää salillakin miettiä millasia painoja uskaltaa käyttää ja ainakin vatsa ja selkälihaksia tehdä varovasti.

Mä oon kans lautaillut, laskenut Alpeilla ja Juralla, mutta nyt saa jäädä se harrastus tyystin.
Joten salilla käyn ja lenkillä, raskaus huomioiden nyt sitten myöhemmin.

• Tykkään
Tein juuri sellaisen 30min ihanan, keskirankan rankaa vahvistavan pilates treenin. Ai että tuntui mahtavalle ja rentoutti samalla pitkän päivän jälkeen. Nyt saunaa ja lasi kylmää vettä kaveriksi :)

Mä aloin käymään säännöllisesti salilla vuosi sitten ja hyvään kuntoon olen itseni saanutkin. Salia aion jatkaa mutta kuten liliina kirjoitti niin ehkä painot vähenee ja erilaisia liikkeitä joidenkin tilalle mitkä ei onnistu. Omaa kehoa kuunnellen, kyllä Se on viisas!

Esikoisen odotuksessa kävin kävelyillä ja siinäpä Se. Nyt aion treenata niin kauan kuin vaan mahdollista!

Mä oon lähinnä hyötyliikkuja: yliopistolle puolen tunnin matka ja keskustaan siitä jatkoa toinen mokoma, reippaasti kävellen. Me asutaan lisäksi aivan upeiden metsäpolkujen vieressä, ja tarpeen mukaan löytyy sitten ihan kunnon pururadat useamman kymmenen kilsan matkalle. Mulla on ollut aiemmin masennusta, vaikeatakin, ja oon huomannut, että tuolla puskissa kuljeskelu auttaa nollaamaan. Keskusta-asukkina olin hermoraunio.

Mua harmittaa, kun ennen esikoista olin tosi hyvässä kunnossa ja liikuin paljon. Harrastukset oli kuitenkin semmoisia, että raskauden edetessä niistä oli pakko luopua, ja sittenpä ne onkin jäänyt oikeastaan kokonaan. Tuntuu, että nykyään oon vaan ihan pulla koko ihminen eikä siitä entisestä oo tietoakaan.. Ja nyt en oikein osaa aloittaa mitään uuttakaan harrastusta, kun kuitenkin jäis sitten jossain kohti taas tauolla + työajat rajoittaa jonkun verran semmosia harrastuksia, missä olis tietty treenipäivä/-aika. Mikään juoksu/hiihto/tms ei kiinnosta ei sitten pätkääkään. Että nykyään sitten käytän koirat suunnilleen lenkillä ja siinäpä sitten onkin mun liikunnat!

Heips, täällä kans yks ratsastava mama. Ihan oma heppanen löytyy. Olen ajatellut ensimmäisen kolmanneksen ratsastaa suht sormaalisti, mutta sen jälkeen se on pakko jättää muille. Luotan hevoseeni todella paljon, mutta se on nuori ja täysin varmaa hevosta ei ole olemassakaan. Kilteinkin hevonen voi esim. kaatua vahingossa. Olen siis ratsastanut lähemmäs viisitoistavuotta ja omia on ollut jo useampi. Nyt on vielä hauskaa se, että nyt laidunkauden loppuessa saan hepat kotia. Omalle hevoselle ostin kaveriksi pienen shettiksen lastenponiksi.

Muista liikuntaharrastuksista. Ensimmäisessä raskaudessa lihoin noin 30kg. Se oli järkyttävää huomata raskauden jälkeen missä kunnossa sitä oltiin. Toki ruokavalio oli siinä se suurin syy, mutta nyt aijon myös liikkua enemmän. Parin vuoden aikana olen pudottanut kaikki raskauskilot ja hieman enemmänkin. Aluksi kävin salilla, kun en pystynyt kunnolla vielä ratsastamaan hevosellani mm. oman painon ja hevosen nuoruuden vuoksi.
Kun aloitin taas hevosen liikutuksen oli pakko jättää sali pois. Siihen oli syynä lapsenvahti asiat. Kun sain jonkun vahtimaan naperoa, käytin ajan hevoseen.
En toki jättänyt lihaskuntoharjoittelua siihen vaan siirryin hiekkalaatikon viereen. Siellä tein kehonpaino treeniä. Myös käsipainot ja pari kahvakuulaa löytyy. Esim. ennen sitä en saanut yhtään oikeaa miestenpunnerrusta, nyt niitä menee noin 15.

Nyt mietityttää mitä sitä voi tehdä raskausaikana. Esim. kyykyt, punnerrukset, leuanvedot?

Takaisin