Liikunnasta

Minä harrastan vielä ratsastusta, tosin varmoilla hevosille vain ja kevyesti. Olen tylännyt käydä pitkillä kävely lenkeillä, mutta sen jälkeen alaselkä on iha älyttömän kipeä! Onko muilla alaselkävaivoja? Mietin vaan että mitä liikuntaa sitä pystyisi harrastaa, jos kävely ei onnistu salille en tämän maan korona tilanteen takia pääse menemään, muutoin voisi tehdä saliharjoitteita.

Mä olen tehnyt kotona virtuaalijumppatunteja ( Elixian) ja joogaa samoin. Kun en itsekään halua mennä ryhmäliikuntaan ja kuntosalille pahimpaan korona-aikaan. Kotona saanut kyllä kunnon jumpat tehtyä kehon painolla,kuminauhoilla, käsipainoparilla ja muutamalla kahvakuulalla, jotka meiltä löytyy. Sitten olen käynyt paikallisella "ulkokuntosalilla", jossa on kymmenkunta laitetta, siellä kun käy hiljaiseen aikaan saa rauhassa ja turvallisesti treenattua.
 
Haluaisin itse käydä treenaamassa, mutta vointi on niin huono että oksennus tuntuu lentävän jos edes kävelen liian kovaa tai käännän päätä :/ Nyt 7+4. Ilmeisesti neuvolasta saa todistuksen raskaudesta että salin voisi jäädyttää hetkeksi. Ei mitään mahdollisuutta urheilla itselläni nyt :sad001
 
Minä harrastan vielä ratsastusta, tosin varmoilla hevosille vain ja kevyesti. Olen tylännyt käydä pitkillä kävely lenkeillä, mutta sen jälkeen alaselkä on iha älyttömän kipeä! Onko muilla alaselkävaivoja? Mietin vaan että mitä liikuntaa sitä pystyisi harrastaa, jos kävely ei onnistu salille en tämän maan korona tilanteen takia pääse menemään, muutoin voisi tehdä saliharjoitteita.

Melkein päivittäin alaselän särkyä, painottuen vas. puolelle. Provosoituu milloin mistäkin: kävelystä, istumisesta.. Menee sitten omia aikojaan ohi. Neuvolastakin käski pitää seurantalinjan ja välttämään kaikkia nopeita liikkeitä esim. ei pikaisia juoksuaskelia, nousemaan hitaasti ylös yms.
 
Mä oon käyny kävelemässä, tavoite oli 5h viikossa, ja sen lisäksi salilla aina, kun on ehtinyt.
Mutta jostain viikolta 5-6 eteenpäin mut valtas niin järjetön symys, että molemmat jäi, sekä kävely että sali. Yössä nukuin 9 tuntia, ja silti päivällä nukahdin heti, kun menin sohvalle loikoilemaan ja saatoin nukkua parikin tuntia. Ja normaalisti olen nukkunut ehkä sen 7 tuntia tössä enkä ikinä päiväunia. Nyt alkaa väsymys poistua, kun mennään jo viikolla 14, niin tarkoitus on nyt palata tuohon vanhaan systeemiini, sen verran kunto on rapistunut.
 
Soudan, hiihdän, käyn salilla, loikkareeni vaihtui rappureeniksi, juoksut ovat lyhyempiä pätkiä jonkun aita liikkuvuus sarjan jälkeen. Astma lääkkeitä otettiin pois koska kaikkk eivät sovi raskaana olevalla. Tämän johdosta juoksu ei onnistu sillä limaa kertyy keuhkoputkeen niin paljon että oksennan sitä pois. Kaikki muut lajit tuntuvat hyvältä.
 
Mä oon käynyt nyt raskausaikana paljon kävelemässä. Pelailin miehen kanssa sulkapalloa vielä alkuraskaudesta, mutta se jäi pois kun koronatilanne taas paheni. Nyt olen kävelyn lisäksi tehnyt kotitreeniä fysioterapeutilta saaduilla ohjeilla. Eli mennään todella varman päälle tällä hetkellä liikunnan kanssa.
Hieman harmittaa että kaikki ennen harrastamani ryhmäliikunta on jäänyt, mutta se on siis koronasta johtuva asia, ei raskaudesta. Haluaisin mennä johonkin raskausjoogaan tai -jumppaan, mutta nyt ei varmaan mitään sellaista edes järjestetä ja olisihan se muutenkin turha riski.
 
Ja täytyy vielä sanoa, että jos teillä on jotain pakara- tai alaselkäkipuja, niin suosittelen kyllä raskauteen erikoistunutta fysioterapeuttia! Heillä on hyvät tiedot raskauden vaikutuksista kehoon ja osaavat suositella juuri näihin vaivoihin auttavia liikkeitä! :)
 
Takaisin
Top