liikunnasta vähä hölmöjä kysymyksii

anskuu

Silmät suurina ihmettelijä
aah, en löydä oikeen mistää mitää tarkkaa tietoa liikunnasta raskauden aikana, senpä takia kysyn täältä nyt..  
Eli miten tarkaan on määritelty mitä ja kuinka paljon liikuntaa saisi harrastaa raskaana ollessa? Olen kuullut, et kannattaisi välttää kohdun hölskymistä aiheutuvaa liikuntaa, ja pitäis harrastaa mielummin esim. uimista tai muuta rauhallista liikuntaa..
"Ongelmana" tässä on nyt se et tykkään käydä spinningissa , pumpissa ja muissa vastaavissa jumpissa, ja kaiken lisäksi jaksan tosi hyvin .. olen tosin vasta 7 rv., mut pitäiskö minun rajoittaa vähän? olen kuitenki aina ollut liikunnallinen ja haluan harrastaa samalla tavalla liikuntaa niinkuin ennenkin, mut en haluu  et siit tulee myöhemmi joitain ongelmii sikiölle.. aaah! :/
 
Itse harrastin spinningiä viimeksi, kun olin raskaana ja sitä voi kyllä harrastaa niin pitkälle, kun itsestään hyvältä tuntuu ja jos vaan pystyy  ottamaan tunnin vähän kevyemmin. Ettei syke pauku koko aikaa yli 150, eli hetkellisesti on ihan ok, jos menee sen yli. Mutta ei raskaus ole este harrastuksille.... monestihan sanotaan, että tonne viikoille 12 kannattaa ottaa iisimmin urheilun puolesta, mutta mä ainakin olen sitä mieltä, että normaalista urheiluharrastuksesta ei voi keskenmenot saada lisävauhtia, vaan jos sellainen on tullakseen, tulee se vaikka vaan sohvalla makais.

Eli ehkä sillä omalla tuntemuksella ja maalaisjärjellä pärjää ja osaa päättää mitä harrastaa ja mitä ei, ja miten pitkälle. [:)]
 
Voi olla että on todellakin väärää tietoa, mutta käsittääkseni mikä susta tuntuu vaan hyvältä. Ei kannata liian varovaiseksikaan ryhtyä. En nyt tosta kohdun hölskymisestä tiedä, mutta ei noita ole ennenkään mietitty?? ja terveitä lapsia silti saatu. Uskon myös siihen että jos keho on jonkin moiseen rasitukseen, niin parempi ainakin jonkin asteisena jatkaa. Näin ainakin minä ajattelisin [8|]
 
Komppaan edellisiä, jos itsestäsi ei tunnu pahalta/oo kiouja tai neuvolalääkäri totea jotain syytä mikä estäisi liikunnan harrastamisen, niin anna mennä vaan! Sykettä kannattaa tarkkailla, ja sitten pidemmällä ollessa vatsaa repiviä äkkinäisiä liikkeitä tai iskuja kannattaa välttää, mutta muuten ei pitäis olla mitään ongelmaa!

Saihan se kohu-Marttinakin ihan terveen tytön, vaikka treenas hullun lailla aikas loppumetreille saakka ;)
 
Mä kävin viimeks spinningissä kun olin rv:lla 34. Tietty ei voi antaa sykkeen nousta ihan liikaa, mutta muuten liikuin niin paljo ku jaksoin/huvitti. Kyllä se kroppa sit kertoo ku tulee raja vastaan!
 
Pisanon Virva on kirjoittanut erinomaisen kirjan Liikkuva äiti, jota kannattaa kysellä kirjastosta. Siinä on monipuolista tietoa odottavan äidin liikunnasta ja hyviä vinkkejä esim. voimaharjoitteluun. Raskausajan liikunnasta ja myös ravitsemuksesta on olemassa myös lukuisia muita omia kirjojaan.

Oma kokemukseni on, että alkuraskaudesta väsymys, pahoinvointi ja huimaus sekä muut oireet saattavat vähentää liikunnan iloa ja intoa, mutta toisella kolmanneksella on hyvä mennä. Hölskymisen vaaraa sikiölle en pelkäisi, mutta kun vatsa kasvaa, ei se pomppiminen tunnu edes kivalta.

Sykkeen kohoamista n. yli 150/min ei kaikissa lähteissä pidetä hyvänä, toisaalta kyse taitaa olla enemmänkin varotoimesta kuin ehdottomasta kiellosta. Kun vatsa kasvaa, nopeat käännökset ja äkilliset liikeet (esim. tenniksessä, stepissä jne.) voivat olla hankalia ja haitaksi, koska ne vaativat hyvää tasapainoa ja rasittavat niveliä --> kaatumisen ja nyrjähdysten riski. Ylivenytyksiä ja liian voimakkaita kiertoja kannattaa varoa muutenkin, koska raskausaikana nivelet ja nivelsiteet löystyvät voimakkaasti.

Suorien vatsalihasten tekeminen kannattaa kuulemma lopettaa toisen kolmanneksen alussa, sillä kasvava vatsa tarvitsee tilaa. Itse huomasin joskus rv 21 aikoihin, että vatsalihaksista on kadonnut voimaa eikä niiden teko tunnu enää kovin mukavalta. Tuolloin lopetin kokonaan suorien vatsalihasten teon ja nyt korvaan niiden treenin vinojen ja syvien vatsalihasten harjoituksilla.

Pumppi ei ole suositeltavien lajien joukossa, koska sen monissa liikkeissä, esim. kyykyissä ja souduissa vatsaonteloon kohdistuu voimakas staattinen paine. Luulen että siitäkin on enemmän haittaa vasta sitten, kun vatsa kasvaa. Painoharjoittelu sinänsä on hyväksi, mutta painojen ei tulisi olla hurjan isoja.

Yleensä raskauden aikana voi liikkua ihan huoletta, sen mukaan kuin mikä tuntuu mukavalta. Kannattaa kuitenkin ajatella raskausajan liikuntaa enemmän hyvinvoinnin ja kunnon ylläpidon kannalta, nyt ei ole oikea aika yrittää tavoitella uusia aika- tai painoennätyksiä tai timmiä vatsaa [:D].

Suosittelen myös spinningin ym. vastapainoksi joogaa, balancea tai vastaavia lajeja. Niissä kehittyy kehon hallinta ja tasapaino, joista on varmasti hyötyä raskauden edetessä. Nämä lajit ovat rauhallisia ja lempeitä, useimmat liikkeet ovat raskaana oleville sopivia tai niitä voi korvata sopivilla liikkeillä. Itse olen ihan hurahtanut hotjoogaan, josta Bébékin tuntuu tykkäävän [:)]
 
Tänään kävin pelaan vielä yhden jäkismatsin, oli kyllä enemmän sellanen "hötsäpeli", ku mikään matsi. Sykkeet nousi kyllä korkeelle, mutta kontaktia ei niinkään tullut. To ja pe harrastin monenmoista riehumista eräässä koulutuksessa. Mm. kuntopiiriä, käsipalloa, vastuskumiharjoittelua ja mitähän kaikkea vielä [:D] Huomenna oon menossa puntille. Kuntosaliharjoittelua kyllä suositellaankin vaikka kuinka pitkälle.
Olen sitä mieltä, että niin kauan kun ei tunnu pahalta voi harjoitella. Kesää kohti tietysti mullakin tahti tasoittuu, ehkä. No, viimeistään syksyllä sitten [;)] Onneksi sarjapelit loppui jo, niin ei tarvitse niitä jättää pelaamatta mistään syystä. Tosin jotain harrastefutista ollaan suunniteltu kesäksi.. [:)] Hmm.. Saas nähdä miten sitä jaksaa.
Mies on lomalla toisella paikkakunnalla vielä kaksi viikkoa, joten ainakin seuraavat kaks viikkoa osallistun kaikkeen mahdolliseen, mihin vain kykenen, ettei tarvi möllöttää yksin kotona.
 
Kyllähän tämänkin voi tosiaan liikunnaksi laskea. Työn puolesta (postinjako) tuli viime syksynä alkuraskauden aikana juostua rappusia ylös-alas-ylös-alas. Täytyy sanoa, että aika aikaisessa vaiheessa se rupesi käymään niin rankaksi, että en enää yksinkertaisesti jaksanut. Joten joskus 12-14 viikon tienoilla pääsin autoiluhommiin eikä tarvinnut enää ravata rappuja [:)] 
 
Miiuhoo, mullakin kävi niin, että alussa katosi täysin veto. Jumpalla kun liikkui vartin, oli ihan poikki, eikä salilta voinut lähteä pitämättä pukkarissa ensin sellaista vähintään puolen tunnin huilitaukoa. [&:] Mitään ei oikein jaksanut, hengästytti, uuvutti ja jopa jumpalla nukutti!

Toisella kolmanneksella väsy väistyi ja antoi tietä energialle. Kun vain sain nostettua kunnon takaisin lähtöpisteeseen viikkojen huilin jälkeen, jaksoin yllättäen vetää kovemmin kuin ikinä aiemmin. Oli niin virkku olo!

Nyt kun viimeinen kolmannes häämöttää, ei liikunta olekaan enää niin yksinkertaista. Supistelee, ei pysty hyppimään kun mahassa hölskyy jne. Täytyy tehdä liikkeet varovaisemmin, välttää hyppyjä, liikkua matalammalla sykkeellä jne. Energiaa olis vaikka muille jakaa, mutta keinoja sen purkamiseen ei. Onkin käynyt monena päivänä niin, että vaikka olen aiemmin jo käynyt jumpalla hikoilemassa, niin vielä samana iltana on pakko päästä kävelylle kun on sellainen tunne, ettei ole liikkunut vielä ihan tarpeeksi. Tehoa kun laskee niin määrää pitäisi näköjään lisätä.
 
Liikuntaa kannattaa ehdottomasti harrastaa, edes vähän.
Itse uin 3 km viikossa, kunnes uimapuku ei mahttunut enää päälle. [:D]
Ja lenkkeilin 5 km joka päivä, 4 kk:n jälkeen kävellen sama matka. Synnytyksen jaksaa paljon paremmin "suorittaa" hyvä kuntoisena, ja elämä vauvan kanssakin on helpompaa: unirytmit, syömiset yms.
 
Takaisin
Top