Liikkuvia marrasäitejä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miimi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen aina ollut liikunta-addikti melkeinpä ja harmittaa kun on jo joutunut hölläämään treenejä ihan kunnolla. Teen lähinnä crosstrainerillä ja salilla painoilla (en enää tietty vatsoja enkä kyykkää) Spinningissä olen vielä silloin tällöin käynyt, mut alkaa olee vatsa tiellä siinäkin + fysioterapeutti sanoi ettei vk 28 jälkeen sykkeet sais nousta enää yli 150 joten taitaa salilla käynti olla ainut mitä voi tehdä. Mulla nimittäin kans kävely aiheuttaa pissahädän.. Oltiin just Riikassa ja käveltiin joka pv paljon, oli tosi tylsä etsiä koko ajan vessaa samalla kun katto nähtävyyksiä. Nyt siis menossa vk 26. Ollaan lähdössä Milanoon vielä kuukauden päästä, täytyy varmaan hankkia joku potkukelkka siellä..

Itseäni harmittaa kuinka vähän olen pystynyt liikkumaan raskauden aikana kun kesät ovat perinteisesti olleet kilpailukautta. Ekat pari kuukautta olivat pahoinvoinnin takia pelkkien pienten happihyppelyiden tai siis lähinnä kävelyjen tekemistä. Sitten pari-kolme kuukautta meni kohtuullisesti, pystyin jossain määrin juoksemaan maastossa ja kilpailemaankin. Mutta aika herkästi on kyllä särkenyt joko lonkkia tai sitten alavatsaa. Jossain vaiheessa oli myös painontunnetta tuolla jossain kohdun alaosassa ja piti laittaa kävelyksi. No, nyt 29. viikolla tulee tehtyä vain kävelyitä ja pienenkin mäen kohdalla syke huitelee ties kuin korkealla. Myös kolmanteen kerrokseen kerrostalossamme kiipeäminen on jo saavutus sinänsä... Olen suunnitellut, että uintia voisi ehkä kokeilla tässä joku päivä. En tiedä käykö se sitten selälle kuitenkin?

Ihan ku oisin joskus kuullu, että uimista uimahalleissa ei suositella loppuraskauden aikana..?!!? Tulehdusvaarojen vuoksi..

ALKUPERÄINEN: melela

Ihan ku oisin joskus kuullu, että uimista uimahalleissa ei suositella loppuraskauden aikana..?!!? Tulehdusvaarojen vuoksi..

Äääks, se olisi se ainut liikuntamuoto mitä olin ajatellut voivani tehdä vielä edes silloin tällöin! Voi rähmä [&:] No ei voi mitään. Nyt on kyllä taas viimeaikoina supistellut niin reippaasti ja jatkuva läähätys päällä istuin tai makasin, että taitaa jäädä ne jumpan jatkamishaaveetkin syksyllä vaan romukoppaan.. [&o] Ja mikä hiivatti siinä on kun yhtäkkiä taas kutittaa mahaa ja rintakehää koko ajan, rapsutus on nonstoppina!

Mut hei, tuo mun kuulema tieto ei välttämättä pidä paikkaansa! kantsii tarkistaa jostaki..

Mä kysyin alkukesästä neuvolasta uimisesta. Ne sano mulle että viikolle 30 asti voi huoletta uida mikäli ei ole tulehduksia tai lääkäri ei kiellä uimista. Sanovat että senkin jälkeen voi uida, mutta kannattaa olla tarkka tulehdusten kanssa. Ja sano että sitten kun on vähääkään minkäänlaisia avautumisen merkkejä, niin ei kannata uida. Eli lääkäri kun on kattonu että paikat on visusti kiinni niin voi uida. Mutta eipä siellä lääkärilläkään voi jokaviikko käydä...

Olin viime viikolla fysioterapeutilla ja siellä kuulin taas uusia asioita..näistäkin on ollut esim body yms lehdissä ristiriitaista tietoa..

vk 28 jälkeen syke ei saisi nousta yli 150 koska vauvan syke nousee myös näiden viikkojen jälkeen jos äidin syke nousee.. (tätä ennen saa kyllä käydä korkeammalla, mutta ei tietty maksimeilla koko tuntia.)

lantionpohjanlihaksia tulee alkaa treenata 24h synnytyksen jälkeen ei ennen (koska synnytyksessä näiden lihasten pitäisi antaa periksi, jotta vauva pääsee läpi sieltä alhaalta) sori en nyt ala etsiä oikeita termejä. Minä ainakin olin luullut, että näitä pitäisi tehdä ennen synnytystäkin..

Uinti järvessä ok, jos ei sinilevää ja vk 28 jälkeen ei suositella uimahallissa eikä porealtaissa yms. tulehdusvaaran vuoksi.

Kisu2: Hyvä kuulla lisätietoa aiheesta. Itse olen miettinyt tuota asiaa kovasti. Kun olen käynyt vieläkin spinningissä ja jumpassa. Teen sillä tavalla, että hiki tulee ja olen vähän hengästynyt, mutten pyri mihinkään supersuorituksiin. Ja mikäli mahassa on ollut jotain tuntemuksia, niin olen höllentänyt tahtia heti. Sykemittaria ei ole ollut nyt mukana, mulla kun on korkeat sykkeet muutenkin aina, joten vaikea päätellä mitään niistä lukemista. Kysymykseni oikeastaan kuuluu: voiko jumppa olla huono asia, jos se tuntuu itsestä hyvältä, eikä aiheuta mitään supistuksia tai huonoja tuntemuksia mahassa?

Tuo kuulostaa kyllä fiksulta, ettei vauvan sykettä nostettaisi tarpeettomasti, joten ehkä jumppailen sitten sykemittarin kanssa jatkossa...

Tuo oli kyllä mulle uutta, että lantionpohjalihaksia ei sais harjoittaa ennen lapsen syntymää! Neuvolassa kehoittivat, että kannattaa harjottaa jotta palautuminen ja itse synnytys ois helpompaa..?!?!

Vielä sykkeisiin. Kuulemma alussa on jopa hyvä tehdä intervallitreeniä, eli välillä syke kävisi korkealla. Sikiö kuulemma oppii silloin pidättämään hengitystä jota tarvitaan synnytystilanteessa. Olen paljon puhunut aiheesta salilla eri ohjaajien kanssa ja kaikki ovat olleet sitä mieltä, että hyvin voi treenata ainakin puoleen väliin asti huoletta, niin että itsestä tuntuu hyvältä. Itse en pysty kävelyäkään enää harrastamaan, kun vatsa painaa virtsarakkoa. Salilla crosstrainer ja punttitreeni kyllä onnistuu hyvin vielä :)

Ymmärrän ettei ennen synnytystä kannattaisi treenata lantionpohjanlihaksia (tarkoitti vikaa kolmannesta), jos niiden pitäisi antaa periksi synnytyksessä. Mutta tosiaan en ole mistään tuota ennen kuullut ja joka paikassa toitotetaan että niitä pitäisi koko ajan treenata..

Tuntuu että eri "asiantuntijoilla" on kaikilla vähän omat mielipiteet. No omalla neuvolatädilläni ei olekaan mitään mielipiteitä :D

Vielä lisää lantionpohjasta:
Mulle on omassa liikunta-alan koulutuksessa aina opetettu, että nimenomaan ennen synnytystä pitää harjoittaa lantionpohjaa. Mitä paremmassa kunnossa lihakset on ennen synnytystä, sitä nopeammin synnytyksestä palautuu. Ja toisekseen hyväkuntoinen lantionpohja ehkäisee mm. kohdunlaskeumaa ja jo ennen synnytystä ja varsinkin sen jälkeen virtsan (ja pahimmassa tapauksessa ulosteen) karkailua[:)]
Lella: netistä löytyy tosi hyviä ja turvallisia jumppaohjeita odottajille ja olen kanssasi samopilla linjoilla, että jos jumppa tuntuu hyvältä eikä aiheuta ongelmia niin ei muuta kui liikettä niveliin!

Just juttelin lääkärin kanssa tästä liikunnasta, koska kipujahan mulla on koko alavatsan tienoilla liikkuessa ja sen jälkeen. Kysyn, saanko silti liikkua normaalisti, koska muutoksia kohdussa tai kohdunkaulalla ei ole. Hän oli ilman muuta liikunnan kannalta "kipuhan on vain tuntemus [:D]".

Mulle taas lääkäri sanoi, että lantionpohjalihaksia tulee treenata ennekin synnytystä, mutta liian tiukat vatsalihakset saattavat vaikuttaa siihen, kuinka hitaasti vauva tulee synnytyskanavassa alaspäin (kokemusta tästä on). Samoin liian tiukat vatsalihakset saattavat altistua repeämille vatsan kasvaessa. Siksi hän ei suositellut suorien vatsalihasten tekemistä enää puolivälin jälkeen, mutta taas staattisia pitoja, kuten hooverit ovat ok. Siinä kuitenkin harjoitetaan kestävyyttä myös selkäpuolelle.

Sykkeet ovat niin yksilöllisiä, että ihmettelen edelleen tuota 150 sykettä. Toisilla maksimisyke on 160-170 ja silloin 150 on jo todella kova syke. Toisilla taas maksimisyke on 200, jolloin 150 ei aiheuta edes kunnon hengästymistä. Riippuu siis paljon treenaajan iästä, kunnosta ja aikaisemmasta liikuntataustasta, miten syke nousee ja vaikuttaa. Olisi järkevämpää varmaan antaa jokin prosenttimäärä maksimisykkeestä raskausajan treeniksi.

Takaisin