Liikkuva vauva?

KaiKo

Näppärä viestien naputtelija
Meillä ei vielä käännytä, kieritä, pyöritä, peruuteta eikä muutenkaan tehdä muuta kuin makoillaan. Osa täältä kuitenkin jo kääntyilee, vai kuinka? Pohdin vain, että pitääkö paikkansa väite, että pienikokoiset lähtee aiemmin liikkeelle? Meilä iso vauva, eikä kiirettä pidä.
 
Meillä käännytään kyljelleen, mutta ei paljosta oo kiinni etteikö mahalteen mentäs. Ja siis molemmat tekee tätä. Potkien noi välillä pörii ympyrää, mutta siihen se liikkuminen sitten jääkin.. Ja mein muksu kas kummaa kun kaksosista on kyse niin oli pienen pieniä ku ne synty (ja nyt ne on kauheen isoja!!!!)
 
En yleistä mitenkään mutta kun tässä on omien, sukulaisten ja tuttavien lapsia kuunnellut ja katsellut olen huomannut että tyttölapset kehittyvät vauva-aikana nopeammin kuin poikalapset. Juuri tuo että tuntemani poikavauvat ovat vielä 3 ja 4 kk ikäisinä ihan rauhassa ja vain katselevat mutta tytöt liikkuvat jo paljon. Voi tietty tuo kokokin olla ainakin toisilla, mein typy kyl aika iso 7,4kg ja 63 pitkä joten se ei päde meihin =)

Meillä typy alkoi liikkua jo paljon 1 kk ikäisenä (sitterin eläimet sai kyytiä kun antoi vauhtia). Kääntyili myös satunnaisesti 2 kk iässä mutta nyt 3kk ikäisenä voi sanoa että se on tahallisesti tehtyä. Ihan kokonaan selältä mahalleen ei pääse ja siitä tulee itku kun hermo menee mutta tosi lähellä se on. Mahallaan on muuten mut vain käsi jää tyhmästi alle ja ei pääse sen yli ponnistamaan, mutta uskon ettei kauaa mene siihenkään.


RonjaM & Typy 3 kk 1 vko
 
Meillä on ollu kanssa pienestä asti tosi liikkuvainen vauva. Kierimään oppi 3,5 kk ja saman tien löysi myös varpaat. Nyt punkeaa jo kovasti itteään ylös istumaan esim. sylissä. Massullaan alkaa polvet mennä sinne mahan alle. Että eteenpäin ois kova hinku. Ikää nyt 4 kk.

Mitenkään erityisesti meillä ei oo liikkumista / kääntymistä tai muutakaan reenattu, mutta paljon on poju lattialla, kun meillä ei oo sitteriä.

Mä oon sitä mieltä, että liikkuminen ja muukin kehitys kulkee pitkälti geeneissä. Olen itsekin ollut pienenä fyysinen vauva ja ollut kova liikkumaan. Meillä poika on kooltaan sutjakka, paino kasvaa -10 käyrällä (vai miksikä sitä sanotaan).

Monessa paikassa kuulee, kuinka äidit kertoilee vauvojensa taitoja, kuka mitenkin aikasin on oppinu sitä ja tätä. Tietysti itsekin olen ylpeä pikkusesta pojastani, mutta ei mulle ole mitään väliä miten aikasin on mitäkin taitoja oppinut. Ei se musta mitenkään parempaa äitiä tee.

Meillä kävi vielä niin, että kun poika oppi kääntymään, niin liikkuminen lisääntyi sen verran paljon, että energian tarve pompsahti rajusti. Nyt on siis melkein kuukauden ajan herätty tunnin, jopa puolen, välein öisin syömään. Alkaa olla äippä aika silmät ristissä.Vaikka alotettiinkin soseiden maistelu, niin ei niistä vielä ole ollut öiden rauhoittajaksi. Ei mene kovin paljoa mahaan asti, vasta makuja maistellaan ja totutellaan syömistilanteeseen.
 
Mä en tiedä tämänhetkistä kokoa mut ainakin 2kk neuvolassa oli isommasta päästä. Ja viuhtoo menemään kovasti, tosin tiukasti selällään ja raajat ja pää on ainoat mitkä liikkuu! Kääntymiskokeiluja on jonkun verran sängyssä, mutta kovalla lattialla (tai siis matolla) ei meininkiäkään. Välillä mahallaanollessa kippaa selälleen, mutta se on kyllä vahinko. Ikää tällä hetkellä siis vähän yli 3kk.

Matonen vahvistaa siis sekä sukupuoli- että kokoteorian. Hänessä on myös osa hidasta savolaista! Isänsä poika.

Hattiainen, mun puolesta makoilkoon vielä jonkun aikaa jos se yöuniinkin vaikuttaa se kääntyminen... Nytkin on lyhyttä pätkää. Jossain muuten sanottiin, et myös kiinteiden aloitus voi aluksi huonontaa öitä. Et maistelut kannattaa tehdä aamuisin jos tulee masuvaivaa. Ehkä oottekin tehneet näin...
 
Sofi: Juu, aamupäivisin ollaan maisteltu näin aluks. Ja onneks ei vielä mitään sen kummempaa mahavaivaa oo tullu. Poika kun on tähän asti ollu tosi herkkä mahastaan. Tosin siis mahaan päätyy ehkä vajaa tl sosetta, kun samaan aikaan lusikan kanssa suuhun pitää tunkea molemmat kädet, ruokalappu ja ehkä vähän varpaitakin :) ja voihan noi yöheräämiset alkaa jo ihan siitäkin syystä, että maito vaan ei pidä enää nälkää pitkään. Mitä isommaksi vauva kasvaa, sitä enemmän energiaa kuluu jo pelkästään nukkuessakin. Tiedän, että jotkut suosittelee vellejä tai iltapuuroja, mutta meille sanottiin aika tiukkaan neuvolasta, että niitä ei ennen puolen vuoden ikää pitäis antaa. Tiä noista sit. Mulle oli itseasiassa pieni pettymys, kun puolen vuoden täysimetys ei nyt onnistunukaan, mutta pojan parhaaks tehdään kaikkemme. Ja saihan tuo maidolla olla sen ekat 4 kk. Päätän taas olla ottamatta kierroksia näistä itse asetetuista korkeaotsaisista tavotteista!
 
Onpas outoa! Sillä mulle sanottiin neuvolasta että anna maissivelliä kun kyselin että mitäs pitäis tehdä kun lapsi nukkuu 1,5h pätkiä yöllä. Ja Arttuhan oli silloin vielä alle 3kk. No en sitten antanut kun vähän googlettelin ja tosiaan aika ristiriitaista tietoa noista velleistä. Pelkällä maidolla mennään edelleen. Musta tuntuu, et se heräilee loppujen lopuksi jostain muusta syystä kuin nälästä. Siis toki niitäkin on muutama yössä, kolmisen kertaa syötän, mut välillä voi herätä kuus kertaakin... Mukavata.

Mut käsittääkseni maistelun herkkyyskausi on 4kk-> joten silloin kannattaakin maistattaa (sanovat viisaammat). Eihän se vauva noista teelusikallisista kamalasti ravintoa saa, melkein voi vielä sanoa että on täysimetyksellä vaikka maisteleekin soseita, minusta. Outoa et "kieltävät" antamasta ennen 6kk...

Ja oudointa, että neuvolaverkostolla ei ole yhtenäiset ohjeet tästä syömisestä! Luulis olevan mut ei! Ihan erilaisia neuvoja saavat ihmiset eri puolilla Suomea.
 
Hmm... Meillä käännyttiin ekan kerran vattalleen 3,5kk iässä. Viis päivää ennemmin oppi kääntymään kyljilleen ja pyörimään lattialla ympyrää. Tätä siis oli aiemmin tehny vaan omassa sängyssään, kun oli saanu pinnoista potkittuu vauhtii.
Muutama päivä sit sai jo ite kädenki alta pois, ko oli kääntyny vattalleen.
Meidän jäbä oli 63,6cm ja 6285g 3kk:n neuvolassa. Pitkä ja hoikka siis.

Lisäks aloin antaa 2 viikkoo sit soseita. Lähinnä siis ollaan maisteltu, mut eilen veti melkeen puol purkkii aamupäivällä. Selkeesti menee isompii määrii ruokaa nyt.
Illalla vetää tissii ja päälle reilu 100ml korviketta ja nukkuu sit 20.30-05.30. Sit syö ja jatkaa unia noin puol kasiin. Tää on nyt toistunu 4 yönä.
Kerran tosin nukkui puol seiskaan asti heräämättä kertaakaan välillä.

Ennen näitä luxus-öitä oli pari huonosti nukuttua yötä. Toisena valvo 1,5h, mikä johtu kyl varmasti siitä, et olin ite paniikissa, ko joku känninen örvelsi meidän omakotitalon pihalla, etuoven edessä siis. Toisena taas heräs 5 kertaa syömään! Huh..
 
Meillä poika nyt 4kk ja on ruvettu ryömimään..Joskin parin metrin matkoja mutta kuitenkin. En mä ainakaan hehkuttele asiaa sillä että olisin parempi tai poika olisi parempi kuin muut vaan koska itse tulen aina niin hyvälle tuulelle kun jotain uutta opitaan, niin silloin vaan tahtois jakaa oman ilon aiheen muillekkin. Soseita meillä syöty nyt pari viikkoa, bataatilla aloteltiin ja nyt lisätty luumua. Seuraavaksi aattelin porkkanaa. Ja oikeestaan viimesen kuukauden poika nukkuu 9-11 tuntia yös. Sitä on kuin uusi ihminen kun saa nukkua
 
Meil ei vieläkään pojut kääny mahalleen.. :( Jos mä laitan ne mahalteen niin toisinaan ne kääntyy siitä selälleen.. Kyljelleen menee kyllä kovasta ja välillä yrittää punkee mahalleen mut ei mee ni ei mee. Istumaan on  varsinkin Lukalla kova hinku. Leluihin tartutaan ja välillä veljen korvaan tai naamankiin. Kaikki menee suuhun. Ostinkin niille yks päivä maissinaksuja tonne, jotta saavat maistella. No Lukalla ne ei sit mee suuhun vaan silmään. Mahtava sihti tolla mun pojallani. :) 

Mut eiköhän nuo kohta tosta käänny kun yritystä kuitenkin löytyy.. :D
 
Minka 5kk tänään. Ei yritystäkään kääntyä selältään mahalleen. Mahallaan ei viihdy yhtään vaan kääntyy heti selälleen. kylelleen menee mut ei sit siitä eteenpäin. ei se kannata itteään väsyttää turhalla rimpuilulla,laiska ja mukaavuuden haluinen vauva.
 
Meillä tyttö on tosi kova pyörimään jumppamatollaan. Sen laittaa selälleen siihen niin ei mee ku muutama sekunti niin ollaan mahallaan jo pörisemässä :) Tuoki taito tuli ihan yks kaks. Ensi meni kyljelleen, sit pääsi mahalleen ja se käsi jäi alle ja lopuks käsiki saatiin pois sieltä ja kaikki noi, kahen päivän aikana :) Sit se on kova huitomaan ja potkimaan sitteris ja rintarepus :) Ja muutenki toi touhaa kovaa koko ajan :)
 
5kk ja 2 pv, niin meidän pikkujätti lähti lopulta kääntymään. Tai siis on jo kääntynyt kaksi kertaa selältään mahalleen. Kaipa tuo on suht normaaliaikaan, jostain muistan lukeneeni, että 4-6kk iässä käännytään... ehkä se koko ei sittenkään ratkaise.

Pari päivää sitten jätkä myös testasi mittarimatotyyliä. Eli eteni ehkä 5 cm siten, että otti jalkoja konttausasentoon ja suoristi jalat ja kynti naamalla maata.

Meillä oli yks kerho, missä samanikäisiä tyttöjä ja poika yhteensä 5 kpl. Ja siellä taas vaikutti, että pojat lähti vauhdikkaammin liikkeelle kuin tytöt. Eli enpä usko, että sukupuolella on merkitystä.
 
Takaisin
Top