Liikettäkö..?

LilMinni

Piirimestaruustason postaaja

Eli suoraan asiaan.. Laitoin esikois poikani tänä iltana nukkumaan, ja menin jo itsekin odottelemaan nukkumattia saapuvaksi, kunnes sitten tunsin jotain...

Luulin ensin että vatsani kutisee, mutta tajusinkin että se tuntui tulevan paljon alempaa - häpyluiden takaa, missä kohtukin vielä sijaitsee näillä viikoilla (9+6).
En ole yhtään varma mitä se oli, mutta se tuntui siltä, kuin joku olisi ihan hellästi hipaissut, ja mikä tuntui sitten pienenä kutinana.. :O
Ja kun kerran odotan nyt toista lastani, on kehokin muuttunut tuntoherkemmäksi ekan raskauden jälkeen.

Mietinkin nyt, että olisiko nuo tuntemukset voineet olla ne ensimmäiset tuntemani liikkeet..? :)

Olen ihan ymmälläni, mutta innoissani :) <3

Kyllä se on ollut jotain muuta :D alkio on vasta 3cm mittainen ja kädet ja jalat ehkä 6mm vartalon sivuilla, ei ne vielä tunnu. Taisi olla pieni paukku mutkassa. Eikös ne aikaisimmat toiskertalaiset ala joskus 15rvk tuntea perhosia? Tai oliako mahdollista että olet noin kk edellä oletettua?

En sano että varmuudella tietäisin mitä ne tuntemukset oli, mutta ainakaan aikasemmin en ole mitään tuon tapaista edes tuntenut. Se tuli jo niin oudosta paikastakin, ettei suolistokaan niin alas ylety :o

Mutta oli mikä oli, kyllä ne liikkeet voi joissain tapauksissa tuntua hyvin varhaisessa vaiheessakin.. Se on niin ihmisestä kiinni. :)

On mullakin ollu outoja tuntemuksia mutta en usko että ne vielä on vauvalta tullu...
Nyt on kolmas tulossa ja toisesta tunsin ehkä noin viikolla 13-14 muistaakseni ekat liikkeet ja esikoisesta muistaakseni jonkun viikon myöhempään (noin rv20).
Mutta kai se voi vauva sen verran siellä jo riehua että osuu kohdun seinään ettei mikään sitä sano etteikö ois voinu olla jo ensi koskeus =) Ole onnellinen! Kyllä se kohta jo alkaa siellä liikkua niin että tuntuu.

Kyllähän sitä jotkut tuntee ovulaationkin, niin miksei voisi ekoja liikkeitäkin tuntea näin aikaisin :)
ja kaikilla raskaus ei mene jonkun tietyn kaavan mukaan..

siihen en kumminkaan usko, että kyse olisi ollut jostain suolistosta peräisin. Sen verran olen ollut biologian tunneilla hereillä, ettei se suolisto kulje tuolla häpyluun takana, missä on kohtu, munanjohtimet ja munasarjat :) se on kuitenkin jo melkoisen alhaalla :)

Kyllä tuo on ihmisen herkkyydestä kiinni milloin tuntee liikkeitä. Itse olen muutaman kerran tuntenut aivan samanlaiset liikkeet kuin ensimmäisessä raskaudessa ja silloin tunsin ne 12+4 eli 13 viikolla. Kyllä jokainen varmaan tietää missä suolisto kulkee ;) Ensimmäisessä vielä varmistin neuvolasta voiko liikkeitä tuntea ja on täysin mahdollista, mutta harvinaista tuntea ne näin aikaisessa vaiheessa...

Itellä piti ilmeisesti kohtu aika elämää tässä yks ilta. Taisi olla 12+0, kun ultra oli seuraavana päivänä. Sikiö se ei takuulla ollu, koska "potun elämöinnin" tunsi alavatsassa ihan kädelläkin painamalla rasvakerrosten läpi. Mieskin sen tunsi kokeilemalla.
Sisko sanoi, että kohdun supistukset sattuvat aina. Ultrassa sitten kysyin, ja kyllä se kai niin on, että kohtuun voi iskeä kivuton elohiiri. Yhtään ei siis sattunut, eli kramppi-nimitys on huono. Eikä mulla ole ikinä mikään suolenmutkakaan takasin potkinu.
Se oli jännä fiilis se, alavatsan elämöintiä. 

Ei mullakaan ne ennakoivat ym supistelut esikoisesta sattuneet mitenkään, jos nyt edes tuntuivat aina niin kummasti :) Varmaan juurikin tuo kuvaus elohiirestä onkin varsin osuva. Nyt tosin ei tuolla tunnu vielä juurikaan mitään. Kohta alkaa varmaan taas paniikki nostaa päätään! Onneksi tiistaina neuvola ja pääsee edes kuulolle.
Sanotaanhan että uusitanskierroksella saattaisi lapsen liikkeitä alkaa tuntemaan noin viikoilla 13-14, joten kyllä meistä osa varmasti alkaa pian tuntemaan ihan niitä keijukaisen hipaisujakin. Mun ainakin on vaikea uskoa että niitä voisi tuntea ennen kuin 10 rvk on kasassa... Mutta jokainen uskokoon omiin tuntemuksiinsa ;)

Mä en nyt ymmärrä mikä tarve siinä on tulla vähätteleen sitä, mitä joku toinen on tuntenu? Kukaan teistä ei voi millään varmuudella sanoo, mitä ne tuntemukset on oikeesti ollu. (joo en voi minäkään varmuudella sanoo mitä ite tunsin sillon, mutta viikko sen jälkeen tunsin samoja tuntemuksia.)

Joten kertokaas nyt, minkä takia tarvii tulla vetään niitä omia diagnooseja jonkun toisen tuntemuksista, kun te ette oo ite niitä kyseisiä tuntemuksia tuntenu?

Mulla ei oo ainakaan tapana lähtee aliarvioimaan sitä, mitä joku toinen sanoo tuntevansa.

Kiitos ja anteeks, jos joku nyt veti tästäkin omat johtopäätöksensä.

Minni ymmärrän sinuu täysin..

Kirjotin aiemmi pitkän pätkän mut onnistuin hävittää jonneki ni ny koitan tiivistäen muistaa.. Mutta siis, täälhi jokune aika si jo tuntu et ku ois liikettä ollu, eilen tuntui jopa tovin autossa istuis ku rentouduin, vkoja nyt 10+5. Ummetustahi ollu, mut tanssia ym harrastaneena ja yhen muksun jo tehneenä kropan kiputilat ja tuntemukset on tullu aikas tutuksi, niin voin sanoo ettei suolistosta tai mahan toiminnasta ollu kyse. "Kutinamellakka" tuntu vähän häpyluun yläpuolella, mutta oli kyl tosiaa semmone mellakka et aloin oikeesit epäilee, onko kyse tosiaan vain yhestä, vai oisko sittenni se toineni sielä! En tiiä, todennäkösesti va kuvittelen ja toivon liikoja, mut oli kyl semmone tsempalo ku eka tuntu yhessä kohassa ja si samantien siirty vähän sivummalle. Esikoisen liikkeet tuntuvat rauhallisemmilta tai ts selkeemmiltä.. Niiku joku sanonu et pikkukalan uiskentelulta tuntuu, ni tais olla parvi.. Elättelen ehkä liikaa toiveita sen toisen suhteen, mut liikkeet ainehi tuntu, siitä olen satavarma! Esikoisestahi tunsin liikkeet todella hyvissä ajoin, tosin älysin ne vasta liikkeiksi kun olin pari vkoa jo kuunnellu niitä ja arvuutellu et onko tosiaan. :D Mut tosiaa eiköhä jokane oman kroppansa tunne. :) Haamupotkuja oli ennen ku aloin tätä raskautta, kun oikeen kovasti toivoin raskautta, mutta nekin meni si kyl lopulta ummetuksen puolelle jossain vaiheessa. :D

LilMinni en ota kantaa sun tuntemuksiin, mutta tohon edelliseen viestiisi. Ensimmäisessä viestissä esitit kysymyksen(niin oletan kun kysymysmerkki perässä) että olisko voinu olla liikkeitä. Valtaosa on varmasti sitä mieltä että noin aikaisilla viikoilla ei pysty vielä tuntemaan liikettä millään. Mikäli joku  kertoo tällaisen mielipiteesi sinun esittämään kysymyseesi niin ei pitäne ottaa noin itseensä? Jos esittää kysymyksen niin pitää mun mielestä olla valmis kuuntelemaan toistenkin mielipiteitä ja vastauksia. 

Kyllä, se olikin kysymys. Mutta asiaa jälkeenpäin tutkiessani selvisi, että se on mahdollista, MUTTA harvinaista.
Ja ihan vapaasti saa muutkin sanoa mielipiteensä. Mutta tarviiko sitä silti esittää olevansa täysin varma jostain (mikä asia sitten ollutkaan kyseessä) mitä se joku ei ainakaan ole tuntenut?
Yleisempää toki on tuntea ekoja liikkeitä myöhemmin, mutta voi niitä poikkeuksiakin olla.
Esikoisestakin todennäköisesti tunsin suht aikasin, ennen kun niitä edes osasin epäillä ekoiksi liikkeiksi.

LilMinni: Minusta kyllä kaikki pohtivat ja tuumivat asiaa suuntaan jos toiseenkin ihan hyvässä hengessä, ja eikö jokunen sanonutkin, että onhan se mahdollista. Raskaus on kyllä niin herkkä asia, että ymmärrän myös tunteitasi :)

Itse asiaan ei muuta kuin että esikoisen tunsin viikolla 17. Nyt on menossa 11+3, enkä ole kyllä tuntenut kuin kaikkea kummallista, mikä voi olla ihan mitä vaan.

pakko tulla osallistumaan tähän keskusteluun! :)
Uskon,että ne voi olla liikkeitä! Miulla on nyt viikkoja 11+5 ja uskon tunteneeni ensimmäisen muljahduksen n.viikko sitten. vahvistuksen sain tänään np-ultrassa,kun vauva pyörähti kohdussa,niin tuli se samanlainen muljahduksen tunne kuin aiemmin. ei niitä päivittäin tunnu,mutta nyt ehkä 4 tai 5 kertaa tuntunut viikon sisällä ja myös tuota kuplinnan tunnetta on sillontällön... Esikoisestakin aloin tuntemaan liikkeitä suurinpiirtein samoilla viikoilla :)

Tuohon edelliseen, että viikkoja oli 10+3 (nyt 10+6). Olen jatkuvasti sekaisin viikoista, koska ekassa ultrassa luultiin, että olen 12. viikolla, mutta olikin vasta 7+4, ja joutui vähän laskemaan taaksepäin...

Mulla on ollut nyt muutamana päivänä illalla sellainen tunne, että tiedän vauvan olevan hereillä, ja parina aamuna päinvastoin. En osaa tarkemmin selittää, johtuuko aavistus fyysisistä tuntemuksista mahassa vai muusta.

Täällä on nyt ainakin varmistunu, että liikettä on alkanu tuntuun :) niistä muutaman viikon takaisista en sano juuta enkä jaata, mutta mahdollisena pidän niitäkin.
Pari päivää sitten on alkanu tuntuun semmosia muljauksia ja kutituksen tunnetta, että oon niistä jo täysin varma.
Tässä vaiheessa liikettä tuntuu n. kerran päivässä, eikä varmaan pidäkkään tuntua vielä sen useammin.
Ultran täti arveli, että kohtu olisi eteenpäin kallellaan (istukasta ei puhunut, kun ovat kuulemma lopettaneet sen paikasta puhumisen, kun vaihtaahan sekin paikkaa).
Nyt mennään viikoilla 12+5 :)

Esikoisesta tunsin kunnon selvät liikkeet liki puolivälissä, sillä istukka oli tuolloin edessä vaimentamassa iskuja. Toki tunsin kaikkea epämääräistä, mitä ei ensikertalaisena osannut mieltää vauvan liikkeiksi. :)

Mä en ainakaan tunne vielä mitään. :( Ultrassa se liikkui tosi paljon ja oli jotenkin epätodellinen tunne katsoa sitä ja miettiä, että siellä se nyt huitoo noin paljon enkä mä tunne sitä.

hömpylä: millä viikoilla oot, ja monesko lapsi tulossa?
usein uudelleenodottajat tuntee liikkeet selvästi aikasemmin, kun esikoistaan odottaessa. Se nyt tietenkin vaikuttaa niiden liikkeiden tuntumiseen, että mihin suuntaan kohtu on kallistunu, ja missä istukka on..

Nyt 13+2 ja ensimmäinen. En yhtään tiedä mitä odottaa ja koska, tää on mukavalla tavalla jännittävää. :)

Ole kärsivällinen :) ensiodottajat joutuu yleensä vähän pidempään odotteleen ekoja liikkeitä :)

Muistan kun odotin esikoista, niin ekat sellaset epämääräset tuntemukset oli semmosta kuplimista, ja ihan kun joku pieni kalaparvi olis aiheuttanu jotain vesipyörteitä, mitkä sitten tuntu semmosena pienenä kutinana :) näitä tuntemuksia oli sillon tällön viikosta 14-15 eteenpäin :)

Takaisin