Liikenteeseen vauvan kanssa

Tinttero

Vasta-alkaja
Moikka kaikki heinä-mammat :) Kuinka on lähtenyt sujumaan vauvojen kanssa? Oletteko kuinka paljon liikuskelleet ihmisten ilmoilla? Jotenkin vähän jänskättää lähteä yksin vauvan kanssa vaikka kauppaan. Meidän vauva ei esim. vaunuihin nukahda, jos ei erityisesti nukuta. Kaupoilla ja torilla ollaan mieheni kanssa yhdessä käyty ja olen sitten tarpeen tullen imettänyt esim. kahvilan sohvalla tai lähtenyt autolle imettämään kesken kauppareissun. Kerran imetin puistossa kesken vaunulenkin, onneksi oli hyvä ilma :)

Nyt kun mieheni on palannut lomilta töihin, niin vähän jänskättää lähteä vauvan kanssa yksin liikkumaan, kun imetysväli voi olla mitä vaan. Miten teillä muilla? Vauveli on nyt 5 vko + 2 päivää. Ja esikoinen kyseessä, joten kaikki on uutta ja ihmeellistä :)
 
Mä oon ollut vauvan kanssa jo kolmesti ravintolassa syömässä työkavereiden kanssa, kerran istumassa iltaa anniskelukahvilassa ja pari kertaa käynyt bussilla shoppailemassa kahdestaan vauvan kanssa. Vauva on vaunuissa ja sitten syötän sylissä kun käy hereillä :). Esikoisen haen päiväkodista kävellen vauva kantoliinassa ja kun ollaan pihalla, vauva on liinassa. Kivasti on mennyt, ja vauva tottuu toivottavasti samalla siihen että tehdään asioita. Vauva nyt 4,5 vk.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on aina kaikista helpoimmat päivät ollut niitä kun ollaan oltu muualla kuin kotona. Eka reissu oli mökille kun oli 2 viikkoinen, sen jälkeen ollaan käyty eri paikoissa vaunuilla, autolla ja kantorepussa. Vauva on siis nyt 5viikkoa ja 4 päivää. Kotona itkee mahavaivoja eikä nuku kovin hyvin, kylässä, vaunuissa ulkona, autossa ja kantorepussa nukkuu monta tuntia, saattaa herätä syömään välillä mutta jatkaa sitten unia tyytyväisenä. Käytiin jopa sienessä ja puolukassa vaikka mietin ensin että jää tänä vuonna poimimatta.
 
Me ollaan kans liikuttu jo aika paljon vaikka vähän on jännittänyt kun kans esikoinen kyseessä :) vauva nyt 3vko ja 2 päivää ja ollaan käyty pienissä häissä, hautajaisissa ja viime viikonloppuna ajettiin parin sadan kilometrin päässä miehen siskontytön synttäreillä ja hyvin on mennyt ja nukkuu hyvin kun ollaan liikenteessä. Vauva myös syö usein kyllä n hereillä niin olen sit vaan rohkeasti imettänyt eri paikoissa esim pankissa, ravintolan terassilla ja puistossa. Mies on kyllä vielä ollut lomalla ja palaa ensi viikolla töihin eli saa nähdä miten sitten menee, ainakin jännittää enemmän yksin liikkuminen.
 
Meidän poika ei suostu nukkumaan kuin sylissä/kantorepussa. Nyt on pari kertaa nukkunut sitterissä pidemmän pätkän. Vaunuilla pitäisi uskaltautua ulos pikkulenkille, vauva ei vaan halua rauhoittua sinne. Turvakaukaloon nukahtaa yleensä, tosin kun lähdin Espoosta kotiinpäin Lohjalle yksi ilta jouduin pysähtymään tunniksi Ikean parkkikselle imettämään ja sylittelemään kun herra pisti kauhean huudon pystyyn. :D Yksin olin siis pojan kanssa silloin liikkeellä. Muita joiden vauvoille ei kelpaa kuin läheisyys?
 
Vauva nyt 3 viikkoa, seikkailupuistossa käytiin, esikoinen kiipeili ja ite imetin pariin otteeseen vesisateessa...mut suju sekin, onneksi puut antoi sateensuojaa. Kaksikon kanssa pari kertaa käyty kaupassa ja hoitopaikkaan tutustumassa. Juniorin kanssa kertaalleen prismaan ehditty. Ja imetetty on puistossa, labran aulassa, metsässä, autossa, missä nyt nälkä yllättänyt. Tuttia on myös opeteltu syömään... mut on kyllä helpompaa nyt "kesävauvan" kanssa... esikoisen eka kk oli tosi kylmää!! Lähtö ulos onnistuu paljon nopeammin!
 
Tuntuu, että nyt alkaa olla helpompi liikkua, kun osaa ajoittaa menot aamupäivään kun toinen nukkuu pidemmät päikkärit. Tai nukahtaa myös helpommin kun lähtee liikenteeseen. Onko muilla tullut vielä mitään rytmiä päiviin? Meillä neiti lauantaina 2kk
 
Meillä on tullut selkeesti jo rytmiä päiviin ja öihinkin,ainut mikä vaihtelee päivisin on päikkäreiden pituus.
 
Täällä on ollut epätoivon hetkiä ja huikeita onnen tunteita. Hassua että vauvan kanssa saa kumpiakin mahdutettua muutamaan tuntiin. :)

Unohdin mökille mun ulkoilutakin ja paneelin, jonka avulla voi kantaa vauvaa takin sisällä, eikä niitä saa sieltä ennen kuin keväällä. Piti siis käydä keskustassa ostamassa uusi takki ja uusi paneeli, äiti tuli seuraksi. Homma alkoi kotona raivohuudoilla, kun piti pukea vaatetta päälle. Sitten nukutin tissille, jotta saisin hivutettua vauvan vaunuihin nukkumaan (joissa siis inhoaa olla), olisi helpompi sovitella takkeja kuin Manducan kanssa. Onnistui, ja huikea onnen tunne, vauva nukkui koko bussimatkan! :) Heti keskustassa kuitenkin heräsi ja alkoi hirveä huuto. Pikasiirto Manducaan, ei auttanut, huutoa vaan. No, mentiin Forumin lastenhoitohuoneeseen, josko imetys auttaisi. Ei auttanut, huuto vain yltyi. Muut mammat vilkuilivat sellaisella säälivällä ilmeellä, että onpas tuolla hankala vauva. No, takki oli ostettava, joten äiti otti vauvan Manducaan, että saisin sovitettua takkeja. Huuto jatkui. Sitten yhtäkkiä taas huikea onnen tunne: vauva rauhoittuikin Manducaan! Ekaa kertaa jonkun muun syliin kuin mun tai miehen! :Heartred Käytiin ostamassa paneelikin ja päätettiin mennä vielä juhlistamaan rytön nimipäivää kauppahallin kahvilaan kun hän niin nätisti nukkui äidillä Manducassa. No, eipä nukkunut enää kahvilassa. Taas raivoisaa huutoa, eikä tissikään kelvannut ennen kuin pitkän ajan kuluttua. Se siitä rentouttavasta kahvihetkestä. Kotimatkalla taas hirmuinen onnistumisen tunne: vauva hymyili ja jokelteli hereillä ollessaan iloisesti vaunuissa, yhtäkkiä se viihtyikin siellä! :Heartred Kunnes bussiin tuli lisää vaunuja ja jouduin siirtymään vaunujen päähän. Silloin alkoi niin korviaraastava huuto että koko bussi raikasi ja mulla virtasi tuskanhiki. Pysäkiltä kotiin typy oli taas täysin tyytyväisenä vaunuissa, mutta kotiin tultua syliin nostaessa alkoi niin lohduton itku, että sain puolisen tuntia tyynnytellä ennen kuin rauhoittui.

Nää ulkona käymiset on niin rankkoja että mä oon tänkin reissun jäljiltä ihan totaalisen uuvahtanut. Kai nää joskus muuttuu helpommaksi, muuttuuhan? :)
 
Kyllä se varmasti helpottuu. Tsemppiä hirmuisesti!
Itse olen todennut, että paras tapa totuttaa lapsi liikkumiseen on vaan mennä. Mahdollisimman usein. Vaikka se itseä välillä väsyttää, turhauttaa, kiukuttaa ja ärsyttää. Onneksi sitten tulee niitä onnistumisenkin tunteita :) Meillä vauva viihtyy myös hyvin vaihtelevasti vaunuissa, hereillä ollessa ei juurikaan. Itse laitan aina liinan jo lähtiessä päälle koska oletettavasti joudun vauvan siihen pian laittamaan. Onneksi viihtyy liinassa hyvin.
Me onnistutaan tässä vielä hyvin :) Kohta meillä on ihan urbaanit reissuvauvat!
 
Eppula: huh huh. Tuli mieleen että kummilapseni sai aivan järkyttävän raivarin kaupan kantokopassa joka kärryissä kiinni. Ei tullut itkusta loppua. Rauhottu heti kun pääs omaan koppaan. Samoin kun tää oma pieni mies laitettiin kopassaan ostos kärriin ja joka laatan välissä oli sauma johon kärryt aina kolahti... omat rattaat turvalliset. Ei kolise eikä kalise. Saa sullottua pieneen tilaan turvaan ja valotkaan ei häikäse... on se tarkkaa.
 
Jaiks! Me lähdetään koko perhe autolla eteläsuomesta Ouluun viikonlopuksi. Vähän siis jännittää tuo matkan pituus, kun kilometrejä tulee ehkä 600. Hirvittää, että miten vauva jaksaa ja suhtautuu. Toki taukoja on pidettävä, mutta kuinkahan usein on riittävästi? Onko teistä kukaan tehnyt pitkää ajomatka vauvan kanssa?Junalla ollaan kyllä kuljettu ja on mennyt ihan ookoo matkat, lyhyet ja vähän pidemmätkin.
 
Me ajettiin 350km yhdellä pysähdyksellä. Lähdettiin liikkeelle vauvan päiväuniaikaan niin päästiin puoleen matkaan hyvin ennen kuin vauva heräsi. Vaipanvaihdon ja kaikkien ruokatankkauksen jälkeen jatkettiin matkaa. Lopun matkan tyttö torkkui, mutta ei nukkunut enää kunnolla. Viimeiset parikymmentä kilsaa jo vähän kitisi mutta ei vielä suuttunut kunnolla. Jos mahdollista niin kannattaa yrittää ajella päikkäriaikaan, helpottaa matkaa varmasti paljon. Ilman unia olis jouduttu pysähtyä useamman kerran.
 
Me ajettiin 400km päikkäriaikaan ja pysähdyttiin kerran syömään mutta vauva nukkui itse asiassa koko matkan. Ajellaan tota väliä aika usein joten toivon että on yhtä tyytyväinen matkakaveri kuin 3,5v siskonsa joka ei oo koskaan tarvinnut mitään viihdykkeitä matkalle. Katselee kiltisti vaan ikkunasta jos ei nuku.
 
Kiitos vastauksista! Meidän on pakko lähteä heti aamulla ajamaan, että joskus päästäis perillekin. Mutta, yleensä tuo nappula on nukahtanu ekoille päikkäreille siinä yhdeksän-kymmenen aikaan ja saattaa nukua pitkäkin unet siinä vaiheessa, varsinkin jos ollaan liikenteessä.
 
Me ollaan ajettu jo useita kertoja 330km päähän mummolaan. Matkat on mennyt yhdellä pysähdyksellä ja sillonkin oon joutunut aina herättää vauvan syömään. Se on siis nukkunut aina kaikki matkat. En oo siltikään vielä viittinyt kokeilla meniskö koko matka syömättä. Ehkä vähän myöhemmin sit. :)
 
Enemmänhän se ongelma näillä pienillä on pitkillä automatkoilla, että tunnin välein pitäisi melkeen ottaa pois istuimesta. Auton istuimessa, kuin ei myöskään sitterissä yms suositella vauvaa pidettävän yhtämittaisesti kauhean pitkin aikoja vauvan selän takia.
 
Enemmänhän se ongelma näillä pienillä on pitkillä automatkoilla, että tunnin välein pitäisi melkeen ottaa pois istuimesta. Auton istuimessa, kuin ei myöskään sitterissä yms suositella vauvaa pidettävän yhtämittaisesti kauhean pitkin aikoja vauvan selän takia.

Mie muuten kysyin neuvolasta tosta, kun oon kans joskus kuullu, ettei sais pitkään pitää siinä kaukalossa. Meijän th:n mielipide oli, että pitäkää vaan niin kauan kun viihtyy, kyl se vauva sitten ite ilmottaa, kun sen ei oo enää hyvä olla :).
 
Takaisin
Top