Liian iso vatsa viikkoihin nähden?

Satuplinsessa

Vasta-alkaja
Ensi raskaus menossa ja viikkoja tänään tasan 19.
Vatsani kuitenkin näyttää kuin olisin paljon pidemmällä ja siitä näkee selvästi että olen raskaana.. Normaalia? Monet "lapselliset" tutut ovat luulleet raskauteni olevan jo paljon paljon pidemmällä??!!


 
Ei kannata huolestua muiden kommenteista ;-)

Jokainen ihminen on erilainen, esim. kohdun asento voi vaikuttaa vatsan kokoon (onko kohtu taakse vai eteenpäin kallistunut). Joillakin on myös enemmän tilaa lantiossa, jolloin kohtu ei välttämättä kasva samalla tavalla eteenpäin kuin niillä, joilla ei ole niin paljoa tilaa lantiossa.

Myös jokainen raskaus on erilainen. Esikoisesi kanssa sinulla on isompi vatsa kuin jollain on ollut kolmannen lapsensa kanssa. Toisessa raskaudessa sinulla voi olla pienempi vatsa kuin esikoisesi kanssa.

Onko neuvolassa sanottu, että vatsasi on liian iso viikkoihin nähden? Jos ei ole, niin kannattaa keskittyä raskaudesta nauttimiseen (tai ainakin nauttimisen yrittämiseen ;-) ) ja jättää muiden kommentit mahan koosta huomiomatta. Niitä jokainen saa kuunnella, oli maha minkä kokoinen tahansa..
 
Mulle kommentoidaan jatkuvasti, että "onpas sulla jo iso maha" tai "aijaa, mä luulin että oot jo pidemmällä". Mulla kohtu kallistunut eteenpäin ja sen takia maha on pullottanut jo ainakin viikolta 15, jos ei jo aiemmin. Myös ryhti ja selän notko vaikuttaa siihen, miten isolta maha näyttää. Mulla on kuitenkin neuvolan mukaan ihan normaalin kokoinen kohtu ja vauva, enkä oo saanu ainakaan liikaa painoo.

Ei tosiaan kannata ottaa itteensä muiden kommenteista, jokaisella on yksilöllisen näköinen ja kokoinen maha raskaana ollessaan. :)
 
Pakko kommentoida kun mulla on taas ollut ihan päinvastaisia ongelmia :) Nyt en enää stressaa mutta jossain vaiheessa kyllä.

Kun jäin äitiyslomalle monelle töissä tuli yllätyksenä että olin ylipäätään raskaana...vatsani oli vielä siinäkin vaiheessa pieni ja kilojakaan ei ollut tullut liiemmin. Vasta viimeisen parin viikkon aikana olen saanut kunnon pyöreyttä ja painokin nousee.

Pienuus aiheutti siis murhetta lähinnä juuri muiden kommenttien takia. Kun ei ole asiasta kokemusta loputon ihmettely saattaa hämmentää vaikka muuten olo olisikin mitä parhain.

Kaikki me etenemme tässäkin asiassa yksilöinä. Kun neiuvolassa ja tutkimuksissa todetaan että mennään siellä missä pitääkin ei vähäistä / suurta painonnousua tai vatsan isoa/pientä kokoa kannata stressata. 

Voimia!
 
Joo toi on niin tuttua, et mahan koosta tulee kauhea haloo ihmisten keskuudessa jotka ei oo tienny sun olevan raskaana ja yhtäkkiä näkevät sut mahasi kanssa.
Ite oon nyt vkolla 22 ja oon ties montako kertaa kuullu et vast toukokuussa, ompa se iso ymv..

Se kyllä vähän välillä pistää miettimään, et onko mulla liian iso maha ymv. Ja masentaahan se välillä kun ihmiset mittailee ja kertoo et mun maha ei ollu tuon kokonen edes kun olin viimisilläni.. hah ja pah!!

Ihmiset on tyhmiä kun eivät osaa pitää suutaan kiinni.
Raskaana olevat ovat muutenkin herkkiä ihmisiä ja sit auotaan sitä päätä miten sattuu..

Kyl vähä kiukututtaa välillä =)

Mut jos ei neuvolassa sanota tai eihän nekään aina asiallisia ole, mut jos lääkäri ei sano et jotain on pielessä niin ei siellä silloin mikään ole pielessä, ainut mikä on pielessä on muiden ihmisten ajatukse.
 
Plus, että ihmisillä tuntuu olevan aina omat käsityksensä siitä, millaisen vauvamahan pitäisi missäkin vaiheessa olla. Itse sain kuulla kumpaakin, ompas iso ja ompas pieni. Riippuu ihan katsojan silmästä. Loppuvaiheessa olin jo niin kärttyinen noista kommenteista, että vastasin tylysti vaan "ihan hyvin se vauva sinne mahtuu" "se on just niin iso, mitä vauva tilaa tarvitsee" ja mielessäni olen sitten vastaavasti kommentoinut ihmettelijän läskipersettä tai jenkkakahvoja. Kömpelyys ja synnytyksen odottaminen vei kärsivällisyyden niin nolliin, ettei oikein kiinnostanut jakaa raskautta kaiken maailman kaupantätien kanssa :)
 
Takaisin
Top