Liian innokkaat isovanhemmat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja akj20
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

akj20

Oman äänensä löytänyt
Meillä on mieheni kanssa 9kk ikäinen lapsi, joka on appivanhempieni ensimmäinen lapsenlapsi. Ymmärrän sen, että he ovat innokkaita ja haluavat nähdä usein yms. mutta välillä meinaa ärsyttää ihan kauheasti se liika innokkuus. Esimerkiksi muutaman kerran kun olemme olleet heillä kylässä ja lapsella on ollut päikkäri aika ja olen sanonut että pitäisi laittaa päiväunille niin anoppi on ollut sitä mieltä, että kyllähän se ehtii myöhemminkin nukkua että he haluavat nyt olla lapsen kans ku taas pitkästä aikaa näkee.. Sama jos olemme olleet illalla lähdössä, että pitäisi lähtä viemään yöunille niin eikä mitään eihän se haittaa jos se nyt joskus valvoo. Joo ei haittaisi jos olisi Vähän vanhemmasta lapsesta kyse.

Yksi kerta olin lapsen kanssa kaupungin keskustassa ja työnsin vaunuja. Lapsi nuokkui siinä ja olin että jess kohta nukahtaa niin eiköhän appivanhemmat kävele vastaan ja kun pääsivät kohdalle niin yritin vihjata siinä että me tässä kohta nukutaan niin ei paljoa auttanut. Anoppi veti sääskisuojan vaunujen päältä ja tutti pois suusta ja sitten alettiinkin jututtamaan lasta.

Ainoat ihmiset ketä meidän lapsi on koskaan vierastanut ovat appivanhempani ja uskon että siitä syystä kun eivät anna lapsen koskaan olla rauhassa. Kun menemme heille kylään, he heti ottavat lapsen syliin ja en koko kyläilyn aikana saa pitää lasta itse. Myös heillä/heidän seurassa lapseni on hyvin hiljainen vaikka yleensä jokeltelee/ääntelee muuten. Kenenkään muiden seurassa hän ei käyttäydy niin. Jotenkin itselleni nousee tosi voimakkaasti heidän seurassaan jokin suojeluvaisto, koska tuntuu että he yrittävät omia lapsen. :) Tässä oli vain muutama esimerkki, enkä tiedä saiko tekstistäni oikeanlaista kuvaa siitä käytöksestä, mutta se on välillä niiiin raivostuttavaa!

Mutta en halua heitä ihmisinä mollata, koska ovat tosi mukavia ihmisiä, lukuunottamatta tuota lapseni omimista :p Tiesin jo raskausaikana, että se heidän innokkuus tulee olemaan valtavaa mutta en olisi uskonut että se voi mennä liiallisuuksiin... :)

Haluaisin kuulla jos jollakin muulla on vastaavanlainen tilanne. :)

Huh, onpa varmasti rasittavaa :confused: itseä ainakin ärsyttäisi mahdottoman paljon varsinkin jos aletaan puuttumaan vauvan rytmiin.
Itse ainakin yritän pitää vauvan nukkuma ajoista mahdollisimman hyvin kiinni ja jos joku niihin alkais sekaantumaan niin hermo menis :shifty:

Itsellä on melkein päinvastainen tilanne että toivoisin että meidän lapsesta oltais enemän kiinnostuneita, mutta nyt kun kerroit teidän tilanteen niin saan olla tähän omaan tyytyväinen :)
Eiköhän ne isovanhemmat vähän rauhoitu jossain vaiheessa, varsinkin jos saavat lisää lapsen lapsia :wink tsemppiä!

Joo se vauvan päivärytmiin puuttuminen on vauvan kannalta ärsyttävää koska sitte ollaan paljon kiukkusempia jne. Joo on se ihanaa että huomaa että he välittävät paljon ja he aina haluaisivat että me veisimme lapsen sinne hoitoon yms. mutta liika on liikaa :).. Meille on itseasiassa joulukuussa syntymässä toinen, mutta he eivät vielä teidä kun olemme ajatelleet että ei erikseen sanota kenellekään että saavat huomata sitten kun huomaavat :) Se raskausaikakin oli mieheni isän puolesta melkoista hyysäämistä niin siksikin mukava että eivät vielä tiedä :D Tuntui siltä että hän ajatteli et kun olen raskaana niin en voi tehdä mitään normaali askareitakaan ilman apua ':)

Meillä sama että jos on uusia/vieraampia ihmisiä niin parhaiten tottuu että saa olla aluksi minun tai mieheni sylissä mutta appivanhemmilla on se että he ottavat heti syliin. Ainoan kerran kun on vierastanut itkuun asti niin oli heillä ja vaikka lapsi alkoi itkemään niin he halusivat hoitaa itse. Vähän aikaa sitä jaksoi katsoa mutta sitten oli pakko ottaa lapsi omaan syliin. Se ihmetyttää eniten, että heillä itsellään on neljä lasta niin miten he eivät tajua miten vierastavan lapsen ja yleensäkin pienen lapsen kanssa tulee toimia. Jätimme kerran lapsen hoitoon muutamaksi tunniksi ja mieheni sisko oli myös heillä käymässä niin lapseni oli alkanut itkemään kun olimme lähteneet niin he tyytyväisinä kertoivat kun tulimme takaisin että kun se heidän tyttönsä oli osannut neuvoa että jos lapsi vierastaa nii sitä ei saa katsoa ja pitää kiinnittää huomio muualle. Tuntui niin oudolta että he eivät itse tajunneet koska noinkin itsestäänselvästä asiasta kyse.. On muitakin tilanteita joissa olen ihmetellyt sitä, että tuntuu kuin he hoitaisivat vauvaa ensi kertaa vaikka heillä tosiaan on itsellä useampi lapsi. Toki vauva-ajoista on aikaa mutta niin tavalliset asiat ovat heillä hakusessa...

On kyllä jännä, unohtuuko se oikeasti miten vauvoja hoidetaan? Miten oikeasti ei tajua että vauva tai lapsi vierastaa :eek: meidä tutut, onneks, kaikki on tajunnut oikein kysyä heti että vierastaako. Mutta tuli tuosta mieleen oma appi ukko jolla on 4 lasta, ja oli vahavasti sitä mieltä että lapselta lähtee maitohampaat 1vuoden iässä. Kaippa se aika oikeasti hämärtää muistot :D
Sori, tämä meni aiheen vierestä. Luen ite tätä ketjua että osaan olla kiitollinen rauhallisista isovanhemmista. Tsemppejä teille muille!

Onpa ikävää. :( Tuskin mitään pahaa tarkoittavat, mutta tekevät tuolla tavalla kyllä hallaa koko perheelle. Eniten vauvalle. Ei niin pienen päivärytmiä saisi sotkea jatkuvasti ja ilman hyvää syytä. Eihän pieni edes jaksa seurustella jos ei ole saanut nukkua. En ihmettele että nousee suojeluvaisto kun käytös on noin ajattelematonta.

Oma äitini aina valittaa kun poikani ei tykkää hänestä niin paljoa kuin vaikka hänen miehestä (joka siis on lapselle pappa vaikka ei isäni olekaan). Syynä tässäkin tapauksessa yli-innokkuus. Meidän poika on vähän ujo ja tarvitsee aikaa lämmetä. Kun toinen on heti hihkumassa "mummun kulta, annatko halin?" niin en ihmettele että äidin syli tuntuu parhaalta paikalta. Varsinkin jos ei ole vähään aikaan nähnyt.

Anoppini sentään ei ehkä onneksi ole ollut kovin kiinnostunut osallistumaan pojan elämään. Nähnytkin vain kerran. Puhelimen kautta on kyllä antanut niin loistavia "neuvoja" että joskus mietin, miten miehestäni on tullut niinkin terve ja tasapainoinen aikuinen.

Älä syyttele itseäsi liiaksi tapahtuneesta. Olisi anopinkin pitänyt osata ajatella. Ilmeisesti kaikki ei vain sitä valitettavasti osaa. Ja sinähän yritit sanoa ettei se ole hyvä ajatus. Kuulostaa kanssa kurjalta tuo naureskelu. Eihän tuossa pitäisi olla kenenkään täysjärkisen mielestä mitään hauskaa kun vauva oksentaa ajattelemattoman aikuisen takia.

Voimia rasittavien appivanhempien kanssa!

Akj20, tyhmää kun pitää vauvan oksentamiselle nauraa! :eek: voi raukka pientä :Heartred onneks miehes oli teidän puolta asiassa. Toivottavasti isovanhemmat oppisivat tästä jotain...

Pakko kirjoittaa itsekkin tänne vaikka raskaana vasta ollaan, mutta anoppi on ottanu pannuun jo heti siitä lähtien kun tämä sai tietää tulevansa mummuksi.
Mua ahistaa aivan sairaasti kun mennään kyläilemään anopin luona kun hän ei osaa kunnioittaa "äläkoskepyyntöä". Ensimmäisenä ollaan kiinni mahassa jos sattuis potku just sillä hetkellä tuntumaan. Sitte nopein liikkein silitellään mut päästä varpaisiin voivottelun kanssa kun oon joskus menny sanomaan että iskias vaivaa.

Oon nähnyt anopin muutaman kerran tuttujen/sukulaisten lasten kanssa eikä tää näytä osaavan käsitellä niitä ollenkaan, oli ikä lapsella mikä tahansa.
Anoppi on myös sitä mieltä että kaikki hänen tavat kasvattaa lasta on parhaita maailmassa ja siksi on myös innokas kertomaan kuinka meidän tulee toimia kunhan pieni saapuu. Mm minä en yöllä saa nousta vaihtamaan vaippaa koska vauva haistaa maidon ja joudun vaihtamaan vaipan lapsen itkiessä, joten isän pitää vaihtaa vaippa öisin ja tuoda tämän jälkeen vauva rinnalle syömään. Tämä on ehdoton sääntö josta muistutellaan joka tapaamiskerralla.

Pelkään myös jo tulevaa sillä, kun jossain vaiheessa lapsi menisi hoitoon anopille, niin tämä syöttäisi lapsellemme mitä sattuu, miten sattuu. Mieheni perheessä ei ole koskaan ollut säännöllisiä ruoka-aikoja, aamupala syödään ku jaksetaan, jotaki naposteltavaa sen jälkeen, lämmin ruoka saattaa venyä jopa ilta 8 jonka jälkeen iltapalaa jos tarvii nii ennen nukkumaan menoa. Myös ruoka maustetaan aina niin tulisesti että olen harvat kerrat ekan kerran jälkeen enää syönytkään siellä. Sanotaan vaan että kyllä siihen tottuu, ei se ikuisuuksia polta.

Muuten anoppi on kyllä tosi mukava ja hänen kanssaan ei ole ahdistavia hiljaisia hetkiä, mutta nää tietyt jutut ärsyttää ihan sikana.

Onneks appiukko ja hänen vaimonsa ja minun vanhemmat on olleet aivan ihania ja suht rauhallisia tulevan isovanhemmuuden kanssa vaikka innoissaan ovatki.

eipä oo moista riesaa. Päinvastoin :( Joskus sitä ois toivonut sellasta tiivistä mummo- lapsenlapsi asetelmaa, ihan niinku minulla oli meidän molempien tahdosta siis mummon sekä minun :love7

Sama täällä, eipä pahemmin tukiverkkoa ole, miehen puolelta miehen siskoilla on jo niin monta lasta että isovanhemmat ovat heitä ehtinyt paapoa ja vahtia ja ovat molemmat nyt lähemmäs 70 vuotiaita . Meidän esikoiselle en usko että energiaa enää riittää. Omiin vanhempiin ei ole yhteyttä.

Meillä sama kuin Ajnalla ja Mypalla. Omat vanhemmat asuvat 600 km päässä, samoin kuin suurin osa muusta perheestä, ja appivanhemmat ovat mieheni siskon käskystä laittaneet välit poikki muhun. Taustalla lastensuojeluilmoitus jonka tein miehen siskon lapsesta, josta sitten nykyinen tilanne. Sinänsä ei haittaa, sillä ihan tasapainoista ei ole appivanhempienkaan elämä, mutta lapsen puolesta surettaa kun ei ole sitten niitä mummuja tai pappoja joita saisi nähdä. onneksi mm ex-anoppi on edelleen kakkosäidin asemassa mulle, ja muitakin läheisiä vanhempia ihmisiä lapsen elämään tulee kuulumaan.

Minulla on vähän toisinpäin, kun oma äitini ei paljoa vauvaa näe. Pappoja ei ole vaavin elämässä koska oma isäni on kuollut ja toinen asuu kauempana eikä häntä ole paljoa näkynyt. Siksi tykkään siitä kun toinen mummo on kiinnostunut lapsesta ja hoitaa ja pitää sylissä, itse saa kyllä pitää ihan tarpeeksi. Mutta jos alettaisiin rytmiin (uni,ruoka..) puuttumaan niin se ärsyttäisi kyllä.

Kuulostaa tutulta tilanteelta. Ehdottaisin, että juttelette asian avoimesti läpi. Lapsi-isovanhempisuhde on erittäin tärkeä lapsen kehitykselle ja teille pariskuntana myöhemmin, jos voitte jättää lapsen isovanhemmille hoitoon ja saatte omaa aikaa. Tulevaisuudessa koittaa monet hetket, kun tarvitsee lapsen kanssa apua - omat ja lapsen sairastelut ynnä muut. Silloin kiittää, kun on turvallisia hoitajia lähellä.

Kaikkien kasvatustapojen ei tarvitse mennä yksiin vanhempien kanssa, kunhan kaikki on aina lapsen edun mukaista. Isovanhemmat voivat kokemuksella tietää, että jos lapsen yksi päikkärille meno venyy, niin maailma ei siitä kaadu. Jos lapsesi on sellainen, jonka on pakko nukkua juuri tiettyyn aikaan tai rytmi menee ihan oikeasti pilalle ja koko päivä on hankala sen jälkeen (oma lapseni on tällainen), niin kerro se avoimesti. Jotkut lapset taasen nukkuvat milloin pystyvät eikä se ole niin tarkkaa, ehkä näillä isovanhemmilla on sellainen kokemus lapsista.

Vaikka kuinka kismittää, niin jos vain isovanhemmat ovat lapselle turvallisia, eivät juopottele ynnä muuta, niin vaikka hampaita kiristellen pitäkää heidät lähellä. Se kiittää myöhemmin, kun on avun tarve. Tiedän tämän kokemuksesta, koska meillä ei pysynyt isovanhempiin suhde lapsen synnyttyä ja kyllä on ollut raskasta selviytyä kahdestaan miehen kanssa.

Kuulostaa tutulta tilanteelta. Ehdottaisin, että juttelette asian avoimesti läpi. Lapsi-isovanhempisuhde on erittäin tärkeä lapsen kehitykselle ja teille pariskuntana myöhemmin, jos voitte jättää lapsen isovanhemmille hoitoon ja saatte omaa aikaa. Tulevaisuudessa koittaa monet hetket, kun tarvitsee lapsen kanssa apua - omat ja lapsen sairastelut ynnä muut. Silloin kiittää, kun on turvallisia hoitajia lähellä.

Kaikkien kasvatustapojen ei tarvitse mennä yksiin vanhempien kanssa, kunhan kaikki on aina lapsen edun mukaista. Isovanhemmat voivat kokemuksella tietää, että jos lapsen yksi päikkärille meno venyy, niin maailma ei siitä kaadu. Jos lapsesi on sellainen, jonka on pakko nukkua juuri tiettyyn aikaan tai rytmi menee ihan oikeasti pilalle ja koko päivä on hankala sen jälkeen (oma lapseni on tällainen), niin kerro se avoimesti. Jotkut lapset taasen nukkuvat milloin pystyvät eikä se ole niin tarkkaa, ehkä näillä isovanhemmilla on sellainen kokemus lapsista.

Vaikka kuinka kismittää, niin jos vain isovanhemmat ovat lapselle turvallisia, eivät juopottele ynnä muuta, niin vaikka hampaita kiristellen pitäkää heidät lähellä. Se kiittää myöhemmin, kun on avun tarve. Tiedän tämän kokemuksesta, koska meillä ei pysynyt isovanhempiin suhde lapsen synnyttyä ja kyllä on ollut raskasta selviytyä kahdestaan miehen kanssa.
Hyvä! Aivan samaa mieltä! Kokemusta on!

Takaisin