Lihavuus ja raskaustoive (eli ketju BMI >35)

Minnamaaria

Silmät suurina ihmettelijä
Olen uusi tällä foorumilla ja esikoinen olisi tervetullut 🥹

Olen vuosia lykännyt raskaustoivetta erityisesti ylipainon takia ja ajatellut että raskautta voi yrittää kun paino on edes vähän matalampi. No, oma paino ei vaan laske, ollenkaan, joten yritys oli vaan pakko aloittaa siitä huolimatta.

Oman painon vaikutus raskautumiseen ja mahdolliseen odotusaikaa jännittää aivan hirveästi. Oma bmi on siis 40 eli olen suoraan sanottuna lihava. Elintavat on sinänsä kunnossa eli liikun säännöllisesti ja pyrin syömään terveellisesti. Jännittää miten kohdataan mahdollisen raskauden aikana terveydenhuollossa, jännittää tökeröt sanat, jännittää saarnat, jännittää että onnistunko edes raskautua.

Onko muilla kokemusta ylipainosta ja raskautumisesta? Onko ihan toivoton yritys? Muuta kerrottavaa, lohdullista tai lohdutonta?

Minä olen ollut BMI 40 kaikissa raskauksissa. Yritys kestänyt pidempään kuin normipainoisilla, mutta muuten kaikki mennyt hyvin. Raskausdiabetes toki tuli ajoissa seuraksi. Esikoinen syntyi makrosomisena eli liian isona ja kuopus pienenä 3.1kg painoisena. Silti esikoinenkin syntyi alateitse. Isokokoiset vaan tulee käynnistää ajoissa.

Voin hyvin alusta loppuun ja myös tässä raskaudessa säästynyt ikäviltä asioilta. Tsemppiä yritykseen. ❤️

Mulla kanssa bmi tuota samaa luokkaa, vähän vähemmän. Mutta kahteen kertaan raskautunut aikalailla helposti 36v ja 37v. Ensimmäinen raskaus jouduttiin keskeyttämään lääketieteellisistä syistä, mutta nyt toinen menossa rv28 ja kaikki hyvin. Raskausdiabetes on riesana, mutta lääkityksillä pysynyt hallinnassa ja vauva kasvanut tasaisesti.

Mulla on bmi nyt 42, oon saanut sitä tiputettua 48 alaspäin.
Esikoisesta raskauduttuessa on ollut noin 42 ja kahdesta seuraavasta 35. Aina on ollut radi ilman lääkitystä, raskauksissa tullut yli 20 kiloa lisäpainoa, mutta neuvolassa on oltu aina ystävällisiä.
Lapset on ollut syntyessään 3,5-4 kg. Kaikki syntyneet lasketun ajan jälkeen alakautta, viimeinen käynnistettiin viikolla 41+0 tai 42+0.

Täällä kans ylipainoinen raskauden yrittäjä, tarkkaa BMI:tä en tiedä mutta on varmasti tuon 35 yli.

Meillä on menossa yk5, mutta mulla todettiin kilpparin vajaatoiminta pari kuukautta sitten, eli se varmasti vähän hidasti asioita. Oon tätä kilpirauhasasiaa hoitavan lääkärin kanssa puhunut raskauden yrittämisestä paljon, ja aina oon saanut asiallista kohtelua.

Se toki on sanottu, että ei ole mahdollisuus saada lapsettomuushoitoja julkisella, jos raskaus ei alakaan luonnollisesti, jos paino ei putoa. Oon saanut nyt reilut 7 kiloa pois parissa kuukaudessa, johtuen varmaan juurikin tyroksiinista.

Mulla on bmi nyt 42, oon saanut sitä tiputettua 48 alaspäin.
Esikoisesta raskauduttuessa on ollut noin 42 ja kahdesta seuraavasta 35. Aina on ollut radi ilman lääkitystä, raskauksissa tullut yli 20 kiloa lisäpainoa, mutta neuvolassa on oltu aina ystävällisiä.
Lapset on ollut syntyessään 3,5-4 kg. Kaikki syntyneet lasketun ajan jälkeen alakautta, viimeinen käynnistettiin viikolla 41+0 tai 42+0.
Ihana kun sulle oltu ystävällisiä. Mulle tullut 5kg ja pelkään että tulee sanomista vaikkei se kummoiselta tunnu mun mielestä, kun viikkoja jo kohta 30.

Takaisin