Lihasta kieltäytyjät

Villiyrtti

Oman äänensä löytänyt
Helmimammat 2017
Onko täällä vegaaneja tai eriasteisia vegetaristeja? Itse olen ollut 10 vuotta lakto-ovo vegetaristi. Viimeiset seitsemän vuotta syönyt lisäksi kalaa. Miten ajattelitte vauvan syönnit? Mieheni on sekasyöjä, mutta ajattelin lapselleni samanlaista ruokavaliota kuin itselläni on ainakin niin pitkään, kunnes kyseenalaistaa sen.
 
Me ollaan aika pitkälti koti-kasvissyöjiä kalalla höystettynä, eli ei enää laiteta lihaa tai kanaa kotiruokiin. Hoidossa ja kyläillessä yms ei olla rajoitettu mitään, paitsi mies pysyy edelleen lihattomalla linjalla. Minäki suurimmaksi osin, mutta välillä joustan.

Ihan tyytyväisesti tuo vajaa 2v on syöny sitä mitä mekin :)
 
Täällä myös lakto-ovovegetaristi joka ei ole syönyt lihaa eikä kalaa yli 20 vuoteen. Mies on sekasyöjä mutta syö kyllä mielellään myös kasvispöperöitä :D En ole vielä osannut ajatella niin pitkälle että mitä meidän mahdollinen tuleva lapsemme syö. Toivoisin hänestä tulevan kasvissyöjä, mutta sehän on niin henkilökohtainen valinta etten tiedä voiko sitä toisen ihmisen puolesta tehdä. Aika näyttää :)
 
Niin, voiko ketään "pakottaa" syömään lihaakaan? Kummin päin se vapaa valinta menee? Miulla on niin vaikea syödä lihaa, että en vain voi kuvitella syöttäväni sitä lapsellenikaan.
 
Ei minun mielestä voi ketään pakottaa syömään lihaa, itseäni yritettiin lapsena/teininä pakottaa. Pidin kuitenkin pääni koska muakin lihan syöminen ihan inhotti ja inhottaa edelleen. Olen sanonut miehelle että hän saa tehdä lapselle liharuokaa ja minä teen kasvisruokaa, katsotaan sitten kummasta sapuskasta tenava tykkää enemmän :happy:
 
Olen kohta 20 vuotta ollut lakto-ovo vegetaristi, mies rakastaa liharuokia mutta pitää myös kasvisruuasta.
Kasvissyönti on mielestäni jokaisen oma valinta, joten lapsemme tulee olemaan sekasyöjä niin pitkään kuin itse haluaa. Toki varmasti tulee syömään paljon kasvisruokaa, mutta myös lihaa, kalaa ja kanaa.
Itse en raskauden aikana tai myöhemminkään tule lihaa syömään, onneksi kaiken tarvittavan saa muutenkin.
Näin siis mennään meillä, kaikilla omat tapansa.
 
Täälläkin yksi kasvissyöjä. Maitotuotteitakaan en oikeastaan käytä. Nyt raskauden aikana olen syönyt kananmunia. Mieskään ei syö lihaa.
 
Täällä yksi lähesvegaani, liha (mukaanlukien siis kala ja kana) ei kuulu ruokavalioon, eikä kananmuna. Maitotuotteet hyvin harvoin, lähinnä joissakin juhlissa kerran-pari vuoteen.

Minähän siis tulen asumaan ja elämään lapseni kanssa kahdestaan, joten hyvin itsestäänselvä valinta, että lapseni syö samaa ruokaa kuin minä, etenkin kun mulla on hyvä ja täyspainoinen ruokavalio ja pitkä kokemus vegaanina olemisesta.
Maitotuotteet olen kuitenkin ajatellut (ehkä) ottavani lapsen ruokavalioon mukaan. En tiedä vielä.
Lapsihan saa toki tulevaisuudessa itse valita mitä syö, mutta näin aluksi. Samalla kaavalla omat vanhempani syöttivät minulle lihaa, jonka sain jättää pois :)
 
Takaisin
Top