Letrozolin/Femaran käyttö: kuinka pitkään yhtäjaksoisesti?

Suvetar

Sanavalmis juttuseppä
Marrasmammat 2018
Hei letrojen tai Femaran käyttäjät, onko teille sanottu joku aika, kuinka pitkään sitä saa yhtäjaksoisesti käyttää?
Mulla on ollut letrot nyt käytössä 6 kiertoa. Ilmoittauduttiin ivf-jonoon, ja hoitaja sanoi puhelimessa, ettei enää kannattais käyttää letroja hoitoja odotellessa. Ei sanonut mitään syytä, miksi, totesi vaan, ettei suositella yli 6 kk:n käyttöä. Jäin miettimään, mitä haittaa siitä voisi olla. Haluaisin parantaa ees vähän meidän mahiksia tulla ilman hoitoja raskaaksi tässä tulevina kuukausina..
 
Minä söin juurikin 6 kiertoa putkeen. Seuraava oli ivf, joten en tiedä mitä lääkäri olisi sanonut jos olisin halunnut syödä niitä pidempään.
Letrothan on alunperin rintasyöpälääke, luulisi että siinä tapauksessa niitä syödään todella pitkään. Tiedä sitten miten se vaikuttaa hedelmällisyyteen. Letrojen ei tietääkseni pitäisi kertyä elimistöön niin kuin Clomien, mutta en ole lääkäri joten en tiedä mikä muu haittavaikutus pitkällä käytöllä voi olla.

Kuinka pitkä se ivf-jono on? Mitä jos kysyisit voitko pitää letroista pienen tauon ja sitten jatkaa niiden kanssa?
 
Jono on 4-6 kk. Sitä itsekin mietin, että kun letrojen ei varsinaisesti pitäis kertyä elimistöön eikä niitä käytetä kuin 5 pvää (ja mulla on vielä pieni annos), mitä haittaa niistä voisi sitten olla. Mulla itse asiassa oli heinäkuu taukoa, eli en nytkään oo syönyt aivan yhtäjaksoisesti.
Ehkä kapinoin ainakin sen verran, että syön vielä tammikuun.. Jos maaliskuussa alkaa aikaisintaan hormonipistokset (mulla tod. näk. pitkä kaava), niin liekö parempi sitä ennen pitää kk ilman hormoneja, en tiedä.

Onnea Beisla sulle, teilläkin on oma käärö ollut jo jonkun aikaa kotona :)
 
Kiitos Suvetar, ja toivottavasti teillä tulisi viimein pysyvä tärppi jo letroilla, tai viimeistään ivf:llä.
Meidän nyytti on nyt viiden viikon ikäinen ja kovasti kasvaa. :)
 
Useimmiten niitä syödään 3-6kk. Mutta olen kuullut jonkun käyttäneen yhtäjaksoisesti jopa 12kk. Mulle gynekologi selitti että jos letroista olis jotain apua ne yleensä tuottaa tulosta sen 4kk sisällä. Elimistö voi jotenki "tottua" niihin ja teho on sitten heikompi..
 
Päivitänpä tänne oman tilanteen, jos joku joskus miettii samaa. Söin siis tässä kierrossa kuudennen letrokierron vastoin lapsettomuusklinikan hoitajan suositusta.
Sain tammikuussa plussan 5 tbl/5pvää -annostuksella, silloin vaste oli niin hyvä, että kontrolliultrassa suosittelivat jatkossa käyttämään vain 3 tbl eli ottamaan letron joka toinen pvä.

Kun jouduin aloittamaan yrittämisen uusiksi, söin eka 3 tbl. Vaste oli eka maltillinen ja seuraavissa kierroissa selkeästi huonompi. Nostin annoksen 4 tbl - ei plussaa. Tämä 5 tbl kierto toi ilokseni uuden plussan :) Kun vain pysyisi mukana ja olisi terve pieni.
 
Mulla ollu yli vuoden letrozolit. Useampi raskaus, mutta aina menee kesken. Yksi lapsi on tullut luonnollisesti ja sillon en tiennyt et tulis ikinä edes mitään ongelmia raskautumisessa. Nyt taas raskaana 4+3 mutta jännittää mennäänkö loppuun asti. Aina keskeytyy kuudennella viikolla. Lääkärit käskee aina yrittämään vielä ennen kun siirrytään. Eikä löydy selityksiä keskeytymiseen. Yksityisen puolella oltiin vuos, mutta siirsivät meidät kunnalliselle puolelle että päästäis vähän edukkaammin hoitoihin. Nyt ois hoitosuunnittelu tiistaina.
 
Muokattu viimeksi:
Lellelle, mullakin meni tuo raskaus, josta viimeks kirjoitin, kesken.
Eka ivf tehtiin marraskuussa, tuoresiirto ei tuottanut tulosta. Ensi vuonna yritetään pakastetun alkion siirtoa.

Oon pahoillani keskenmenoistasi :sad001
 
Suvetar oon tosi pahoillani!! Toivottavasti teitä onnistais nyt ens vuonna! Ei tiiä vaikka saisitte oman käärön ens jouluksi :) meille sanottiin koska raskaudun kuitenkin suhteellisen helposti niin välttämättä ivf hoidoista ei ole apua. Mutta silti lähdemme kokeilemaan sitä jos tämä keskeytyy.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä oli käytössä letrot 3 kiertoa ivf-jonossa ollessa. Pidempää aikaa ei suositeltu endometrioosin takia ja jo tuossa ajassa endo villiintyi.

Lellelle, jos teillä on useampi keskenmeno takana niin eikö syytä siihen olisi aihe tutkia? Liian rankka taival on teilläkin ollut :sad001
 
Takaisin
Top