Leperteletkö vauvalle?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Uuden artikkelimme mukaan vauvalle lepertely tukee vauvan kuulon kehitystä. (Artikkeli luettavissa täällä, mielestäni siinä oli paljon mielenkiintoista tietoa lapsen kuulon kehityksestä. :) )

Tästä tuli mieleen, onko teillä tapana puhua vauvalle lepertelevää "vauvakieltä"?

Itse taisin pojalle leperrellä, kun hän oli vauva. Mutta "aikuisten sanoilla", koira oli jo silloin koira eikä hauva jne.
 
Meillä kanssa käytetään asioista ihan normaaleja sanoja, ei mitään haukku, poppaa tai pipi. Mutta muuten kyllä tulee puhuttua aina leperrellen/lässyttäen ihan luonnostaan :hilarious: mutta oon kyllä muualtakin lukenut, että vauva paremmin reagoikin/”tykkää” enemmän korkeasta ja pehmeästä äänestä, joten kai se sen takia luonnostaan tuleekin kun vauvalle puhuu :grin
 
En tainnut minäkään varsinaisesti leperrellä, mutta tietenkin äänensävy ja korkeus oli erilainen ihan luonnostaan jotenkin, kun vauvalle puhuin. Olen aina vältellyt semmoista "kuka te tiinä titten ittuu" -tyylistä lässyttämistä, koska halusin jo alusta asti, että poika kuulee oikeaa kieltä ja oikeita sanoja, vaikka sitten leperreltynä. Joitain sanoja tosin on tullut käytettyä, kuten AnnMariin mainitsema haukku (mm. v. 2017 äitiyspakkauksen rättilelukoira on meillä ollut aina Leppäkerttuhaukku), vaikka kyllä sitten olen heti selittänyt, että se tarkoittaa samaa kuin koira. Yleensäkin olen pojalle jo alusta asti kertonut synonyymejä, kun niin monista asioista voidaan käyttää erilaisia nimityksiä, sekä murresanoina että ihan kirjakielessäkin. Päiväkodissa poikaa on kehuttu siitä, että hänellä on laaja sanavarasto ja osaa yhdistellä asioita hyvin siitä huolimatta, ettei osaa vielä puhua kuin yksittäisiä sanoja ja pari kolme 2-3 sanan lausetta. Olen kyllä semmoinen höpöttäjä, että kerron pojalle ääneen, mitä milloinkin teen ja miksi aina kun poika tulee seurailemaan minun tekemisiäni, liekö sillä sitten ollut jotain vaikutusta ymmärryksen kehitykseen. Poika on nyt siis 2v 4kk.
 
Muokattu viimeksi:
Riippuu siitä, mikä lasketaan lepertelyksi. Puhun aina paljon, vauvallekin. Puhun kuitenkin ihan tavallisia asioita monipuolisella sanastolla. Kerrontani on kyllä vaihtelevaa ja käytän erilaisia äänenkorkeuksia ja laulan myös puhuessani.

Lapsi on nyt 3-vuotias ja hänellä on laaja sanavarasto ja on kiinnostunut monenlaisista asioista. Päiväkodissa hämmästystä herättää erikoiset puheenaiheet, joista muut lapset eivät ymmärrä mitään. Siihen olen täysin syytön. Isänsä kanssa lapsi puhuu sellaisistakin asioista, joita en itse ymmärrä, lähinnä tekniikasta mutta myös avaruudesta ja muusta sellaisesta, josta en itse jaksa innostua.
 
Minä laskisin sellaisen lepertelevän äänensävyn lepertelyksi. :) Asiasta ei kuitenkaan tarkempaa tietoa. Jos pelkästään "mittä hauva?" tyylinen lässytys on lepertelyä niin sitten meillä ei ole leperrelty.
 
Takaisin
Top