Lemmikki eläimet ja raskaus?

Tanya_

Vasta-alkaja
Ajattelin tässä, kun olen joskus aikasemmin kuullut että kissan ulosteesta(varsinkin sisäkissan) ois haittaa sikiölle, onko tämä tosi ?
 
Itse sain juuri verikokeen tulokset, toksoplasmoosi sairastettu lapsuudessa :) Enää ei siis tarvitse huolia, vaan saa rauhassa pyöriä porukoiden kissojen kanssa siellä käydessä :)

Meillä on runsaasti salmonellaa kantavia terraarioeläimiä, se hieman huolettaa, mutta toisaalta, aina ollaan huolehdittu hyvästä käsihygieniasta joten no problem :)
 
[:)]

mun mielstä on hyvä asia, että on eläimiä perheessä.
Lapsikin oppii olemaan eläinten kanssa.
Oli eläin sitten mikä tahansa
 
Samaa mieltä Jenni90 kanssa. On hienoa jos lapset saavat elää eläinten parissa.
Kaikilla ei toki tätä mahdollisuutta ole allergian tai muun asian vuoksi.

Ja eiköhän raskaus aikana riitä riittävä käsihygienia :)

Meillä kissat rakastavat masun päällä köllimmistä ja muutenkin ovat kovia sylimalluja.. :)
 

juurikin näin[:)]


ja onhan siitä käsihygieniasta syytä huolehtia
vaikka ei mitään eläintä olisikaan.[:)]
 
Pisces, itselläni on astma ja allergia ja silti kolme kääpiökoiraa pyörii täällä jaloissa ;D
Jouduin syömään allergialääkkeitä ympäri vuoden (pölypunkkiallergia?) jo ennen koirien hankkimista, eivätkä oireet ole niiden hankinnan jälkeen muuttuneet miksikään. Toivon vain ettei vauva perisi allergioitani.
 
Meillä on sisäkissa, joka ulkoilee silloin tällöin valjaissa. Meillä ei neuvolassa suostuttu edes testaamaan toksoplasmaa, koska epäilivät heti, että olen sairastanut sen jo pienenä (meillä ollut maalla ulkokissoja pienenä). Olemme kuitenkin sopineet miehen kanssa, että hän on nyt raskausaikana siivonnut kissan kakka-astian. Miehen ollessa työmatkalla, siivoan kissan astian itse, mutta tietenkin noudatan hyvää käsihygieniaa (mitä olen tietenkin noudattanut jo silloin enne raskautta). Muuten en ole osannut kissaa mitenkään "varoa", vaan ihan samoin sitä suukottelen ja paijailen.. [:)]   
 
Lune hienoa että pystyt pitämään eläimiä allergiasta huolimatta [:)]
Joillekkin vain tulee niin pahat oireet että eivät voi pitää vaikka kuinka tahtoisivat.

Meidän perheessä ei ole eläimiä ollut koska äitini on erittäin allerginen.
Nyt kun asun omillani niin meiltä löytyy kaiken näköistä öttiästä :D
 
Jenni90, todellakin! Koirat ovat minulle kuin lapsia, en kykenisi luopumaan niistä- meille kaikki lemmikit ovat tulleet jäädäkseen.
Jos lapsukainen perisi allergian, se merkitsisi muuttoa hyvin isoon (ja kalliiseen :o ) asuntoon.
 
Heip!

Onko teillä tietoa tarttuuko toksoplasmoosi vain suun kautta vai voiko se tarttua myös veriteitse? Sain nimittäin eräältä kissalta mukavan, koko sormen pituisen, haavan tässä sormeeni. Hoidin kyllä haavan heti asianmukaisesti, mut silti vähän huolettaa. Olen menossa neuvolaan torstaina ja aattelin kysyä myös sieltä, mut onko teillä tietoa? 
 
Nuo haavat rupesivat itseäkin nyt mietittyttämään  Meillä kaksi kissaa, ja kädet ovat täynnä vanhoja naarmuja, niiltä kun ei leikkiessä voi välttyä. Täytyykin kysyä neuvolassa asiasta ja jos pääsisin tarkistuttamaan olenko jo sairastanut toksoplasmoosin. Kisut kummiski myös nuolevat usein käsiäni ja nukkuvat sängyssä.
 
Kun noudattaa hyvää käsihygieniaa, niin tuskin on mitään vaaraa, aika huono tuuri saa olla jos tokson saa.

Meillä on kolme koiraa enkä kyllä ole yhtään varonut minkään suhteen, tosin koiristahan ei toksoa samalla tavalla voi saadakaan. Samalla lailla annan suukotella ja nukkua sängyssä, taudit tartuu jos on tarttuakseen.
 

Tässä kuva meidän parivaljakosta. Tuo rotikka on meidän Turo-Eemilin paras kaveri nykyään ja toiste päin. Tuo rotikka on ihan joka paikassa missä poika onkin; menee sängyn viereenkin ja on yläkerrassa niin kauan kunnes Turo-Eemil nukahtaa. Sitten vasta tulee alas. Ja aina kun Turo-Eemil lattialla touhuaa niin Siru menee siihen vaikkei todellakaan saa hellää kohtelua. Raasulta viedään luut ja lelutki suusta. 
Nämä ovat kyllä elämän ikuiset ystävät. <3

 

 
on totta, kyseessä on siis toksoplasmoosi joka on loinen jonka voi saada kissan ulosteesta. Mutta kissoilla jotka ovat sisäkissoja eivätkä syö raakaa lihaa tai ole tekemisissä muiden kissojen kanssa, tätä loista ei käytännössä ole. Mutta jos pelkää ko. loista niin kannattaa huolehtia hyvästä käsihygieniasta varsinkin kissan hiekan siivoamisen jälkeen. Itselläni on kaksi kissaa jotka syövät kyllä raakaa lihaa mutta olen tämän ongelman ratkaissut kummankin raskauden aikana niin että käytän kumihanskoja aina kun siivoan hiekkaa. Apteekista saa semmosen 100 hanskan pakkauksen joka maksaa muistaakseni vähän yli 5 euroa.. Pieni hinta siitä että on yksi raskausajan huoli vähemmän :)

Niin ja pitää muistaa että ihan pienet lapset ovat myös hyvin alttiita toksoplasmoosille, eli jos lapsestasi tulee samanlainen yli-innokas kotitöissä auttaja kuin omastani niin kannattaa pitää kaukana kissan astiasta :)

Ja tuosta tarttumisesta vielä: toksoplasmoosin voi saada VAIN kissan ulosteesta, se ei voi tarttua raapaisun tai pureman välityksellä sillä pöpö elää vain kissan ruoansulatuksessa ja paksusuolessa, se ei sieltä lähde verenkiertoon seikkailemaan...

 
Täällä myös kaksi kissaa, yksi lisko, akvaario.  Kissojen veskin kanssa oon noudattanyt tarkempaa hygieniaa; milloin pesu, käsidesi tai hanskat.

Onko kukaan käyttänyt tai aikeissa käyttää pinnasängyn päällä kissaverkkoja? Meillä on tällä hetkellä yksiö, eli pakostikin olemme toistaiseksi hyvinkin liki toisiamme, koko lauma. :) Mietittiin että joko ostetaan tai tehdään itse jonkun näköinen verkko, ei sillä että kisut mitään pahaa varmaankaan haluisi, mutta varsinkin vanhempi kissamme rakastaa nukkua ihmisen sylissä/rinnan päällä, eikä se välttämättä näe miksei vauvankin päällä voisi nukkua...
Jännä, tuo vanhempi kissa muutenkin muuttanut käytöstään, ei enää rönyä mun päälle samallalailla nukkumaan, asettuu mieluummin syliin tai reisien päälle kuin masun päälle. Ei se miehen mahaa varo, vaikka sillä varmaan tuo mahan koko sama toistaiseksi kuin mullakin :-) Mutta en tiedä vaistoisko tai haistaisko jotenkin...varoo selvästi. Mamman fiksu kisu. :)
 
Takaisin
Top