Lelulehdet ovat täällä taas!

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Suuri lelukirja on jo tipahtanut postiluukuista ja eiköhän pian tule lisääkin lelulehtiä. Selaako muiden lapset niitä innoissaan? Onko jo kehkeytynyt lahjatoiveita? Ja mitä sitten tuleekaan aiheesta mieleen. 😊

Meillä kuopus selasi pian lehden tultua sen läpi - ja halusi suunnilleen kaiken. Sen jälkeen lapset (4v ja 11v) alkoi tehdä yhdessä esikoisen johdolla lahjatoivelistaa. En yhtään tiedä mitä siellä on. Toivottavasti ei pelkkiä päättömiä toiveita. 😅 Ilmeisesti siellä ei kuitenkaan ole koko lehden sisältöä.

Nää taitaa kuulua mainoslehdiksi, eli meille ei niitä tuu kun ilmaisjakelu ja mainokset kielletty. Onneksi 😅 musta ois ihan kauheeta jos lahjatoiveet tulis lehdistä. Ollaan syksyn mittaan kuulosteltu lapsen puheista mitä toivoisi lahjaksi tai ylipäätään haluaisi ja niitä sitten yritettäis käytettynä löytää. Sukset oli hartain toive (koko vuoden puhunut niistä) ja ne nyt onneksi löytyneet pukin konttiin ❤️🙏 jotain kauko-ohjattavaa autoa oli mummulta pyytänyt. Muita toiveita ei oikein oo ees ollut, lahjojen suhteen ollut aina vähään tyytyväinen 🥰

Meillä lelulehti on ollut vajaa 3veellä kovaa huutoa. Viihtyy sen parissa pitkiä aikoja. Hän on ihana, kun pyytää tosi harvoin mitään leluja. Hän vain tykkää katsella millaisia leluja on olemassa. Taivun aika usein ostamaan sen mitä haluaa, kun sitä tapahtuu niin harvoin. 🙈 Useammin hän toteaa, ettei tarvitse jotain. 😅

Suurella intensiteetillä on Taapero postin seasta löytynyttä " minun omaa" lehteä lukenut. Olen kertonut että koira( iso pehmo) mielellään kuuntelee mitä hän siitä löytää... lukuisat onkin ne tunnit mitä sitä he ovat yhdessä lukeneet. Hyvin on eri ilmaisjakelulehtien (Pirkka, Yhteishyvä, terveysuutiset jne) yhdessä lukemisen oppi perille mennyt, kun tuo lähes 3v osaa nyt kuvien perusteella keksiä tarinoita jo mitä milläkin lelulla voi kukakin tehdä .. Hän on sujuvasti sanoittanut vauvaleluleikit nyt aivan uudelle tasolle ja yrittää ohjata vauvaa kuvien avulla siten samantien myös leikkimään.
Onneksi hän ei edes ymmärrä että ne kaikki lehden jutut olisivat oikeasti ostettavissa... Loppuisi kodista tila, tililtä saldo ja olisi 🎅 selkä kovilla.

Meidän 3-v selasi mun kanssa kuvastoa, mutta ainut mikä kiinnosteli oikeasti oli se yksittäinen värityskuva mikä kirjassa oli 😅 onneksi hänelle on jo lahjat ostettu kiinnostuksenkohteiden mukaan 😁 tosin vielä harkitsen josko siskon kanssa yhteiseksi saisi muutamia schleich-heppoja ja eläimiä, hevosinnostuksen takia, mutta toisaalta hyvää tekee osaa lahjaideoista säästääkin tuonnemmaksi. Katsotaan :) Olisi hyvä kohde myös nakittaa sukulaisille.

Mä rakastin itse lapsena sitä lehteä🤩 ja saman ilon oon lapsilleni suonut. Nuorimmainen alle 3v ei vielä kiinnostunut lehdestä mutta vanhemmat lapset varsinkin keskimmäinen sitä katsellut useammasta.

Meillä vajaa 2,5v lukee lehteä päivittäin, usein käydään yhdessä läpi mitä kaikkea kuvia lehdessä löytyy. Nyt kun se on useamman kerran koluttu läpi (autot), niin alkanut osoittamaan ja sanomaan "haluan ". Periaatteessa kaikki autot haluaisi lehdestä. Muutama selvästi enemmän kiinnostava auto tullut vastaan. Joten katsotaan josko löytyisi. Hän nyt on tyytyväinen kaikkiin autoihin mitä ikinä saakaan 😊🤗

Mä rakastin itse lapsena sitä lehteä🤩 ja saman ilon oon lapsilleni suonut. Nuorimmainen alle 3v ei vielä kiinnostunut lehdestä mutta vanhemmat lapset varsinkin keskimmäinen sitä katsellut useammasta.
Se oli itsellekin köyhästä perheestä olevana lamalapsena sellainen haaveaitta, jota muistelen vieläkin lämmöllä. ❤️

Mulla sama, itselle se oli lapsuudessa todella tärkeä. Esikoinen myös pienestä asti tykännyt selailla ja nyt veljensäkin♡

Meille tuli tämä, vaikka ilmaisjakelu ja mainokset kielletty! No, taapero ehti sen napata, ja oli ihan haltioissaan, kun selitti, että kirja tippui postiluukusta. Se on ollut monta viikkoa yksi lempi iltasaduista: hän sanoo et lukee lelukirjaa, ja yhdessä sit ihmetellään et millaisia leluja siellä sivuilla onkaan. Ei aluksi pyytänyt mitään, mutta oisko päiväkodissa puhuttu joulusta, kun yhtäkkiä alkoi osoittelee että tuon minä otan joulupukilta. Eipä se mitään, meillä ei ole tapana hirveästi ostella, niin ei hän mitenkään jää kinuamaan.

Tää taitaa tulla "ei mainoksia" teksteistä huolimatta, niin meilläkin. Ei meilläkään onneksi tajuta kunnolla vielä et tää on mainoslehti mistä voi katsoa mitä ostais. Selasi sitä jonkun kerran ja sitten se jäi ja laitoin kierrätykseen. Vanhempana sit varmaa alkaa tajuta vasta et sehän on vähän kuin lelumenu 😅 ehkä siitä sitten saa vaikka isovanhemmille lahjatoiveet.

Meille ainakin tuo Suuri lelukirja tulee ihan osoitteella. Eli jaetaan vaikka olisi mainokset kielletty. Sehän on meille osoitettua postia. 😏 Ihan mielelläni kyllä suon lapsille sen selailun ilon. Itsekin muistan lelulehtiä onnessani selailleeni. Kyllä nuo lapset sen käsittää, ettei kaikkia voi saada. Mutta saa sieltä ideoita mitä laittaa eteenpäin kummeille ja isovanhemmille.

Me vanhemmat kutsutaan sitä lapsemme raamatuksi. Hänkin kuten moni muu selailee sitä monta kertaa innoissaan. Hän ottaa sen välillä eteiseen penkille odottamaan että hän pääsee päiväkodista, välillä sänkyyn mukaan ja saattaa pyytää minua lukemaan sitä hänelle mikä tarkoittaa että yhdessä selataan ja puhutaan mitä leluja sivuilla on. Kuten moni muukin on muistellut niin minullakin tähän liityyy lämpimiä lapsuudenmuistoja ja on kiva että oma lapsi saa sitä samaa iloa.

Koen että samaan aikaan voidaan aloittaa keskustelu rahasta ja että kaikkea ei voi saada ja on hyvä miettiä tarkkaan mitä oikeasti toivoo.

Tämä lelukirja löytyi postilaatikosta kun taaperon kanssa mentiin hakemaan ja satuin sanomaan että "katsotaan onko isille tullut taas postia" ja sainkin jatkaa että "täällähän on sulle postia!". Niin voi sitä iloa kun se on ensimmäinen postilaatikkoon hänelle tupsahtanut yllätys. Hauskoja juttuja tosin haluaa sieltä katsoa kuten "piirtää" (=siellä on joku kuva missä lapset piirtää) tai "Wilson" (=ryhmähaun yksi koira muistuttaa tuttua koiraa). Aika pian se jo unohtui ja pitääkin heittää jo pois pyörimästä.

Minulla myös hyviä muistoja tuosta lehdestä. En tosiaan ikinä kuvitellut sieltä mitään saavani tai edes tajunnut että lehti olisi lahjojen vinkumista varten. Mutta olihan se kiva katsoa mitä kaikkea leluja on olemassa, ja kyllä sieltä lempparitkin löysin ja hinnat ja tiedot painoin hyvin muistiin.

Takaisin