Leipomisketju

Mä löysin todella hyvän ohjeen tehdä chocolate chip cookieseja, joihin tuli vielä piparkakkumurua sekaan.

Ekalla kerralla tein täysin ohjeen mukaan, tuli todella hyviä, mutta mun makuun olisi saanut maistua piparkakku enemmän

Toisella kerralla muokkasin hieman ohjetta ja laitoin vaan 1 dl rouhittua suklaata, Fazerin Dumle-levyä. Ai että! Osasin paistaa just sopivan aikaa että ei tullut kuivia ja rapeita vaan just sopivan sitkaita keskeltä 🤤

Ohje löytyi blogista, linkkaaminen on vissiin ok?

Hei! Jos on joku muukin kuin minä joka pelkää leipoa gluteenitonta pullaa, niin tämä pakkasen valmistaikina on niin hyvää, että menee tavallisesta pullasta… ei epäonnistu, ruskistuu kauniisti, enkä ole onnistunut kuivattamaan liiaksi uunissa. Tästä voi leipoa mitä vaan pullaa… kaneli, Dallas tai voisilmä ja ainakin minulla on aina onnistuneet ja saanet ihastelua ja kehuja. 😍View attachment 138988

Kiitos vinkistä! Tämä täytyy ottaa kokeiluun. En ole ikinä uskaltanut leipoa gluteenitonta pullaa. 😅

@Helinä84 on ok linkata blogissa oleva resepti. 😊

Kertokaas leipurit mitä kuivakakkuvuualle pitää tehdä, ettei kakun pintaan jäisi "reikiä". Eli miten kuivakakun pinnasta saa sileän? Tulee leivottua lähinnä jouluna ja syntymäpäiville, niin ei aina muista miten on aiemmin onnistunut (jos on onnistunut). Ainoan hyvän lopputuloksen sain Heirolin vuualla (olikohan se jotain valu-alumiinia tms. waterfall on vuuan nimi)

Olen siis kokeillut yhdistelmiä voisula siveltimellä + korppujauho, jääkaappikylmä voi käsin + korppujauho, vuokaspray + korppujauho, ilman voitelua, pelkkä vehnäjauho ja varmaan vielä pari yhdistelmää lisää joita en enää muista.

Miten se siis pitää tehdä, kun ohjeiden "voitele ja korppujauhota vuoka" ei toimi?

Kertokaas leipurit mitä kuivakakkuvuualle pitää tehdä, ettei kakun pintaan jäisi "reikiä". Eli miten kuivakakun pinnasta saa sileän? Tulee leivottua lähinnä jouluna ja syntymäpäiville, niin ei aina muista miten on aiemmin onnistunut (jos on onnistunut). Ainoan hyvän lopputuloksen sain Heirolin vuualla (olikohan se jotain valu-alumiinia tms. waterfall on vuuan nimi)

Olen siis kokeillut yhdistelmiä voisula siveltimellä + korppujauho, jääkaappikylmä voi käsin + korppujauho, vuokaspray + korppujauho, ilman voitelua, pelkkä vehnäjauho ja varmaan vielä pari yhdistelmää lisää joita en enää muista.

Miten se siis pitää tehdä, kun ohjeiden "voitele ja korppujauhota vuoka" ei toimi?
Voisiko ongelma olla taikinassa? Ainakin esim. tiikerikakkuun tulee sileämpi pinta, jos korvaa osan vehnäjauhoista perunajauhoilla. Itselläni on aina hyvin suurpiirteiset jauhotukset ja enemmän on tosiaan vaikuttanut taikina kuin jauhotukset siihen kakun pintaan. 🤔

Itse odotan että kakku jäähtyy 5-10min ja irroitan sitten. Veitsellä voi vähän kokeilla ylimpiä reunoja ensin irroittaa ennenkuin kippaa kakun niin ei jää repaleiseksi. Perunajauhot tuo tosiaan kuohkeutta ja rakenne paranee eli itsekkin suosittelen niitä.

Voisiko ongelma olla taikinassa? Ainakin esim. tiikerikakkuun tulee sileämpi pinta, jos korvaa osan vehnäjauhoista perunajauhoilla. Itselläni on aina hyvin suurpiirteiset jauhotukset ja enemmän on tosiaan vaikuttanut taikina kuin jauhotukset siihen kakun pintaan. 🤔

Tää muuten voi olla, koska en laittanut perunajauhoja ollenkaan (eikä sitä ohjeessakaan lukenut). Äiti joskus sanoi, että laittaa aina 2-3 rkl perunajauhoja kakkutaikinaan. Syytä ei tosin maininnut. Pitääpä laittaa muistilappu (muiden muistilappujen sekaan reseptikirjaan) että seuraavan kerran pitää testata tuo perunajauho...

Millainen reseptikirja teillä on? Onko reseptit lajiteltu? Millä perusteella resepti päätyy kirjaan?
Mulla on yläasteen alussa hankittu kovakantinen kierrevihko. Alkaa niinkin eksoottisella reseptillä kuin murosuklaakarkit. Seuraavat reseptit ovat jotain köksäntunnilla tehtyjä ja ilmeisesti hyviä kun siihen kirjaan muutama päätyi muistiin. Enimmäkseen on leipomuksia, viime aikoina olen kirjoittanut myös lämpimiä ruokia. Ja minkäänlaista lajittelua ei ole, aina vain seuraavalle puhtaalle sivulle. Tosi hyvät reseptit olen merkinnyt kolmella tähdellä. Ja kirjaan päätyy hyväksi havaittu ja ehdottomasti testattu ohje. Toiseen päähän kirjaa olen tehnyt suunnitelmat ja menut lapsen syntymäpäiväjuhlista. Kiva katsella ja muistella, mitä tarjottavaa on ollut.
Reseptikirjassa näkee hyvin taidon kehittymisen. Alkupään ohjeet ovat hyvin tarkasti kirjoitettuja tyyliin "Liota hiiva kädenlämpöiseen nesteeseen". Kun taas myöhemmät reseptit sisältävät merkkejä } (tarkoittaa: nämä raaka-aineet yhteen) tai liuta nuoleja sinne sun tänne (tarkoittaa: lisää tämä tuonne ja kananmuna tuonne ja jauhot tähän). Sitten on vain asteluku ja minuutit.

Muutama vuosi sitten hankin joulureseptiikalle oman kirjan. Siinä otin mallia isoäitini emäntäkoulun aikaisesta reseptikirjasta. Numeroin kaikki sivut ja ensimmäinen aukeama on "sisällysluettelo". Sinnekin olen kirjoittanut suunnitelmia esim. "Joulu 2025", koska pyrin keksimään/löytämään aina jotain uutta joka vuodelle.
Vanhoja reseptejä muokkaan aina vähän paremmaksi.

Seruaava projekti olisi testailla noita isoäidin reseptejä. Nekin ovat tyyliin luettelo raaka-aineista ja teksti: paistetaan sopivassa lämpötilassa kypsäksi.

Millainen reseptikirja teillä on? Onko reseptit lajiteltu? Millä perusteella resepti päätyy kirjaan?
Hauska kysymys. Mie inhoan kaikkea ruoanlaittoa ja leipomista, mutta olen hyvän ruoan ystävä, joten on välillä pakko uhrautua. 😅

Muutin omilleni 16-vuotiaana, ja saatuani tarpeekseni valmisruoista, kävin ostamassa jonkun ihan perus kotiruokakirjan, jonka väliin ja muistiinpanosivuille olen lisännyt reseptejä. Suurin osa on ihan käytössä olevia, mutta joukossa on myös lehdistä leikattuja "tätä pitää testata" -reseptejä, joita ei ole oikeasti koskaan testattu. 😂

Sen kirjan ostin aikanaan sillä perusteella, kun siinä kerrottiin mitä kaikki keittiötermit tarkoittavat ja siinä on myös kaikki kasvisten keittoajat yms. Olin siis aivan uivelo keittiöhommissa (kannatti köksän tunneilla keskittyä taikinasotiin), joten se kaikki tieto oli oikeasti tarpeellista. 😅 Nykyään tuollaiset voi nopeasti etsiä hakukoneella tai tekoälyllä, mutta siihen aikaan miulla ei ollut edes tietokonetta kotonani.

Mulla on pieni a6 kokoinen vihko mihin kirjoittelen. Muutama perintöresepti sieltä löytyy ja paistien sisälämpötilat. Enimmäkseen kirjoitan ylös vain leivonnaisia, kun ruoat teen pääosin näppituntumalta.

Takaisin