Leipominen lasten kanssa??

Kaunis Kukka

Silmät suurina ihmettelijä
Lapsi toivoi että leivottaisiin. Mitä te muut olette leiponeet lasten kanssa? Mikä olisi helppo sekä lapselle että äidille? Mieheni yleensä hoitaa kaiken kokkauksen.
 
Me tehtiin juuri äsken lettuja, en tiedä onko leipomista :D helppo lasten heitellä ainekset kulhoon ja sekoitella, mitään määriä ei meillä koskaan muutenkaan mittailla, niin ei ole tuossa niin justiinsa.
Toinen mitä lapset tykkää leipoa on sämpylät, saavat syödä itse tekemänsä ja merkkavat tarkkaan ennen uunin menoa, mitkä oli kenenkin tekemiä.
 
Me ei juuri leivota, paitsi joskus voisilmäpullia. Muffinssit vaativat aina sen vuoan valvomisen, eli ei liikaa taikinaa. Lapset eivät tahdo ymmärtää, että ne paistuessaan kasvavat.
 
Pannukakkua, jos nyt menee leipomisen piikkiin. Esikoinen tykkää kun saa sekoitella taikinaa, kun tehdään välillä suolaisiakin versioita. Välillä taas sitten sitä ihan normaalia tai korvataan jauhot banaanilla.

Pullia olemme myös leiponeet, siinä saa lapsikin itse muotoilla.
 
Muokattu viimeksi:
Lapsi nyt 4v ja useimmiten on tehty yhdessä joko lettuja tai banaanikakkua. Saa kippailla mitasta mun kaatamat aineet kulhoon ja sekoitella taikinaa. Sitten toki jouluksi pipareita ja kerran-pari vuodessa pullia, sekä synttärikakut ja joskus myös kääretorttua tai marjapiirasta. Mutta suurimmaksi osaksi siis kippailee mun mittaamia aineita taikinakulhoon. Ja pizzaan saa levitellä täytteitä.
 
Meillä lapset olleet mukana pienestä pitäen ihan kaikessa leipomisessa.. Meillä leivotaan useimmiten vohveleita, pannukakkua, mokkapaloja, muffinseja, keksejä ja joulunaikaan tietty pipareita. Harvoin tulee leivottua esim. pullaa tai kakkuja, niitä pojat yleensä leipoo mummolassa. Esikoinen on innostunut myös leipomaan välillä itsekseen, esim. nopeita mikrokuppikakkuja ja ehdotti juuri, että voitaisiin joku päivä leipoa pizzataikina itse. Viimeksi eilen leivottiin esikoisen kanssa brownieta. 😊
 
Piirakat ja muffinit on kivoja. Pulla myös, mutta miellän vähän vaivalloisemmaksi. Kaurapaistokset on yksi superhelppo, kun ei tarvitse vatkata mitään. Kaikki missä pitää vatkata munat ja sokeri tai voi ja sokeri vaahdoksi on vähän tylsiä, jos on pieniä lapsia.
 
Meillä yleensä leivotaan lasten kanssa mokkapaloja, pannaria, lettuja ja kääretorttua. Etenkin kääretortun leipominen on lasten mielestä kivaa kun saa lopuks levittää täytteet päälle.
 
Meillä tykkäävät sekoittaa taikinaa ja lisätä täytteet kakkuun tai vaikka pitsaan. :smiling-eyes: :Face Savouring Delicious Food:
 
Mokkapalat ja browniet, juustokakku ja pannarit. Oikeastaan kaikki kiinnostaa lasta, kunhan saa tuntea itsensä tärkeäksi ja olevansa avuksi. Eikä se taikinakulhon nuoleminenkaan paha ole :blowing:
 
Muffinseja ja korvapuusteja useimmiten. Isoin osaa jo paistaa letut itse, kun tee taikinan valmiiksi. Ei ole aina aikaa paistamiseen itsellä.
 
Jos ihan minimivaivalla haluaa leipoa, niin voitaikina esiin, siitä voi tehdä joulutorttuja tai vaikka omenaviinereitä (taikinaneliön päälle lusikallinen sokeriin sekoitettua creme fraichea, pari omenanviipaletta ja ripaus kanelisokeria ja sitten uuniin). Kovin pitkiin leivontoihin ei pienillä riitä mielenkiintoa.
 
Olen tehnyt sämpylätaikinan ja antanut lapselle siitä osan ja piparkakkumuotit. Tekee niillä tähti- ja sydänsämpylöitä.
Nyt saa piparkakkutaikinoita kaupan pakastealtaasta, niin lapsi saa leipoa siitä piparkakkuja.
Kaikenlaisten ainesten lisääminen taikinaan sujuu lapselta kun mittaa ne kuppeihin ensin valmiiksi ja pyytää lasta lisäämään ne.
 
Olen tehnyt sämpylätaikinan ja antanut lapselle siitä osan ja piparkakkumuotit. Tekee niillä tähti- ja sydänsämpylöitä.
Nyt saa piparkakkutaikinoita kaupan pakastealtaasta, niin lapsi saa leipoa siitä piparkakkuja.
Kaikenlaisten ainesten lisääminen taikinaan sujuu lapselta kun mittaa ne kuppeihin ensin valmiiksi ja pyytää lasta lisäämään ne.
Ihanaa, mun useiden kymmenien "kokoelmalle" erilaisia piparimuotteja tulossa uutta köyttöä.
Syönen siis Muumi-sämpylöitä paikkaa, mutta monenko vuoden päästä?
 
Takaisin
Top