Leffat ja konsertit

Bluemoon

Näppärä viestien naputtelija
Leffailta vaihtui sitten rauhalliseen koti-iltaan. Yritettiin mennä katsomaan Interstellar leffaa mutta pakko oli häipyy kesken kaiken. Meteli sattui korviin, penkit tärisi ja vauva säikähti niin että tuntui että se potkii ittensä mahasta läpi jos ei pääse pois sieltä. Paha mieli jäi vauvan takii. :-( en kyllä mee enää loppuajasta leffoihin enkä muuallekaan missä on tollasta meteliä. Toivottavasti pikkunen ei saanu kuulovauriota.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Voi ei! Kurjaa!
Meillä varattu liput Interstellariin ens viikolle, saa nähä miten käy. Leffateattereissa on toki eroja, tällä toi iso teatteri, ei o niin järin iso.
Oon jännittäny etukäteen joulukuussa tulevaa viimistä Hobitti-elokuvaa. Se ois pakko nähdä teatterissa (sitä on odotettu jo vuosikausia), mut miten sen yli kaks tuntii kestää pissaamatta niillä viikkoilla. Ja mies on myös miettiny tota meteli puolta, ku siinä on vissii aika pitkä taistelukohtaus... :sad001 Harmillista.
 
On niissä varmaan eroja mutta tuolla flamingossa ne sanoi että on jo laskeneet ääniä alaspäin kun on valitettu ja silti sattui korviin. Mä pistin oman ja miehen talvitakit masun päälle mutta silti siellä riehuttiin kauheasti. Henkilökunta oli kyllä tosi reilua ja kun selitin asian laidan niin sain uudet liput mihin tahansa leffaan 2 kk sisällä. Voin vaikka antaa pois jos en itse käytä.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Yksittäisissä elokuvissa olen ennen raskautta ollut sitä mieltä, että meteli oli liian kova. Ei ollut mikään nautinto. Myöhemmin kun uskalsi taas elokuviin, niin pahempi räimimisleffa oli huomattavasti miellyttävämpi kokemus.

Harmitti jälkeenpäin kun ei ollut valittanut huonosta kokemuksesta, tuntui kuin sydän tulisi ulos rinnasta ja äänet sattui korviin. Sellaisethan pitää korjata ettei muut kärsi samasta ongelmasta. Olen aina tykännyt siitä, että elokuvissa ääni ympäröi, mutta tuommoisen kokemuksen jälkeen tuntuu siltä, että mieluummin hiljaisella kuin liian kovalla.
 
Varmaan raskaana kokee noi tapahtumat muutenkin normaalia voimakkaammin, ja on jotenkin herkempi, siis muutenkin kun että pillittää kaikissa etäisestikin herkistelykohtauksissa tms... itse en ole kyllä huomannut, viimeksi ainakin kävin tanssikisoja katsomassa, ja siellä on kyllä kova meteli! Nyt olis roxette tiedossa ainakin, ja sit opperaa ja balettia, mut niissä nyt ei musiikki ole niin voimakasta. Leffassa käyn aniharvoin, että jollei nyt jotain ihan ehdottoman mahtavaa ilmaannu, niin tuskin tulee mentyä.
 
Mää oon käyny pari kertaa leffassa, mutta eipä tämä kyllä oo mitenkää reagoinu. Stratovariuksen keikalla myös kävin tässä taannoin ja kajarin alla tuli seistyä ja kuunneltua :) Neljänsuoran keikoilla myös käyny aina kun selkä on antanu periks ja ne on ainoita missä tää on jotenkin ruvennu vähän muljuamaan, mutta ei pahasti.
Hobittia haluaisin minäkin kahtoon. Miettiny kanssa tota vessa hommaa siinä, mutta pitää varmaan olla juomatta :D
 
Käytiin monta viikkoa sitten laivalla ja baarien puolella oli jo tuolloin kova remuaminen, ei tykännyt.. Myöhemmin olin hetken kuskina miehelle ja tämän kaverille baarissa ja koitin pysytellä hiljaisemmissa paikoissa..
Eilen oli masussa huolestuttavan hiljainen päivä eikä liikettä tullut vaikka pyöri itse sängyllä ja töni mahaa ja joi mehua jne.. Mutta kun menin käymään kaverin syntymäpäivillä, jossa oli paljon kovaäänisiä ihmisiä huutamassa vieressä niin johan alkoi sellainen meno, että olisi tehnyt mieli liittyä huutokuoroon ihan vain siksi kun tuli monoa pieneltä niin julmetusti :grin
 
Melun riskirajana pidetään 85 dB. Minä oon käyny parissakin konsertissa raskausaikana. Sikiö reagoi liikkeellä. Samoin reagoi musiikkiin esim. tietokoneelta soitettaessa. Sen vuoksi minä en ole osannut yhdistää sikiön liikehdintää siihen, ettei tykkäisi. Töissä altistun jonkinasteiselle melulle ja käytän välillä henk.koht. kuulosuojaimia, jotka vaimentavat 15 dB (leikkaavat terävimmän kärjen äänistä). Mahassa ei ole sen kummempaa liikehdintää, kuin hiljaisina kotipäivinäkään.

Meluvamman riski on ennen kaikkea suhteessa melun voimakkuuteen ja altistuksen kestoon.
Kohtu ja vatsanpeitteet vaimentavat ääniä jonkin verran. Tutkimusnäyttöä melualtistumisen vaikutuksesta syntyvän lapsen kuuloon on vähän, mutta raskaana olevan äidin altistuminen päivittäin 85-95 dBA melulle voi olla yhteydessä lapsen myöhempään kuulovaurioon. Tietysti impulssimelua kannattaa välttää eli ehkä ampumisharrastus yms. kannattaisi jättää tauolle raskausajaksi.
 
Muokattu viimeksi:
Melun aiheuttaja
Sinfoniaorkesteri 30–110 dB(A)
Poporkesteri 105–120 (jopa 140) dB(A)
Rock-konsertti, yleisötiloissa 95–115 dB(A)
Disko, tanssitiloissa 85–100 dB(A)
Korvalappustereot 80–110 dB(A)
Lasten lelut 78–108 dB(A)
Leikkiaseet 143–153 dB(C)
Haulikko 154–160 dB(C)
Paukkuraketit 125–156 dB(C)
Puutyökoneet 90–105 dB(A)
Moottorisaha, kivipora 100–105 dB(A)

Suurimmat sallitut oleskeluajat eri melutasoissa päivää kohti.

Äänitaso dB(A)
Aika
85 8 tuntia
90 2,5 tuntia
95 48 min
100 16 min
105 5 min
110 2 min
115 0 min
 
Joo mäkin näitä lukiessa mietin et jos ite menisin johki konserttiin tms ja vauva alkais muljuun kovasti nii en kyllä yhdistäis sitä siihen että se olisi välttämättä masuasukille jotenkin epämukavaa. Enemmänkin se nimenomaan kertoo siitä että hän tuolla kuulee mitä tällä puolella tapahtuu, ja jos ääntä on paljon nii tyyppi pysyy hereillä ja heiluskelee sen takia, eikä väännehdi tuskallisesti.... Tietysti jos leffassa tms on niin kovat äänet että omiin korviin käy niin se ei oo itelle mukavaa ja vauva varmasti aistii sen että nyt ei oo mamilla kaikki hyvin, mutta en usko että se nappulalle itselleen mitään fyysistä kiduttamista on. Näin mä siis ainakin ajattelisin. Ja tietystikin on eri asia jos koko ajan ja jatkuvasti altistuu _kovalle_ metelille..
 
Mä taas luotan täysin omiin fiiliksiin ja varmasti tuossa yli 2,5 tunnin leffassa mennään reilusti yli 100 db enemmän kuin 16 min. Mutta jokainen toki tavallaan. Mulle kokemus oli äärimmäisen epämiellyttävä. Leffaan ehtii kyllä taas parin kuukauden kuluttuakin. :-)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo ja siis ilman muuta jos itellä on epämukava olo niin satavarmasti on vauvallakin, vaikkei se toukka niitä ääniä huonona kokiskaan. Ehdottomasti tässä(kin) asiassa oman kropan ja tuntemusten kuunteleminen on oikee ratkaisu!
 
Kyllähän ne elokuvan huippuäänet voivat nousta yli 100 desibelin (eivät saa nousta yli 115 dB), mutta ne ovat hetkellisiä (ei siis mennä 16 minuuttia sadassa desibelissä). Tietysti elokuvasta riippuu, kuinka paljon niitä tulee. Kaikissa leffoissa ei ollenkaan, mutta varmaan toimintaleffoissa enemmänkin. Mutta toki pitää seurata omia tuntemuksiaan ja jos itsellä on epämiellyttävä olla niin eihän se silloin kannata väkisin jäädä sellaiseen tilanteeseen, kun vaihtoehtokin on. :)
 
Joskus se basson voimakas tärinä/resonointi aiheuttaa hyvin epämiellyttävän olon. En tiedä, onko se niin hyvä vauvallekaan, kun itsekin saa melkein rytmihäiriön.
Mutta joo, jossain elokuvassa laitoin sormet korville, koska se todella sattui. Enkä yleensä ole kovin herkkä, vaikka vanhemmiten tuntuukin, että vähempikin riittää. Ennen kuin koin sen itse, ajattelin että "kylläpä ihmiset valittaa", yleensä kun äänitasot ovat olleet hyvät elokuvissa.
 
Liian kovalla oleva musiikki (ja erityisesti basson jytke) saattaa itselläkin tehdä ärsyttävän olon. Kokenut sen joskus yökerhossa tai autossa teinivuosina. Minäkin mieluusti hiljentäisin leffassa ääniä, vaikka ihan varmasti ne voi läpi sillä volyymilla katsoa. Varmaan herkistyny iteki entisestään, kun kotona tottunu katsoon niin hiljasella leffoja, ettei tyttö herää. :D
 
Me käytiin eilen katsomassa se Interstellar. Poika kyllä selkeesti reagoi joihinkin koviin ääniin, muttei onneks mitenkään rajusti. Osa sätkimisestä saatto tietty johtua Amerikan pastilleistakin... Rankinta itselle oli se kolmen tunnin istuminen. Takapuoli ihan puuduksissa ja jalat ihan pökkelöt.
Vielä elättelen toivoita, että kyllä se Hobittikin mennään katsomaan kk päästä, vaikka mies onkin sanonu, et voidaan oottaa blu-rayn tuloa. Mutta kun mä haluun nähä sen isolta kankaalta!!! :excited001
 
Kyllä mäkin haluun hobitin nähdä teatterissa vielä ennen synnytystä, eniten siinä mietityttää just et miten kestää ilman vessakäyntiä (finnkino ei ehkä suostu laittaa leffaa pauselle vessatauon ajaksi..) ei niinkään volyme. Käyn säännöllisesti klubeilla, soitan levyjä kotona ja studiossa, joten tää bebe on kyllä tottunut myös kovempiin ääniin eikä tunnu ihmeemmin reagoivan. Ainoot hetket/päivät kun on ollut selkeesti mahassa joku mielenosoitus, on johtuneet mun voimakkaasta stressistä ja ahdistuneisuudesta. Luulen että vauva kuuntelee eniten äidin reagtioita, joten ei kannata väkisin mennä tilanteisiin, joissa ei viihdy. Onhan se nyt raskaanaolevan etu tehdä vain itselleen mieluisia ja mukavia asioita :)
 
Mä kävin esikolta katsomassa Twilightin joskus rv 33-34 muistaakseni ja voin sanoa että enää en erehdy moiseen puuhaan :) supisteli ja esikko hikkaili mun virtsarakkoon, pissillä jouduin väkisin käymään 2 kertaa, kauhea kipu tuli kun yritti pidättää..huh.. nyt tällä kertaa elokuvat on saaneet jäädä :wink
 
Mulla on toisin päin :) oon ollut niin kauan ravintoloissa töissä ja kotona soi musiikki aina, että maha on rauhallinen sillon. Mutta kun makaan sängyssä illalla ja katon telkkarii melkein äänettömällä ja aamulla kun oon heränny ni maha pitää sellasta muljaamista :) oon usein kuvannu mahaani aamusin ennen töihin lähtöö.. :)
 
Mulla sama homma. Päivällä melua ka touhua, joten illalla alkaa kauhia meno, ku sohvalle rauhoittuu.
 
Takaisin
Top