Lattiavuode vauvalle

SBO

Jostain jotain jo tietävä
En löytänyt suomeksi oikein keskustelua tästä aiheesta. Onko täällä kokemuksia lattiavuoteesta vauvalle? Risut, ruusut? Toteutus?

Mietin, kun vauva ei (tietääkseni) heräile öisin pl. ehkä ekat puoli tuntia - tunti, voisi tämä olla ratkaisu meille? Voisin tällöin nukuttaa vauvan helposti lattialle ja jättää nukkumaan, toisin kuin nyt vanhempien sängyssä jossa on riskinä, että hän herätessä konttaa pois ja putoaa. Tää idea löytyi englanninkielisiltä palstoista ja TikTokista, niin en tiedä onko tää juttu Suomessa.

Päiväkodeissa noita on. Siellä toimivia ainakin, toki siellä aikuinen on myös samassa tilassa nukkuvien lasten kanssa. Ei oo muuta kokemusta itellä. ☺️

Jotkut pinnasängyt on myös semmosia et ne voi muuntaa taaperon sängyksi, joko lähtee kokonaan yksi laita pois tai voi ostaa jonkun matalan laidan tilalle missä on kulkuaukko lapselle tms. 🤔

Meillä oli juurikin pinnasänky, josta sai lattian alas ja laidan pois ja siinä vieressä vanhemmalle patja, jonka alla ne perussängyn rimajutut. Lapsi kuitenkin oli joka yö kyljessä kiinni eikä siel pinniksen puolella niin lopulta oli vaan patjat ja pinnasänky myytiin pois. Oon kyl jossain nähnyt myytävänkin semmosia lastenkokoisia lattiasänkyjä (jollyroom ehkä), joissa on vähän laitojakin. Meillä koitettiin myös et ite nukuttiin toisessa huoneessa, mut koin sen niin rasittavaksi nousta öisin (koska,esikoinen heräsi vauvavuonna sen 4-10x yössä) et käytännössä nukuin sit siellä "lattiasängyssä".

Muokattu viimeksi:
@Pikkupikkupikkunen @Kyfi7
Joo noita googlesta löysinkin. Meidän pinnis on ihan "normaali", ainoa toiminto on, että saa pohjan laskettua. Eikä kyllä rahatilanne anna yhtään myöten tehdä mitään isompia hankintoja, ei uusia eikä käytettyjä. Lähinnä ajattelin jos kokeeksi lykätä ihan vaan patjat lattialle.

Kaveri nukkui parisängyn runkopatja lattialla vauva vuoden. Siinä on ehkä 30cm pudotus. Jokin semmonen varmaan toimis. Voi vielä viritellä pinnasängyssä patjaa ja peittoa viereen.

Itellä kanssa mietinnässä et hyppäiskö ensisängystä suoraan lattiasänkyyn. Montessorissa suositellaan sitä että lapsi pääsee omatoimisesti pois sängystä. Mutta en tiiä meneekö sit pienen vauvan kanssa hulinaksi. 🤔

Ainakin juniorisänkyjä on mitkä on semmoisia matalia, juurikin että lapsi pääsee itse kyytiin ja pois mutta on vähän laitaa niin ei tipahda unissaan.

Meilläkin perheessä oli lapsina sellaiset, mitkä näytti aivan aikuisten sängyltä mutta matalammat.

Meillä oli käytössä lattiasänky n. 1,5-3 vuotiaaksi. Lapsi on aina ollu sellainen, että kun nukahtaa, niin nukkuu sit aamuun saakka. Tää takasi mulle kans hyvät unet, kun on levoton nukkuja eikä voinut kuvitellakaan, että ottaisin meidän korkeaan sänkyyn, kun ei ois siellä pysynyt. Lattiasängyn kanssa ei tarvinnu pelätä, että tippuisi jostain. Plus lapsi ollut vauvasta asti sellainen luonteeltaan, että nauttii, kun saa tehdä asioita itse, niin tää sopi meille tosi hyvin 😊

Pienempänä erityisesti piti ekstravarmistaa iltaisin muun huoneen (ja kodin) turvallisuus, kun tosiaan pääsi itse sieltä sitten pois kun/jos herää. Ja miinus on ollut se, että lattiallahan on yleensä kylmempää, kuin muualla huoneessa ja meillä on tosi kylmä asunto, niin piti olla aina tosi paljon enemmän yövaatetta kuin normaalissa korkeammassa sängyssä. Matto sängyn alla myös eristää vähän kylmyyttä 😊

Mulla eka nukkui ihan vauvana pinnasängyssä joka oli sivuvaununa mun sängyssä kiinni. Täysimetin niin oli kätevää kun vauvan sai tyynyliinan avulla vedettyä takaisin sänkyynsä ...ja nostettua sitten reunan ylös ettei mänkivä vauva päässyt tippumaan. Meillä on kylmä ja vetoinen lattia niin vähintään rintatulehduksen olisin itse saanut mikäli olisin siellä imettänyt.
Vauva nousi seisomaan tukea vasten jo 6 kuisena niin siinä vaiheessa ois omat unet olleet vähissä mikäli pinnasönky ei olisi ollut heräilijän turvana...
Toinen vauva on ollut rauhallisempi, nukkunut myös sivuvaunussa. Häneltä ei ole tarvinnut edes reunaa nostaa ylös vaan hän pysyi hyvin paikallaan nukkuessaan ja 6 kuisena herättyään istui ja hihkui apua isosta sängystä alas päästäkseen mikäli huoneessa ei joku ollut. Itse en olisi jaksanut kummankaan aikaan liikkua yhtään enempää päästäkseni öisin imettämään, peittämään tai antamaan itkijälle tuttia.
Eli vauvat on niin erilaisia, kuten koditkin.
Uskon kuitenkin sinunkin @SBO löytävän juuri sinulle ja vauvallesi sopivan ratkaisun, Alussa vuoteeksi riittää vaikka äp-laatikko, ja niitäkin liukuu todella vähän käytettynä/ jopa nukkumiseen käyttämättöminä jos pakkauksen muuten päädyt ottamaan rahana.

Mulla eka nukkui ihan vauvana pinnasängyssä joka oli sivuvaununa mun sängyssä kiinni. Täysimetin niin oli kätevää kun vauvan sai tyynyliinan avulla vedettyä takaisin sänkyynsä ...ja nostettua sitten reunan ylös ettei mänkivä vauva päässyt tippumaan. Meillä on kylmä ja vetoinen lattia niin vähintään rintatulehduksen olisin itse saanut mikäli olisin siellä imettänyt.
Vauva nousi seisomaan tukea vasten jo 6 kuisena niin siinä vaiheessa ois omat unet olleet vähissä mikäli pinnasönky ei olisi ollut heräilijän turvana...
Toinen vauva on ollut rauhallisempi, nukkunut myös sivuvaunussa. Häneltä ei ole tarvinnut edes reunaa nostaa ylös vaan hän pysyi hyvin paikallaan nukkuessaan ja 6 kuisena herättyään istui ja hihkui apua isosta sängystä alas päästäkseen mikäli huoneessa ei joku ollut. Itse en olisi jaksanut kummankaan aikaan liikkua yhtään enempää päästäkseni öisin imettämään, peittämään tai antamaan itkijälle tuttia.
Eli vauvat on niin erilaisia, kuten koditkin.
Uskon kuitenkin sinunkin @SBO löytävän juuri sinulle ja vauvallesi sopivan ratkaisun, Alussa vuoteeksi riittää vaikka äp-laatikko, ja niitäkin liukuu todella vähän käytettynä/ jopa nukkumiseen käyttämättöminä jos pakkauksen muuten päädyt ottamaan rahana.
Tää on siis jo 10kk. Nukkui syntymästä 7kk asti pinnasängyssä ja 2kk lähtien ilman yöheräämisiä. Sitten alkoi heräillä öisin niin otin lopulta viereen kun itsekään en jaksanut sitä hyppelyä rauhoittamaan vauvaa. Enää ei kuitenkaan suostu nukkumaan pinnasängyssä ollenkaan.

Koska tää kuitenkin isossa sängyssä nukkuu ilman ongelmia niin siksi mietin tuota lattiasänkyä. Voisin nukuttaa viereen, mutta uskaltaisin myös jättää siihen nukkumaan ilman pelkoa tippumisesta. Tää kun ei osaa sängyn/sohvan laitaa varoa ollenkaan vaan yrittää pää edellä poistua.

Tää on siis jo 10kk. Nukkui syntymästä 7kk asti pinnasängyssä ja 2kk lähtien ilman yöheräämisiä. Sitten alkoi heräillä öisin niin otin lopulta viereen kun itsekään en jaksanut sitä hyppelyä rauhoittamaan vauvaa. Enää ei kuitenkaan suostu nukkumaan pinnasängyssä ollenkaan.

Koska tää kuitenkin isossa sängyssä nukkuu ilman ongelmia niin siksi mietin tuota lattiasänkyä. Voisin nukuttaa viereen, mutta uskaltaisin myös jättää siihen nukkumaan ilman pelkoa tippumisesta. Tää kun ei osaa sängyn/sohvan laitaa varoa ollenkaan vaan yrittää pää edellä poistua.
Toki voihan yrittää myös opettaa laskeutumaan alas sängystä/sohvalta, meillä se opeteltiin jo ennen kuin seisoi 8kk ikäisenä. Toki se ei auta jos unissaan pyörii.

Toki voihan yrittää myös opettaa laskeutumaan alas sängystä/sohvalta, meillä se opeteltiin jo ennen kuin seisoi 8kk ikäisenä. Toki se ei auta jos unissaan pyörii.
On me pyritty opettamaan about siitä lähtien kun tää alkoi kontata ja kävellä kolmisen kuukautta sitten, mutta ainakin vielä tyyli on pää edellä. Ja tää tosiaan pyörii ja liikkuu unissaan ja nukahtaessaan TOSI paljo.

Takaisin