Lastenvaatteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Moon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Moon

Sukkela juttelija
Lastenvaatteet on ihania.  Siis ainakin ne vauvakokoiset!  Ja sitten jostain syystä häviää värit ja kivat kuviot!

Minä en kasvata lapsistani sukupuolettomia mutta kaipaisin kyllä leikki-ikäiselle sukupuolineutraaleja vaatteita.  Tuntuu vaan että sellaisia ei löydy joita voisi kumpaisellakin (poika ja tyttö siis) käyttää.  Tyttöjen vaatteet ovat järjestään niin röyhelöisiä ja poikien vaatteet taas ihan järjettömän synkkiä.  Mun mielestä leikki-ikäistä ei ole kiva vaatettaa pelkillä laivastonsinisillä, mustilla ja harmailla vaatteilla mitä suurin osa poikien vaatteista on.

Okei, löytyy joo sitten niitä kivoja värikkäitä ja kuviollisia vaatteita mutta ne on sitten niitä erikoismerkkejä jotka maksaa käytettyinäkin ihan järjettömiä summia!

Olisinpa käsityöihminen niin saisin loihdittua mukavia vaatteita itse.

No just pari tuntia sitten ajattelin ihan samaa TAAS itse, kun kävin hakemassa Lindexiltä jotain housuja ja paitoja tytölle. En minäkään nyt varsinaisesti mitenkään sukupuolettomaksi halua lasta pukea, mutta kaikkein kivimpiä vaatteita mun mielestä kuitenkin olis just sellaiset värikkäät ja vähän sukupuolineutraalimmat, lasten näköiset vaatteet. Lindexillä noita yleensä aika hyvin onkin ollut tähän asti, mutta johtuisko juuri tuosta että nyt on siirrytty jo vauvakoosta taaperokokoon niin eipä enää ookkaan niin neutraalia... Esim. kaikki tyttöjen neuletakit oli jotain pinkkejä sydämillä varustettuja ja poikien taas sit just jotain khakinvihreitä printti-kuvioituja TYLSIÄ vermeitä. Päädyin ostamaan fuksianpunaiset samettiset college-housut, ruskean samettisen college-takin ja harmaat tavalliset collarit poikien puolelta...  

Oon kans huomannu, että ei oo enää kovasti valittavaa väreissä. Mut mä tykkään kunnon ruskeesta ja onneksi sitä löytyy joskus. Tyttöä on pari kertaa luultu pojaksi, vaan ei haittaa.  Viime talvena yks pikkupoika kysy äidiltään, että onko vauva (siis minun tyttö) poika vai tyttö kun oli ruskee takki ja harmaat toppahousut. Ja tein huutonetistä aivan ihanan ostoksen, tummanturkoosin mekon. Oon ollu aika kauan punavärivastainen, mut nyt on tytöllä tummanpunaiset sukkahousut kun alennusmyynnistä löysin. Yleisesti on vaatteiden ostaminen vaikeeta kun mun silmään ei mikä tahansa istu. Enkä mä koskaan täydellä hintaa osta enkä ees mitään hienoi merkkiä. Huutonetis oon kattonu kun merkkivaatteet menee näköjään hyvin kaupaksi oli hinta mikä vain, mutta ei ne minun mielestä aina ole hyvän näkösii väriensä puolesta. 

Ollaan aika tarkoituksella puettu lasta sukupuolineutraalisti, mutta ei kuitenkaan olla mitenkään fasisteja asian suhteen. Kaikki vaatteet on saatu joko kierrätettyinä kavereilta tai sukulaisten ostamina. Joukkoon mahtuu niin "tyttöjen kuin poikienkin vaatteita" mutta ei me olla erityisemmin valikoitu.

Jos vaate näyttää kivalta lapsen päällä niin ihan sama mulle pidetäänkö sitä tyttönä vai poikana, lapset on suloisia ilman sukupuolirooleja.

Täällä kanssa se alkuun kovin vaaleanpunainen tyttö kaipaisi jo jotain muuta.. Tuntuu että ne edullisemmat tyttöjen vaattet on justiin VAALEANPUNAISIA kaikki! Vaan näkeekö sitä asiat silleen? Ompelukonetta jokatapauksessa ajattelin huomena huudattaa. Teen tytölle musta-lila-vihreä ruudullisen JOULUMEKON! (musitaakseni ne flanellipaidan ruudut oli noita värejä..) Uusiotavaraa siis tulossa, toivottavasti!

Oi kun osais itekin tosiaan ommella!  Sais just semmosta mistä tykkää :)

Mua harmittaa eritoten tää vaatekuvio kun nyt pitää sitten ostaa kahdet vaatteet.  Mä kun ajattelin etukäteen että vois käyttää semmosia vaatteita jotka sopii kummallekin mutta se ideologia toimi vauvaikäsenä...  Jos nyt tuntuu kurjalta pukea poika noihin synkkiin vaatteisiin niin en niitä kyllä halua tytölle sitten periyttää :(

Musta on ruvennu tuntumaan, että en ehkä osais ees vaatettaa poikalasta. En oikeen välitä noista löysistä tummista kolitsihousuista ja -paidoista. Mitähän jos pojalle laittas tiukat legginsit tai sukkahousut? Tiijä sit mitä tyttö haluu päällensä, kun tahtoa alkaa löytyä, mut onneksi tykkää vielä mun väri- ja mallimaailmasta. Käytiin eilen kaupassa kattomassa kenkiä (tytölle on tällä hetkellä tosi tärkeitä noi kengät), hokee aina KENGÄ KENGÄ kun kuulee niistä puhuttavan ja nyt kun pääsi itsekseen kulkemaan kenkäosastolla niin oli ihan haltioissaan (hiplas naisten korkokenkiä ja huopatohveleita). Kokeiltiin useita vaan minusta ne näytti kamalilta jaloissa eikä näyttänyt tytön kävelykään kovin hyvältä paitti yksissä talvikengissä. Äiti lupas ostaa tytölle huopikkaat mun toivomuksesta. Itseasiassa se ois halunnu ne ostaa jo viime talvena kun tyttö vaan vaunuissa pötkötti, mut nyt niillä ois oikeesti käyttöä. Mut sovittamatta ei noita huopikkaita voi ostaa, eli piakkoin pitäs lähtee käymään mummolassa tuolla kaukana. Sit kun löytys sellaset tummanruskeet tai oliivinväriset niin oisin oikein tyytyväinen.

starletti:  Kyllä meillä ainakin pojan garderoobiin kuuluu legginsejä ja sukkahousuja.  Oon vaan valinnu sille semmosia joissa ei ole rusetteja ja röyhelöitä, en ymmärrä miksi niitä tarttee "tyttöjenvaatteisiin" melkein järestään laittaa.

Huopikkaat kuulostaa ihanilta.  Meillä oli pojalla viime talvena jo huopatossut mutta eipä tuo oppinut kuin vasta keväällä kävelemään varsikengillä...  Sisällä siis viipotti kyllä mutta talvisaappaat teki siitä turhan kömpelön.  Tää talvi onkin sitten eri juttu...

Arvatkaas, kuulkaas..löysin tämmösen ihan tajuttoman ihanan huopatossu"tehtaan". http://www.motte.oy Niilä on ainakin Hesassa ja vissiin jossain muuallakin jälleenmyyjä! Töppöset kuin suoraan sadusta! Ja sitte tykkään myös noista http://www.tinttu.com vaatteista ja eritoten hatuista. (niitähän tekee nuita kuvia kattelemalla ite..käden käänteessä..pilaa parit kankaat kurtulle ja kehuu kylillä mahtavaksi...)

Ootko katsellut Dunsin vaatteita? Mä oon tykästynyt niihin. Toki eivät ole sieltä halvimmasta päästä, mutta mä kun tykkään kans värikkäistä lastenvaatteista, niin ostin nyt syksyllä tytölle yhden ihanan bodyn :) Ei kai se meidän taloutta kaada, jos välillä jonkun kalliimman vaatteen ostaa.. Mua ärsytti odotusaikana kans, kun vauvojen vaatteet oli jaoteltu ihan selkeesti niihin tyttöjen ja poikien vaatteisiin. Ja me kun ei oltu varmoja sukupuolesta, niin yritin etsiä niitä neutraalin värisiä aika hunolla menestyksellä :( Nyt se ei tosin enää haittaa, kun olen myös hurahtanut pinkkiin ;) Lindexillä on myös ollut ihania raitabodyja ja velourhousuja ainakin vauvoille....

Lindexin vaatteet onkin ihania!  Mutta jostain syystä ne värit loppuukin sitten kokoon 86...  Meillä poika käyttää kokoa 98.

Tintulta olen muutaman ihanuuden hommannukin.  Se on ihan superihana kauppa!

Mä oon ihan todella pienellä budjetilla tässä lastenvaatebisneksessä ja ostan siis käytännössä kirppareilta ja huutiksesta.  Tietenkin joitain ihanuuksia on pakko saada myös uutena.  Jotenkin vaan tuntuu häijyltä maksaa jostain synkästä perusvaatteesta iso raha, siksi siis metsästän mielummin tuolta käytetyistä jos sais edes halvemmalla.

Onko ne Tintun vaatteet sellaisia, joita saa vain joiltakin kutsuilta? Mun yks kaveri on ihan hurahtanut niihin Me and I -vaatteisiin. Mä en ole niistä niin innostunut... Tosi kalliita ja menee vähän hankalaks jos aina pitää jotain kutsuja vahdata tai jostain fb:n kautta tilailla käytettyjä.

Mun pitäis kans yrittää kirpputuoreilta käydä kattomassa. Kävin vaan yhdellä lastenkirppiksellä tässä hiljattain, niin olin ihan pöyristynyt, miten räjähtäneitä vaatteita ihmiset yrittää myydä :O Rikkinäisiä ja ihan kulahtaneita. Ja joo, tiedän, että lastenvaatteet kuluu käytössä, mutta olin vaan niin ihmeissäni, koska ne vaatteet näytti oikeesti siltä kuin ne olis olleet about 10 lapsen käytössä. Mä oon ollut laadullisesti tosi tyytyväinen Tuttan vaatteisiin. Värit on pysyneet hyvinä (näin yhden lapsen käytössä) eikä yksikään body ole mennyt rikki, toisin kuin ne äippäpakkauksen bodyt! :( Aaargh! Ja ne Tuttan vaatteet on vissiin mitoitukseltaan aika reiluja. Odotusaikana kun ostin 50 cm bodyja ja sitten mentiin lasketun ajan yli reippaasti, niin pelkäsin jo, ettei ne bodyt mahdukaan tytölle, mutta sillehän meni 50 cm body vielä silloinkin kun pituutta oli 56 cm ja kestovaipan kanssa vielä kaiken lisäksi :)

Raskaana ollessa etittiin neutraaleja vaatteita kun ei ollu varmuutta kumpi sieltä tulee :)
Että osaskin olla vaikee tehtävä, tosi monessa paikassa oli niin selvästi tyttömäisiä ja poikamaisia vaatteita et jäi ostamatta (ehkä ihan hyvä, ties kuinka paljon ois sit tullu törsättyä eikä niitä ois sit kerenny kuitenkaan käyttää :D). Ja musta tuntuu et ihan jokunen vuosi sitten oli vielä se tilanne vauvojen vaatteissa et ne oli tosi sukupuolineutraaleja....

Mut nyt kun meidän ihana pieni neitonen on maailmassa ni kyllä haluun ostaa tietty tyttömäisiä vaatteita. Mut en kuiteskaan pelkkää vaaleenpunasta :D Ja onneks niitä löytyy, KappAhlissaki oli ihana juhlamekko joka oli musta :) Sitä kävin hiplailemassa mut harmi, ei oo semmosia juhlia tulossa et viittis ostaa....

Meillä on pieni suloinen tyttövauva jolla on komea Juice-kampaus, ja kyllä minusta on ihan jees että hänet ihmisten ilmoilla tytöksi tunnistetaan :D Tai ei haittaa vaikka ei tunnistettaisikaan, paaaaaljon on valkoista ja beigeä ja muuta neutraalia, mut sit monesti yhdistelen mielelläni esim. ruskeisiin housuihin vaaleanpunaisen bodyn, tai jos ostan tunikan niin se joutaa hyvin olla vihreä. Jos jotakin vaateostoksilla katson, niin brändi-ihminen en ole yhtään, Hello Kittyt, Disney-tavarat ja Rasmus-nallet jää itseltä yleensä kaupan hyllyyn.

Mut sit lahjaksi tulee (ja lahjahevosen suuhun ei ole katsomista!) aivan üüüber-röyhelöisiä kolmella Disney-prinsessalla varustettuja lyhythihaisia mekkoviritelmiä pikkupöksyineen, ja niiden kanssa en oikein tiedä missä niitä käyttäisi... varsinkaan näin Suomen talvessa.

Nojoo, lahjavaatteet ovatkin jotain mille ei voi mitään. Onhan ne rimssut ja röyhelöt kivoja kaupan hyllyllä, mutta eipä niissä leikitä tai möngitä. Ehkä ne on tarkotettu just söpöilyyn ja vain kerran pidettäviksi jossain juhlis...Mutta Minttu, nyt tiedät itse, mitä ei ehkä kannata antaa lapselle lahjaks, jos sellainen tilanne tulee eteen. Että mieluummin vaiks vaippoja? (Kaikki ei oo tässä samaa mieltä, tiedän)

Minäkään en siis karta noita "lajityypillisiä" vaatteita kuten mekkoja tytöllä, toivoisin vaan just enemmän niitä värikkäitä unisex-vaatteita joita voi sitten eri tavoin hyödyntää tytöllä ja pojalla.  Just että sama body kävis vaikka "miehekkäämpien" housujen tai hameen kanssa jne.

Onhan niitä värikkäitä unisex-vaatteita olemassa, usein vaan just erikoisliikkeissä ja isolla rahalla.

Ja niin tosiaan, tunnustan pyöritelleeni salaa silmiä kun joku äiti harmittelee kuinka hänen prinsessatyttönsä söpöstelyvaatteet ovat menneet hiekkalaatikolla pilalle.  Pakkoko semmosia juhlavaatteita sinne on laittaa ;)

Mekot on ihan söpöjä tytöillä ja kauluspaidat pojilla, mutta tosi epäkäytännöllisiä vauvoilla :( Ja mäkään en niitä hiekkalaatikolle laittais. Muistan työelämä-ajoilta, kun yks tyttö ei voinut leikkiä hiekkalaatikossa, kun vaatteet likaantuu ja äiti suuttuu. Tuntui aika kurjalta sen tytön puolesta, kun muut teki hiekkakakkuja ja tämä yks surkea pikku neiti katsoi vaan vieressä.

Mä oon myös päättänyt, että hankin meidän tytölle sitten aikanaan kunnon kuravermeet, että saa hyppiä vesilätäköissä ja tehdä kurakakkuja ym. mistä pieni lapsi nauttii.

Täytyy tunnustaa, että olen yksi niistä äideistä, jokka pelkää, että lapsen vaatteet likaantuu (kunnon kurahaarniska päälle syömisen ajaksi ja kauppamatkoilla talutan tyttöä ettei pääse istahtamaan rapakkoon). Mut en kai mää niin kamala ois, että kieltäisin lasta leikkimästä. Mielessä kyllä surkeasti pyörii jatkuvasti se, että jos tyttö ois hoidossa, niin kuka siellä ehtisi vahtimaan, ettei ruokaa tipu päälle...Tytöllä on kyllä kurapuku ulos, vaan eipä tuosta aina ole turvaksi ollut. Kuraa ja vettä menee sisään kauluksesta ja lahkeesta. Miksei lapsille oo sellasta umpipukua että näkys vaan silmät...tosin nekin vois välillä peittää ettei nää maailman kauheuksia.

Starletti, kyllähän noita sukelluspukuja saa pienissäkin kokoluokissa ;)

Ei vaan, meillä lutrataan antaumuksella lätäkössä jos toisessakin ja kotonakin vaatteet menee välillä ihan suttuun. Tosin ärsytti kesällä, kun pojalla oli ihania turkooseja tai limenvihreitä paitoja ja sitten ne kävi isin kanssa syömässä vaikka jätskiä... pienissä puikoissa usein on se suklaakuorrutus, ja suklaan poissaaminen ilman vahvoja tahranpoistoaineita tuntui tuskaisalta!

Ja lisäksi tunnustaudun näihin vaatehurahtaneisiin äiteihin kuuluvani. Mä oon ihan tyytyväinen tuosta lapsen vaatekaapin väriskaalasta, sillä (mun mielestä) Joonalle sopii vallan mainiosti nuo turkoosit, limenvihreät ja ruskeat mitä sen kaapista löytyy (täydennettynä punaisen, oranssin eri sävyillä, sekä tietenkin sitä sinistä/harmaata/mustaa). Vauva-aikaan koitin taas oikein etsiä mustia vaatteita, mutta eipä löytynyt... sitten tuon iho ja tukka alkoi saamaan erilaista värisävyä, niin edellä mainitut on kyllä ottaneet paikkansa meidän vaatekaapissa. Mä myös tykkään isoista printeistä, jotka tuo vaatteeseen oman tunnelmansa. Allerginen olen taas sellaisille retrohenkisille, missä on samaa pientä kuviota useampia siellä täällä. Ja Cars-sarjan vaatteet on pojan lemppareita, niin niitä on tullut sitten hankittua myös.

Farkuista tykkäisin lapsen päällä itse ulkonäöllisesti, mutta lapsonen itse ei tykkää, joten käyttämättä on jääneet... farkkuhaalareista sekin sentäs pitää! Housuissa ei oo väreillä niin ollut väliä, käytännön syistä ne on taitaneet olla pääsääntöisesti aina joko ihan tummia tai sitten beigejä anopin tuomina. Mutta eniten hirvityksiä on myös anopin tuomat sellaiset liukkaat 90-luvun verkkarit jollain tehosteraidalla! Ei sitten oo yhtään meidän juttu! Ne on kurjat pitääkin, kun sylistäkin liukuu pois - ja ulkonäöllisesti äidin silmää ne ei miellytä :D

Ja ulkovaatteet... no juu, kyllähän mä välillä kauhistelen itsekseni kun tuo konttaa ja rymyää, mutta onneksi nuo kalliilla ostetut ulkohaalarit on myös kestäneet!

Vielä piti sanoa, että nää paksummat ja varrelliset ulkokengät kyllä tosiaan näyttää aika kohloilta ja hankalalta kävellä! Mutta pian se lapsikin niihin on tottunut ainakin täällä, ja omakin silmä jo tottunut katsomaan tuota taapertamassa koon 26 kengissään :D

Takaisin