Lastenruoat

Lemonade

Vauhtiin päässyt keskustelija
Teettekö itse esim. soseita, vai suositteko enemmän valmiita? Mitkä on vauvan/teidän lemppareita ja syystä että? Onko jotain, mitä ette tod osta ja syötä?
 
Alussa vauvalle kelpasivat vaan Semperin tuubista puristettavat ruoat ja itse tehty bataattisose Esim.

Semper lasagne, spaghetti bolognese ja vege lasagne, stroganoff yms...

Nyt tykkää jo piltin soseista. Pikku karjalan pata on ihan suosikki. :)

Myös piltin tuubista puristettavat hedelmäsoseet oli alusta asti suosikki.
 
Tein itse soseet kaikille kolmelle lapselle. Valmiina ovat suostuneet syömään marja- ja hedelmäsoseita. Mikään vihannes&liharuoka ei kelvannut. Omaan nenäänkin ne haisivat kyllä järkyttäviltä. Reissuihin otin eväät termospurkissa tai jos oli lämmitysmahdollisuus, otin jäiset sosekuutiot mukaan, niin ei tarvinnut huolehtia kylmäsäilytyksestä.

Tein valmiita kasvis- ja lihakuutioita pakastimeen jääpalarasioissa ja niistä yhdistelin ateriat. Pidin ruuanlaittopäivän ehkä kerran kahdessa viikossa ja tein isot määrät kerralla eikä tarvinnut huolehtia joka päivä ruuanlaitosta.
 
Poika söi vauvana jonkin verran kaupan hedelmä- ja marjasoseita. Suunnilleen kaikki kelpasi ja suurin osa oli äidistäkin hyviä. Kaupan liha/kasvissoseita taas ei suostunut syömään eikä niitä hirveästi yritettykään tarjota. Yötuulen tapaan tehtiin kerralla isompi määrä ja pakastettiin jääpaloina. Niistä sai sulatettua ja sekoitettua sopivia annoksia eikä esikoisen aikaan koettu liian vaivalloiseksi. :)
 
Pääasiassa tein vauvoille itse kaikki soseet tai otettiin muun perheen ruuasta sivuun ennen suolan lisäämistä ja muussattiin haarukalla.
Jotain ruusunmarja yms. vaikeampia hedelmä/marja soseita ostettiin välillä myös valmiina. Jos joutui valmisliha ruokia ostamaan niin semperin 8kk soseet maistui parhaiten ja muistutti eniten oikeaa ruokaa.
 
Meillä kaikki lapset syö noita vauvan hedelmäsoseita:p, niitä ostankin aina monta lätkää kerrallaan. Imettävät hedelmäpussukat on kyllä aika käteviä autossa, niitä tulee ostettua hätävaraksi vauvalle. Muuten ei varsinaisia vauvanruokia tule harrastettua ollenkaan, vauva syö samaa kun muutkin (9kk).
Ekoille vauvoille tein kyllä itse noita jääkuutioituja sosejuttuja - ja olipa yksi vauva meillä kaupan ostososeillakin, kaikkia systeemejä tullut siis kokeiltua:grin..
Ne valmiit ruokasoseet haisee kyllä ihan hirveälle :yuck:..joskus sellaista haisteltiin isompien kanssa ja pohdin voiko sitä edes kanoille antaa:hilarious:..(kaipa niissäkin on eroja :shy:?)
 
Esikoiselle tein kaikki soseet itse sinne noin vuoden vanhaksi, jolloin siirtyi samaan ruokaan + satunnaisesti pilttejä ostettiin jos ruoka ei ollut vauvaystävällistä. Esikoinen oli pienenpänä myös puurohiiri, rakasti niitä onni-puuroja, erityisesti puolukkaa. Itse keitetty puuro ei ollut niin hyvää :rolleyes:

Tälle toiselle olen myös tähän mennessä tehnyt itse soseita. Maistelee vasta. Voi olla, että tulee ostettua pilttejä, voi olla että jaksan tehdä kaikki itse. Saa nähdä. Hänelle on maistunut luumu erityisesti ja puuro on saanut naamanväänteitä aikaan.

Kun ostan valmisruokaa lapselle, katson tarkemmin että olisi suomalaista, luomua tai ylipäätään mahdollisimman laadukasta.
 
Meilläkin rakastetaan onni-puuroja, ja onhan ne hyvän makuisia. Itse en ole vauvanruokia tehnyt, mutta olen pyrkinyt aina valitsemaan sellaisia, joissa on mahdollisimman vähän ylimääräisiä aineita ja mielellään kotimaisia, jos mahdollista. (Tosin semper on ruotsalaista, mutta lapsi tykkää niistä.)

Kunhan noita hampaita tulee vähän enemmän kuin kaksi, niin pieni voi aika pian siirtyä ihan tavalliseen kotiruokaan, koska emme juuri käytä suolaa. Lisäksi pikkuinen on jo nyt saanut maistella niitä ”oikeita” ruokia, jotka olen kokenut hänelle turvallisiksi. ( pikkuneiti kyllä haluaisi maistaa ihan kaikkea)
 
Muokattu viimeksi:
Mikähän mussa sit on vialla, kun tykkään vauvan valmis ruoista niin paljon, että söisin mielellään pojan ruoat. :laughing001

Aluksi mäkin haistelin niitä ja totesin, että näähän on ihan kauheita. Nyt kun ollaan siirrytty isompien makuihin niin ovat ihan hyvän makuisia. Ei vaan ole suolaa mukana. :)

Kaupan kasvissoseet sen sijaan on ihan kammottavia edelleen. :yuck:
 
Ei minunkaan mielestäni noissa lastenruuissa ole mitään vikaa, mausteitakin niissä on ihan kivasti ( paitsi niissä kasvisjutuissa).
 
Mähän ajattelin, että kuopus niin sormiruokailee mutta on syötettykin soseita ja puuroja tosi paljon. Toki sitä sormiruokaakin menee. Alussa oli selvät lempparit kaupan soseista, nyt menee nekin maut, mitkä ei alussa kelvanneet. Esikoinen ei syönyt esim. Piltin ruokasoseita ollenkaan, nyt kuopukselle maistuu kyllä. Käytän laajasti kaikkea, Pilttiä, Semperiä, Naturnesia, Hippia... Onni-puurot on ihan suosikki, ei ihme, onhan niissä makeuttajia, hedelmäsokeria ja tiivisteitä. Esikoisella välttelin sokeria, kuopuksen kanssa menee noi Onnit.
 
Oon itse tehnyt vauvalle soseet, paitsi ruusunmarjan ostan valmiina 100% soseena. Vihanneksista tykkää kukkakaalista ja kaikki tarjotut hedelmät ja marjat maistuu hyvin. Vauva tykkää, että on liha+kasvis+peruna tms. Pari kertaa olen tehnyt reseptillä ruuan, esim. jauhelihakastike ja pasta, jolloin ei oikein ole kelvannut. Liekö siinä liikaa eri makuja :scratch.
 
Vauva söi soseita muutaman viikon ja tein kaikki soseet itse. Täytyy kyllä sanoa, että olisi päässyt monesti paljon helpommalla, jos se Piltti tai Semper olisi kelvannut, mutta kun ei. Aika pian siirryttiin sormiruokiin ja se sujui ihan hyvin. Käytiin jopa laivalla ja vauva söi itse tehtyjä sormiruokia. Ne olivat pakastettuja ja laitoin pieneen kylmälaukkuun sormiruuat ja useamman kylmäkallen. Kylässä ja isovanhemmilla oli myös mukana pakastettuja sormiruokia ja siellä sitten keitettiin esim. pastaa lisäksi.
 
Poika on nyt siirtynyt piltin taaperososeisiin ja olen positiivisesti yllättynyt, kuinka mausteisia ja maukkaita ne on. Taaperososeet on lähellä kotiruokaa verrattuna 4kk-8kk soseisiin, joissa on vähän sitä esanssimaista makua.

T. Syön pojan piltin spagettibolognesen ja merimiespadan loput. :smiley-ashamed008
 
Minä söin myös välillä loput joistakin taaperoikäisen soseista, jos niitä jäi :hilarious: Hedelmäsoseista tykkäsin myös, ja söin joskus koko purkillisen :hungry:
 
Takaisin
Top