Tutkailin noita hieman ja ovat ilmeisesti kuntakohtaisia. Ainakin Hgissä ja Turussa on ollut kategorinen kielto mainosmateriaalin jakamiseen, mutta monissa muissa kunnissa ei ole. Näitä ei valvo kukaan eli kunnat voivat (tai ainakin ovat aiemmin voineet) itse päättää, että saako neuvolassa jakaa mainosrahoitteisia lahjoja ja esitteitä vai ei.
Mä itse suhtaudun nihkeästi mainosjuttuihin verorahoitteisen ts. julkisen terveydenhuollon palveluiden yhteydessä, mutta ymmärrän toki, että monia ilahduttaa, kun saa jotain ilmaiseksi, jos vielä tulee tarpeeseen. Erityisesti neuvolassa yksi ongelma on, että lapsiin liittyy niin paljon tunteita ja tuoreille vanhemmille on helppo myydä kaikenlaista, että jos markkinameininki menee kovin villiksi, ei ole kovin hyvä asia. Toisaalta esim. korvikkeiden ja tuttipullojen aktiivinen mainostaminen on ristiriidassa kansanterveystyön ja WHO:n imetystavoitteiden kanssa, jotka eivät nytkään toteudu, joten ei ihan yksiselitteisesti hyvä asia.
Lisäksi musta ylipäänsä julkisessa terveydenhuollossa pitäisi voida pysytellä mainosten ja markkinoinnin ulottumattomissa ja jakaa vain neutraalia sekä tieteellisesti pätevää tietoa.
Mutta kuten todettu: ymmärrän kyllä, että lahjat ja varustekassit ilahduttavat. :)
Meille ei mitä todennäköisemmin tulla jakamaan mitään tällaisia lahjapusseja tai -paketteja, että en edes odottele.