Lastenneuvola

Meilläkin 4kk lääkärineuvola nyt takana. Mitat 8045g ja 68cm. Esikois-tyttö oli aikoinaan 6705g ja 63cm, Kostin tän hetkisissä mitoissa vasta siis 7kk iässä. En voi käsittää millanen mörsseli toi jätkä on ja millanen siitä vielä kasvaa! Enhän mä kohta jaksa ees nostaa sitä :D
Liityn myös sose-keskusteluun. Meillä alotettiin bataatilla, siihen lisättiin porkkana ja sitten siihen peruna, mutta ennen tätä aloteltiin mös luumu. Ja ihan Oolannin (100%peruna) pakastemuussi-aineksista sen perunan annan. Nyt otin luumun joukkoon banaanin. Ehkäpä seuraavaksi sitten kasvisten joukkoon maissi ja hedelmistä uutena päärynä.
Meillei onneks ollu likalla mitää allergiaa ja en usko että Kostillekkaan tulee, mutta silti varovasti mennään ja tosiaan yks uus maku kerrallaan, jotta tietää mistä oireilee jos oireilee.

Tänää 4kk neuvola, vaikka 4kk tulee täyteen vasta vajaan viikon päästä..

Pituus: 62,5cm ( 3kk 61cm)
Paino: 5930g (5550g)
PY: 40,6 cm (39,7cm)

Kiinteitä ei vielä kuulemma tarvitse antaa koska tyttö kasvaa niin hyvin pelkällä korvikkeella. Mutta kyllä mä pikkuhiljaa haluan alkaa eri makuja maistattamaan :)

Neidillä tuli 4kk täyteen viime viikolla ja tänään käytiin neuvolassa vaan mittauksissa, kun lääkäriaika siirtyi parin viikon päähän. Hienosti oli kasvanut, pituudessa oli tullut oikein spurtti. Tässä uudet mitat:
63cm
6045g
py 42cm.
Kaikki muutenkin vallan hienosti. Neljännen kiinteän aterian (joko välipalan tai illallisen) saa lisätä kun itsestä siltä tuntuu, lihat ja kotimaiset viljat sitten 5kk iässä. Ja neiti ei todellakaan vielä vierasta, herätin syvästä unesta neuvolassa ja heti väläytti hymyn terkalle :). Neuvolasta pääsikin sitten avoimeen päiväkotiin ihmettelemään ja ekaa kertaa syötiin soseet jossain muualla kuin kotona. Hyvin maistui kun sai samalla ihmetellä pöydän täydeltä lapsia.

Katselin tuossa poikien neuvolakorteista, että esikoinen oli saman ikäisenä melkein 2,5kg painavampi ja 5cm pidempi, mutta pää oli saman kokoinen. Eli neiti on sirpakka ja isopäinen, ihan niinkuin mahassakin :).

Heips pitkästä aikaa!

Onpas Mariannun siro neiti kasvanut hurjasti! Meidän poikakin on kasvanut oikein mukavasti ja kipuaa pikku hiljaa kasvukäyrillä hieman ylöspäin. Eilen meillä oli neuvola, jossa herran mitoiksi saatiin 5960 g, 62,8 cm ja pää 42,5 cm. Tämä neuvola oli meillä ns. 6 kk -neuvola, vaikka samassa kehitysvaiheessahan meidän poitsu on kuin teidänkin noin 4-kuukautiset vauvat - joutui vain syntymään pari kuukautta etuajassa.

Puolen vuoden iän saavuttaminen merkitsi sitä, että saimme eilen influenssarokotukset. Olen siitä tyytyväinen, jottei tarvitse influenssaa niin pelätä. Keskoslasten vanhemmat ovat varmaan keskivertoa hysteerisempiä infektioiden välttelyn suhteen - lääkäritkin meitä siihen kyllä kannustavat. Mekin pesemme käsiä jatkuvasti, varmistamme aina, että kyläilijät ovat terveitä ja välttelemme ihmismassoja. Näillä keinoin olemmekin välttyneet flunssilta ainakin tähän asti.

Kaikki on pojan kanssa muutenkin hyvin. Pulauttelu ja oksentelu on kyllä vaivannut, mutta siitä ei kuulemma kannata huolestua, koska poika kasvaa hyvin, on nauravainen ja virkku ja koska veriarvonsakin ovat erinomaiset. Haampaat taitavat olla pojalla tuloillaan - sen verran kiihkeästi hän "pureskelee" käsiään, leluja ja äidinkin käsiä.

Meillä on jo noin kuukauden verran selvitty yhdellä yöheräämisellä/-syötöllä. Iltavellin poika syö yleensä klo 20 maissa ja yösyöttö saattaa olla vasta kl 05. Jos saisimme iltavelliä myöhennettyä, niin poika varmaan nukkuisi jo yönsä.

Meillä kaikki muuten neuvolassa ok. ainut asia mistä lääkäri oli "huolissaan" oli moro-heijaste. kuulemma fysioterapeutille pitää näyttäytyä.. :O näkyy vielä kuulemma vahvasti. onko muilla kokemuksia tästä?

Noniin, johan alkaa pojan kasvu hakeutua omille käyrilleen pikkuhiljaa! Edelleen kasvaa siellä "keskivertoa pidempi"-käyrällä (3kk), mut enää ei ollut lukemat mitkään ihaan hillittömät.
6930g
63,5cm
42,5cm.

Sai myös rokotteet ja koko päivän oli kyllä kurja katsoa sitä kiukkua, mikä siitä tuli :( Nosti myös lämmön meillä, joten yhden Supon sitten annoin, mutta eipä tuo kovasti vaikuttanut. Jos jotain niin nukkuu enemmän, meni yöunille about 22.30 ja on edelleen unessa, harmi kun itse herää "rytmin" mukaisesti, kun olis saanut näin pitkään nukkua :D

Muuten kaikki oikein hienosti "kannattelee päätään sekä makuulla että käsistä kannatettaessa, seuraa ja tarttuu leluihin, alkanut kääntyä..."

noora*, selvensikö lääkäri yhtään tuota enempää, kuin että fyssarille pitäis näyttää? Vai jättikö ihan ilmoille koko jutun?:O Itse oon ymmärtänyt et se toisilla häviää about 3kk iässä, joillakin jopa 5-6kk ikäisenä, ja ihan normaalia on :) Ymmärsin myös, että nimenomaan kyljenkautta nostamisella ja laskemisella vaikutetaan siihen moroon (ei vahvisteta sen "ilmentymistä") , kun vauva esimerkiksi "näkee", mihin hänet lasketaan vrt. Suoraan selälleen lasku.

lekuri sanoi että näytetään fyssarille jotta kertoo oman mielipiteensä asiasta.. ja etä haluaa herkästi puuttua asiaan ettei vaikuta tulevaan kehitykseen :O mikä tottakai ymmärrettävää ja hyvä juttu! lääkäri mainitsi siitä jo 3 vkoa sitten että " on aika vahva vielä" ja kirjotti niin neuvolakorttiin " tarkistetaan 3 vkon päästä uudelleen". on sentään nyt parempaan päin sentään kun silloin. ja tyttö ei tietenkään ollut yhtään yhteistyöhaluinen kun tutkittiin :D sanoin että kyllä tutkii omia käsiä mahan päällä pitkiä aikoja päivässä jne niin lääkäri sanoi vain että "hyvä! se on jo huomattavan tärkeä ja hyvä merkki" inhottaa kun luulen sen johtuvan juuri tuosta väärästä nostamisesta! en nnimittäin tiennyt silloin kun vauva syntyi että pitää nostaa kyljen kautta ennen kun vähän aikaa sen jälkeen kuulin siitä ja aloin nostamaan ns. oikein.. pelkään että sen takia se on jäänyt "päälle" :(

Ei ole noora varmastikaan sen takia jäänyt päälle. Me ei nimittäin nosteltu kyljen kautta tai laskettu kyljen kautta. Luulen että se on vain yksilöeroja, toisilla se on vahvempana kuin toisilla. En usko sinun tehneen mitään väärin. :) pidetään peukkuja, että on "turha" fyssarikäynti, vaikka hyvähän asia on tarkistaa. :)

Pippinen, hienoa kuulla sun kokemusta asiasta :) toivotaan että näin on! jännitän ja odotan sitä fyssari käyntiä hirveesti.. aina sitä lähtee itseään syyttelemään ensimmäisenä! kiitos tsempistä! :))

4 kk neuvola pe 15.11: pituus 66,5 cm ja paino 6970 g. Esikoisen mitat oli samanikäisenä 7020 g ja 66 cm. :) Lääkärineuvola on keskiviikkona.

Neuvolalääkärissä käytiin tänään ja kaikki ok. Mittaukseen en jaksanut mennä, kun mitattiin ja punnittiin just toissaviikolla. Ai joo, neiti kääntyi vihdoin sunnuntaina masulleen :). Kaksi kertaa pyörähti ja sen jälkeen ei ole vaivaantunut.

Meillä oli tänään 4kk lääkärineuvola ja hyvin on kasvettu painokin on ottanut pituutta kiinni, niin ei tullut mutinoita siitäkään:)
6850g (6090g 3kk)
65,2 cm (64,2)
41,6 cm (40)
Neuvolatädit ihmetteli kovasti meidän aikaista nukkumaanmenoaikaa, kun poika nukahtaa yöunille jo klo 19 ja tämä tietysti tarkoittaa sitä, että siinä on sitten monta yöheräänistä tiedossa äidille:) yritetään nyt sitten myöhäistää tuota nukkumaan menoa ja otetaan pikku tirsat vielä illalla jos siitä olis apua. Mä vaan olen ollut tämän viikon ihan superonnellinen kun nyt on menty nukkumaan ilman itkuja, vaikkakin kovin aikaisin. Toisaalta olis kyllä ihan suotavaa, et yöt olis vähä'n yhtenäisempiä ja aamulla nukuttais vähän pidempään, kun mua alkaa itteä väsyttämään tää jatkuva yöheräily plus se et aamulla noustaan kukonlaulun aikaan ylös...

Meillä oli tänään lääkärineuvola, enkä oikein sulata väitettä, että mentäis pituuden suhteen miinuskäyrällä. Ja sen takia sen sulata sitä, että mä saan jatkuvasti laittaa pieniä vaatteita varastoon ja suurempia tilalle!
Elikkä 64cm/7185g oli pikkukundi.

summersun: Oliko puhetta muista keinoista myöhentää nukkumaanmenoa, kuin iltapäiväunet? Meillä mennään nukkumaan jo kuudelta, mutta ei sitä neuvolassa kommentoitu mitenkään. Itse ollaan koitettu lisätä yhdet unet iltapäivään, mutta ei ole juurikaan auttanut.

Psykoenkeli: Meidän poika oli puolisenttiä pitempi viikkoa vajaa 4 kk ikäisenä ja mä käsitin että on ihan hyvin kasvanut. Mitenköhän tämä nyt on sitten, olenkohan ymmärtänyt jotenkin väärin kommentit neuvolassa? Onpa outoa.

Äh, toiset lääkärit ja terkat vaan tuijottaa käyriä liikaa. Ihan hyvän pituiselta Psykoenkelin poitsu kuulostaa. Eihän vauvat kasva just tasaisen tarkasti käyrillä, välillä pituus pomppaa/laskee, välillä paino.

Summersun ja vatukka, jos päivä/yörytmiä haluaa alkaa muokkaamaan (ja tän ikäisellähän hyvin jo voi), niin sitten vaan syötöt ja päiväunet kellon kanssa. Eli rytmittää itse päivää niin, että vaikka 15min kerrallaan hilaa aikataulua myöhäisemmäksi, ihan aamusta asti miettien, vauva tottuu siihen pikkuhiljaa. Usean tunnin muutosta ei kannata yrittää kerralla, vaan tosiaan vähitellen, niin ei käy liian rankaksi vauvalle eikä vanhemmille. Ja toisaalta rytmiä ei kannata alkaa muuttamaan, jos se ei ole itselle ongelma! Mä yritän nyt rytmittää neidin unia niin, että saataisiin ulkoiltua poikien kanssa ainakin kaksi tuntia niin aamu- kuin iltapäivälläkin. Jaksaa yleensä valvoa maksimissaan sen 2,5h, mutta tänään sain päivällä venytettyä sen kolmeen tuntiin, kun vaan kannoin ympäri kämppää sylissä... Ja sitten nukutti makeasti vaunuissa, kun ulkoiltiin.

Mun täytyisi kai aloittaa rytmityksestä ylipäätään. Asiat tapahtuu tietyssä järjestyksessä, mutta ei välttämättä samoihin kellonaikoihin eri päivinä. Paitsi nukkumaan kuudelta. Tänään en saanut poikaa nukkumaan normaaleja päiväuniaan ja silti lopputulos oli sama, eli puolituntia sitten nukahti. Meillä mentiin muuten ennen kellojen siirtoa seitsemältä nukkumaan ja se oli meistä juuri hyvä aika ja siihen haluttaisiin takaisin.

Meillä kokeiltiin eilisiltana ekaa kertaa kaurapuuroa, eli gluteiinipitoista viljaa. Taisi jäädä ainoaksi kokeiluksi vähään aikaan. Semmoinen kiljuntahuuto siitä seurasi oksennuksen kera noin tunnin päästä syömisestä. Voi tietysti olla, että syötimme liikaa kauraa ekalla kerralla. Olisi pitänyt ehkä aloittaa yhdellä teelusikallisella sitä vauvojen kaura-vadelmapuuroa.

Psykoenkeli - ehkä ne tarkoittivat neuvolassa pituus-painosuhdetta. Sehän lasketaan jonkin keskiarvon mukaan, ja on vain luonnollista, että yksilöllistä vaihtelua esiintyy. Meidän "pitkällä ja hoikalla" pojalla on aina paino tuossa suhteessa miinuksella (nyt kokoa pojalla himpun yli 6 kiloa ja pituutta noin 64 senttiä). LIsäksi painoa ja pituutta tosiaan pyrähtää monasti vuorotellen.

Toivon, että meidän pojalla menee nyt vain väliaikaisesti kaikki energia pituuskasvuun. Painoa on nimittäin 2 viikossa tullut vaivaiset 60 grammaa.:-( Hintsusta painonnoususta ei kuulemma tarvitse olla huolissaan, koska poika on energinen, punaposkinen ja muutenkin hyvinvoivan oloinen. Iltavelliin/-puuroon voisi silti lisätä vähän voisilmää ja lihasoseiden määrää tulisi yrittää kasvattaa (nyt sitä menee meillä vasta muutama lusikallinen per päivä). Poitsu nimittäin on aika pieniruokainen, joten ruoan energiasisältöä voisi yrittää kasvattaa.

Rytmityksestä: Meillä syödään 5 tai 6 kertaa päivässä. Olen ajatellut, että nämä ateriat rytmittävät päiväämme riittävästi, varsinkin kun yöt nukutaan meillä varsin hyvin (max. 1 yöherääminen). Toki käymme yleensä aamupäivisin vaunulenkillä, jolloin poika nukkuu yhdet päiväunet. Nukkukoon toiset ja kolmannet päiväunensa sitten miten huvittaa.:-)

Meillä ei olla vielä aloiteltu lihan tai puuron maistelua. Pari kertaa päivässä joko kasvis- tai hedelmäsosetta, joista osa itsetehtyjä. En edes tiedä millon "oikeaoppisesti" pitäis nuo lihat ja puurot aloitella. Vaan en kyllä muutenkaan hirveämmin välitä neuvolan opastuksista ;)

Meidän poika on syntynyt pikkukeskosena, joten ruokailusuositukset poikkeavat täysiaikaisten vauvojen saamista suosituksista. Neuvolan ohjeita kannattaa tosiaan ryydittää omalla vaistolla ja maalaisjärjellä.:)

Takaisin