Lastenkirjapäivän (viikon) kilpailu

Ehdottomasti suurin kirja-aarteeni on isoisoäidiltäni minulle periytynyt kokoelma alkuperäisiä Grimmin satuja! Ovat muuten melkoisen hurjia kun niitä nyt lukee :D
 
Lapsena minulla ei ollut sinällään lastenkirjoja, en ainakaan muista, ei ainakaan kovin montaa. Ehkä pari Pupu Tupunaa taisi olla, saattoi tietysti olla muitakin. Alakouluikäisenä olin jo ahkera lukija, erityisesti Anni Polvan Tiina-kirjat olivat suosikkejani, ja myös Enid Blytonin Viisikko-kirjat luin moneen kertaan. Neiti Etsivä oli myös hyvä kirjasarja. (Olen siis syntynyt 1970-luvulla, siksi näitä vuosikymmenien takaisia kirjasarjoja mainitsen :D ).

Olen korjannut sen oman lapsuuteni kirjojen puutteen nyt oman lapseni kanssa, ja hän hukkuu kirjoihin. Kirjat ovat hänelle tärkeitä, ja nyt olemassa olevia luetaan monta kertaa päivässä, vaikkei poika 1,5v vielä maltakaan kovin kauaa istua ja kuunnella, mutta katselee mielellään kuvia :) Hänellä suosikkeja on monia. Oikein odotan, että pääsen lukemaan hänelle iltasatuja niin, että hän jaksaa kuunnella pidemmänkin ajan.
 
Miina ja Manu kirjoja kulutin itse lapsena :HeartredLapsille tulee nykyään luettua laidasta laitaan kaikkea, poikien oma suosikki on Mauri Kunnaksen avaruuskirja.
 
Minulla oli lapsena paljon suosikkisatuja. Kaikki perinteisimmät olivat niitä parhaimpia. Mm.Astrid Lindgrenin sadut, Pupu Tupunat, Miina ja Manut jne.
 
Lapsena minulla ei ollut suosikki lastenkirjaa. Äitini luki minulle paljon, mutta lainasi kirjoja kirjastosta, joten samaa kirjaa harvoin luettiin enempää kuin yhden kerran. Itse olen nyt yrittänyt löytää pojallemme kirjoja, joita voisin lukea hänelle kun hän kasvaa. Arvostan vanhoja kunnon satukirjoja, jotka ovat paksuja ja ihanasti kuvitettuja.
 
Tiitiäisen satupuu oli lapsena suosikkini ja rakastan sitä yhä vaikka olen lukenut sitä vuosia joka päivä monta kertaa.

Tykkäsin ja tykkään yhä lähes kaikista lastenkirjoista. Meillä kuluu käytössä Mauri Kunnaksen kirjat, Eemeli, Pepit, Viirut ja Pesoset, Elsa Beskown kirjat ja monet monet muut. Nuorimmainen on kuunnellut tarinoita alle vuoden ikäisestä ja pyytää monta kertaa päivässä lukemaan. Onneksi hänellä on suunnilleen samanlainen maku kuin minulla. Kauaa ei jaksa katsella sellaisia kirjoja, missä on vain kuvia.
 
Parhaiten on jäänyt mieleen jokin Sateenkaarikala-kirja. Oli kimalletta ja hienot värit. :grin
 
Mauri Kunnaksen Hui kauhistus! ja Astrid Lindgrenin Soittaako lehmus, laulaako satakieli?
 
Tämän hetken suosikkeja miun ja taaperon mielestä on Pikku-Eetu -kirjat, erityisesti Aurinko ja Sade on sieltä luetuimmasta päästä.
 
Ronja Ryövärintytär oli oma suosikki! :Heartred

Yksi hauskimpia kirjoja omien lasten kanssa on ollut Virta-Pepanen. :D

Ja iltasatuna Paijaa vielä pikkuisen. :Heartred :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Omia suosikkejani pienenä oli Aino-kirjat, Miina ja Manu, Pupu Tupuna ja Mauri Kunnaksen kirjat. Nykyään näiden lisäksi olen tykännyt pojalleni lukea Anna ja Antti -kirjoja (opettavaisia ja hauskoja, poikakin tykkää kovasti) sekä Frankliniä.
 
Antoine de Saint-Exupéryn kirjoittama pikku-prinssi.
Pidin tästä kirjasta niin paljon että se oli ensimmäinen kirja hankinta myös tyttärellenikin.
 
Takaisin
Top