Lastenhoitaja kotiin hoitamaan sairasta lasta?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Jos teillä olisi mahdollista, hankkisitteko lastenhoitajan teille kotiin hoitamaan sairasta lasta, että pääsette itse töihin tai vaikka kouluun? Tätä kuulee harvemmin, mutta onki jollain peräti kokemuksia tästä? Mitä mieltä?

En torppaa ajatusta, jos vanhemmat itse ovat terveenä ja työkunnossa, niin miksei. Tuntuu vähän vieraalta, kun meillä ollaan aina itse hoidettu sairaat lapset kotona tai mun äiti on hoitanut, mutta niin, miksei.
 
Ehdottomasti ottaisimme varmasti ainakin tällä hetkellä, jos hoitaja olisi lapselle entuudestaan tuttu ja turvallinen aikuinen. Nyt on ollut sen verran paljon sairastelua, että hoitaja aina välillä olisi suuri helpotus, niin itsekin jaksaisi ehkä paremmin. Emme kuitenkaan halua ketään muuta hoitamaan sairasta lasta, kun sitten altistaisimme isovanhemmat tai jonkun muun ja sitä emme tietenkään halua tehdä. Mutta siis teorian tasolla kyllä.
 
Mä vierastan ajatusta, että joku vieras ihminen tulisi hoitamaan sairasta lastani. Jotkut firmathan tarjoaa työntekijöille tätä mahdollisuutta. Korkeintaan voisin kuvitella, että isovanhemmat auttaa, jos on oikeasti niin paha tarve etteikö kumpikaan vanhemmista voisi jäädä kotiin. Koen kuitenkin, että lapset on pieniä niin vähän aikaa, joten on mun velvollisuus hoitaa sairaat lapseni. Koen myös, että lapsi saa omalta vanhemmaltaan parhaiten sen hoivan ja turvan, jota hän sairaana ollessa tarvii. Mikään työ ei ole niin tärkeä eikä kukaan työntekijä niin korvaamaton etteikö voisi jäädä kotiin. Mutta tämä siis vaan oma mielipide ja perheillä on erilaisia tarpeita ja jokainen tekee oman perheen kannalta parhaat päätökset.
 
Jos olisi pakko mennä töihin, niin ehkä sitten voisi vieraankin hoitajan ottaa. En kyllä mitenkään näe sellaista töissäolopakkoa omalla kohdallani paristakin syystä:

- minulle työ tai ura on prioriteettilistalla niin matalalla, että sieltä voi oikein hyvin olla pois lapsen sairastaessa

- jos lapsi on sairaana, valvon minäkin todennäköisesti yöt, joten aivoni eivät ole päivällä riittävän skarpit työnteon kannalta, eli en ole työkykyinen, jään sitten kotiin nukkumaan päiväunia lasten kanssa.
 
Jos firma maksaisi, niin miksi ei :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: itse en kuitenkaan maksaisi siitä, että pääsen töihin. Täällä esim mll hoitaja maksaa 9e/h, niin kyllö siinä jo tulee hintaakin, kun hoitaisi koko työpäivän ajan...
 
Mummo voisi hoitaa varmaan jos tarvisi. Mut mun työt ei kyllä ikinä oo niin tärkeitä että en vois jäädä kotiin. Varmaan eri homma jos ois vaikka yrittäjä 🤔

Meillä kyllä just selvittiin kuumeesta ja nuhasta, taapero oli super itkuinen. Ei halunnu olla kun äitin sylissä. Itki ja höpötti sylii sylii äitin sylii. Ei siis ees isänsä sylissä ois halunnu olla. Mikä on aika harvinaista. Tämmösessä tilanteessa en kyl kehtaisi ite töihin lähteä. Tulis vaa Itelle paha mieli. 😔
 
Ottaisin apua vastaan tai sitä hankkisin jos oma väsymyt alkaisi kropassa tuntumaan enkä esim sovituista aikataulutetuista etätöistä kunnialla selviytyisi.
Todennäköisesti esim nykyinen firma tulisi myös kuluissa vastaan, sillä sijaisen hankkiminen töihini on vaikeampaa kuin koulutetun esim opintovapaalla olevan lasten hoitajan / osa-aika töitä tekevän opettajan löytäminen.

Jos tenttiin/ luennolle osallistatta jättäminen siirtäisi omaa valmistumista esim. vuodella niin hoitoapu 9€/h päivän tai parin osalta olisi vaan revittävä jostain kasaan.
 
En kyllä kovin mielelläni ottaisi ulkopuolista hoitajaa kipeälle lapselle töiden ajaksi. Korkeintaan sellaiselle vain vähän kipeä, mutta ei voi viedä hoitoon tapaukselle. Kunnolla kipeää olen mieluummin itse hoivaamassa. Saisi reppana sen turvan ja välittämisen tunteen. Priorisoin perheen ja lapset työn edelle. Ja työntekijä on usein korvattavissa, vanhempi ei
 
Se on kyllä kans, että se joka hoitaa ja valvoo yön kipeän lapsen kanssa, "saa" jäädä kotiin univelkaisena. En edes miehen antanut jäädä hoitamaan esikoista kotiin, jos itse olin valvonut yön. Ja useinhan sitä itsekin sitten sai sen saman taudin.
 
Varsinkin nuorempi on sen verran arka, että en mielellään ottaisi vierasta aikuista lasta hoitamaan. Meillä työnantaja kyllä joustaa aika hyvin, jos lapsi on sairas ( 4pv palkallista vapaata ja senkin jälkeen voi käyttää ylitunteja/lomapäiviä yms)

Sen sijaan 10v täyttäneen lapsen pitäisi selvitä jo yksin sairaana, joten sellaisessa tilanteessa voisin ehkä harkita. Tosin ylitunteja/lomaa voi käyttää myös isompien lasten hoitamiseen.
 
Varsinkin nuorempi on sen verran arka, että en mielellään ottaisi vierasta aikuista lasta hoitamaan. Meillä työnantaja kyllä joustaa aika hyvin, jos lapsi on sairas ( 4pv palkallista vapaata ja senkin jälkeen voi käyttää ylitunteja/lomapäiviä yms)

Sen sijaan 10v täyttäneen lapsen pitäisi selvitä jo yksin sairaana, joten sellaisessa tilanteessa voisin ehkä harkita. Tosin ylitunteja/lomaa voi käyttää myös isompien lasten hoitamiseen.
Mainio on tuo jousto teillä töissä! Ihanaa että jossain on noin hyvin ratkaistu 🌸
Sairaanahan ei oo kenenkään kiva yksin olla, joten kyllä joku "järkevä" seura olisi kiva olla. Toivottavasti pysytte terveinä 🍀
 
- jos lapsi on sairaana, valvon minäkin todennäköisesti yöt, joten aivoni eivät ole päivällä riittävän skarpit työnteon kannalta, eli en ole työkykyinen, jään sitten kotiin nukkumaan päiväunia lasten kanssa.

Tämä oli todella hyvä pointti ja jokaisella työpaikalla pitäisi huomioida se unenpuute ja kuormitus, mitä työntekijälle tulee kun lapsi sairastaa, että voisi olla tarvittaessa pois sen sairastelun jälkeisen päivän.
 
Takaisin
Top