Lasten suusta -kirjoituskilpailu alkaa!

Miramaria

Tietävä tietäjä
Lapsen suusta -kirjoituskilpailu alkaa nyt!

Lasten suusta kuulee totuuden - tai ainakin paljon hauskoja juttuja. Oletko sinä sanonut lapsena jotain hauskaa? Oletko kuullut omien tai muiden lasten suusta jotain huvittavaa tai herttaista? Kirjoita lasten suusta kuulemasi juttu tähän ketjuun, ja osallistu kilpailuun ihanista palkinnoista!
Lapsi_puhelimessa.jpg



Parhaat jutut julkaistaan Vau.fi:n etusivulla ja Facebookissa. Paras kirjoitus voittaa 30 euron lahjakortin Mammaksi.fi-verkkokauppaan. Kaikkien osallistujien kesken arvotaan lisäksi kaksi Vaukirjan kirjapakettia!
Mammaksi.fi.png
Vaukirja_logo.jpg


Palkinnot sponsoroi Mammaksi.fi ja Vaukirja. Käy kurkkaamassa tuotteissa osoitteessa http://www.mammaksi.fi ja http://www.vaukirja.fi.


Näin osallistut kilpailuun:
- Jos et vielä ole foorumin jäsen, voit käydä rekisteröitymässä ensin osoitteessa http://www.vau.fi/liity.

- Kirjoita lapsen suusta kuulemasi lausahdus/lyhyt tarina ja lisää tarinasi foorumille tähän ketjuun. Kerro myös, kenen suusta juttu on kuultu, missä tilanteessa ja kuinka vanha kertoja on.
- Voittajatarinat valitaan sen perusteella, kuinka hauska/liikuttava juttu on. Arvosteluperusteena ei siis ole vaikkapa se, kuinka taidokkain sanankääntein se on kirjoitettu.
- Kun olemme löytäneet voittajan, otamme häneen yhteyttä sähköpostin kautta: Sinun ei tarvitse kertoa viestissäsi koko nimeäsi tai osoitettasi.

Kilpailu alkaa nyt ja jatkuu 30.6. saakka!

Onnea kisaan! :happy093
 
Pari-kolme vuotta sitten särkänniemen kotieläinpuistossa alpakka-aitauksen vieressä tapahtunutta.

Ihaillaan miehen tyttären kanssa pörröisiä alpakoita, kun viereen tulee n. 3-4-vuotias poika kauempana perässään huonosti kävelevä mummi. Poika hihkaisee lujaan ääneen mummille kauemmaksi: "Katto mummi! Tuolla aitauksessa on lehemä! Sillä on höyhenetki ja kaikki!"

Ei jääny kotieläinpuistossa tämä huomio kovin monelta kuulematta, niin napakasti se pojan suusta nasahti.. :D
 
3-vuotias tyttäreni kertoo haluavansa kissan.Olen käynyt jo monta kertaa tämän keskustelun läpi mielessäni ja vastaan tytölle: "Ei me voida ottaa kissaa, koska isi on allerginen."
Pikkuneiti: "Mitä se allerginen tarkottaa?"
Minä: "No isi ei voi asua samassa talossa kissan kanssa, koska isi tulee pipiksi kissoista."
Pikkuneiti: "No pistetään isi ulos! Tai vaikka varastoon. Tai ehkä se vois muuttaa ämmin ja äijän (mieheni vanhemmat) luo?"
 
Muistan kuin eilisen, minä ikää noin 11 vuotta, kysyin iskältä, että mitä eroa on orgasmilla ja organismilla, kun ne niin samankaltaisia sanoja ovat..?
Iskä piti mietteliään hiljaisen tauon ja selitti mikä on organismi, mutta orgasmin selittämisen jätti pois =)
 
Neiti 1,5v ei viihdy autossa laisinkaan ja matkan teko on uhmaa ja huutoa. Kerran koitin lepytellä neitiä sormia laskemalla, yhdessä laskettiin että äidillä on 10 sormea. Neiti vastas vihaisena että ei oo kauaa!

Yhtenä aamuna neiti huhuili sängyssään merkiksi että hereillä ollaan. Neidin huoneeseen mennessä oli tytöllä sormi nenässä, kaivoi sieltä räkäpaakun, näytti sitä ja kertoi että isille räkää :)
 
"Pimppi kuntoon ja kaupungille!" sanoi kaverin 2,5-vuotias tyttö kun tekivät lähtöä ulos.
(Ei mitään käsitystä mistä tämän oli keksinyt! :D )
 
Oltiin Mummilassa yökylässä ja siellä mummi tarjosi 1,5-vuotiaalle tytölle tuorekurkkua aamulla naposteltavaksi, johon tyttö totesi napakasti mummille "OUUUJEA!".
 
Leikin hoitolasten kanssa Punahilkka-leikkiä. 4-v. tyttö oli Punahilkka ja 1,5-v. pikkuveli oli puunhakkaaja. Punahilkka antoi koristaan sämpylöitä eli legoja puunhakkaajalle, ja pieni oli niistä innoissaan. Totesin hymyillen, että "Puunhakkaaja suorastaan rakastui sun sämpylöihin!", mihin tyttö sanoi kärkevästi: "Eihän sämpylään voi rakastua! Menis voita joka paikkaan jos menis sämpylän kanssa naimisiin."

***

Samainen 4-v. tyttö leikki pikkuautoilla itsekseen. Autot kolaroivat ja ukkeli lensi kyydistä. Tyttö ajoi leluambulanssin viereen ja totesi tietäväiseen sävyyn: "Taitaa kuolla. Sielu puhkeaa."

***

Itse olen noin 3-vuotiaana pikkutyttönä saanut vanhempani täysin hämilleen heidän ystäviensä häissä. Cockerspanielimme oli juuri aiemmin astutettu, ja sen yhteydessä olin poiminut aikuisten keskusteluista mielenkiintoista sanastoa. Niinpä sitten olin täräyttänyt ylpeänä ja isoon ääneen ruokailun alettua koko pöytäseurueelle: "Minä olen tulossa kärpään." (=kiimaan).
 
tyttöni 3v katseli kun pikkuveljelle (4kk) vaihdettiin vaippaa. tyttö sitten kysyi mikä sillä veljellä on kun on niin erilainen. vastauksen saatuaan tyttöni sai oikean "ahaa-elämyksen" ja totesi "mullakin on ollut pikku pippeli vauvana ja pikkuveli kasvaa isona tytöksi" :smiley-bounce022


hieman ennen kun tyttöni täytti 3v. hän meni sitten sisälle tullessa kaatumaan eteisen ovea päin. nousi reippaana ylös ja totesi minulle ja miehelleni että "teidän täytyy ostaa parempi ovi"
 
Tässä tarinassa lapsen suusta kuultua minulta itseltäni.

Olin ehkä 3 vuotta kun meillä oli kotona isäni vanha tuttu työmiehenä, tekemässä jotain sähköhommia. Katselin siinä tovin isäni kanssa miehen touhuja ja sitten kysyin isältäni että " Isi, miksi tuolla sedällä on noin huonot hampaat ? " Isäni oli siinä sitten nolona yskiskellyt, ja sivuuttanut kysymykseni ja keksinyt minulle muuta puuhaa :D

Toinen kerta oli kaupan kassajonossa. Olin taas isäni kanssa liikenteessä ja istuskelin ostoskärryjen lastenistuimessa. Katselin siinä kaupan tätiä, kun piippaili ostoksiamme. Myyjä oli kavoiltaan punakka, kysyin sitten taas isältäni että " Isi, miksi tuolla kassatädillä on noin punainen naama ??" Isäni taas nolona siinä sitten yskiskeli ja kassatäti punastui kuulemma entisestään :D
 
Pojallamme 4v. on karkkipäivä lauantaisin. Yhtenä perjantaina olimme matkalla lähiSiwaan, sanoin pojallemme, että otetaan varaslähtö karkkipäivään. Eikös kassalla poika isoon ääneen kailotti " Me varastetaan äitin kanssa karkkia!" Oli siinä äidillä vähän selittämistä.
 
Tässä kesän kuumilla helteillä päätin illalla nukkua poikkeuksellisesti yläosattomissa. Ajatus tuntui ihan fiksulta vielä silloin nukkumaan mentäessä. Aamulla poikamme (kohta 4v) tuli makuuhuoneeseen herättämään minut. Hetken poika tuijotti vuoroin kasvojani ja vuoroin tissejä. Lopulta kysyen: "-Äiti, miksi sinulla ei ole paitaa?" Selitin että äidillä oli niin kuuma ja että nukkuuhan poikakin kalsareissa.
Poika oli hetken hiljaa, mutta kysyi sitten ihmetellen: "-Niin mutta äiti...? Miksi sinulla on NUO (osoittaen rintoja) esillä?"
Päätin parhaaksi kiskaista t-paidan päälle ja kärvistellä tukahduttavan kuumat illat ja yöt. :wink
 
Lauloimme poikani (3 v.) kanssa iltasella Jesse Kaikurannan kappaletta Vie mut kotiin. Kun kertosäe oli saatu päätökseen, poika tokaisi "Se voisi kyllä ajaa itse autolla kotiin!"
 
Tästä taitaa olla pari vuotta aikaa. Näin tytön/nuoren naisen, jolla oli noidanhattu päässä. Myös yksi äitinsä kanssa liikkeellä oleva lapsi huomasi hänet. Lapsi tuijotti hetken tyttöä ja kysyi sitten kirkkaalla (ja ei yhtään pelokkaalla) äänellä: "Äiti, onko toi noita?" Äidin vastaus jäi kuulematta, mutta sekä itseäni että "noitaa" hymyilytti.
 
Tuttuni poika oli noin kolme vuotias kun hän sai nämä naurut meillä aikaan. Hän tykkäsi juosta silloin kotipihallaan alasti jolloin hänen äitinsä oli sanonut hänelle ettei koko päivää voi alasti juoksennella, muuten harakka tulee ja vie pippelin. Samaisena iltana äiti ja poika olivat olleet saunassa jolloin poika oli tokaissut "voivoi äiti palka, halakka on vienyt sun kikkelin ja jättänyt kalvat vaan" Oli äiti saanut makeat naurut saunan päätteeksi. :)
 
Taitaa kisaviesti olla vartin myöhässä, mutta josko vielä kisaan kelpuutettaisiin...

Tilanne tapahtui ukkini kuoltua. Olin noin 6-7 vuotias, kun ukkini kuoli. Mummini oli tietysti kovin suruissaan asiasta ja mietin kovasti kuinka rakasta mummia lohduttaa. Tomerana tyttönä otin sitten mummia kädestä kiinni ja totesin hänelle "Älä mummi sure, sä menet pian perässä!" Yritykseni oli tietysti lohduttaa, ettei mummi joutuisi kovin pitkään yksin olemaan, enkä oikein ymmärtänyt lausahdukseni "toista puolta". Aikuisihan toteamukseni huvitti kovastikin...
Eikä edes lohdutteluni pitänyt paikkaansa, sillä itse olen nyt 26 vuotias ja mummi elelee terveenä ja hyvinvoivana edelleen omassa kodissaan...
 
Miramaria on vielä lomalla. Varmaan ilmottelee sit kun on palannut :)
 
Takaisin
Top