Lasten matkustaminen autossa

Yölento

Supliikin supersankari
Marrasmammat 2016
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006037322.html

Poliisin tehovalvonnassa vain 30% lapsista oli autossa asianmukaisesti kiinnitettynä.


Miten teillä matkustetaan? Onko eroa pitkillä ja lyhyillä matkoilla? Vai kirjoittaako täällä pelkästään siihen 30% kuuluvat ?

Minä olen sellainen jota varten sana pilkunnussija on keksitty. Teen kaiken aina täysin lain mukaan, joten niin tässäkin asiassa. Mutta tahtoisin kuulla muitakin mielipiteitä.
 
Lapset matkustavat turvaistuimissa, 1,5- ja 3-vuotiaat selkä menosuuntaan olevissa ja 7- ja 9-vuotiaat turvavyöistuimissa. Lyhyellä matkalla (eskarista kotiin, 1 km), saatan joskus antaa 7-vuotiaan istua edessä (turvavyöistuimessa). Lain vastaistahan se ei ole, mutta ei toki yhtä turvallista kuin takapenkillä.
 
Meidän 1,5 ja 3-vuotiaat lapset matkustavat selkä menosuuntaan niin lyhyillä kuin pitkillä automatkoilla. :)
 
Meillä aikanaan lapset oli aina istuimissa. Isomummo kuulemma joskus antoi olla ilman. Meillä oli siis myös isovanhempien autoissa omat istuimet.
Nyt olen jo miestä yrittänyt kouluttaa siihen että istuin oltava aina, täällä kun hyvin harvalla on edes istuinta. Vauvasta lähtien ovat skootterinkin kyydissä ja kaikki ilman kypärää.

Täällä liikenne muutenkin niin kaoottista Suomeen verrattuna, etten hetkeksikään uskaltaisi pitää ketään lasta ilman istuinta.
 
Meilläkin 1,5v ja vajaa 4v:t ovat joka matkalla asianmukaisesti istuimissa kiinni. Myös itse käytän turvavyötä, vaikka ajaisin vain talon toiselle puolelle. Äitini haki tänään lapset päiväkodista ja pihassa oli isä laittanut vain lapsen takapenkille korokeistuimelle istumaan ja hypännyt sen jälkeen kuskin paikalle. Jos 5v lapsi itse laittoi vyön kiinni, hänellä se oli. Aikuinen ei sitä laittanut, eikä tarkistanut asiaa mitenkään, joten ilmeisesti tällaisia aikuisia sitten on, jotka eivät lasta lain edellyttämällä tavalla kuljeta.
 
Mäkin olen tosi tarkka, turvallisuusasioissa ei tingitä. Ostettiin turvaistuin, jossa voi matkustaa selkä menosuuntaan 25 kg asti. Lapsi laitetaan siihen, vaikka ajettaisiin kauppaan 500 metrin päähän.
Talvi on ollut haasteellista aikaa, kun on ollut pakko pitää toppapukua kovilla pakkasilla. Pidemmillä matkoilla ollaan puettu poika kevyemmin ja laitettu talja syliin lämmikkeeksi.

Näin neuvolan pihalla, kuinka vastasyntynyt vauva matkusti äitinsä sylissä takapenkillä. Tuli kyllä aika paha mieli ja ihmetytti, että eivätkö ihmiset vieläkään, kaiken tiedon ollessa saatavilla, tajua mitään. Vai eivätkö vain välitä?
 
Tarkkaa on. Turvaistuimista valitsen istuimen, jossa voi matkustaa mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan ja varmistan myös, että istuin on Plus Test -hyväksytty. Muutenkin tulee syynättyä tarkkaan testitulokset, ei niin väliä jos käyttömukavuus tai -helppous eivät ole huippuluokkaa, jos turvallisuusominaisuudet taas ovat. Paksut toppavaatteet riisutaan meillä pitkille automatkoille niin aikuisten kuin lasten päältä. Päiväkotimatkat lapsi kyllä matkustaa talvella haalari päällä, mutta nykyinen talvihaalari on sen verran ohutta matskua, että tuskin vaikuttaa turvallisuuteen heikentävästi, kun vyöt vain kiristetään kunnolla. Nykyään lapsi tosin jo matkustaa turvavyöistuimessa, kun täyttää pian seitsemän. Siinä saakin matkustaa, kunnes on riittävän pitkä matkustamaan turvavöissä, koska turvavyöistuin tarjoaa suojaa myös sivutörmäyksen sattuessa.
 
Kaikki lapset matkustaa aina ja poikkeuksetta oikeanlaisissa turvalaitteissa. Myös jos kyydissä on lainalapsi jonka ei omassa autossa tatvi istua istuimessa, niin meilläpä tarvii. Ja vyöt kiinni. Mulla ei auto edes käynnisty ennenkuin kaikki istuvat paikoillaan ja turvavyöt kireellä.
 
Omassa autossa lapsi on aina matkustanut kaikkien lakien ja ohjeiden mukaisesti turvaistuimessaan selkä menosuuntaan, ja matkustaa edelleen 3-vuotiaana noin. Vielä ei ole tullut syytä muuttaa mitään. Sitten kun toinen lapsi tulee, kääntyy esikoisen penkki naama menosuuntaan, koska muuten toinen turvaistuin ei mahdu autoon.

Joskus, jos minulle on tullut yllättäviä tilanteita, esim. en ole suunnitelmista poiketen päässyt hakemaan lasta päiväkodista, ja lapsen turvaistuin on ollut minun autossani, on lapsi matkustanut jonkun muun autossa joko naama menosuuntaan -istuimessa tai pelkissä turvavöissä. Tämä on tapahtunut lapsen eliniän aikana 2 kertaa. Ei lasta voi päiväkotiinkaan jättää, kun päiväkoti menee kiinni, ja toisaalta ei niitä turvaistuimiakaan joka oksalla ole tuosta noin vaan otettavaksi.

Lapsi on myös kaksi kertaa matkustanut taksissa pelkissä turvavöissä, mutta tämä onkin laissa sallittu.

Oma mielipiteeni turvaistuinasioista on se, että asiat nähdään turhan mustavalkoisina turvallisuuden suhteen; kuvitellaan typeränä lapsen olevan täysin turvassa kun hän on juuri tietynlaisessa turvaistuimessa kiinni, ja toisenlaisessa turvaistuimessa hän on vaarassa kuolla ihan välittömästi (vaikka molemmat istuimet olisivat hyväksyttyjä). Tosiasiassa pahassa onnettomuudessa lapsi kuolee joka tapauksessa olipa hän millaisessa turvaistuimessa tahansa, ja normaaliperheen ajeluissa ei lapselle käy mitään vaikka hän olisi pelkissä turvavöissä.
 
Muokattu viimeksi:
Pilkunnussija täälläkin, näissä turvallisuusasioissa mennään just eikä melkein.

Kamalaa on nähdä päiväkodin parkkipaikalla, kun pieni lapsi matkustaa etupenkillä ja ilman turvaistuinta... Monesti on käynyt mielessä koputtaa oveen, että oikeastiko meinaa vanhempi lähteä ajamaan sillä tavalla. Tai soittaa poliisille, että tulkaa katsomaan mitä täällä tapahtuu. Pitäisi pokkaa pistää peliin, sillä saattaisi pelastaa jonkun viattoman lapsen hengen tai terveyden. Ei pitäisi lapsen kärsiä vanhemman tyhmästi päästä.
 
Mustavalkoisiahan asiat eivät ole koskaan. :) Enkä itse ainakaan kuvittele lapsen olevan turvassa tietynlaisessa istuimessa. Liikenteessä on aina loukkaantumis- ja kuolemariski, jos paha onnettomuus osuu kohdalle. Ja tottakai on todennäköisempää että kaikki menee hyvin ajomatkoilla. Sen kuitenkin tiedän, että jos esimerkiksi puolitoistavuotias lapsi istuu testeissä hyvin pärjänneessä selkä menosuuntaan -istuimessa nokkakolarin sattuessa, hänellä on huomattavasti pienempi loukkaantumis- ja kuolemariski kuin jos hän istuisi esimerkiksi palkki-istuimessa kasvot menosuuntaan. Molemmat istuimet ovat turvaistuinkäyttöön täysin hyväksyttyjä, toinen vain sattuu olemaan toista turvallisempi onnettomuustilanteessa. Eräässäkin tutkimuksessa todettiin, että alle kaksivuotiaan riski kuolla tai loukkaantua vakavasti onnettomuuden sattuessa on jopa 75 prosenttia suurempi, jos hän istuu autossa kasvot menosuuntaan. Silti yllättävän moni edelleen päätyy palkki-istuimeen jopa jo siinä vaiheessa, kun lapsi siirtyy turvakaukalosta ensimmäiseen turvaistuimeensa. Ehkäpä näistä asioista ei edelleenkään puhuta riittävästi julkisuudessa, Liikenneturva voisi hyvin vetäistä aiheesta jonkin näkyvän kampanjan.
 
Meillä myös istutaan tiukasti istuimissa ja vöissä. Vähän ahdisti kun vähän alle 3v piti kääntää naama menosuuntaan kun polvet oli kirjaimellisesti suussa ja lapsella oli paha olla. Tosin pari kertaa on lapsi haettu päikystä kuten Suskillakin ilman turvaistuinta, kerran istui takapenkillä vöissä ja pari kertaa ollut Mifold-turvalaite käytössä (kätsy silloin kun ei istuinta pääse vaihtamaan). Ja kerran Roomassa huristettiin taksilla pelkissä turvavöissä, vähän kyllä jännitti.

Olen samaa mieltä että turvaistuin ei ole autuaaksi tekevä mutta kyllä meilläkin jäi palkki-istuin kauppaan vaikka oli olevinaan niin hyvä ja turvallinen. Ei silti valittu markkinoiden turvallisinta vaan muutkin käytännön asiat vaikutti istuimen valintaan.
 
Omassa autossa lapsi on aina matkustanut kaikkien lakien ja ohjeiden mukaisesti turvaistuimessaan selkä menosuuntaan, ja matkustaa edelleen 3-vuotiaana noin. Vielä ei ole tullut syytä muuttaa mitään. Sitten kun toinen lapsi tulee, kääntyy esikoisen penkki naama menosuuntaan, koska muuten toinen turvaistuin ei mahdu autoon.

Joskus, jos minulle on tullut yllättäviä tilanteita, esim. en ole suunnitelmista poiketen päässyt hakemaan lasta päiväkodista, ja lapsen turvaistuin on ollut minun autossani, on lapsi matkustanut jonkun muun autossa joko naama menosuuntaan -istuimessa tai pelkissä turvavöissä. Tämä on tapahtunut lapsen eliniän aikana 2 kertaa. Ei lasta voi päiväkotiinkaan jättää, kun päiväkoti menee kiinni, ja toisaalta ei niitä turvaistuimiakaan joka oksalla ole tuosta noin vaan otettavaksi.

Lapsi on myös kaksi kertaa matkustanut taksissa pelkissä turvavöissä, mutta tämä onkin laissa sallittu.

Oma mielipiteeni turvaistuinasioista on se, että asiat nähdään turhan mustavalkoisina turvallisuuden suhteen; kuvitellaan typeränä lapsen olevan täysin turvassa kun hän on juuri tietynlaisessa turvaistuimessa kiinni, ja toisenlaisessa turvaistuimessa hän on vaarassa kuolla ihan välittömästi (vaikka molemmat istuimet olisivat hyväksyttyjä). Tosiasiassa pahassa onnettomuudessa lapsi kuolee joka tapauksessa olipa hän millaisessa turvaistuimessa tahansa, ja normaaliperheen ajeluissa ei lapselle käy mitään vaikka hän olisi pelkissä turvavöissä.

Se ei todellakaan ole mikään syy antaa lapsen matkustaa ilman turvallista istuinta autossa, että pakko on hakea päiväkotiin. Entä jos sillä kotimatkalla sattuu onnettomuus ja lapsi kuolee tai loukkaantuu? Aivan käsittämättömän vastuutonta! Tuollaisessa tilanteessa pitää kutsua taksi, jossa on turvaistuin. Itse en edes sellaisen taksin kyytiin lastani päästäisi, missä ei ole turvaistuinta.

Tuollainen oman teon oikeutus on vähän sama kuin sanoisi "kyllä minä vähän alkoholia juoneena voin kotiin ajaa, kun pakko sinne kotiin on päästä eikä autoakaan voi tänne jättää".

Pistää oikeasti vihaksi tuollainen itsekkyys, kyseessä on lapsen henki ja terveys. Kiitos Suski, annoit viimeisen niitin ja seuraavan kerran kun näen, että joku vanhempi on lähdössä ajamaan lapsi kyydissä ilman turvaistuinta, sekä pysäytän auton että soitan poliisille. Ei yksinkertaisesti voi kukaan olla niin älyttömän ääliö, että vaarantaa lapsensa hengen noin. Lastensuojeluun pitäisi ilmoitus tehdä. Nyt meni tunteisiin tämä.
 
Se ei todellakaan ole mikään syy antaa lapsen matkustaa ilman turvallista istuinta autossa, että pakko on hakea päiväkotiin. Entä jos sillä kotimatkalla sattuu onnettomuus ja lapsi kuolee tai loukkaantuu? Aivan käsittämättömän vastuutonta! Tuollaisessa tilanteessa pitää kutsua taksi, jossa on turvaistuin. Itse en edes sellaisen taksin kyytiin lastani päästäisi, missä ei ole turvaistuinta.

Tuollainen oman teon oikeutus on vähän sama kuin sanoisi "kyllä minä vähän alkoholia juoneena voin kotiin ajaa, kun pakko sinne kotiin on päästä eikä autoakaan voi tänne jättää".

Pistää oikeasti vihaksi tuollainen itsekkyys, kyseessä on lapsen henki ja terveys. Kiitos Suski, annoit viimeisen niitin ja seuraavan kerran kun näen, että joku vanhempi on lähdössä ajamaan lapsi kyydissä ilman turvaistuinta, sekä pysäytän auton että soitan poliisille. Ei yksinkertaisesti voi kukaan olla niin älyttömän ääliö, että vaarantaa lapsensa hengen noin. Lastensuojeluun pitäisi ilmoitus tehdä. Nyt meni tunteisiin tämä.
Juuri tällaista mustavalkoisuutta tarkoitan. Ei ole tervettä ja tasapainoista ajattelua. Kas kun et hitleriin ja kansanmurhaan verrannut. :grin Turvallisin kuski on rauhallinen kuski, ja jos noin kovia tunnekuohuja syntyy, ei kannata ainakaan itse lähteä sen jälkeen ajamaan ollenkaan, eli parempi sinullekin jättää oma auto ja lapsi sinne päiväkodin pihalle ja tilata taksi itsellesi tuossa tilanteessa.

Se toinen hakija ajaa taatusti turvallisemmin kuin taksi, eikä taksissakaan aina ole turvaistuinta. Millään logiikalla se taksikyyti ilman turvaistuinta ei ole turvallisempi kuin turvallisen tunnetun ihmisen kyyti ilman turvaistuinta.
 
Muokattu viimeksi:
Minua vaivaa eniten sellainen välinpitämättömyys joka on jatkuvaa tai perustellaan sillä, mitä lapsi haluaa. Eli siis käännetään lapsi kasvot menosuuntaan koska hän haluaa istua niin tai istuu etupenkillä tms. Tai ei muka ehdi tai jaksa tai viitsi kiinnittää lasta.

Meillä ei vielä nuorimmainen ole päiväkodissa joten vaikea sanoa, tuleeko tilanteita joissa asiaa on mietittävä. Isommat lapset kun olivat pieniä, meillä oli istuimet molemmissa autoissa ja mummulla myös. Nyt päiväkoti on niin lähellä, että lyhyempi matka on kävellen kuin autolla. Tähän mennessä jos lapsi on lähtenyt muiden kuin vanhempien kanssa autolla, meidän auto on lähtenyt mukaan ja hoitajan auto jäänyt pihaan.

Tuo 70% väärin matkustavia lapsia on taatusti jotain muuta kuin satunnainen tapaus tai yllättävä muutos päivän kulkuun.
 
Meillä mun autossa on kaikilla lapsilla turvaistuimet. Miehen auto on rekisteröity pakettiautoksi, vaikka farmari onkin. Siinä meillä on näille 5 ja 3 vuotiaille pelkästään korokeistuimet. Ja sen auton kyydissä ovat vain hoitoon mentäessä, työmatka auto kun on. muuten mennään mun autolla ja oikeissa turvaistuimissa.
 
Tuo 70% väärin matkustavia lapsia on taatusti jotain muuta kuin satunnainen tapaus tai yllättävä muutos päivän kulkuun.
Tuosta olen samaa mieltä. Meillä lapsi kulkee lain mukaisesti istuimessaan 99,9 % matkoistaan, joten ei olisi osunut meihin tuo ratsia.

Ja edelleen, miten hoidat esim. tilanteen, jossa sinä, miehesi ja isovanhempasi olette kaikki autoinenne toisella puolella kaupunkia, kun välille tulee ruuhka jonkun onnettomuuden takia. Ruuhka tukkii tiet täysin, ja kun olet tunnin istunut ruuhkassa ja edelleen kaukana päiväkodista, ja päiväkoti menee puolen tunnin päästä kiinni. Mitä teet? Jätätkö lapsen hakematta (tarha menee kiinni ja lapsi sosiaalitätien hoitoon) vai yritätkö löytää jonkun hakemaan lapsen? Tällä aikataululla ei myöskään järjesty taksia, jossa olisi turvaistuin.
 
Muokattu viimeksi:
Vähän samaa mieltä Suskin kanssa että överiksi meni. Esim meillä tapahtui seuraavaa: lapsi päiväkodissa, minä junassa jumissa kun VR oli taas luotettava, mies työmatkalla toisella puolella Suomea, päiväkoti menossa kiinni ja lto:lla kiire kotiin omien lapsien luo. Päiväkodin johtaja soitti ja kysyi voiko kuljettaa lapsen takapenkillä turvavöissä toiseen yksikköön alle km päässä jossa hänen on oltava työhaastattelua pitämässä. Totta kai annoin luvan! Joo, olisi voinut vaatia että kävelkää mutta sitten olisi työhaastatteluaikataulut mennyt päin honkia mikä olisi ehkä ollut kohtuutonta. Ja joo, olisi voinut rekka tulla tuolla matkalla päälle mutta sellaista se on. Samalla logiikalla olisin voinut itse ajaa kolarin kun kiirehdin viimein juna-asemalta talla pohjassa. Oli muuten viimeinen kerta kun kuljen junalla jos mies tai joku muu ei kykene hakemaan lasta.

Kaikissa takseissa ei tosiaan ole turvaistuinta. Mekin ollaan nimenomaan tilattu taksi istuimella ja sitten myöhään illalla todetaan että ei sellaista olekaan - ei tosiaan jäädä notkumaan ja odottamaan sellaista ihmettä Rooman lentokentällä... ja taas, joo, julkisilla pääsee, mutta kello oli niin paljon ettei sekään se fiksuin vaihtoehto 2-vuotiaan kanssa ollut lähteä taittamaan yli tunnin matkaa vieraassa suurkaupungissa illan pimetessä.

Se kuuluisa maalaisjärki...

Mainostan vielä tuota Mifold-turvalaitetta jota ollaan muutaman kerran käytetty. Mahtuu lapsen reppuun ja ohjaa turvavyöt turvallisesti lapsen ympäri sen sijaan että nostaisi lapsen turvavöiden tasolle. Parempi kuin ei mitään. Ja siis +15kg painaville lapsille, ei sovellu pienille. Ostettiin tämä sen VR-episodin jälkeen ja laitettiin muksulle mukaan jos oli tällaisia riskireissuja tiedossa päikkypäivinä :)
 
Tuosta olen samaa mieltä. Meillä lapsi kulkee lain mukaisesti istuimessaan 99,9 % matkoistaan, joten ei olisi osunut meihin tuo ratsia.

Ja edelleen, miten hoidat esim. tilanteen, jossa sinä, miehesi ja isovanhempasi olette kaikki autoinenne toisella puolella kaupunkia, kun välille tulee ruuhka jonkun onnettomuuden takia. Ruuhka tukkii tiet täysin, ja kun olet tunnin istunut ruuhkassa ja edelleen kaukana päiväkodista, ja päiväkoti menee puolen tunnin päästä kiinni. Mitä teet? Jätätkö lapsen hakematta (tarha menee kiinni ja lapsi sosiaalitätien hoitoon) vai yritätkö löytää jonkun hakemaan lapsen? Tällä aikataululla ei myöskään järjesty taksia, jossa olisi turvaistuin.
Meillä töissä on aika monta kertaa vuodessa käynyt niin, että ruuhkan vuoksi haku viivästyy yli aukioloaikojen. Kyllä sitä on sitten vain odotettu, ei se lastensuojelu sen nopeammin paikalle ehdi kun nyt ei mistään oikeasta heitteillejätöstä ole kyse. Paitsi jos työntekijä jättäisi lapsen yksin ja lähtisi kotiin. Joskus joku naapuri on tullut hakemaan, mutta yleensä vain odotellaan.

Meillä on sen verran mukavasti asiat, että mummujen lisäksi siskot voivat hakea ja naapurit myös. Ei ihan äkkiä ole näköpiirissä, että sen vuoksi tarvitsisi kuljettaa ilman turvaistuinta, mutta ymmärrän, jos jollakin on toinen tilanne. Taksin varaan en kyllä laskisi mitään, enkä VR:n enkä varmaan bussinkaan.
 
Mustavalkoisiahan asiat eivät ole koskaan. :) Enkä itse ainakaan kuvittele lapsen olevan turvassa tietynlaisessa istuimessa. Liikenteessä on aina loukkaantumis- ja kuolemariski, jos paha onnettomuus osuu kohdalle. Ja tottakai on todennäköisempää että kaikki menee hyvin ajomatkoilla. Sen kuitenkin tiedän, että jos esimerkiksi puolitoistavuotias lapsi istuu testeissä hyvin pärjänneessä selkä menosuuntaan -istuimessa nokkakolarin sattuessa, hänellä on huomattavasti pienempi loukkaantumis- ja kuolemariski kuin jos hän istuisi esimerkiksi palkki-istuimessa kasvot menosuuntaan. Molemmat istuimet ovat turvaistuinkäyttöön täysin hyväksyttyjä, toinen vain sattuu olemaan toista turvallisempi onnettomuustilanteessa. Eräässäkin tutkimuksessa todettiin, että alle kaksivuotiaan riski kuolla tai loukkaantua vakavasti onnettomuuden sattuessa on jopa 75 prosenttia suurempi, jos hän istuu autossa kasvot menosuuntaan. Silti yllättävän moni edelleen päätyy palkki-istuimeen jopa jo siinä vaiheessa, kun lapsi siirtyy turvakaukalosta ensimmäiseen turvaistuimeensa. Ehkäpä näistä asioista ei edelleenkään puhuta riittävästi julkisuudessa, Liikenneturva voisi hyvin vetäistä aiheesta jonkin näkyvän kampanjan.

Hmm sitä vaan mietin, että koskeeko tuo 75 prosenttia pelkästään palkki-istuimia? Vai onko tuolla luvulla välttämättä mitään tekemistä palkki-istuinten kanssa? Kiinnostaisi tietää mihin tuo luku perustui?
 
Takaisin
Top