Lasten lempinimet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teidän lapsilla lempinimiä? Joko normaaleja tai vähän erikoisempia. Me kutsuttiin lasta vauvana välillä Vompatiksi. Se oli sellainen hellittelynimi. Vielä nykyisinkin se on käytössä "nimimerkkinä" kun puhutaan hänestä ircissä/netissä. Ellei siis kutsuta vain pojaksi.

Meillä isommilla on etunimestä hellittelymuunnoksia kotona käytössä. Nuorimmalle on jäänyt etunimimuunnosten lisäksi käyttöön nimi Käpy. Ystäväni sanoi nuorinta pikkuvauvana kävyksi ja se jäi elämään. :)

Ei ole. Halusin nimen, jota ei saa väänneltyä. Juuri siksi, että kutsuttaisiin sillä, eikä jollain ihan muulla tai vähän sinnepäin.

Meillä on jokaisella lapsella nimestä juontuvia lempinimiä, joita käytetään välillä. Oikeastaan vain yhdellä heistä on sellainen vakituinen lempinimi, jota monet perheen ulkopuolisetkin käyttävät. Sitten meillä on myös muita hellittelynimiä, kuten Pötkylä, Makkara, Pikkusiskonmakkara ja Monsteri, joka ei kyllä ehkä kuulosta ihan hellittelynimeltä. :D

Muokattu viimeksi:
Meillä nuo etunimestä muunnetut nimet ovat tyyliin Tiina -> Tiinuska. Ei niitä muualla käytetä kuin kotona ja vain äiti ja isä käyttävät. :) Mitään lyhennelmiä ei lasten nimistä enää saa, kun ovat jo sen verran lyhykäisiä valmiiksi eli ihan niitä oikeita nimiä kaikki käyttävät muuten. Minä en myöskään halunnut, että lasten nimistä tulisi helposti joku lempinimi, esim moni Eveliina on kavereiden kesken usein Eve.

Mähän en itse tykkää meidän lapsen nimestä väännetyistä lempinimistä. Vompatilla ei ole mitään tekemistä lapsen nimen kanssa. Taisi saada alkunsa siitä kun poika isänsä mielestä näytti vauvana Aku Ankassa olevalta vompatilta. :grin

Meidän tyttö on - kaikella rakkaudella - minun ja isänsä puheissa Muppet. Ei ole mitään tekemistä etunimen kanssa, elämä on vaan tuupannut sen jostain. Näitä lempinimiä kun ei aina tietoisesti päätetä :)

Mä taas halusin pojalle nimen, josta saa lempinimen.. tämä siksi kun itselläni ei sellaista nimeä ollut josta luontevasti lempinimiä keksisi, tylsää! :) Tietysti käytössä myös muut kuin nimestä johdettu lempinimi.

Lapsen isä kutsui tytärtämme töissä Pullaksi. Mistä lie keksinyt? Ja pitkään oli käytössä lempinimenä ihan vaan "Vauva".

Ja näitähän riittää. :D
Tyttö on temperamenttinen ja herkkä, leikilläni nimitän joskus Aina Inkeri Ankeiseksi. Hän on myös Tiuhti ja pikkuveli on Viuhti.

Yhteisnimityksiä on nuijapäät (tää tulee Ellan ja Aleksin laulusta, kaikella rakkaudella <3), hurjat, huliveijarit, teletapit (esikoinen itse keksi, että he on teletapit, koska heitä on neljä!)...

Vauva on Einari (ei mitään tekemistä nimen kanssa!), pulleroinen, pötkylä + nimistä väänneltyjä hellittelynimiä.

Kolmonen 3v on saanut meidän ystävältä nimen Työmies. Ja hän on! :D itsekin kutsuu itseään työmieheksi! <3

Tässä pieni pintaraapaisu... (;

Meiltä löytyy kinuski ja makkonen :grin
Yleensä kyllä käytetään etunimiä mutta molemmat tunnistaa lempinimetkin :)

Rakkaalla lapsella on niin monta nimeä :grin Meiltä löytyy mm. Muikku, Kapteeni Täystuho, Perämies Täystuho, ylioppilas Härväntö jne jne jne, näiden lisäksi lukuisia nimistä johdettuja lempinimiä :)

Sukunimi viittaa erääseen eläimeen ja kutsun poikaa tuon eläimen poikaseksi. Vähän vaikea selittää, kun ei halua paljastaa sukunimeä. Kutsun poikaa myös Jässikäksi, Jäppiseksi, Ukkeliksi ja Vilpertiksi. Lisää lempinimiä syntyy kaiken aikaa. :)

Entäs vanhempien lempinimet?
Poika on käyttänyt musta mielestäni aivan ihanaa lempinimeä (ei siis sano äiti vaan esim. äitsykkä --ei ole kuitenkaan tuo äitsykkä se pojan käyttämä nimi minusta).
No nyt harmikseni poika on alkanut sanomaan tuikitavallisesti vaan "äiti".
Koitankin nyt sopia pojan kanssa että "äitsykkä" kelpaa vallan mainiosti eikä ikinä saa unohtaa sitä ja alata käyttämään "äitiä".

Takaisin