Lasketunajan ja raskausviikkojen määrittäminen

Cherie

Silmät suurina ihmettelijä
Hei kaikille!
Minua kiinnostaisi tietää, miten teille on neuvolassa määritelty laskettuaika jase millä raskausviikolla/päivällä olette? Oletteko samaa mieltä lasketusta ajasta vai onko se mielestänne +/- päivää väärässä esim. ovulaation ajankohdan perusteella?

Itseäni mietityttää tämä, sillä ovulaationi tuli viimeisessä kierrossa vasta kp 18, jolloin siis myös hedelmöityis tapahtui. Olen pohtinut sitä olenko nyt sitten viikolla 5 vai 6, sillä kuukautisista laskettuna viikko on sen +3-4 päivää eri kuin hedelmöittymisestä laskettuna...

Jos olen oikein ymmärtänyt, alkion sydän alkaa lyömään vasta 25 päivää hedelmöittymisestä/ ovulaatiosta, joten omasta mielestäni tämä on luotettavampi mittari kuin kuukautiset.
 
Mitä mieltä olette?
 
Hei!
Itselleni LA laskettiin viimeisten kuukautisten perusteella. Kiertoni on ollut pitkään epäsäännöllinen, joten se laskettiin sen "yleisen" kierron mukaan eli 28 päivän mukaan. Ovulaationi oli kuitenkin kaksi päivää myöhemmin joten itse sanoisin että LA olisi tuon kaksi päivää myöhemmin (eli kiertoni oli siinä kuussa 30 päivää). Saikohan tästä kukaan mitään selvää. Menen vasta ylihuomenna ekaan neuvolaan joten katsotaan mitä sitten tuumitaan. :)
 
Kyllä se neukkulassa niiden menkkojen avulla määritetään ja sittenhän se tarkistetaan ekassa ultrassa mutta muutaman päivän heittoja ei korjata ainakaan Kättärillä, sillä kuukautiskierto on luetettavampi.... Onhan se niin, et se ovulaatio kestää about sen vuorokauden, mutta jokainen meistä on yksilö ja vain Luoja tietää sen miten se sit oikeesti menee ja toiseks ne siittiöt elää sisällä pari (?) päivää!

Mä itse sain viime raskaudessa kolme eri ultra määritystä raskaudenkestolle.... Mutta luotettavin niistä oli se eka ja se täsmäs myös ovulaation kanssa! Kys. tehtiin yksityisellä (varhaisultra). Kättärillä ne heitti tuosta 7 päivää (eka ultra) ja 13 päivää (toka ultra). Toka ultrahan noista on kaikista epäluotettavin ku tossa vaiheessa vauva jo kehittyy ihan geenien jne. ohjaamana. Toka ultra oli viel sillee hassu, et se ekaks mittas saman ku ekassa ultrassa (kaikki mitat tuki sitä), mutta sit päänympärys tuki tota vähän pitemmällä olevaa raskautta ;D noh, meillä on isopäinen poika täällä! sama juttu oli mulla ja lapsen isälläkin!

Eli tiivistettynä: ekaks menkkojen avulla ja sitten se eka ultra kertoo oliks se 3päivän tarkkuudella varman raskaudenkeston! 

Kyllä musta äiti tietää parhaiten sen keston. Sen vaan tuntee sisimmässään! 

Tsemppiä mameille <3


 

Mulla edellisessä oli 3 päivän ero. Neuvola laski 2.9. ja ultra 5.9. 

Koska ero noin pieni, la:ta ei muuteta. Jos ero oli yli 5 päivää, niin sitten muutetaan la. Mutta voin muistaa myös väärin.

 
Takaisin
Top