Lasketun ajan tarkkuus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lisbeth
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lisbeth

Vasta-alkaja
Hei!

En löytänyt täältä keskustelua siitä, kuinka tarkka ultrassa määritelty laskettuaika on? Tietenkin vauva syntyy sitten kun hänestä siltä tuntuu, mutta onko todella niin, että ennen viikkoa 12 määritelty laskettuaika voi heittää vaan päiviä, ei esimerkiksi viikkoja puoleen tai toiseen?

Loppuraskaudesta alkaa näköjään kaikki järjettömät pelot mm. jättivauvasta nousta pintaan... :)

Itsekin olen joskus miettinyt tuota lasketun ajan tarkkuutta. Itselläni ensimmäinen ultra oli gynekologilla, jolloin raskaus todettiin - vaikka kotitesti oli jo tehty positiivisella tuloksella.. - ja silloin alkion iäksi saatiin 8 viikkoa. Alkuraskauden ultra kuitenkin muutti alkion ikää viikolla pienemmäksi, rakenneultra tuki tätä ja 4D-ultrassa eroa tuli päivän verran. Nyt mielenkiinnolla odotellaankin, että päättääkö lapsukainen syntyä itsenäisyyspäivänä, laskettuna aikana 14.12. vaiko vasta jouluna! [:D]

40 viikkoahan on täysin laskennallinen keskiarvo
raskauden kestoon... Itsellä kävi niin, että
ensimmäisessä ultrassa laskettu aika annettiin päivälle
19.2. rakenneultrassa se siirtyi viikolla eteenpäin eli
26.2. Ja tyttö syntyi 17 päivää yli lasketun ajan
eli 15.3 [:D]

Pääsin yliaikaisultraan vasta 14 päivää yli lasketun ajan
ja siellä lääkäri ei löytänyt napanuoraa ollenkaan,
totes vaan vartin ultraamisen jälkeen, että "no kai se
siellä jossain on!" seuraavana päivänä käynnistettiin
napeilla ja illalla meni vedet, siitä 30 tuntia otin turhaan
supistuksia vastaan, jolloin todettiin, että leikataan.
Tyttö oli kiertänyt napanuoran vatsan ja kainalon ympäri
ja siksi ei olisi voinut ikinä syntyäkkään alakautta. [:@]
Oon vieläkin katkera sille lääkärille, joka ei napanuoraa
löytänyt.

Keisarilla syntyi tyttö. Vajaat neljä kiloa, ei siis mikään
jätti, vaikka söin kuin hevonen koko raskauden ajan,
raskauskiloja kertyi 20! 

Kuunneltuani muiden juttuja niin ekakertalaisena on
parempi lisätä pari viikkoa siihen laskettuun, niin ollaan
lähempänä sitä todellista synnytyspäivää... Ellei siis
tule mitään komplikaatioita matkan varrella.

En osaa sanoa kokemuksesta, mutta todellakin laskennallisesti se jotain 40 viikkoa, mutta kun se lasketaan edellisistä menkoista, eikä hedelmöittymisestä. Tämän takia varmaan heittää noi arviot noissa eri ultrissa. Aika hurjasti oli sulla heittänyt, corollamyyntiin...

Tilastollisesti ensimmäinen lapsi syntyy n. 5 päivää yli lasketun ajan. Näin ainakin jos on tilastoihin uskomista.

Niinhän se on, että 40 viikkoa on se keskiarvo, mutta kuten sanottu, niin se +-2 viikkoa. Minun raskaus päästettiin niin pitkälle kuin suinkin, ja eräpäiväksi pistettiin 5.2.2010, RV 42+4. Tyttö syntyi ilman käynnistystä sitten tuona päivänä. Eli mentiin hippasen yliaikaiseksi.

Pääasiahan on kuitenkin, että lapsi syntyy, ja vielä tähänkään mennessä ei ole yksikään lapsi jäänyt sinne masuun. Ja toivoen tietysti että mitään komplikaatioita ei tule, vaan päästään niille "turvallisille" viikoille asti.. [:)]

Ultrassa ei muutenkaan aina saa ihan tarkkoja tuloksia. Mm. painoarvioissa. Tyttömme pituuden takia minua peloteltiin +4kiloisella vauvelilla. 52cm/3530g kokoinen tytsy tupsahti [;)]

Mukavaa lokakuuta, ja koita olla miettimättä liikoja [;)][:)]

Itse olen ollut kolmessa ultrassa viikoilla 7, 10 ja 13. kaikissa raskaus on todettu korkeintaan päivällä eroa omaan kuukautisista laskemaani :) saas katsoa koska vaavi sitten keväällä päättää syntyä!

Kuten moni jo sanoikin, niin itse laskettu aika on siinä mielessä epäluotettava, koska koko raskauden kesto on pelkkä arvio. Mutta alkuraskauden ultrassa pystyy (jos vaan on hyvä mittaaja) käsittääkseni määrittämään todella tarkkaan alkion iän, koska kaikki kehittyy alkuun aika täsmälleen samaan tahtiin. Raskauden edetessä tulee sitten yksilöllisiä eroja esiin, eikä laskettuun aikaan kai tehdäkään mitään muutoksia sitten myöhemmässä vaiheessa juuri siksi, että sikiöt alkaa kasvaa enemmän omaan tahtiin, mutta ikä on tietysti vielä sama. Että toisaalta siinä mielessä laskettu aika on tarkka, riippuu miten asiaa katsoo.

Meillä oli tosiaan neuvolassa ultra joka neuvolakäynnillä ja alussa vastas aikalailla päivälleen samoja viikkoja kuin kuukautisista laskettuna. Sitten oli pari päivää isompi, muutaman päivän isompi, viis päivää isompi, viikon isompi, jne. Mutta blokkien ja infarktien takia ei ollut sitten viimeiseen yhteen - kahteen viikkoon kasvanut ja syntyikin vähän pienempänä kuin mitä viikkojen arvot olisivat olleet. Ja siis syntyi rv 25. Sen jälkeen kasvu olikin todella hidasta.

En tiä mitä halusin sanoa, [:D] mutta pointti siis, että ne raskausviikot vastaa sikiön ikää sitä paremmin mitä varhaisemmassa vaiheessa asiaa katsotaan. Mutta laps tosiaan kasvaa omaa tahtia (tai on kasvamatta, jos ongelmia tulee). Ja se syntymä +-2 viikkoa LA:han nähden on tosiaan vaan keskiarvo siitä milloin lapset syntyvät. Kaikki eivät kuitenkaan sinne tilastollisen jakauman keskelle tule, vaan sitten on osa näitä jotka syntyy/otetaan pois kohdusta paljon ennen LA:ta ja osa jotka joudutaan lopulta käynnistämään/leikkaamaan, kun ei meinaa syntyä ollenkaan.

Kiitos kaikille vastauksista!

Kai tässä täytyy yrittää rauhoittua, kun laskettuun aikaankin on enää viikko. :)

Mulla neuvolatäti otti ekan epävirallisen ultran ja sillon vauva vastasi viikkoja 8+3. Sitten virallinen ultra oli kun vauva vastasi viikkoja 11+4. Näiden ero oli kaksi päivää. Menkoista ei pystynyt laskemaan mitään kun jäi yhdet välistä.

Luin nyt täältäkin, että joku asiantuntija oli vastannut, että 1-4 päivää on aika jonka välissä ultra voi vaihdella. Ei siis viikkoja! :)

Ja samanmittaisia suunnilleen näyttää kaikilla näille foorumeille kirjoittaneilla vaavit olleen vastaavilla viikoilla.

Takaisin