Lapsivettä vai valkovuotoa? Mitä tehä jos on lapsivettä jota tihhuuttaa?

devilangel666

Oman äänensä löytänyt
Täs sit ihmeissää pähkäillää ukon kans,että tihhuutteliko eilisen päivän mulla lapsivettä vai valkovuotoko oli nii piru vetistä,että kastu pökät. Käytiin velupoijjaan vauvan ristiäisissä eilen ja ennen sinne lähtöö huomasin kosteita läikkiä pikkareissa jotka tuoksu vähän niinku spermalle...Tunkasin pikkuhousunsuojan pöksyihin ja eiku menoks juhliin.No supisteli pitkin päivää ja tuntu,ku housut kastuu ja kastuu. Ennen kotiin lähtöö piti mun äitiltäni lainata pikkareita,ku omat oli jo turhan kosteet.Kotiin päästyämme oli taas jokunen läikkä ilmaantunu housuihin ja koko tunnin ajomatkan supisti välillä jo 3-5min välein ja välillä tosi napakastikki,mut kotiin tultua alko supparit laantuun sellaisiksi selän juilimiseksi jota voi tosiaa verrata kuukautiskipuihin jotka yltyy ja laantuu yltyy ja laantuu..Yön sitä taas jatkunu ja nyt lisäksi TAAS kiusaksi tuli polttava tunne. Vaikka neljättä ootan,nii silti tuntuu,että ekaa oottais..Ku ei mulla muiden aikaa oo lapsivettä tihhuuttanu tai tullu ees ilman kätilön avustusta.Onneks huomenna neuvolaan meno.Kai pitää käskee tutkii paikat.Tämä epätietoisuus on sieltä ja syvältä =(. Mut en haluis ukonkaa kehotuksista huolimatta Oyssii soittaa,ku ikäviä kokemuksia on niistä,ku sinne soittaa kättärille ja kysyy neuvoo...Ja en haluis turhia reisssuja tehä sinne,ku se tuntuu aina nii nololta.

Eli joku viisaampit vois vaikka kertoo mille lapsivesi oikeesti haisee,ku jotku sanoo,et lähemmäs virtsalle ja osa,että spermalle...??? 

Olen nyt rv38+4:lla ja odotan neljättä lasta. Tämä raskaus on ollu todellakin erinlainen mitä muut raskaudet ja siksi varmaa tuntuu,että AAAPUVA mitä tää nyt sit on ja tää..Millo ottaa kivut tosissaan. Eli askarruttanu nyt tämäki,ku 22pvä äitipolilla lekuri meinas,että paikat on edelleen kii ja kiinteet ja kanavaa on täysmitta jälellä eli todella epäkypsät paikat ja näillä viikoilla muiden aikaa oon ollu jo pariki senttiä auki ja yli menneet aina,että voiko muutamassa pvässä paikat alkaa aukeen??Niinki paljo,että alkais lapsivettä tuleen kartanolle..
 
Hmm... Mun mielestä lapsivesi ei haise tai tuoksu millekään. Mutta itselläni oli ihan viimeisillä viikoilla tosi vetistä ja kirkasta valkovuotoa. Piti alkkareita vaihtaa useamman kerran päivässä. Mietin kans silloin, että mistä ihmeestä tiedän onko se lapsivettä vai jotain muuta.

Mulle neuvottiin synnytysvastaanotolta (kun sittten soitin sinne, kun en jaksanut enää itse pähkäillä) laittamaan pikkuhosunsuojan ja vielä sen päälle pari kerrosta vessapaperia. Ja jos pikkuhousunsuojakin kastuu litimäräksi, niin kyse on lapsivedestä. Jos taas on valkovuotoa, niin kaikki housuntäytteet eivät kastu. Ilmeisesti se oli sitä valkovuotoa mulla, koska sitten kun lapsivettä alkoi lorahdella oikeasti, niin kyllä ne kaikki paperit ja siteet kastuivat.
 
Margeliini antoikin jo hyviä neuvoja. Ja kyllä mä menisin näyttäytymään synnärille.. Siellä saat varmistuksen asiaan ku asiaan..ja mikä jottei synnyttämäänkin, kun ronklaavat kunnolla noilla viikoilla ;)
 
Mulla alko tollanen lorahtelu noin viikko ennen synnytystä. Terkkari tulkitsi sen valkovuodoks. Tosiaan haisi erilaiselle kun tavallisesti ja oli ihan kirkasta kun muuten ollut valkeeta. Pikkuhousun suojaa jouduin vaihtamaan muutaman kerran päivässä mutta sillä kyllä pärjäsin. Sitten kun lapsivesi meni niin se tuli kyllä ihan kaikesta läpi.
 
Valkovuodoksi myös minä veikkaisin. Oon käyny nyt yhden kerran näytillä samasta syystä ja tosi vetistä valkovuotoa oli. Mulla meni ekaa odottaessa lapsivedet ja vaikkeivät menneet holahtamalla vaan hiljalleen niin kyllä sitä reisiä pitkin lorisi. Mutta jos sulla nyt alkaa lämpöä hiukankaan tulla niin sit synnärille heti.
 
Kiitos kaikille vasttanneista. Tänään on vähä taas valskannu (aamulla vähä tuli reisiillekki,ku ilman alkkareita hilluin yöpaitasillani),mut ei niin kuin eilen,että oli läpiasti housut märät vaikka pikkuhousunsuoja oli paikallaan. No huomenna neuvolaan meno,nii ottaa asia siellä puheeksi.Saisha tuo tulla jo ulos,ku ei jaksais näitä jatkuvia supistuksia ennää ja muita kipuja..Vauvan potkutki on paljo kivuliaanpeja mitä ennen,ku supistelu vissii laittaa aristaan mahaa kunnolla.Varsinki tuolta ihan alhaalta,ku tuntuu välillä,että vauva repii tietä ulos.
Mulla kyl tuos pari kk sitte,ku oli kovia suppareita valskasi kans ja isojaki länttejä ja sillo terkkari tuumaili,että voi olla lapsivettä joka tulee kohdun yläreunasta ja reikä korjaantuu itekseen.Kovat supistukset saattaa kuulema tehä reijän josta sit vähä tihkuu.
 
Tarkistuksella käyty yöllä,ku illalla nukkumaan mentäessä nauraessa tuli hulahus sänkyyn ja sen jälk. kolme kertaa kintuille. Oyssin kätilön mukaan valkovuotoo oli,ku paperiliuska ei siniseksi värjääntynyt. Silti kuitenki kivut selässä tuli kipeemmäksi ja nyt kotona jatketaan kärvistelyä. Mut jotai positiivista sai tietää,että vauva kuopisaan ja keskiviikon jälk. on tapahtunut vihdoin ja viimein muutosta =). Keskiviikkona kanavaa oli 6cm ja kiinteä eli ihan täysin alkutekiöissään ja nyt oli kanava lyhentyny n.3-4cm ja sormelle auki ja pehmentyny paikat. Lämpö vaan oli vähä koholla eilen...Saas nähä nostaako kuumeen ja mikä nostaa jos nostaa...Mut tosi ikävää jos tämä valkovuodon lorahteleminen jatkuu viel pitkäänki.Ku näkyy saattavan tulla aikas lailla :(. Tääki on täysin jotai uutta mitä muitten ootuksessa ei ole ollut.Niinku ei ole ollu tätä menkkamaista vähä kovempaa jomotustakaa ja polttelua ala mahassa ja alaselässsä. Mut kyl nyt on häntäluun seudulla aika kivulias tunne ja muutenki alaselässä ja häpyluussa,et AUTS! Näitäkää ei oo ennen ollu..Liitospaikkakipuja kylläki on ollu nuorimmaisen aikana.Jospa tässä ei tarvis vko tolokulla vielä kärvistellä.Eipä tuonne laskettuunaikaan ole,ku vähä reilu vko..
 
Kyllä musta on hyvä aina selvittää, onko kyse valkovuodosta vai lapsivedestä. Neuvoloissa pitäisi olla lakmus-paperia jolla selvitetään, kummasta on kyse. Nyt kun on lukenut noita kaikkia ohjeistuksia, joita on jaettu neuvolasta ja valmennuksista tai muualta, niin ihmettelen kyllä niitä. Jonkun ohjeen mukaan pitää olla TODELLA runsasta vuotoa, että sitä epäillään lapsivedeksi. Ohjeet poikkeaa kyllä tosi paljon niistä tiedoista, joita mulle on koulutuksessani opetettu: jos epäilyä lapsivedestä, niin testataan lakmus-paperilla. 

devilangel666: jos alat lämpöilee ja mahaa/selkääkin jomottaa ja jotakin vuotoakin tulee, niin sitten vaan uus yhteys neuvolaan/äitipolille.
 
Yöllä synnärillä oli lämpö 36.6 ja normaali mulla on n.35.6. Nyt mittasin,niin oli tasan 36.3 ja nuppi on ollu todella kipee eilisestä asti. Ei lääkkeet auta. Ja se mikä ihmetyttää,nii on verenpaine joka on alhasin mitä koskaan ennen ollu. Yläpaine ollu viimesen kolmaksen aikana siinä 116-144 keskimäärin kuitenki siinä 120 hujakoilla ja alapaine ollu järkiään siinä 76-82 ja nyt synnärillä oli 105 yläpaine ja alapaine 62.  Ja nyt on ollu mahan ja selän kolotusta viime keskiviikosta asti sillai,että saattaa olla muutaman minuutin pois ja tulee uuelleen ja kestää 30-90sek. Ja eilisen lorahuksen jälk. ollu kipeempiä  nämä kolotukset.... Mut sitä ennen on supistellu jo muutaman kk ajan päivittäin todella kipeestikki. Eilisestä asti vastannu reisiin niin,että tuntuu,että lähtee jalat alta. Synnärillä eilen ne sillä paperilla kahto onko lapsivettä ja sanovat ettei ole ja oon kuullu neuvolasta,että se pitäis ottaa silloin,ku lorahtaa,että näyttää oikein. Sisätutkimuksen teki synnärillä ja ku otti sormesa ulos valahti jotai taas ja ilme oli vähä ihmettelevä kätilöllä ja sit vaa tuumas,että kyl se näyttäis valkovuodolta,että nestemäistä vähä valkosta ehkä oli mitä tuli. No tunnin piästä meen neuvolaan,nii kysellä sieltä tarkemmin.
 
Sun pitäis saada pyytämällä neuvolasta pari liuskaa kotiin, jolla voisit samantien testata lorahduksen laadun: lapsivettä vai valkovuotoa! 
 
Tänään sain muutaman liuskan onneksi messiin,nii saan testailla sit ku jottai lorahtellee =). Nyt saa vaa olla ja ootella mitä seuraavaksi tapahtuu.Ei tarvi joka lorahuksella lähtä johki päin ja hätyytellä lapsiille väijyy kotia,että pääsee johki.Helpottaa siinä mielessä kyl elämää =).
Saisivat jokaista oottavaa äitiä neuvolassa varotella näistä valkovuotolorahuksista kunnolla ettei yllättäis näin ja sais turhaa huolta aikaseksi. Saisivat antaa liuskoja jokaiselle mukaan jossai vaiheessa raskautta ihan vain varmuuden vuoksi tai apteekista saisivat liuskapaketin myyä halukkaille. Helpottais paljo ja ei tulis turhia reissuja lääkäreihin. Ei oo halpaa käyä tarkistuksella sairaalassakaa ja entä pitkänmatkalaiset??Vielä työläämpää ja kalliimpaa ja varsinki näillä bensahinnoilla.
Vieläkö selvittäisivät jotenki mistä kummasta mulle tämä hedari on tullu joka ei lähe millää pois =(. Ei unella eikä lääkkeellä...
 
Takaisin
Top