Lapsivesitutkimus

Mä huutelen tänne, että nyt on tullut joku uusi NIPT tutkimus. Siinä pystytään tutkimaan lähes samat kuin lapsivesitutkimuksessa mutta on vain verinäyte. Meillä ainakin otetaan ensisijaisesti tämä tutkimus ennen lapsivesitutkimusta sen turvallisuuden vuoksi:)
 
Joo, mäkin luin tuosta. Aion kysyä tänään np-ultrassa noista vaihtoehdoista. Tuo verikoe kuulostaa paljon houkuttelevammalta kuin lapsivesitutkimus :)
 
Mä juttelin tuosta NIPT:stä neuvolassa.

Taustana siis, että ulkomailla asuva kälyni on tähän osallistunut alkuraskaudessa. Sai tietää tarkemmin Down-riskeistä kuin mitä nt-ultrassa ja samalla sai myös tietää vauvan sukupuolen.

Neuvolassa mainitsin tästä (lähinnä kuriositeettina) ja neuvolassa vahvistettiin netistä löytynyt tieto, että Suomessa kunnallisella tehdään ensin nt-ultra ja verikokeet. Jos riskiä havaitaan, tehdään tämä NIPT lisänä. Silloin voitaneen välttää lapsivesitutkimus ainakin osassa tapauksia.

Tämän saa Suomessakin tilattua yksityisiltä lääkärikeskuksilta jos haluaa :)
 
Mä oon nyt siis menossa siihen istukkatutkimukseen, koska niskaturvotus 4,7 mm. Hieman kyllä pelottaa, mutta eipä tässä muu auta.
 
Takaisin
Top