Lapsivesipunktioon

Acelya

Jostain jotain jo tietävä
Hei,
niin siinä sitten kävi että saimme lähetteen lapsivesipunktioon. Riski 1/10.
 
Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä se meinaa?
Mikä voi olla riskinä jos sellaiseen joutuu?
 
Pidetään peukkuja, ettei mitään ole vialla. Itse jännitän samaa, kun perjantaina on ultra ja minulla iän puolesta riskiraskaus.
 
Minulle soitettiin aamulla ja kerrottiin riskiluvut 1/5 ja 1/15...kätilö sanoi tilanteen olevan hälyttävä! Nyt on sitte kauhea pelko mitä sieltä löytyy, parin viikon päästä on lapsivesipunktio,mutten tiedä uskaltaako siihen mennä... Kokemuksia..?
 
Itse menen että saan mielenrauhan. Mun siskolla oli riski 1/5 ja täysin terve muksu siitä syntyi. Tuostahan saa täyden varmuuden, eipä tarvi loppuraskautta miettiä onko terve vai ei. Mulla kans ikää jo 36, että sekin nosti riskiä.
 
Siinä tutkitaan lapsivedestä geneettisiä poikkeavuuksia. Eli riski tulee niskapoimusta, verikokeesta ja naisen iästä. Siitä lasketaan riski-% ihan matemaattisesti ja jos on suurempi kuin 1/250 niin saa mennä lisätutkimuksiin. Mullakin ikää jo 36 joten se nostaa tietty riskiä.
 
Hei!
Minulla oli aikanani seulan riskiluku 1:85 ja menin lapsivesipunktioon. Niskaturvotus oli 2,8 eli normaalin ylärajalla. Halusimme tietää onko kromosomien osalta kaikki ok. Mielestäni oli parempi stressata muutama viikko tuloksia kuin miettiä koko raskausajan onko kaikki kunnossa. Itse toimenpide oli kivuton ja nopea. Se päivä tuli saikkua ja piti ottaa rauhallisesti. Mitään jälkikipujakaan ei ollut. Tuloksena oli terve poika. :-) Kannattaa muistaa että suuri osa seulan "hälytyksistä" on turhia ja tuloksena on kromosomeiltaan terve lapsi. Tsemppiä!
 
Niin piti vielä kommentoida.... lapsivesipunktiossa on pieni keskenmenoriski. Lääkäri sanoi minulle sen olevan 0,5 %. Pitää ottaa myös huomioon että tuohon lukuun lasketaan kaikki keskenmenot jotka ovat tapahtuneet kahden viikon aikana lapsivesipunktiosta. Toisin sanoen keskenmeno ei välttämättä ole johtunut toimenpiteestä. Eli minä menin punktioon turvallisin mielin. 
 
Kävimme viime viikolla lapsivesinäytteen otossa ja kaikki sujui hyvin. Tuloksetkin tulivat ja kaikki kromosomit ovat kunnossa! Lapsi on siis terve :))
 
Mulla se lapsivesipunktio ei menny niinkö Strömssössä...

Eli siis itse näytteen otto sujui hyvin ja pienen kivun kanssa. Loppupäivän olin kotona, kunnes alkuillasta alkoi tiputtelemaan lapsivettä. Jouduin vuorokaudeksi osastolle, jotta saisin antibiootteja suonensisäisesti..Nyt olen sitten vkon saikulla ja antibioottikuurilla.

Toivottavasti pistos reikä ei tulehdu ja tämä menisi tällä kuurilla ohi ja kaikki menisi hyvin...on kuulkaas vaikeita aikoja nämä..en toivo kenellekään samanlaista tilannetta!
 
Ai kauheeta Möhkö!!!! Toivottavasti kaikki menee nyt kuitenkin parhain päin. Käythän kertomassa aina välillä mitä kuuluu. Voimia ja jaksamista. Toivotaan parasta ja pidän täällä peukkuja.
 
Huhhui, ompa ollu piinaavat viikot... mutta tänään tuli kirje postissa, missä luki, että lapsella ei ole mitään kromosomipoikkeavuutta!!! Thänkjuu

 
Nyt vasta voi olla rauhallisin mielin ja alkaa nauttimaan raskaudesta... ai niin, sain vielä tietoon sen, että se on poika!!! Ja sitä me on ootettuki!!!
 
Onnea Möhkö hyvästä tuloksesta! (vai miten se pitäis sanoa) Ihanaa, kun sukupuolikin selvisi siinä samalla ja saatte toivomanne pojan.
 
Takaisin
Top