Lapsivesipunktio

häpi

Vasta-alkaja
Hei! Minkälaisia kokemuksia lapsivesipunktiosta? Askarruttaa, moniko veriseulasta/np:sta kiinnijäänyt on saanut "puhtaatpaperit"  lapsivesipunktiosta? Kuinka kauan vastauksen saaminen kestää? Vähän jo tässä etukäteen yritän totutella eri vaihtoehtoihin...
 
Suomi on yksi harvoja maita euroopassa, missä lapsivesipunktiota tehdään vielä näinkin paljon. On maita myöskin missä kyseinen operaatio on laiton (!!!) Johtuen suuresta keskenmenon riskistä. Siskon miehen veljen vaimolle tehtiin punktio olisko ollut joskus 5-6kk raskaana, hänen ikänsä vuoksi, ei siksi että lapsesta olisi muuta huolta ollut, ja meni kesken, lapsi ei selvinnyt.. Jokainen toki päättää itse minkälaisiin operaatioihin haluaa raskauden altistaa, mutta lapsivesipunktio ei kuulu niihin mitä itse lähtisin kokeilemaan. Ja tässä kohtaa täytyy sanoa että tää on tosiaan vaan mun mielipide, ihan hirveästi en ole asiaa tutkinut, ja voin toki olla väärässäkin, mutta jos ja kun olen asiat oikein ymmärtänyt on tuo toimenpiteenä riskien takia kovin kohtuuton tuloksien saamisen kannlta.. 
 
taidan sitten olla ensimmäinen ja toivottavasti myös viimeinen tässä meidän porukassa, joka joutuu ihan oikeasti miettimään mitä tuleman pitää. Osallistuakko jatkotutkimuksiin vai ei?? Veriseulan+np:n antama riskiluku on 1:30. Ensin on tarkempi ultra, missä rakenteita koitetaan katsoa ja sitten minulle tullaan tarjoamaan istukkabiopsiaa. Tuossa vastauksen saaminen kestää kuulemma noin viikon. Lapsivesipunktiosta en tiedä, enkä vielä kysynyt, kun en tiedä onko sitä tarvista ottaa ja jos se otetaan, niin on kuulemma viikolla 15.
 
Hei, Puuha-Pirkko, minä "kärähdin" ensimmäisessä raskaudessani veriseulasta. Sanoivat että joku niistä HCG-arvoista oli korkealla. Lisäksi ikä vaikutti olennaisesti riskilukuun. Riskiluku oli silloin 1/130. Olin tietysti kamalan järkyttynyt, kun minulle soitettiin Naisten klinikalta ja pyydettiin jatkotutkimuksiin. Ja tietysti menin sitten sinne. Missä tein ison virheen, niin siinä, että menin sinne yksin. Me ei oltu oltu lapsen isän kanssa missään tekemisissä raskautumisuutisen jälkeen ja minulla ei ollut ketään, kenet olisin voinut ottaa mukaan. Mutta ehdottomasti tukihenkilö olisi pitänyt olla mukana!
Siellä sitten oli ensin neuvottelu, jossa kerrottiin toimenpiteestä ja siihen liittyvistä riskeistä. Olikohan 0,5-1% todennäköisyys keskenmenoon. Ja toimenpide siis oli viikolla 15 tehtävä lapsivesipunktio. Mun mielestä se vaan oli jo viikolla 14. Siellä oli odotushuoneessa eri ikäisiä pariskuntia, ihan nuoriakin. Neuvolan täti sanoikin, että nuorille syntyy eniten kehitysvammaisia, ei yli 35-vuotiaille, sillä heidän kohdallaan tarkastuksia tehdään enemmän ja synnyttäviä on vähemmän.
Pissata ei ollut saanut moneen tuntiin, jotta rakko olisi täynnä, mikä aiheutti osittain huonoa oloa. Ensin ultrattiin ja katsottiin istukan paikkaa ja sikiön sijaintia, sitten piti käydä vähän vähentämässä pissiä. Neula oli tosi pitkä ja pelkäsin sitä, neulaa pistettäessä kuului poksaus ja kyllähän se tuntui. Silmiä ei saanut sulkea, jotta näkivät että olen tajuissani. Minua itketti siinä, tilanne oli niin jännittävä ja tunteita täynnä. Ultrauksesta sanoivat kyllä, että kaikki näyttää ihan hyvältä, ettei siinä näy mitään poikkeavaa.
Toimenpidehuoneesta menin suoraan vessaan ja sieltä sitten ulos. Sitten iskikin huono olo. Minulla oli ollut raskauspahoinvointia päivittäin ja se jännityksen laukeaminen sai sen taas aikaan. Olin jo bussipysäkillä, mutta ei auttanut, porttikongiin vaan oksentamaan. Oksensin siellä tunnin. Oli kaatosade ja se oksu valui puroja pitkin mäkeä alas. Siellä itkeskelin ja oksentelin. Taas se tukihenkilö, kun se olisi ollut mukana...
Sanoivat, että soittavat, jos tulos on positiivinen. Jos ei löydy mitään, niin sitten tulee kirje. Olin viikon siinä jännityksessä ja käymässä vanhemmilla. Kun tulin kotiin, minua odotti kirje. Näyte negatiivinen, ei poikkeamia kromosomistossa. Ja koska olin pyytänyt tietoa, siellä luki, että "sikiö on tyttö". Olin niin onnellinen, että olin käynyt siellä tutkimuksessa, nyt sain selvyyden eikä minun tarvinnut pelätä siltä osin sairasta lasta.
Mietin tuossa, kun mun synnytyskertomuksessa lukee, että olisi tehty istukkabiopsia, ja kun mun mielestä se oli nimenomaan tuo lapsivesipunktio...
Tässä raskaudessa minun veriseula oli normaali ja niskapoimuarvokin vain 0,9. Olin kyllä syönyt B-vitamiinia jo ennen raskautta, joten sekö lie vaikuttanut. Ikää kummiskin 3 vuotta enemmän ja siltä osin riski todella paljon suurempi. Olin henkisesti jo varautunut uudelleen lapsivesinäytteeseen ja hassua kyllä, kun tieto tuli normaaleista arvoista, olin jotenkin pettynyt. Se ensimmäisen raskauden tieto normaaleista kromosomeista nimittäin oli helpottava loppuraskautta ajatellen. Nyt tuossa tiedonannossa luki, että 85%:n todennäköisyydellä ei ole trisomioita. Jäi aivoihin pyörimään, että 15%:n todennäköisyydellä puolestaan voi olla.
Mutta tosiaan, ilman muuta olisin mennyt uudelleen lapsivesinäytteeseen, jos sinne olisi kutsuttu.
 
Kiitos kommenteistasi Serafiina, on paljon rauhallisempi mieli, kun saanut lukea jonkun toisen kokemuksista, vaikkakin sulla juuri tuosta toimenpidepäivästä onkin vähän ikävämpiä muistoja. Minulla on onneksi mies lähdössä mukaan ja loppupäiväksi menen kotiin, vaikka vielä töihinkin ihan hyvin ennättäisin.

Minulla ensimmäinen ajatus np-ultrassa oli kun kuulin hoitajalta, että pitäisi varmaan mennä lisätutkimuksiin, että jes, pääsen ylimääräiseen ultraan ja ainakin tulee varmistettua moneen kertaan, että kaikki on kunnossa. Vasta sen jälkeen pikkuhiljaa hiipi mieleen ajatus, että jo vaikka tuossa uusintaultrassa voikin paljastua joitain poikkeavaa, viimeistään istukka tai lapsivesinäytteessä on varmasti jotain häikkää. Nyt kuitenkin suht levollisin mielin menossa jatkotutkimuksiin, luotan siihen että poikkeamat ovat kuitenkin aika harvinaisia ja jos jotain on niin eihän niille mitään voi, pettymys olisi tietysti valtava.

Kerroit jotain B-vitamiinin syönnistä, mikä merkitys sillä oikein on?
 
Puuha-Pirkko, B-vitamiinia olisi hyvä syödä jo raskautta suunniteltaessa ja koko ajan raskauden ajan, tai lähinnä siis foolihappoa, joka on yksi B-vitamiini. Se vaikuttaa just tuohon niskapoimuun, sillä foolihapon puute aiheutta hermostoputken sulkeutumishäiriötä. Tietysti foolihappoa saa tuoreista kasviksista, hedelmistä ja marjoista sekä täysjyväviljavalmisteista, mutta niitä saa syödä reilusti sen 5-6 annosta päivässä. Siltikin suositellaan foolihappolisää. Itse olen syönyt B-vitamiinivalmistetta, missä on kaikki B:n vitamiinit. Syön turhan paljon vaaleaa lihaa enkä tarpeeksi tummaa leipää, tai jostain syystä mulla ei B-vitamiinit (lähinnä kai B12) imeydy, sillä aika ajoin suupieli haavautuu. B-vitamiinia käyttäessä näin ei tapahdu.
Aloin lisäksi nyt syömään raskaus-Omega3:sta, kun huomasin raskausmasennuksen hiipivän kroppaan. On selkeästi jo auttanut, ajatuskin on kirkkaampi.
 
Serafiina Suupielien halkeiluun voi olla muitakin syitä, mutta hyvä jos olet B-vitamiinistakin jo saanut apua! Minulla edes se ei auta, koska kärsin atooppisesta ihosta....

Aloin tätä keskustelua lukiessani miettimään sitä mahdollisuutta, että tulevassa ultrassa meillekin tulisi lähete jatkotutkimuksiin.
Enkä ole niinkään varma haluaisinko sittenkään tietää, jos jokin on vikana. Siis varmasti vikana. Silloinhan tulee kysymys mitäs nyt....
Olisiko sittenkin parempi olla "autuaan" tietämätön ja ottaa vastaan mitä tuleva tuo. Aijemmin ajattelin, että tiedolla voisi varautua etukäteen, mutta kaikkeenhan ei voi varautua kuitenkaan.
Enkä haluaisi kuulla kysymystä haluanko raskauden jatkuvan...

Voimia heille jotka joutuvat näiden asioiden kanssa vastatusten ja toivoa, että vastaus on negatiivinen, kaikki onkin hyvin!
 
ai niin jo, niinhän se olikin, että foolihappo kuuluu b-vitamiineihin. Se asia kyllä pitäisi olla osaltani kunnossa, syön paljon tummaa leipää ja lisäksi aloin hyvissä ajoin napsimaan raskaus/imetys -multivitamiinia. Ja mikäli oikein ymmärsin, niin np-ultrassa tsekattiin juuri tuo hermostoputken sulkeutuminen ja se oli ok, joten ainakaan siitä ei sitten varmaan niskaturvotus johtunut. Katsotaan selviääkö huomenna lisää erikoisultrassa.
 
Takaisin
Top