Lapsivesipunktio/istukkabiobsia?

LunaSi

Silmät suurina ihmettelijä
Onko täällä kukaan käynyt jommassa kummassa, millasia kokemuksia teillä on? millä viikoilla kävitte?

Mulla tuli nyt aika sinne oman kromosomimuutoksen takia ja mietin että annanko tehdä ollenkaan. Edellisessä raskaudessa tehtiin ja supistukset oli kauheat koko päivän sen jälkeen ja pieni kammo tais jäädä.

Soitin tästä neuvolaan koska oltiin alunperin sovittu että en mee tuohon tutkimukseen ja silti tuli lähete. Neuvolasta sanottii että se tulee automaattisesti kun kuulun riskiryhmään ja että kannattaa mennä käymään edes sielä ultrassa ja päättää sen jälkeen tehdäänkö lapsivesinäyte vai ei.

Tietääkö kukaan pystyyko sitä kromosomimuutosta tutkimaan vauvasta sen jälkeen kun hän on syntynyt (mulla siis kromosomi poikkeavuus joka aiheuttaa mm. keskenmenoja, downinsyndrooma riskin ja paljon paljon muuta) niin mietin saako sitä millään muulla tavalla tietää kuin lapsivesipunktiolla raskausaikana se on kuitenkin tärkeä tieto sitten kun omat lapset tekee lapsia..
 
moikka...on olemassa verikoe,jolla raskaus aikana voidaan lapsen kromosomi häiriöt selvittää. Aava-klinikka tekee suomessa(n.1300€).belgiassa maksaa 590€ kaikkineen. itse meinasin kokeeseen joutua hoitovirheen takia, ellei olis asia selvinny, olisin lentäny Belgiaan testiin. nimeltään NIPT ja tietoo saat googlesta.

Metal



p.s. tässä linkki aiheeseen : http://www.aava.fi/artikkeli/uusi-t...ikion-kromosomipoikkeavuuksista-laakarikeskus
 
Muokattu viimeksi:
Kysyit myös sitä, että voiko kromosomimuutokset tutkia vauvasta, kun tämä on syntynyt. Toki voi, ihan normaalisti muutamasta millistä vauvan verta.
 
Joo kiitos! eilen oli aika perinnöllisyyspoliklinikalle ja käytiin ultrassa, siellä kaikki hyvin ja kaikki näytti normaalilta niin en katsonut tarpeelliseksi ottaa näytettä. Seuraava aika kolmen viikon päästä ja jos jokin vaikuttaa silloin huolestuttavalta niin sitten tehdään. Muutoin ootetaan että lapsi on syntynyt ja sitten katsotaan onko sama muutos kuin mulla :)
 
Takaisin
Top