Lapsiperheiden kotipalvelu

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Hei, millaisia kokemuksia teillä on lapsiperheiden kotipalvelusta? Me oltaisiin saamassa sellaista, jos otettaisiin vastaan. Mutta kun on 5 työpäivää ja 2 koulupäivää viikossa ja joskus sitä haluaisi itsekin olla lasten kanssa, ei olla sitten enemmän perehdytty. Mitä kaikkea apua sieltä voi siis saada?

Mä olen saanut tätä syyskuusta lähtien, 3h/vko. Toki ihan eri tilanne kuin teillä kun olen vauvojen kanssa yksin kotona. Hyvinvointialueiden välillä on kai jonkun verran eroja siinä mihin noi tunnit saa käyttää, mutta ainakin meillä (Länsi-Uusimaa) periaatteessa kyse on vähän niin kuin kotiapulaisesta: voi lastenhoidon lisäksi auttaa siivoamisessa, ruoanlaitossa yms.

Ite olen pitänyt nuo tunnit lapsivapaata eli joko kotipalvelun henkilö vie lapset pois kotoa tai sitten hoitaa heitä täällä ja mä lähden pois.

Ensi alkuun tuntui koko konsepti ja varsinkin alkuun ihan pienten vauvojen jättäminen tuntemattoman huostaan vähän oudolta, mutta kokemukset on olleet hyvät ja kiitollisena otin vastaan kun nyt tarjottiin palvelun jatkamista vielä toukokuulle asti.

Hei aihe kiinnostaa, kun minulla muuttuu työnkuva ja joudun satunnaisesti (eli satunnaisen säännöllisesti 😅) olemaan poissa kotoa eli olisi kai mahdollista saada tarvittaessa tuota palvelua. Meillä myös aivan onnettomat tukiverkot, joten ollaan kartoitettu vähän eri mahdollisuuksia arjen sujuvoittamiseksi.

Vaihtuvatko työntekijät vai tuleeko pääsääntöisesti sama henkilö hoitamaan lapsia? Mietin myös, että millaista taustaa heiltä vaaditaan. 🤔

Meillä on ollut koko ajan sama työntekijä, hänen taustansa on varhaiskasvatuksessa. Koulutusta en muista vaikka kyllä hän sen varmaan tutustumiskäynnillä kertoi. 😅 Olettaisin että jotain sote-ihmisiä kaikki.

Töissäkäynnin kannalta on syytä huomioida, et käyntiaikoja ei pääsääntöisesti voi valita itse (toki tässäkin ehkä on alueellisia eroja), vaan työntekijällä on joku teille valittu kalenterislotti joka pysyy lähtökohtaisesti samana, tai sitten ajat vaihtuu sen mukaan miten työntekijällä on tilaa. Mutta jos työajat voi valita itse ni sittenhän tällä ei ole väliä.

Hei aihe kiinnostaa, kun minulla muuttuu työnkuva ja joudun satunnaisesti (eli satunnaisen säännöllisesti 😅) olemaan poissa kotoa eli olisi kai mahdollista saada tarvittaessa tuota palvelua. Meillä myös aivan onnettomat tukiverkot, joten ollaan kartoitettu vähän eri mahdollisuuksia arjen sujuvoittamiseksi.

Vaihtuvatko työntekijät vai tuleeko pääsääntöisesti sama henkilö hoitamaan lapsia? Mietin myös, että millaista taustaa heiltä vaaditaan. 🤔
Myöntämiskriteerit vaihtelevat alueittain, mutta ainakaan Pirhan alueella lapsiperheiden kotipalvelua ei saa työssäkäynnin vuoksi, vaan siitä johtuvat lapsenhoitotarpeet pitää hoitaa tarvittaessa vuoropäiväkodin avulla.

Lapsiperheiden kotipalvelun työntekijät ovat pääasiassa lähihoitajia, jossain määrin myös sosionomeja, vaikka ovatkin tuohon vähän ylikoulutettuja. Työntekijöiden rikostausta on tarkistettu vastaavalla tavalla kuin esim. päiväkodeissa ja kouluissa.

Turussakaan (tai varmaan koko Varhan alueella) ei kotipalvelua saa työpäivän ajaksi. Se ei ole suoranaisesti lasten hoitoa eli vanhemman pitää olla kotona.

Meillä on ollut kotipalvelua silloin kun elämä oli raskaimmillaan sekä kuopuksen raskauden aikana ja jonkin aikaa kuopuksen ollessa pieni. Kotipalvelua koordinoiva taho teroitti kovasti sen olevan vanhemman kanssa yhdessä tekemistä. Eli sekä vanhempi että kotipalvelun työntekijä esim. siivoaa. Meille tuli jopa kerran sanomista, kun tein ruokaa kotipalvelun siivotessa (eikä edes koko käynti mennyt siinä vaan aloin loppupuolella tehdä ruokaa, jotta voidaan lapsen kanssa syödä kotipalvelun lähdettyä). Sitä en enää muista, saiko kotipalvelu vahtia lasta ja vanhempi siivota. Käytännössä kuitenkin kotipalvelu oli joustavampaa kuin säännöt. 😉 Kyllä aina välillä kotipalvelu saattoi meillä viedä vaikka lapsen/lapset ulos ja itse jäin kotiin lepäämään.

Minä yksinhuoltaja olen saanut kotipalvelua asiointikäynneille (hammaslääkäri, gynekäynti, lääkärin määräämä fysioterapia, lähisukulaisen hautajaiset) ja myös oman jaksamisen tueksi jolloin hoitaja on vienyt lapsia ulos ja minä olen tehnyt rästissä olevia kotitöitä. Kerran taisin jopa nukkua 2h vauva kainalossa hoitajan lähtiessä ysomman kanssa ulos.
Hoitaja on vaihtunut. Hoitaja on tullut yksityisen firman kautta palvelusetelillä 30h/ 3 kk ja ajat olen sopinut välitysfirman kautta.
Kaupungilla on myös omia työntekijöitä ( sosionomeja) ja mikäli äidillä on tarvetta oppia lapsenhoitoa, kylvetystä jne ruuanlaittoa jne niin niitä tehdään yhdessä työntekijän kanssa yleensä arkisin 8-16 välillä.
Eli kotiavun myöntämisen syyt ja tavat toteuttaa vaihtevat perheen tarpeiden mukaisesti...
Pääsääntöisesti palveluseteli hoitajat auttavat arkisin klo 8-18 välillä ja ovat koulutukseltaan lähihoitaja, lastenhoitaja jne.

Meille väläyteltiin tätä jo edellisessä kunnassa neuvolan toimesta, kun kerrottiin meidän tilanteesta. Ja toinen vanhempi voi käsittääkseni saada kotiin apua toisen ollessa paljon reissutöissä (yön yli). Kai näissä on aluekohtaisia eroja ja tehdäänkö aina sitten joku kokonaisarvio? 🤔 Kiva kuitenkin kuulla kokemuksia.

Turussakaan (tai varmaan koko Varhan alueella) ei kotipalvelua saa työpäivän ajaksi. Se ei ole suoranaisesti lasten hoitoa eli vanhemman pitää olla kotona.

Meillä on ollut kotipalvelua silloin kun elämä oli raskaimmillaan sekä kuopuksen raskauden aikana ja jonkin aikaa kuopuksen ollessa pieni. Kotipalvelua koordinoiva taho teroitti kovasti sen olevan vanhemman kanssa yhdessä tekemistä. Eli sekä vanhempi että kotipalvelun työntekijä esim. siivoaa. Meille tuli jopa kerran sanomista, kun tein ruokaa kotipalvelun siivotessa (eikä edes koko käynti mennyt siinä vaan aloin loppupuolella tehdä ruokaa, jotta voidaan lapsen kanssa syödä kotipalvelun lähdettyä). Sitä en enää muista, saiko kotipalvelu vahtia lasta ja vanhempi siivota. Käytännössä kuitenkin kotipalvelu oli joustavampaa kuin säännöt. 😉 Kyllä aina välillä kotipalvelu saattoi meillä viedä vaikka lapsen/lapset ulos ja itse jäin kotiin lepäämään.
Onpa ikävää kyttäämistä! Meillä on mennyt pikemminkin niin päin että kotipalvelu varmaan tekisi enemmänkin kuin mitä haluan tai kehtaan pyytää. Ja olen kokenut paljon helpompana sen että työntekijä vie lapset pois (yleensä tietääkseni hengaavat kotipalvelun ”toimipisteellä” neuvolan yhteydessä muutaman kilometrin päässä) ja itse sillä aikaa vaikka siivoan kuin että siivottaisiin yhdessä ja lapset pyörisi jaloissa, saan kuitenkin homman paljon tehokkaammin tehtyä yksin vrt. yrittäisin samaan aikaan keskittyä siivoamiseen ja vieraan ihmisen ohjeistamiseen siivoamisessa lasten viedessä myös oman osansa huomiosta. 🤨 Väsyttää jo pelkkä ajatuskin.

Tää kotipalvelujuttu kuullostaa hyvältä! Meillä kun kaksi erityislasta ja vauva tulossa, niin pidän kaikki ovet avoinna jaksamista ajatellen.

Meillä kävi syksyllä kotipalvelu auttamassa siivouksessa /raivauksessa (oli liikaa tavaraa mun muuton jäljiltä). En osannut sanoa että en ois jaksanu olla siivouksessa mukana koko aikaa kun olin raskaana ja pitkän aikaa siinä siivottiin putkeen. En tiennyt oliko mulla oikeus levätä siinä ja sitten harmittelin jälkikäteen kipuja. Pitäs osata sanoa mutta kun mies ja työntekijä koko ajan antoi mun käsiin tavaroita läpikäytäväksi ja niillä oli hirmuinen vauhti päällä siinä. 🫨

Niin vinkkinä että kertokaa mikä on päivän kunto tai jos on jotain rajoitteita omalle toiminnalle tai mitä tahansa toiveita. Kun ei ne ihmiset älyä aina ottaa huomioon jos ei sano. Monelle varmaan ihan itsestäänselvää mut mulle uudessa tilanteessa oli hankala sanoa. 🙈

Meille väläyteltiin tätä jo edellisessä kunnassa neuvolan toimesta, kun kerrottiin meidän tilanteesta. Ja toinen vanhempi voi käsittääkseni saada kotiin apua toisen ollessa paljon reissutöissä (yön yli). Kai näissä on aluekohtaisia eroja ja tehdäänkö aina sitten joku kokonaisarvio? 🤔 Kiva kuitenkin kuulla kokemuksia.
Ainakin minulle tehtiin arvio/ alkukartoitus...heti tuon taaperon synnyttyä ja mun kotiin päästyä johtuen mun heikosta kunnosta synnäriltä lähdettyä. Kaupungin työntekijöitä tuli peräti 2 kpl kotikäynnille. Eka kerralla käyttivät mua+ vauvaa autolla apteekissa ja kaupassa. Vauva odotti toisen kanssa autossa kun toinen keräili tavaroita mun ostoskärryyn nojatessa.
Sitten tulivat uudelleen kuukauden päästä, joka käynti olikin pelkkää jutustelua kun olin kaikki meta ja kotityöt tehnyt imettämistä lukuunottamatta... Katsoivat etten apua tarvitse ja pyysivät olemaan yhteydessä kun sille tuntuisi.
Varsinaista apua sain sitten itse avaamalla avun tarpeen soittamalla. Silloin taapero oli jo yli 1.5v...
Vaan apu samassa kunnassa asuvien ja samassa elämäntilanteessa olevien perheiden välillä vaihtelee suuresti.
Just tänään juoksin hammaslääkärissä yhteensä 2h olin poissa. Olisittepa nähneet mitä kaikkea taapero oli sillä aikaa saanut aikaan... Jokaikinen lelu oli otettu lattialle, myös eteisessä paketissa olleet noutoa odottaneet vauvavanlelut.😅

Lapsiperheiden kotipalvelun sisältö on hyvin riippuvaista alueesta. Meidän alueellamme käytännössä 16-vuotias tyttö tuli hoitamaan vauvaa. Ei muuta. Erikseen teroitettiin, että kotipalvelu ei siivoa, ei laita ruokaa, ei käy kaupassa, ei ripusta pyykkejä, jne. vaan ainoastaan hoitaa vauvaa.

Melko turha palvelu siis. Jos kerran tämän olsi tarkoitus auttaa jaksamaan, olisi minusta psrempi saada kiireetöntä aikaa lapsen kanssa kuin että hoitaja hoitaa lasta jotta saan itse raataa kotitöissä - samalla kun kotipalvelun hoitaja saa viettää kiireetöntä laatuaikaa lapsen kanssa.

Muokattu viimeksi:
Meillä oli pikkukunnassa terveyshuollon puolelta vauvalahja 8h kotiapua. Ilmeisesti samaa mitä saa tarpeeseen, mutta tämä määrä oli kaikille ensimmäisenä vuonna käytettäväksi. Sanoi että voi olla lapsen kanssa tai tehdä perussiivousta, mutta mitään suursiivousta tai ikkunoiden pesua ei tee. Käytin tätä 2h kerrallaan ja pääosin sovittiin hänen kalenteriinsa sopiva seuraavaa kerta aina käynnin yhteydessä. Sama henkilö kävi ja oli mukavaa hengähdystä, tilanteen mukaan joko lastenhoidosta tai siivouksesta.

Takaisin