Lapsiperheen uusi vuosi

ReginaVeritas

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2014
Millainen on lapsiperheen uusi vuosi?

Uuden vuoden juhlinta on perinteisesti railakasta, äänekästä ja kosteaa. Miten tämä taipuu lapsiperheelle?
 
Mie mietin että meillä ei oo miehen kanssa ollut kyllä koko yhteiselomme aikana (3,5 vuotta) yhtään railakasta, äänekästä tai kosteaa uuttavuotta. Viime vuosina oon tainnut olla uudet vuodet aika tehokkaasti raskaanakin. Nyt aiotaan viettää ihan samanlaista uuttavuotta kuin ennenkin, tällä kertaa kolmestaan. Jotain hyvää syötävää ja toivottavasti kukaan ei oo sairaanakaan (yhden kerran mies oli angiinassa sopivasti uuden vuoden).
 
Mun mielestä jos lapset on mukana juhlinnassa, niin silloin otetaan iisisti. Omassa lapsuudessa käytiin ampumassa raketteja ja iltakävelyllä, eikä siinä ollut sen kummempaa. Railakas, kostea juhliminen ei vaan mun mielestä sovi yhteen lasten kanssa. On ihan ok jos nyt yhden kaks juo, mutta humalahakuinen juominen pitäs harrastaa ilman lapsia. Kuitenkin ilman alkoholiakin voi olla hauskaa.

Me on suunniteltu et poika menis mahdollisesti mummulaan hoitoon jos jossakin käydään. Mä tosin en tosta alkoholista ees välitä enää ja mieluummin iltaa istuisin vaikka kivan seurapelin äärellä.
 
me ollaan monta vuotta jo oltu kotona uudenvuodenaatot ja niin nytkin. vieraita ei ole tulossa, vaan ollaan ihan perheen kesken. lapsista yksi on mummolassa ja juhlii siellä vuodenvaihdetta, kotona on vain pienet. ja tietty koira. katsotaan raketteja ikkunasta ja valetaan tinat. vauva ei kummankaan päälle ymmärrä mitään, mutta pian 3vee kyllä. syödään jotain hyvää, esim. tortilloja ja salaattia. saatetaan miehen kans hankkia alkoholitonta kuoharia, mutta myös limppari käy.

viime vuonna päästin miehen kaverilleen uutta vuotta vastaanottamaan, kun olin itse alkuraskaudesta johtuen ihan hirveän väsynyt ja menin tytön kans ajoissa nukkumaan. en muista milloin itselläni olisi viimeksi ollut railakas vuodenvaihde.
 
Me ollaan jo vuosia vietetty vuodenvaihdetta vaan kotona telkku päällä ja verhot kiinni koirien takia. Nyt pienen vauvan kanssa otetaan edelleen hyvin rauhallisesti. Voi olla että mennään jonkun kaverin luo jolla on myös lapsia, ei olla vielä päätetty.
 
Meillä on muuten ihan normipäivä kun ei neiti 6kk vielä tahdo ymmärtää. Mutta sitten kun vauva rupeaa yöunille ajateltiin miehen kanssa ruveta hurjiksi ja käpertyä patiolle raketteja kattomaan ja ehkä jopa juodaan puoliksi pien kuoharipullo kaapin perältä pois
 
Meillä ei oo vuosiin juhlittu uuttavuotta kosteasti, viime vuonna (raskaana ollessa) oltiin kavereiden kanssa laivalla ja mentiin ajoissa nukkumaan. :D Tänä vuonna ehkä raketteja omassa pihassa ja thäts it.
 
Meidän perhe lähtee yökyläilemään. Mennään ystävä perheen luo. Syödään hyvin hyvin ja ollaan vaan. Raketit ammutaan ajoissa lasten takia. Siinä onkin hulinaa kun lapsia on yhteensä 7 :). Meidän 2 , ystävien 4 ja miehen siskon poika. Koirat lähtee meillä anoppilaan yöksi, aina olleet siellä rakettaja karussa. Illalla kun lapset nukkuu niin aikuiset ollaan kesäkeittiössä. Saattaa olla että viinilasillisen otan.
 
En ole koko elämäni aikana törmännyt kosteaan uudenvuodenviettoon, joten en ole ajatellut sen olevan perinne samoin kuin suomalaisten juhannuksenvietto. Lapsena uusivuosi tarkoitti sitä että oltiin jonkun toisen lapsiperheen kanssa eli oli leikkikavereita, ammuttiin raketteja ja oli sipsejä ja limsaa :)

Meillä lapsia on vasta yksi ja hän on vielä niin pieni ettei raketit kiinnosta, korkeintaan pelottaa. Koira ei onneksi ilotulitusta pelkää. Eiköhän me vietetä ihan normaalia koti-iltaa, ehkä tuttavaperheen kanssa tai sitten oma perheen kesken. Raketteja ei, alkoholia ei, sipsejä kyllä :D
 
Olis kiva viedä poika 1v 4 kk ilotulitusta ihnettelemään, mut pieni vaan meinaa käydä aina kello 8 unille. Tampereella ei ole ollenkam lasten ilotulitusta, mutta naapurikunnassa olis kello 8. Ei vaan ehkä jakseta valvoa sinne asti. Luultavasti siis vaan herkutellaan perheen kesken. Tortillat ylempänä oli mahtava idea. Sit käydään varmaan vähän kävelemässä, jos nähtäis jokunen raketti tai ammutaan joku oma pieni pata pojan iloksi. Poika saa sit käydä ajallaan nukkumaan ja aikuiset voidaan vielä juoda lasit viiniä tai kuohuvaa rauhassa ja katsella telkkaria tms. Tinoja en uskalla pojan kanssa vielä tehdä, kun pelkään, että siinä voi tulla palovammoja.
 
Meillä vietetään vuodenvaihdetta rauhallisesti kotona. Mies ehkä ostaa muutaman raketin esikoisen iloksi. Syömme hyvin ja nautimme toistemme seurasta.
 
Meillä vietetään ihan vain kolmestaan kotosalla. Vähän herkkuja ja siinäpä se. Ehkä vielä hipsitään naapuriin (1,5km päähän) katsomaan raketteja, tai sitten ei, kun äiti vähän nuhainen ja ei poikakaan (4kk) vielä niistä ymmärrä. Ja poika vielä nukkuu päiväunia, niin taitaa mennä naapurin tulitukset pojan nukkuessa ohi. Kaupungilla olisi puolilta öin ilotulitukset, mutta ei sinne asti jaksa kukaan meillä valvoa.
 
Jospa nyt muistaisin vastata itsekin? :)

Meillä ollaan ihan kotosalla, limua on ja mozzarelllatikkuja. Mies vielä toi jäätelöäkin. Siinäpä meille juhlaherkkua. :D

Itse ei juurikaan pitä uudesta vuodesta. Lapsena se oli yksi ahdistavimmista juhlista. Aikuisena en ole sitä koskaan juhlinut.
 
Meillä neiti nukkui jo yhdeksän aikaan, eli ei uudesta vuodesta mitään havainnut ( vaikka hirveä pauke täällä olikin)
Miehen kanssa juotiin vähän kuoharia ja syötiin pieniä suolapaloja, siinä se.

Ensi vuonna sitten voidaan harkita rakettejakin :)
 
Kun olin pieni, uuteenvuoteen kuului tinanvalanta, tähtisädetikut ja raketit.

Toinen koirista on vähän paukkuarka, joten ei nyt menty ulos katsomaan naapurien ilotulitusta.
Saunassa käytiin.
Vauva tukevasti vatsassa, joten ei menty kavereille tällä kertaa.

Kyllä meillä jatkossa kuuluu uuteenvuoteen hyvä ruoka, sen kanssa viini ja vuoden vaihtuessa piccolo kuoharia, todennäköisesti. Lapsuuden uudet vuodet oli aika tylsiä, koska piti odottaa hirveän kauan vuoden vaihtumista, en kyllä ole ihan varma että ammuttiinko niitä raketteja jo aiemmin illalla.

Joskus tuli paleltua kun oli tosi kylmä ulkona. Että uudessa vuodessa ei ollut mitään hirveän erikoista. Normaali työpäiväkin aattona.
Mutta josko joku kiva perinne keksittäisiin jatkossa. Tai sitten se on vain rauhallinen koti-ilta lautapeleineen, saunoineen ja yhdessäoloineen. Perheilotulitus kun on Turussa kuudelta, niin voi olla että se on mukavampaa kuin puolenyön ilotulitus.
 
Meillä oltiin kotosalla oman perheen kesken suurin osa illasta.
Eli minä, mies, meidän yhteinen pikkuneiti 6kk sekä miehen vanhemmat tyttäret 12- ja 14- vuotiaat. Teinejä siis jo... :p

Kuuden jälkeen illalla käytiin ampumassa ekat raketit ja heiluttelemassa tähtisädetikkuja. Myös pikkuneiti oli siis mukana loppuajan kun heräsi vikoilta päikkäreiltään, katseli raketteja kuulosuojaimet päässä oman pihan terassilla äidin sylissä :)

Sit syötiin höyrytettyjä ja paistettuja nakkeja, perunasalaattia, vihersalaattia, patonkia ja levitteitä.

Valettiin tinaa ja pelattiin korttia. Syötiin sipsiä ja karkkia.

Pikkuneidin mentyä yöunille klo 21 tienoilla mentiin muu porukka paljuun ja saunaan.

Ja puolenyön lähestyessä sitten mentiin ampumaan lisää raketteja, naapurista kaksi kaveripariskuntaa tulivat ampumaan meidän kanssa. He olivat vähän enempi nauttineet aikuisten juhlajuomia mutta ihan tolkuissaan kummiskin, hauskaa oli :)

Itse en juonut mitään alkoholia. Mulla oli kyllä sellainen minipullo kuoharia jääkaapissa odottamassa, mutta unohdin koko pullon :rolleyes: Meinasin että olisin heti sit juonut huikat kun pikkuneiti meni nukkumaan klo 21 kieppeillä, kun tiesin että ei herää kuin vasta joskus 4-6 välissä tissille ekan kerran. Mut enpä sit siis juonut :grin

Mies joi neljä olutta ja yhden Jekku-paukun illan & yön aikana.

Niin ja isommat tytöt saivat tietty limpparia juoda.

Kahden aikaan yöllä sit mentiin nukkumaan koko loppuporukka.
 
Takaisin
Top