Lapsiperheen ruokabudjetti

Kipuna

Keskustelun kolmiottelija
Huhtikuiset 2021
Elokuiset 2022
Huhtikuiset 2024
Mielenkiinnosta kyselen, että paljonko teidän perheellä kuluu rahaa ruokaan ja muihin päivittäistavaraostoksiin kuukaudessa? Kuinka monta lasta, ovatko lapset päiväkodissa tai koulussa tai syövätkö vanhemmat esim lounaan työpaikan ruokalassa vai otatteko omat eväät? Onko vaippaikäisiä?

Meillä on jo pidemmän aikaa mennyt 3 lapsisessa perheessä 1000e/kk ruokaan ja muihin päivittäistavaroihin, useina kuukausina enemmänkin. Olen nyt yrittänyt, että pysyttäisiin tuossa 1000e/kk eikä ylitettäisi sitä. Pelkästään budjetissa pysyminen vaatii pinnistelyä, saatikka että sitä saisi pienennettyä. Tiedän, että meillä kauppalaskua nostaa merkittävästi:
- lapset juo kauramaitoa (tähän menee noin 80-100e/kk)
- ostan mahdollisimman vähän private label merkkejä
- ostan mahdollisimman paljon kotimaista ja syynään valmistusmaat sekä raaka-aineiden alkuperän

Tähän mennessä käytössä on ollut ruokalistojen suunnittelu, kauppatilaukset, tehdään ruokaa itse ja valmistetaan myös edullisia kasviruokia. En tiedä mistä voisi enää pihistää :No Evil Monkey: Yritin ehdottaa lapsille, että vaihdetaan kauramaito lehmänmaitoon ja yksi lapsista alkoi itkemään sen kuullessaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Edit, lisäys: Löysin Kuluttajatutkimuslaitoksen viitebudjetin vuodelle 2024, joissa kahden vanhemman perheessä (lapsia 2 tai 3 sekä iästä riippuen) ruokamenot olisivat välillä 912-1432€/kk.

Muokattu viimeksi:
Tosi hyvä aloitus! Meillä myös kolme lasta (kaksi koululaista ja yksi pieni päiväkotilainen) ja haluaisin saada päivittäiskauppalaskua pienemmäksi. Oikeastaan samoja keinoja käytössä, joista suunnitelmallisuus on viime aikoina lipsunut kuormittavan elämäntilanteen takia. Meillä juodaan ihan lehmänmaitoa, mutta sitä kyllä menee. Toisaalta itse suosin myös kotimaista ja yritän tehdä monipuolista ruokaa ja käyttää reilusti kasviksia. En osaa sanoa tarkkaa laskua, ei ihan ehkä tuonne tonniin mene, mutta ei jää kovin paljoa alle. Tarkoitus on ollut alkaa tehdä tarkempia laskelmia, kun vain jaksaisi…

Oma kasvimaa on, sieltä saadaan porkkanat ja perunat isolle osalle vuotta ja kesällä paljon muutakin.
Itse olen ajatellut, että minun pitäisi vielä tarkemmin syynätä kaappeja ja nyhjäistä enemmän siellä olevista aineksista eikä ajatella, että ne (esim pakaste ja kuiva-aineet) on vain johonkin poikkeustilanteeseen.

Meillä näkyy tällä hetkellä se, että kaksi ensimmäistä ovat jo vähän isompia ja esikoinen alkaa lähestyä kovan kasvun vuosia. Se määrä ruokaa, josta ennen riitti kahdelle ruokailulle, ei enää välttämättä riitä. Esim kinkkukiusaukseen alan laittaa 1,5kg peruna-sipulisekoitusta, koska viimeeksi kilo ei riittänyt koko porukalle kahteen ruokailuun.

Muokattu viimeksi:
Meillä on perheessä joka toinen viikko kouluikäinen ja sitten koko ajan kohta 3v taapero. Meillä kauppaan menee kuukaudessa n. 500-800€, usein lounaaksi syödään edellisen päivän jämiä jos jää tai haetaan kaupasta einestä lounaaksi. Etäpäivinä saatan itse tehdä vain täyttävämmät voileivät lounaaksi. Tuohon summaan meillä sisältyy kaikki mitä nyt ikinä vain Prismasta tmv. ruokakaupasta haetaan eli saippuat, ruoat, pesuaineet jne.

Meillä on varmaan tonnin luokkaa kuukauden kauppabudjetti. Kaksi aikuista ja yksi päiväkoti-ikäinen lapsi. Mies syö aika paljon, kun harrastaa kuntosalia ja muutakin liikuntaa. Varmaan saataisiin nipistettyä kauppalaskusta, mutta halutaan syödä puhtaasti. Tehdään kaikki ruoka hyvistä raaka-aineista eikä syödä valmisruokaa oikein koskaan. Possua ei syödä oikeastaan ollenkaan. Siinä säästäisi varmaan aika paljon, jos vaihtaisi naudanlihan porsaaseen, mutta minä en välitä siitä ollenkaan. Mies ei puolestaan halua syödä soijaa. Tofua suostuu syömään, mutta jää nälkäiseksi ja syö sitten munalootan tyhjäksi sen päälle. 😅
Pakastevihanneksilla pidetään jonkun verran budjettia kurissa ettei aina osteta ihan kaikkia vihanneksia tuoreena. Esimerkiksi parsakaalia ja herneitä käytetään paljon pakasteina.

Meillä 5 henkinen perhe ja koira. Meillä on suht tiukka rahatilanne tällä hetkellä, joten näissä on ns aika pakko pysyäkin. Yksi kouluikäinen lapsi, ja sit 2 vuotias ja puoli vuotias vauva. Ruuat syödään joko kotona tai kotoota tehdään töihin eväät. Koululainen toki syö lounaan koulussa (jos syö 😅)

Ruokabudjetti on n. 600e, sisältää ruokaostoksien lisäksi ns perus hygi ja siivous jutut yms ja koiranruuat. Lisäksi meillä aikuisilla on n. 30e budjetti per naama josta menee aikuisten herkut tai ulkonasyöminen.

Isoin säästö tulee siitä et tehdään n. 3 isoa ruokatilausta kuukaudessa ja sit toki haetaan tarvittaessa tuoretta, maitoja ja leipää pitkin kuuta. Ostetaan yleensä halvinta, hyödynnetään tarjouksia ja pakastamista - vauva syö lähinnä tissiä ja molemmat pienemmät käyttää kotioloissa kestovaippoja. Piltit ja puuropussit on käytössä lähinnä reissussa tai jos on hirvee kiire.

Meillä menee 600-700€/kk. Lapset on 4v ja 11v, mutta ovat kyllä varsin pieniruokaisia. Esikoinen syö luonnollisesti koulussa lounaan ja kuopus päiväkodissa neljänä päivänä viikossa. Itse syön lounaaksi usein joko edellisen päivän jämiä tai leipää. (Kuntoutuksessa ollessa saan lounaan siellä.)

Meidän tulot ei päätä huimaa, joten hieman pakko pitää menot kohtuullisissa rajoissa. Sekin tietenkin auttaa, ettei ole vaippaikäisiä. Maitoa menee aika paljon ja se on aina kaupan halvinta merkkiä. Muutenkin ostetaan paljon halvimpia merkkejä. Ja kai siinäkin säästöä tulee, kun lapset haluaa usein aamu- ja iltapalalla puuroa. Hiutaleet kuitenkin halvempia kuin valmis leipää. Eineslihapullia ym. syödään aika usein, mutta mikroaterioita vain, jos ei mitenkään ehdi kokata. Liha on useimmiten joko kanaa tai sika-nautaa, mutta kalaa yritetään saada kerta viikkoon hinnan hirvityksestä huolimatta. Lohi uppoaa meillä parhaiten ja sehän ei ole sieltä halvimmasta päästä.

Meillä menee 600-700€/kk. Lapset on 4v ja 11v, mutta ovat kyllä varsin pieniruokaisia. Esikoinen syö luonnollisesti koulussa lounaan ja kuopus päiväkodissa neljänä päivänä viikossa. Itse syön lounaaksi usein joko edellisen päivän jämiä tai leipää. (Kuntoutuksessa ollessa saan lounaan siellä.)

Meidän tulot ei päätä huimaa, joten hieman pakko pitää menot kohtuullisissa rajoissa. Sekin tietenkin auttaa, ettei ole vaippaikäisiä. Maitoa menee aika paljon ja se on aina kaupan halvinta merkkiä. Muutenkin ostetaan paljon halvimpia merkkejä. Ja kai siinäkin säästöä tulee, kun lapset haluaa usein aamu- ja iltapalalla puuroa. Hiutaleet kuitenkin halvempia kuin valmis leipää. Eineslihapullia ym. syödään aika usein, mutta mikroaterioita vain, jos ei mitenkään ehdi kokata. Liha on useimmiten joko kanaa tai sika-nautaa, mutta kalaa yritetään saada kerta viikkoon hinnan hirvityksestä huolimatta. Lohi uppoaa meillä parhaiten ja sehän ei ole sieltä halvimmasta päästä.
Siis apua onko sun lapset jo noin isoja! Justhan se kuopus syntyi! 😍

Siis apua onko sun lapset jo noin isoja! Justhan se kuopus syntyi! 😍

Olen ihan samaa mieltä, justhan kuopus syntyi. 🥹 Nämä kasvaa hirveää vauhtia. (Itse en myönnä vanhenevani.)

Ai niin, onhan meillä myös yksi keliaakikko vaikuttamassa ruuan hintaan. Ehkä hyvä ettei mies syö leipää yhtään niin paljoa kuin minä ja lapset. (Tai ehkä se johtuu juurikin keliakiasta.)

Meillä kaksi aikuista ja yksi lapsi, itsellä keliakia ja lapsella mahdoton ruokavalio. Lapsi päiväkodissa 5pvä/viikko. Meillä syödään aika samoja ruokia, kasvispainotteista ruokaa. Puoliso käy kaupassa ja minä välillä täydennän ostoksia ostamalla mm. Gluteenittomia tuotteita. Pääsääntöisesti syödään luontaisesti gluteenittomia tuotteita, pystyn syömään kauraa.

Meillä menee n. 300-400€/kk rahaa ruokaan. Miehen pravuuri on riisiä, papuja, kasviksia (pakaste), soijaa/ tofua/kanaa, pähkinöitä ja tomaattimurskaa (wokkina). Toinen mitä usein tekee on linssikeittoa soseutettuna, jossa linssejä, tomaattimurskaa, papuja, kasviksia (mm. Porkkanaa) . Itse laitan sekaan yleensä vielä raejuustoa. Usein jauhelihaa ostetaan isompi pakkaus tarjouksesta ja pakastetaan pienempiin määriin. Kun paistetaan, niin puolet soijarouhetta.

Lounaat on kotiruokaa, aina pakkasesta löytyy ruokaa mukaan. Yleensä pistetään puolet ruuasta suoraan pakkaseen. Viikonloppuisin syödään tortilloja, tehdään pizzaa, ym. Vähän vaativampia ruokia.

Iltapalana usein ihan vaan leipää, salaatilla, kurkulla, tomaatilla, paprikalla ja kanamunalla. Aamupala puuroa, jossa pakastemustikoita, raejuustoa ja vielä kanamuna päälle.

Mun päivittäistavarabudjetti on ollut jo lähes pari vuotta 50€/ viikko + vaipat. Budjetista maksetaan myös kerhojen välipalat 3-8€/VK.
Syödään lähes possutonta luomupohjaista suomalaisista raaka- aineista kotona itse tehtyä ruokaa. Emme syö leikkeleitä /makkaraa ja puuro kuuluu aamuun sekä iltaan. Perheessä äiti, hyvällä ruokahalulla oleva tammikuussa 3v täyttävä taapero ja osittain tississä oleva 9kk vauva.
Mun sinällään ehkä pienen budjetin salaisuus on suunnitelmallisuus, tarjousseuranta ja vaihdanta...
Ruokahävikkiä ei meillä juurikaan synny. Pakastimesta löytyy marjoja, riistaa ja kotimaista järvikalaa. Löytyy myös kuivattuja marjoja ja omppuviipaleita. Ensi viikolla saadaan pitkästä aikaa tuoretta viljaruokittua ankkaa ja lammasta.
Naapurin omenat ja ystävän kasvattanut juurekset + vihannekset omat osa vaihdantaa, ne kun "muuttuvat" mm kakuiksi ja pulliksi.
Teen ruokaa kerralla isompia määriä, joita mm pari naapuria sitten itselleen noutavat ja tuovat omalla kustannuksellaan niihin meneviä aineksia.
Pelottaa pelkkä ajatuskin yrittää laskea mitä ilman vaihdantaa kaikki tuo meille maksaisi. 🥴

Joskus vuosia sitten laskin kun meitä oli 2 aikuista ja 2 koulun aloittavaa lasta meni ruokaan ja muuhun 700-800€/kk. Nyt en ole uskaltanut edes seurata paljonko menee🙈 varmaan kyllä kannattaisi😅

Joskus vuosia sitten laskin kun meitä oli 2 aikuista ja 2 koulun aloittavaa lasta meni ruokaan ja muuhun 700-800€/kk. Nyt en ole uskaltanut edes seurata paljonko menee🙈 varmaan kyllä kannattaisi😅
Kyllä kannattaa, vaikka vain kuukauden ajan. Toki sen tarkastelujakson pitäisi olla peruselämää eikä ehkä esim joulukuu
Mulla on helppo tapa seurata. Nostan x- määrän käteistä ja seuraan miten se riittää. Suosittelen🙂

Kyllä kannattaa, vaikka vain kuukauden ajan. Toki sen tarkastelujakson pitäisi olla peruselämää eikä ehkä esim joulukuu
Mulla on helppo tapa seurata. Nostan x- määrän käteistä ja seuraan miten se riittää. Suosittelen🙂
Samaa mietin et joulukuussa ei taida kannattaa🙊

Meitä on kaksi aikuista ja 5 lasta, ja kuukaudessa ruokaan menee aikalailla 1000€. Meillä tätä seurataan sillä kun ostokset keskitetään Lidliin eli ostetaan halvimmasta kaupasta mikä löytyy, ostosreissuja tulee 3 viikkoon ja teen toki listat tähän. Pari kouluikäistä syö koulussa, nuoremmat lapset ovat kotihoidossa. Kokkailen paljon ja teen alusta asti mielelläni juttuja. Emme tilaa valmisruokaa ja hyvin harvoin ostetaan valmisruokia. Vain jos ovat alennuksessa. Mieheni on tarjoushaukka ja sen myötä ostoksiin saa vaihtelua. Nyt on usein tullut 1-2kg possupaloja, joita olen sitten runsaan pippurin ja merisuolan kera hauduttanut yösähköllä uunissa. Tulee mehevää, ja siitä syödään helposti useampi päivä.

Meillä ei ole ruokavaliorajoituksia, ja nuorimmainen kulkee vaipoissa. Ostoskoriin yleisimmin kuuluu täysmaito, voi, munia, lihaa, ... vehnäjauhoja, riisiä ja perunaa lisukkeiksi. Leivon jonkin verran itse. Koitan tarjota lapsille aina välipaloiksi kausihedelmiä ja naposteltavaksi kasviksia, ja toki sitten leipää. Minä välillä dieettaan kiloja pois niin en sitten itse syö leipää niin, ja maidon juonti vaan on jäänyt näin aikuisiällä. Lapsille ja leivontaan tietysti sitten maitoa, kahviin kermaa.

Takaisin