Lapsiluku ja ihmisten kommentit

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teidän lapsilukua kommentoitu? Miltä se tuntuu? Onko koskaan ok kommentoida asiaa?

Meidän lapsilukua on useinkin kommentoitu. Ensin että oletteko valmiita edes vanhemmiksi, sitten että taasko teille tulee (toinen) lapsi, ja nyt että ei, älkää missään nimessä enää ikinä hommatko lisää lapsia.
Eihän se kivalta tunnu, eikä se kellekään muulle kuulu.

Ikuinen aihe...
Aikoinaan kyseltiin millon lapsia tulossa ja kun yhden kamalan raskauden jälkeen saatiin perheeseen pieni niin kuukauden kahden jälkeen jo utelut alkoi seuraavasta vaikka tiesivät ettei ollut helppo odotus ekakaan ja kehoni vaatii aikaa toipua siitä 😔
Ulkopuoliset eli esim kerhoissa yms käydessä ihmiset kommentoi kanssa lapsilukua ja tosi usein oon saanut kritiikkiä kun oon sanonut että todennäköisesti ainokainen on tämä. 😣 Ymmärrän hyvin että jotkut haluaa useamman lapsen ja ei kärsi raskaudessa suuremmin mistään ja pitävät naisen tehtävänä hankkia lapsia mutta jokainen saa päättää lapsiluvun aivan itse ja en ymmärrä miksi pitää toisten valintoja arvostella. 😒
Mielestäni on röyhkeää kommentoida noin henkilökohtaista asiaa oli lapsi lasten määrästä tai niiden hankinnasta. Toiset ei halua lapsia ja siihen voi olla useita syitä ja on jokaisen oma valinta perustaako perhettä johon kuuluu lapsi(a). Toiset ei saa omaa lasta syliin ikinä vaikka kuinka toivoisivat ja asian eteen kaiken tekisivät. Lapsien määrä on jokaisen perheen oma asia ja todella henkilökohtainen asia.

Tää on musta ihan käsittämätöntä aina. Miten joku kuvittelee että hänellä on oikeus ja joku tarve kommentoida kenenkään perheen kokoa. Oli lapsia sitten kymmenen tai ei yhtään, ei se kenellekään ulkopuoliselle kuulu.

Mulle ei kyl kukaan oo koskaan pahasti kyselly tai kommentoinu.

On kommentoitu että kolmas on väärin kahta ensimmäistä kohtaan ja "miksi te tekisitte lisää, kun kahden kanssa menee niin hyvin?" Vedotaan mun psyykkiseen sairauteen aina.

Kyllähän se tuntuu kurjalta ja kontrolloimiselta, vaikka hyvää ehkä tarkoitetaankin. 😔 Sit alan itsekkin epäillä, että riitänkö äitinä.

En itse jaksaisi valtavan perheen kanssa, mutta kolme lasta ois ihanaa. Jokatapauksessa nyt tulee pitkä tauko, kun tiedän ettei voimavarat pienellä ikäerolla enää riitä. 🙂

Meillä on viisi lasta, kuudes tulossa. Jo neljännen kohdalla alkoi tulla kyselyä että ollaanko me jotain lestadiolaisia. Niinkuin se olisi ainoa syy tehdä useampi lapsi. Toki on sitten myös sellainen henkilö, joka on sanonut jo silloin että hänestä kuusi olisi meille sopiva luku. Nyt puolestaan on epäilijöitä, että jääkö muka tähän kuuteen, kun itse ollaan sanottu että ei enempää tule. Kuusi on se määrä, jonka itse olen nähnyt mielessäni ja enempää en voi kuvitella että olisi. Tämän vauvan jälkeen on aika suunnata elämässä muihin asioihin, kuten ammatin opiskeluun :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Nyt vasta tiedän mitä haluan todella tehdä isona.

On kommentoitu. Jotkut sanoo että kun maailman tilanne on tämä ja siksi hankin jo melkein 20v sitten vaan yhden eli ne vanhemmat ihmiset. Jotkut kysyy mietittiinkö yhtään kun kolmaskin tuli. Mun vanhemmat olivat alkuun kans niitä epäilijöitä. Onneksi heidän kanta on muuttunut. Monet kyllä kannustivat, mutta myös paljon oli epäilijöitä kolmatta kohtaan.

Ennen ensimmäistä useampi kyseli, joko tehdään lapsi. Ensimmäisen synnyttyä alkoi toisen perään kysely. Mutta miehen sairastuttua muuttui ääni kellossa ja kommentoitiin että ette kai te nyt (kun mies sairastui) enää toista lasta tee. Tehtiin, mikä taisi yllättää. Sen jälkeen ei ole kukaan sanonut mitään.

Mielestäni lapsiluku on jokaisen oma asia eikä siihen pitäisi olla kenelläkään muulla mitään sanottavaa. Jos on kiinnostunut suunnitelmista asian suhteen kannattaa asiaa kysyä hienotunteisesti eikä "joko joko?!" tai "ettehän?!" hengessä.

Multa on joskus kysytty että riittääkö rakkaus ja aika kaikille lapsille. 😂 No hittolainen, ei se rakkaus ole mikään tasamääre 100% joka jaetaan lapsien kesken vaan jokainen saa täydet 100% rakkautta. Ajan käyttökään ei ole ollut ongelma.
Meitä on luultu lestadiolaisiksi ja vaikka miksi muuksi johon yleensä vastaan että ihan vain sylin mukaan mitotettu lapsilukua. Meille odotellaan lapsia nro 7 & 8. Jospa saataisiin ensimmäinen poika. 🥰

Meillä lasten ikäero on 6v.

Kun esikoinen oli noin 3v, alkoi anopin jatkuva utelu, milloin tulisi se sisarus. Hänelle ei tullut mieleen, että elämäntilanne meillä ei ollut samanlainen kuin toisella lapsellaan.

Ns. iltatähti meille tuli ennen kuin ikä ( ja rakenteellinen vika) tulivat vastaan. Enempää lapsia ei tule, eikä varmaan voisi helposti enää tullakaan.

Takaisin