Lapsilisien verotus

jaaha

Oman äänensä löytänyt
Mitä mieltä olette asiasta? Mulla kilahti ihan päässä kun kävin lukemassa että "Jos valtiovarainministeriön luonnostelema leikkauslista toteutuisi, valtio rajoittaisi päivähoito-oikeutta, verottaisi lapsilisiä ja karsisi liikenneväylien rahoitusta."

"Esimerkiksi lasten päivähoito-oikeuden rajoittaminen säästäisi listan mukaan valtion menoja 50 miljoonaa euroa."

Siis eihän tässä oo kohta mitään järkeä? Kävin sitten siellä keskustelussa lukemassa että kun jotkut ei ymmärrä että äiti on kotona ja lapsi SILTI viedään päivähoitoon!! Pitäskö lapsien sitten olla vaan kotona jos äitikin on?!? Ja siinä samalla menisi viimeinenki sosialistuminen! 

Mihinköhän sitten tuo 50miljoonaa käytettäisi? Eduskuntaan uusiin tyynyihin? Eikä!!!! emoticon

Ja loppuunsa se lapsilisäkään ei jää äideille käyttöön vaan menee lapseen, että lapsi saa ruokaa ja vaippoja tai lapselle säästöön. Jotkut maksaa laskuja yms.. Hyvähän se on semmoisten ihmisten joilla on hitsin isot tulot ajatella tämmöisiä asioita.. Jotkut ne ei vaan ymmärrä.. olisi kiva joskus vaihtaa paikkaa!
 
Joo, onhan tuo kyllä ihan penaalista. Mun mielestä lapsilisä pitäisi ottaa pois suurituloisilta. Eli sellaisista talouksista jossa molemmat vanhemmat on töissä ja tienaa hyvin tai sitten miehellä on niin suuret tulot. Esim. talouden yhteistulot olisi yli 80 000 euroa vuodessa. En ymmärrä miksi suurituloisten tarvitsee saada tuota tukea, mitä pienituloiset tarvitsevat paljon kipeämmin. Parempi tuollainen leikkaus kuin verotus.
 
Olen samaa mieltä että mielummin suurituloisilta tuet pois.

Sekin on mietityttänyt, että kenen verotukseen ne lapsilisät menisi?  Huoltajan vai lapsen?
 
Samaa myös miettinyt, että kenen verotukseen ne lapsilisät sitten oikein laitetaan? Ja kenen ansiotulojen mukaan niitä verotetaan?

Mun mielestä on nytkin jo niin älytöntä, että Kelan tukia veroteaan. Ja varsinkin se, että niitä verotetaan aina vähintään se 20%, vaikka siis palkastasi maksaisitkin vähemmän. Ei käy mun järkeen kyllä mitenkään. Ensin annetaan ja sitten siitä otetaankin veron muodossa jotain pois. Ja parhaassa tapauksessa sitten vielä annetaankin jossain vaiheessa takaisin jos onkin otettu liikaa.

Lapsilisä on nyt jo niin surkean pieni, että jos sitä aletaan verottamaan samalla periaatteella kuin Kelan muita tukia niin jäljelle jää noin 80 euroa. Ei oo paljon ei. Itsekin olen sitä mieltä, että lapsilisään voisi ennemmin asettaa jonkinlaisen tulorajan. Me ei tuossa tapauksessa todennäköisesti miehen tulojen takia lisää sitten saataisi, mutta mieluummin soisin sen 100e jollekin sitä enemmän tarvitsevalle.  
 
Takaisin
Top