Lapsilisät

Tiarella

Puuhakas puhuja
Hei miten teillä on kumman tilille maksetaan lapsilisä? Siis jos on molemmilla omat tilit.

Saako äiti pääsääntöisesti sen vai onko isälle? :) kertokaa miten teillä on tämä.

Sent from my LG-E610 using Vau Foorumi mobile app

Meillä menee isälle. Mutta syy siihen on vain se että miehen tyttärenkin lisät menee hänelle niin oli luontevaa laittaa yhteistenkin lasten sinne niin saa ne korotukset ;) nyt perheen neljäs tulossa ja samaan osoitteseen sekin tulee menemään.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Osaako se mies sitten hoitaa rahan niin, että lapselle ostetaan sillä lapsilisällä? Ettei käytä omiin verukkeisiin?

Jotkut miehet/naiset käyttää lapselle tarkoitettuja rahoja väärin eli omaan napaan. Sitä vaan että onko kellään näin käynyt tai ite tehnyt? :)

Se on hyvä laittaa lapsen tilille jonkun verran esim. Joka syntymäpäivänä. Niin 18v on sitten vähän pääomaa. :)

+Jos lapsi käynyt kesätöissä nuorena. Niin siitä vielä lisää.

Kyllä meillä mies osaa raha-asiat hoitaa. Hän maksaa meillä ainakin 80% laskuista niin kyllä hänelle ne menee jatkossakin nuo lisät. Ja joo ei lapsilisiä ainakaan meillä "anneta tai käytetä" suoraan lapsiin, meillä on ns. aina ruoka pöydässä ja lapsilla puhtaat siistit vaatteet. Jos jotain tarvitaan (älä lue että lapsi vain haluaa tässä kuussa lapsilisillään) ,niin se hommataan. Sitten kun palaan itse töihin ja saadaan talous niin ettei joka penni mene elämiseen niin sitte jokaiselle mukulalle menee nuo rahat jemmaan.
Omaan napaan meillä ei nuo rahat mene!! :mad: ettäkö humputtelemassa yms. kävisimme sillä rahalla, parturissakaan en ole käynyt kohta kahteen vuoteen!!! Anteeksi, närkästytti tuo omaan napaan kommentti, vaikka joillain näin olisi, ei meillä! :oops:

meillä tulee molemmista, myös miehen pojasta, mun tilille. saatiin ennen kumpikin lapsilisää, mut sit kela ehdotti, että molemmista maksettaisiin jomman kumman tilille ja päädyttiin siihen, että mun tilille maksetaan. ostan kuitenkin kummankin vaatteet ja olen perillä mm. vaatekoosta ja muusta, mitä tarvitaan. meillä maksetaan muuten menot puoliksi, mä hoidan suurimman osan asumiseen liittyvistä ja mies autosta. meillä on palkkikset eri aikaan kuukaudesta, joten kumpikin vastaa oman ajan kuukaudesta perheen elatuksesta. lapsilisä menee kyllä joka kerta tullessaan eikä aina pelkästään lasten menoihin vaan koko perheen tarpeisiin kuten esim. ruokaan. me ei anneta lapsilisää siis lapsille eikä pystytä laittaa milleen tilille ylimääräistä, vaan kaikki menee ja meilläkin lapsilla on sopivat, säänmukaiset ja puhtaat vaatteet ja mahdollisuus harrastaa. rahaa saavat kyllä tarvitessaan, tässä tapauksessa tosin poika on se, kellä on jo omia menoja ja joka tarvii rahaa joihinkin menoihinsa.

Kyllähän ne lapsilisät varmaan joissain perheissä saattaa vanhempien menoon, jopa kaljaankin kulua, mutta itse uskon, että ei ole sukupuolisidonnaista se. :)

Ei meilläkään varmaan se raha ihan suoraan aina mene tyttöön, mutta jos rahasta on tiukkaa perheessä, on mun mielestä ihan lapsenkin etu, että lapsilisä käytetään koko perheen hyväksi, eikä vaan lapseen. Eihän se ole varsinaisesti mitenkään KELAn tarkoituskaan, että se raha on ihan pakko lapseen käyttää tai lapselle antaa se raha.

Meillä tuo lapsen oma tili on sellainen, johon kerätään rahaa isompiin hankintoihin (tulevaisuudessa polkupyörää, leikkimökkiä tms) ja sinne on isovanhemmatkin laittaneet lahjarahaa. Sitten isompana toki lapsi saa tilin omaan käyttöönsä, lapsesta riippuu se milloin.( Jos esim. lapsi menee kesätöihin, pitää mun mielestä lapsen saada käyttää ne rahat itse siihen mihin haluaa. Itse aloitin kesätyöt jo 13v ja sain käyttää rahat miten halusin)

Miun tilille tulee lapsilisät eikä itseasiassa koskaan oo ees puhuttu et pitäis laittaa jotenki toisin :) meillä esikoinen (3,5v) on ollu kotona senki ajan mitä mie välissä olin töissä, nyt siis äitiyslomalla oon.. niin miehen nimissä ja miehen tilille tuli kotihoidontuki sillon. Mies tekee yötyötä niin teoriassa ja käytännössä hänhän se "hoitaja" lapselle olikin millon mie töissä olin. Ohitti nyt lapsilisä -aihetta mut llihan tuolla puhe kedätöistäkin jo :)

Meillä on miehen kanssa yhteinen käyttötili, jonne tulee molempien palkat ja josta maksetaan lainanlyhennys ja kaikki arkimenot. Joten sinne tulee sitten myös äitiyspäiväraha ja lapsilisä.

Mun tilille tulee. Mulla on erikseen käyttötili lapsilisiä varten. Sieltä sitten otetaan, kun pitää jotain ostaa. :)

Ei ole vielä ajankohtaista meillä, koska lapsi syntyy vasta joulukuussa, mutta joko ohjaan rahat suoraan meidän yhteiselle tilille tai sitten todennäköisemmin avaan erillisen tilin lapsen rahoille - en avaa lapselle omaa tiliä, jotta rahaa on mutkattomampi käyttää lapsen hankinnoille (voi tulla jotain ongelmia viranomaisten kanssa, jos tekee nostoja lapsen tililtä), vaan avaan erillisen tilin jonne sitten isovanhemmat ja muut voivat halutessaan laittaa lapselle lahjarahaa synttäreinä yms. ja tämän tilin rahoja tulen käyttämään vain lapsen hankintoihin. Ja kunhan lapsi kasvaa, niin sitten lahjoja katsellaan hänen toiveiden mukaisesti:)

Meillä tulee minun tilille, koska hoidan yleisesti ruoka yms. talousostokset ja tytön vaate/tarvikeostokset.
Enkä millään lailla pidä kirjaa siitä, mihin lapsilisä menee mikäkin kuukausi. Eiköhän sitä sitten jousteta omista menoista kun tarvitaan ostaa pyörää tai muuta vähän kalliimpaa, jota ei sillä satasella saa. Ei ole minun rahoja tai tytön rahoja vielä, vaan perheen yhteiset. Tarkoitus on kuitenkin rueta tytöllekin jotain pääomaa säästämään.

Lapsilisät tulee minun tilille! Miehen tili on ehkä enemmän sitten käyttötili meillä ja mun tililtä maksetaan laskut ym! Ja meillä ei kyllä tällä hetkellä ole varaa alkaa säästämään rahaa lapselle itselleen, mutta toivossa elän että ensi keväänä olisi tilanne jo toinen kun itse palaan työelämään

Meillä lapsilisä tulee minun tilille ja minä maksankin aina kaikki vauvan jutut. Ihanteellista olisi jos pystyisi sen antamaan pojalle säästöön, mutta vielä se ei ole mahdollista meillä, toivottavasti joskus.

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app

Eihän se lapsilisä tosiaan lapsen käytettäväksi ole tarkoitettu vaan perhe saa tällaisen rahallisen tuen elämiseen, koska heillä on lapsi, johon sitä rahaa kuluu. Minusta tämän rahan kuuluukin kulua lapsen elättämiseen eli ihan ruokaan, vaatteisiin yms. Ei kela sitä säästettäväksi lahjoita.

Meillä tämä raha tulee minun erilliselle tilille, jonne maksetaan pelkät lapsilisät. Sieltä sitten on ostettu lapselle muun muassa pinnasänky, turvaistuin, matkarattaat ja seuraavaksi hankintalistalla on haalaria ja muuta vaatetta. Lapsi täyttää pian vuoden ja tähän mennessä sieltä on mennyt aikalailla kaikki mitä sinne on tullutkin. Lähitulevaisuudessakin kaikki raha varmasti menee ja saatetaan sieltä jossain välissä alkaa käyttää osa ihan lapsen päivähoitomaksuun. Toivottavasti jossain vaiheessa saataisiin sieltä säästettyä lapsen ajokorttiin.

Äidin eli minun tilille tulee, ja yhteiseen elämiseen menee. :) Pikkuihmisiin uppoaa rahaa loppupeleissä paljon, vaikka suosii käyettyä.

Meillä tulee lapsilisät miun tilille, josta siirrän summan tytön omalle tilille. Pyritty laittaa summa joka kk säästöön, mutta esim. nyt joulukuussa summa piti käyttää syöttötuolin hankintaan :)

Takaisin