Lapsi pesee itse hampaat

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Missä iässä lapsi oppi itse pesemään hampaansa? Missä iässä oikeasti voi antaa lapsen pestä hampaat ihan itse/yksin?

Jossain joskus luki, että 9-vuotias on vasta kypsä pesemään itse hampaansa. Meillä 6v osaa pestä itse, mutten vielä luota. Sen verran vaikeaa on hyvin pestä tietyt kohdat ja niihin kertyy herkästi hammaskiveä. Niitä ollaan kuitenkin treenattu.
 
Meillä 7-vuotias pesee yleensä aamuisin itse, vanhemmat illalla. Sama juttu, että hammaskiveä kertyy herkemmin kun itse pesee. Siksi vanhemmat pesee vielä ainakin kerran päivässä. 5-vuotias haluaa välillä pestä itse, mutta yritetään pitää ne kerrat harvassa.
 
Me vanhemmat pestiin ekaluokalla vielä iltaisin ja aamuisin lapsi itse, kun itsenäisesti lähti kouluun. Ja siitä sitten pikkuhiljaa jäi pois se vanhempien pesu ja lapsi hoitanut itsenäisesti myös iltapesut. Tuota itsenäistä pesua toki ollaan harjoiteltu jo pienestä pitäen, eli ensin on saanut pestä itse ja vanhempi sitten vielä kunnolla pessyt.
 
Meillä 8v pesee aamulla itse ja illalla vanhempi pesee. Varsinkin vaihtuvat hampaat vaikeuttaa pesua ja muutenkin tuntuu pesevän itse aika hutaisemalla.
 
Minä pesen 7-vuotiaan hampaat sylitekniikalla edelleen, eli selälleen syliin, jotta varmasti joka kohta tulee pestyä kunnolla. Ja esitän näkeväni siellä hammaspöpöjä, jotka hätistän harjalla, ja jotka hypäävät suusta niin nopeasti lattialle karkuun, ettei niitä näe. Tätä on harrastettu pienestä asti, koska pikkulapset eivät todellakaan halua, että suussa piileskelee hammaspöpöjä, vaan aukaisevat kitansa kiltisti, jos sillä varmistetaan, että kaikki saadaan hätistettyä pois. 7-vuotiaskin edelleen hymyilee noille jutuille.
 
Meillä lapset pesevät aamuisin itse, iltaisin äiti/isä pesee nuoremman hampaat.

Pitäisi 9-vuotiastakin vielä valvoa, kun tahtoo vähän ”oikaista” välillä.

Molemmilla on omat sähköhammasharjat, 3-vuotiaalla pikkulasten ja 9-vuotiaalla aikuisten.
 
Takaisin
Top