Lapsi nukkuu, äiti ei

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Meidän kuopus heräilee yhä aika paljon öisin ja haluaa tissiä. Me ollaan nyt ryhdytty vähentämään sitä illasta alkaen eikä nyt enää herätä tissille illalla tai ihan alkuyöstä. Nyt ongelmana on, etten usein saa unta ennen kun lapsi on käynyt ensimmäisen kerran tissillä. Joten tällä hetkellä tämä öiden parantaminen pikemminkin huonontaa omia uniani, kun en "pääse" nukkumaan. 😣

Onko kohtalotovereita? Miten olette saaneet parannettua omaa untanne?
 
Niin. No tähän on se vaihtoehto et lopettaa yöimetykset kokonaan. Siinä menee tempperamentista riippuen muutamasta päivästä muutamaan viikkoon ennen ku lapsi hyväksyy sen et unitissiä ei vaan tule. Imetysassosiaation voi koittaa siirtää vaikkapa iltaan ja sohvalle, pois sängystä. Se parantaa öitä pitkässä juoksussa, mutta on melkoinen homma läpiajaa.

Pari kertaa olen tämän tehnyt, usein miten kun uusi raskaus on väsyttänyt niin että meinaa pää revetä kun taapero roikku yöllä tissillä. Raskaana ollessa vaan on saatava sitä unta. Päivä- ja iltaimetys on sitten jatkunut kuitenkin pidemmälle, likemmäs synnytystä ja kerran sen ylikin.
 
Enemmänkin pitäisi saada minun keho ymmärtämään ettei unitissiä tule. Tai tuleehan se sitten kun olen valvonut tarpeeksi pitkään odottamassa lapsen heräämistä.
 
Mulla oli ihan sama, että en pystynyt nukkumaan ja imetys nimenomaan rauhoitti minut uneen. Ikävä kyllä minunkin kokemukseni oli se, että auttoi, kun yöimetys loppui ja lopulta aloin nukkua kunnon öitä vasta kun imetys loppui kokonaan ja siitä oli kulunut vähän aikaa.

Paljon tsemppiä univaikeuksien kanssa, se on tosi rankkaa! :sad-face:
 
Jospa rentoutuminen auttaisi. Mukavaa rauhallista tekemistä illalla. Sauna, suklaa, orgasmi tai mikä ikinä saa rennoksi. Tiedän sen tunteen kun uni ei tule, kun koko ajan miettii koska lapsi herää, ei siinä välttämättä äitiä nukuta! Mut jos yrittäisi vaan nauttia siitä omasta rauhasta? ❤️
 
Onpa harmillista jos ainoa tapa nukahtaa illalla on tosiaan yöimetyksen lopettaminen kokonaan. Se ei ole vielä suunnitelmissa. Pitää kokeilla Bella Swanin ehdotusta ensin.
 
Tämä ongelma on vähän helpottanut ns. itsellään. Ei olla lopetettu yöimetystä kokonaan, mutta itseni nukkumaan menon ja ekan heräämisen väli on pidentynyt. No ainakin jos oma nukkumaanmeno ei venähdä. Uskon sen auttavan, kun ei nukkumaan mennessä ole tiedossa niin pian ekaa herätystä. Toisena juttuna riittävä väsymys (mutta ei kuitenkaan ylivireyden puolelle vievä yliväsymys).
 
Mulla on tämä ongema, mutta pienen vauvan kanssa. Meidän pieni on nyt 1kk ja nukkuu kyllä 3 tunninkin pätkiä, mutta minä olen nyt pari päivää ollut ihan ylivireys tilassa, enkä pysty nukkumaan kun pieniä pätkiä. Tämä alkoi kun pieni ei nuku omassa sängyssä ja piti järjestellä perhepeti ja huomaan vahtivani sekä omaa asentoa vauvan vieressä että miehen asentoa, eli en nuku. Nyt kun olen saanut aikaa nukkua, en pystykään ja menee levot sellaiseksi oudoksi valveunitilaksi. Kikkoja tämän purkamiseen otetaan vastaan! Huolestuttaa että kohta en nuku ollenkaan...
 
Mulla on tämä ongema, mutta pienen vauvan kanssa. Meidän pieni on nyt 1kk ja nukkuu kyllä 3 tunninkin pätkiä, mutta minä olen nyt pari päivää ollut ihan ylivireys tilassa, enkä pysty nukkumaan kun pieniä pätkiä. Tämä alkoi kun pieni ei nuku omassa sängyssä ja piti järjestellä perhepeti ja huomaan vahtivani sekä omaa asentoa vauvan vieressä että miehen asentoa, eli en nuku. Nyt kun olen saanut aikaa nukkua, en pystykään ja menee levot sellaiseksi oudoksi valveunitilaksi. Kikkoja tämän purkamiseen otetaan vastaan! Huolestuttaa että kohta en nuku ollenkaan...
Mulla on ollut tuota aina kun vauvat olleet pieniä. Oikeastaan alkanut jo synnäriltä se valvominen ja "vahtiminen", vaikka se ei olisi tiedostettua niin kai ne hormoonit vaan heittää niin häränpyllyä synnytyksen jälkeen (kun raskauden aikainen hormoonitaso romahtaa) että eipä sille oikein voi mitään. Tavallaan kyseessä on myös luontainen asia, mutta se menee vähän "yli" jos ei pysty mitenkään rauhoittumaan nukkuakseen. Esikoisen kohdalla mulla auttoi siihen aika ja turvallisuuden tunne. Sitten kun oli enemmän lapsia, oli myös enemmän vahdittavaa ja valvottavaa ja sain lääketukea nukkuakseni. Sitä kannattaa kyllä kysyä jos tuntuu että muut keinot ei auta, uni ja jaksaminen on tärkeää. On monia lääkkeitä jotka käy myös imetyksen kanssa oikein käytettynä eli siis niin, että pitää tarvittaessa tietyn tuntimäärän taukoa imetyksessä ja antaa silloin pullosta, tai isä antaa pullosta jotta äiti saa nukuttua. Nää kaikki kyllä helpottaa muutaman kuukauden kuluessa :Heartred
 
Mulla on ollut tuota aina kun vauvat olleet pieniä. Oikeastaan alkanut jo synnäriltä se valvominen ja "vahtiminen", vaikka se ei olisi tiedostettua niin kai ne hormoonit vaan heittää niin häränpyllyä synnytyksen jälkeen (kun raskauden aikainen hormoonitaso romahtaa) että eipä sille oikein voi mitään. Tavallaan kyseessä on myös luontainen asia, mutta se menee vähän "yli" jos ei pysty mitenkään rauhoittumaan nukkuakseen. Esikoisen kohdalla mulla auttoi siihen aika ja turvallisuuden tunne. Sitten kun oli enemmän lapsia, oli myös enemmän vahdittavaa ja valvottavaa ja sain lääketukea nukkuakseni. Sitä kannattaa kyllä kysyä jos tuntuu että muut keinot ei auta, uni ja jaksaminen on tärkeää. On monia lääkkeitä jotka käy myös imetyksen kanssa oikein käytettynä eli siis niin, että pitää tarvittaessa tietyn tuntimäärän taukoa imetyksessä ja antaa silloin pullosta, tai isä antaa pullosta jotta äiti saa nukuttua. Nää kaikki kyllä helpottaa muutaman kuukauden kuluessa :Heartred

Kiitos tosi paljon vastauksesta! :Heartred Antaa toivoa ja en tiennyt että on jotain sopivia lääkityksiä.
 
Mulla on tämä ongema, mutta pienen vauvan kanssa. Meidän pieni on nyt 1kk ja nukkuu kyllä 3 tunninkin pätkiä, mutta minä olen nyt pari päivää ollut ihan ylivireys tilassa, enkä pysty nukkumaan kun pieniä pätkiä. Tämä alkoi kun pieni ei nuku omassa sängyssä ja piti järjestellä perhepeti ja huomaan vahtivani sekä omaa asentoa vauvan vieressä että miehen asentoa, eli en nuku. Nyt kun olen saanut aikaa nukkua, en pystykään ja menee levot sellaiseksi oudoksi valveunitilaksi. Kikkoja tämän purkamiseen otetaan vastaan! Huolestuttaa että kohta en nuku ollenkaan...
Mulla kans ollut kaikkien kolmen lapsen kanssa samaa "ongelmaa". Mennyt sitten ihan ajan kanssa ohi muutamassa kuukaudessa, kun hormonit vähän tasaantuneet ja on tullut muutenkin turvallisempi ja levollisempi olo.. Ja kannattaa pitää mielessä, että perhepeti on pääsääntöisesti turvallinen paikka vauvalle nukkua, itsekin kaikki kolme lasta nukuttanut perhepedissä ja sitä automaattisesti jotenkin nukkuu kevyemmin ettei tule pyörähdettyä vauvan päälle eli rohkeasti vaan koitat luottaa siihen, että kaikki menee hyvin. 😊👍Kannattaa kyllä apua hankkia, jos hirveästi pitkittyy tuo unettomuus. Tsempiä! ❤️
 
Mulla on tämä ongema, mutta pienen vauvan kanssa. Meidän pieni on nyt 1kk ja nukkuu kyllä 3 tunninkin pätkiä, mutta minä olen nyt pari päivää ollut ihan ylivireys tilassa, enkä pysty nukkumaan kun pieniä pätkiä. Tämä alkoi kun pieni ei nuku omassa sängyssä ja piti järjestellä perhepeti ja huomaan vahtivani sekä omaa asentoa vauvan vieressä että miehen asentoa, eli en nuku. Nyt kun olen saanut aikaa nukkua, en pystykään ja menee levot sellaiseksi oudoksi valveunitilaksi. Kikkoja tämän purkamiseen otetaan vastaan! Huolestuttaa että kohta en nuku ollenkaan...

Tarkemmin ajatellen tämä ylivireystila taitaa olla itsellänikin ongelman ytimessä. Paras apu siihen on ollut rentoutuminen illalla. Mikä voi kyllä olla helpommin sanottu kuin tehty. Itselläni on auttanut rauhoittuminen teemukillisen ääressä (kofeiinittoman) ja rauhallinen mieluisa tekeminen. Joskus kun on vaikea nukahtaa etsin unta pelaamalla kännykällä Little Alchemy peliä. 😂 Kaikkien ohjeiden vastaisesti joo, mutta sopivan väsyneenä pimeässä/hämärässä alkaa unettaa.
 
Minä ehdottaisin tähän unettomuuteen saunaa ja avantoa - tai varmaan ihan lämpöisessä vedessä uintikin käy - kaikille jotka sellaisesta tykkää 🤭 Kävin eilen eka kertaa avannossa ja saunassa lapsen syntymän jälkeen (3kk) ja viime yönä oli parhaat unet mitä oon vauvan kanssa saanut! Näin paljon kivoja unia ja kun ekan kerran heräsin niin olin ihan varma et on jo aamu vaikka kello oli vasta 12 yöllä 😄 Nukuin sitten vielä aamupäivälläkin pari tuntia kun ukki lähti ulkoiluttamaan vauvaa..
 
Minä olen rauhoitellut itseäni nukkumaan kamomilla-teellä. Vadelmanlehti-teekin rauhoittaa jonkin verran. :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Itse olen auttanut nukahtamista juurikin rentoutumalla. Kuuntelen spotifista jonkin lyhyen rauhoittavan meditaation ja se vaikuttaa hermoston ja mielen ylivireuteen helpottaen nukahtamista sekä rauhoittaa unta. Kuulostaa huuhaalta, mutta mulla ainakin toimii ja kannattaa kokeillakkin! :smiling-eyes:
Oon tykännyt spotifista Vapaudu voimaasi -tilin meditaatioista
 
Itse olen auttanut nukahtamista juurikin rentoutumalla. Kuuntelen spotifista jonkin lyhyen rauhoittavan meditaation ja se vaikuttaa hermoston ja mielen ylivireuteen helpottaen nukahtamista sekä rauhoittaa unta. Kuulostaa huuhaalta, mutta mulla ainakin toimii ja kannattaa kokeillakkin! :smiling-eyes:
Oon tykännyt spotifista Vapaudu voimaasi -tilin meditaatioista

Tästä tulikin mieleen, olisi ehkä hyvä ajatus palauttaa jonkinlainen mindfulness iltoihin. 🤔 Joskus niitä kuuntelin vähintään melkein päivittäin, mutta sitten ne jäi. Ne oli kyllä rauhoittavia ja joskus saatoin nukahtaa kesken harjoituksenkin.
 
Mä oon ennen lapsen syntymää käyttänyt työiltoina nukahtamiseen meditaatioita. Ennätys oli varmaan nukahtaa 15 sekunnissa nauhoitteen käynnistymisestä 😂 Vaihtelin niitä muutaman eri nauhoitteen kesken, mutta suosikki oli sellainen puolen tunnin kehorentoutus + kiitollisuusmeditaatio. Vaatii mulla vain sen, että kuuntelen ilman kuulokkeita, joten nyt en oo vauvaa häirinnyt niiden kuuntelulla. Vaikka ei se kyllä kerran herännyt vaikka kuuntelin äänikirjaa pienimmällä, joten ehkä voisi kokeilla taas.
 
Meditaatio ois varmasti oiva keino kans kuten ootte ehdottanut ja siitä tulikin mieleen et myös asmr-videot toimii ainakin itselläni, joskus pari vuotta sitten tuli niitä kuunneltua 😊 Oon kans koittanut vauvaa rauhoittaa joskus tollasilla asmr-tyyppisillä äänillä..
 
Huoh.
Kello on 2.45 ja kohta 9kk vauva on nukkunut klo 20.30 lähtien heräämättä kertaakaan. Minä en ole nukahtanut hetkeksikään. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Vauva herää yleensä syömään klo 5-6 maissa ja sitten klo 7, jolloin päivä jo alkaa.

En ymmärrä tätä unettomuutta. Kaikkialla sanotaan, että tiheät imetykset aiheuttavat estrogeenivajetta ja unettomuutta, mutta mulla nämä ongelmat alkoivat, kun yöimetykset vähenivät. Kiertokin on startannut jo 2,5kk sitten säännöllisenä. Ulkoilen joka päivä lenkkeillen 1-1,5h enkä pääse yleensä edes päiväunille, joten sekään ei syö yöuniani.
 
Takaisin
Top