Itse tulin raskaaksi 19 vuotiaana, nyt olen 21 vuotias ihanan pikkupojan äiti. Rakastan poikaani valtavasti, niinkuin kaikki äidit lapsiaan.
Sanon sinulle kuitenkin että elä nuoruuttasi vielä muutamia vuosia ja pidä ehkäisystä hyvää huolta. Olet seurustellut vasta 5kk, se on todella lyhyt aika vaikkakin se varmasti tuntuu sinusta tällä hetkellä pitkältä jaksolta. Muistan sen tunteen ;)
Jokatapauksessa, kerron oman tarinani.
Olin ammattikoulussa, mieheni työtön, kummallakaan ei ole ammattia. Ei vielä tälläkään hetkellä. Olin seurustellut poikaystäväni kanssa 1,5vuotta, asuneet yhdessä vuoden kun tein raskaustestin joka näytti plussaa.Olimme todella iloisia pikku piltin tulosta, kummatkin... Kunnes viikot oli menneet yli ajanjaksosta jolloin vaihtoehtoja ei enään ollut, lapsi oli synnytettävä.
Mies lähti joka viikonloppu kavereidemme kanssa ulos juhlimaan kun minun täytyi jäädä maha asukin kanssa kotia. Hetken päästä hän lähti viikollakin ulos, saattai mennä parikin päivää ennenkuin tuli kotia takaisin koska reissu oli hieman venähtänyt kavereiden kanssa. Nuori kun olin olisin itsekin halunnut lähteä ulos ja olla ystäviemme kanssa baarissa ja tehdä kaikkea muutakin kivaa mitä nuoret tekee. Tuntui etten tuntenut miesä enään ollenkaan, aivan niinkuin hän olisi ollut ihan eri ihminen. Miehillä kun on tapana tehdä tämä temppu, "vaimo raskaana joten elän nyt täysillä raskausajan jonka jälkeen olen ns. loukussa" tämä on tuttu juttu varmasti monelle monelle naiselle, sen voin taata. Monet illat olin yksin kotona ja mietin teinkö oikean valinna, koko elämä edessä ja täällä minä istun yksin kotona....
Tämä pelko joka kavalsi sisuksiani, jäänkö yksin lapsen kanssa?
Voin sanoa että olin yksin koko raskausajan ja se oli äärettömän pelottavaa, yksin neuvolassa, yksin kaikki uusi.. Itkin niin paljon raskausaikana, en ole koskaan ollut niin surullinen ja onnellinen yhtäaikaa. Lapsen vuoksi onnellinen, miehen vuoksi murtunut..
Olin aivan liian sinisilmäinen tulevaisuuden suhteen..
Lapsi syntyi, eka pari viikkoa meni hyvin jonka jälkeen mies lähti taas ryyppyreissuille. 6kk hoidin lasta yksin, jonka jälkeen lapsen isä palasi kuvioihin uudelleen ja nyt onkin auttanut lapsen kanssa todella paljon, elää lapsen tarpeiden mukaisesti. Nyt häntä voi kutsua Isäksi.
Muistan kun mietin alkuraskaudesta "Ihanaa, perustamme perheen. Meille tulee ikioma pieni vauva joka tuoksuu vastasyntyneeltä, oma pieni ihmeeni. Vuokraamme rivitalon jossa asumme vuosia, äitiyslomalla teen nettiopintoja jonka jälkeen palaan kouluun ja kasvatan lasta jnejne..."
Todellisuudessa vauvan tulo oli maailman ihaninta! Mutta haisin jatkuvasti puklulta, kauppaan lähtö kunnon operaatio, rivitalosta saan vain unelmoida, rahat jatkuvasti tiukilla (opiskelija kun olen, äitiyspäiväraha on minimi määrä) Niin ja nyt olen lapsen kanssa ollut 11kk kotona enkä ole saanut aukaistuakaan nettiopinto sivuja! Ei ole aikaa, eikä voimia sellaiseen.
Tottakai tämä on myös ihanaa, näkee kun lapsi oppii uusia asioita ja ensimmäinen sana oli äiti, nyt hän jo opettelee kävelyä!
Mutta tämä on myös todella todella raskasta, en osannut edes kuvitella että äitiys olisi raskasta! Luulin vain että se on hellää huolenpitoa ja ihanaa aikaa. Nyt en voi mennä edes vessaan yksin kun pikkunen roikkuu lahkeessa ja huutaa, kirjaimellisesti. :D Saati sitten kun yritän lähteä ulos kavereiden kanssa ja pikkunen jää mummolaan yöksi, jatkuvasti tämä syyllinen olo "minun täytyisi olla kotona pikkuisen kanssa" en voi pitää samallalailla enää hauskaa, olen äiti ja minulla on vastuuni kannettavana.
Ja voi mitä antaisinkaan jos saisin omassa kotonani nukkua yhden kokonaisen yön heräämättä! Hitto se olisi upeaa! Äidit, te tiedätte ;D
Uusista vaatteista ei voi haaveillakkaan, kaikki rahat menevät laskuihin, vuokran maksuun, lapsen välttämättömiin tarvikkeisiin. Eli korvikemaitoon (joka muuten maksaa 3dl n. 70snt eli yhden litrasen maitopurkin verran. Vauvan maidot tulee maksamaan n. 70€/kk + vaipat n.60€/kk + ruoat, talkit, vaatteet jnejne se loputon lista... Tällä haluan vain sanoa että lapsen kasvattaminen ei ole halpaa hommaa. Tietty vuoden iässä se helpottaa kun lapsi alkaa syömään ja juomaan samoja tuotteita kun itse..
Luulin aikoinaan myös että minulla on todella paljon kavereita ja muutama hyvä ystävä, kun he kuulivat raskaudestani niin kummasti kaikki hävisivät. Juurikin sen takia etten voinut enää olla heidän kanssa kaupungilla ryyppäämässä sun muita juttuja tekemässä. Olin aivan sydän murtuneena, itkin kuukausia heidän perään. Yksin. No mutta tällä kokemuksella voin ainakin sanoa että tiedän ketkä ovat todellisia ystäviäni. Vanhoja kavereita moikkaan vain jos satun näkemään, ei meillä ole enää yhteisiä puheenaiheita. Itse haluaisin kertoa vauva juttuista, heitä ne asiat eivät kiinnosta ja he kertoisivat siitä mitä tekivät/tekevät viikonloppuna ja tämä ei taas kiinnosta minua. Tällä hetkellä minulla on kaksi ystävää joiden kanssa juttelen, tämän toisen kanssa enemmän koska hänelläkin on vuoden ikäinen lapsi. Se meitä yhdistääkin. Kymmenistä kavereista jäljelle jäi kaksi.. Surullista mutta totta..
Itse tekisin ja kokisin kaiken surun ja ilon uudestaan. Murtunut sydän,
korjaisin sen uudestaan. Se onnen tunne kun sain lapsen syliin, kokisin
uudestaan. Mitään en pois vaihtais.. Täytyy vaan olla todella vahva
henkisesti että ottaa sen riskin JOS joutuu lapsen yksin kasvattamaan.
Itse parantelen vieläkin haavoja jota minuun on jätetty, korjailen
vieläkin sydäntäni ihmisten takia jotka minut unohtivat. Mutta onneksi
minulla on pieni poikani, joka on minun koko maailmani, tärkeintä koko
elämässäni.
Sanoit että olet 18 vuotias, oletan että asutte molemmat vielä vanhempienne luona? Teidän täytyy oppia huolehtimaan ensinäkin itsestänne kun asutte omillanne. Maksamaan vuokra, sähkö- ja vesilasku, ostamaan vessapaperia, hammastahnaa, shamppoota, ruokaa jääkaappiin, niin ja nämä täytyvät tapahtua järkevästi etteivät rahat lopu kesken kuun.
Kysyit myös vanhemmista, meillä vanhemmat olivat iloisia vauvan tulosta.
Mutta huolissaan perheemme taloudellisesta tilanteesta. Ei meitä
ainakaan kummankaan vanhemmat auta, saamme pärjätä omillaan. Lapsi kun
on tehny, se myös huolehditaan itse. Enkä voi oleettaakkaan että kukaan
auttaisi meitä taloudellisesti. Mutta meidän vanhemmat eivät olisi
todellakaan tykänneet siitä että olisin 5kk seurustelun jälkeen tullut
raskaaksi... Huoh mitähän siitä olisi tullut! :D heh..
Pointti on nyt se että tutustukaa toisiinne, opetelkaa tuntemaan toistenne hyvät ja huonot puolet. Riidat, miten niistä selviätte. Opetelkaa yhteistä rahan käyttöä. Asuminen, miten yhteiselo sujuu kun toinen jättää pyykit minne sattuu ja astiat pöydille. Teidän Täytyy asua yhdessä ennenkuin otatte näin suuren vastuun, kyse ei ole vain teidän elämästänne. Vaan pienen avuttoman ihmisen joka tarvitsee jakamattomat huomion äidiltään ja isältään. Oletteko oikeasti valmiita tähän rumpaan joka todella on 24/7 Työtä?
Jaksatko yksin jos miehellä tulee vietti lähteä kavereiden luo, jättää teidät kun hän haluaa viettää nuoruuttaan. Niinkuin omasta tarinastani kerroin se on äiti joka lapsesta huolehtii, äidin on pakko, isä voi lähteä kun vain tuntuu siltä. Oletko valmis siihen? Oletko valmis menettämäät kavereitasi?
Mutta olet täysi-ikäinen ja sinä itse päätät elämästäsi, toivotan sinulle kovasti onnea ja iloa elämään. Toivottavasti päädyt järkevään ratkaisuun tässä asiassa. :) muista että kyse ei ole sinusta eikä poikaystävästä, vaan pienen lapsen tulevaisuudesta!