Hei,
Ajattelin minäkin kertoa meidän tarinan täällä. Oli sen verran mukavia viestejä noi edelliset. Jos näistä viesteistä on jotain apua jollekin, se olisi hienoa. Vaikka omasta kokemuksesta kyllä muistan miten itseäni aina pikemminkin ärsytti tarinat onnistumisista vuosien yrittämisen jälkeen kun itse halusi saada oman nyytin syliin samantien eikä mahdollisesti vuosien päästä.. Mutta ehkä nämä pikemminkin kannustavat ihmisiä ottamaan ohjat käsiin ja menemään tutkimuksiin, sen sijaan että murehtivat asiaa kotona. Voin nimittäin vakuuttaa että niistä on hyötyä :)
Me olimme mieheni kanssa yrittäneet vajaan vuoden ilman tulosta kun päätimme lähteä tutkimuksiin. Kärsimättöminä päätimme mennä samantien yksityiselle puolelle, jotta meidän ei tarvitsisi jonottaa julkisiin. Lääkäri teetti kaikki mahdolliset testit niin minulle kuin miehelleni. Mitään ei löytynyt. Minulta tutkittiin putket ja kaikki oli nätisti avoinna eikä mitään tosiaan löytynyt. Tietyllä tavalla tämä oli vaikeampi hyväksyä kuin se että jokin selkeä ongelma olisi löytynyt. Tämän jälkeen aloitimme hoidot. Ensin kevyillä lääkehoidoilla. Ei tulosta. Sen jälkeen teimme kaksi peräkkäistä inseminaatiota eikä tulosta. Vajaan vuoden hoitojen jälkeen lääkäri totesi, että IVF olisi seuraava etappi. Eli aloimme kasvattamaan munasoluja. Piikkikammoisena se oli minulle aikamoinen kokemus. Itse en pystynyt piikkejä pistämään vaan mieheni sai hoitaa piikityksen. Mutta kasvatus onnistui ja menin ensimmäiseen irrotukseen. Sain hyvät lääkkeet ja luvattiin ettei irrotuksen pitäisi olla kovinkaan kivulias. No jostain syystää minun kohdallani tämä ei pitänyt paikkaansa. Irrotus oli erittäin kivulias. Kyyneleet valuivat koko operaation ajan ja puristin mieheltäni suurinpiirtein käden mustelmille. Irrotus tuntui joka kerta kun tulikuumalla neulalla olisi pistetty hermoihin. Toisin sanoen aika traumaattinen kokemus.. Mutta selvisin siitä ja jäimme odottamaan tuloksia. Odotettu soitto tuli ja meille ilmoitettiin että hedelmöittyneitä munasoluja oli tasan nolla. Kaiken sen jälkeen ei yhden yhtä siirrettävää.. Ainoa positiivinen asia oli kuulema, että nyt tiedämme miksi en ollut tullut raskaaksi luomuna. Vähän huonosti lohdutti sillä hetkellä. Seuraavana etappina olisi kuulema lääkärin mukaan sama rupeama mutta tällä kerralla käyttäisimme mikrohedelmöitystä, eli jokainen munasolu hedelmöitettäisiin yksitellen ruiskuttamalla siittiö sinne. Suositus oli että olisi pitänyt pitää kuukausi välissä taukoa, mutta me halusimme tehdä operaation heti seuraavasta kierrosta. Eli kaikki alusta. Kasvatus piikeillä ja uusi irrotus. Tällä kertaa minulle annettiin kaikki mahdolliset lääkkeet joita vain voitiin antaa. Lopputulos oli että irrotus oli aivan yhtä kivulias mutta voin ihan törkeän huonosti lääkkeiden takia pitkään irrotuksen jälkeen. Lääkärinikin totesi näkevänsä jo painajaisia mun irrotuksista ja kirjoitti ensimmäistä kertaa pitkän uransa aikana mun papereihin suosituksen, että jos irrotus tehdään kolmannen kerran se pitäisi tehdä nukutuksessa. Hän ei kuulema ainakaan hereillä enää suostuisi sitä tekemään.. Sitten vain odottamaan soittoa. Tällä kertaa tulos oli aivan loistava. Melkein kaikki saadut munasolut olivat hedelmöittyneet :D Hedelmöitysprosentti oli kuulema loistava. Ensimmäinen tuoresiirto tehtiin muutaman päivän päästä, mutta tulos oli negatiivinen. Seuraavassa kuussa siirsimme kaksi alkiota pakastimesta ja taas negatiivinen.. Kolmannella kerralla siirsimme taas kaksi alkiota pakastimesta jonka jälkeen sinne jäi vielä kaksi alkiota. Kohtuu pessimistisesti tein taas kahden viikon päästä testin joka näytti negatiivista. Hyvinkin vihaisena kävin heittämässä testin keittiön roskikseen ja siirryin suremaan nojatuoliin. En vieläkään tiedä miksi päätin mennä takaisin roskikseen hakemaan testin ja katsoin sitä uudestaan ja kuinka ollakkaan testiin oli ilmestynyt toinen viiva :) Tuijotin testiä kohtuu epäuskoisena mutta kyllä siinä kaksi viivaa oli vaikka heikkoja. Ulkona oli talven yksi pahimmista keleistä, mutta siltikin minun oli vielä samana päivänä suunnattava auton nokka kohti Helsinkiä (reilu 100km meiltä) päästääkseni klinikalle verikokeeseen joka varmistaisi asian. Seuraavana päivänä tuli sitten soitto, että kyllä me vain raskaana ollaan :) Tällä hetkellä tuo tuplaviiva nukkuu yläkerrassa tyytyväisenä ja täyttää kohta jo kaksi vuotta
Pari kuukautta sitten päätimme, että yrittäisimme vielä toista lasta. Tällä kertaa aloitimme samantien mikrohedelmöityksellä, joten pääsimme nopeasti asiaan. Piikitys oli ihan yhtä kamalaa kun aikaisemminkin, mutta tällä kertaa sovimme että irrotus tehdään nukutuksessa. Lääkärini oli ehtinyt lopettamaan klinikalla ja uusi lääkäri olisi halunnut tehdä irrotuksen hereillä. Mutta kun papereistani löytyi edellisen lääkärin suositus ja edellisissä irrotuksissa mukana ollut hoitaja kertoi oman mielipiteensä sain aika helpolla nukutuksen. Se maksoi 180 euroa, josta puolet saa hakea kelalta takaisin, joten rahallisesti ihan yhtä tyhjän kanssa. Minut nukutettiin tuoliin ja heräsin hetken päästä. En voinut lakata hymyilemästä miehelleni. Miten helppo tämä irrotuskerta oli verrattuna edellisiin. Ei mitään kipuja ja homma oli hetkessä ohi. Minulta kerättiin yli 40 munasolua mikä oli aika uskomaton määrä. Mutta nähtävästi lääkäri sai nyt rauhassa keräillä ja otti kaikki pienimmätkin. Lopputuloksena oli loppupelissä yksi alkio tuoresiirtoon ja 7 pakastimeen. Eli aika moni jäi matkalle.. Tuoresiirto tehtiin viiden päivän kohdalla. Parin viikon päästä tein aamuvarhaisella testin. Hyvä että ehdin laittaa testin pöydälle kun siihen pamahti vahva plussa. En voinut kun hymyillä. Jo on ärhäkkä kaveri, lähti heti ensimmäisestä yrittämisestä
Tänään on nyt sitten 9+5. Toivotaan vain että pikkukaveri pitää kovaa kiinni
Eli kaikki te jotka mietitte kannattaako hoitoihin lähteä niin suosittelen vahvasti. Hoidot voivat olla rankkoja eikä kaikki saa niistäkään apua, mutta todella monet saavat. Ja kun saa sen oman nyytin syliin niin kyllä kaikki epämukavuudet unohtuvat.
Mutta siltikin yhdyn aikaisempaan kirjoittajaan. Tuli lapsia yksi tai useampi kun kerran on kokenut lapsettomuuden ei se tunne katoa vaikka lapsia tulisikin.. Pelko siitä että ei koskaan saa omaa nyyttiä tunkeutuu niin syvälle sydämeen ettei se sieltä koskaan poistu täysin..