lapsettomuushoidot 2022

Koitetaan täällä uusiks, kun ei tullut toisessa osiossa vastauksia. 🙈


Eli mä oon ihan pihalla lapsettomuustutkimuksista ja kaikista hienoista lyhenteistä. Yritetään vielä jos pääsis julkisen kautta jo nyt joihinkin tutkimuksiin, mutta en laita kovin suurta toivoa sen varaan. Mulla on siis 4 km, viimeistä yritettiin vuosi, ja sopivasti just välissä yksi onnistunut raskaus, eli ei täytetä virallisia ehtoja julkisen tutkimuksiin. 😥 Nyt suunnittelin käyväni jossain yksityisellä (tai toki yhtälailla ideoita mitä kysellä julkiselta) tutkimuksissa, mutta mihin mun kannattais mennä ja mitä tutkia, sekä millaiseen rahasummaan varautua. 🙈 Varmaan suoraan joku lapsettumuusklinikka eikä mitään "tavallista" gyneä enää tähän väliin? Katselin, että Tampereella yhdessä paikkaa olis lapsettomuistutkimusten ensikäynti reilu 200 ja keskenmenotutkimukset 300, niin olisko se toi keskenmenotutkimus mihin mennä? Mitäköhän labroja tuohon pitäis ottaa ja paljonkohan ne maksaa käynnin lisäksi? Tuleeko useampia käyntejä, miten jatkomaksut? Tiedossa on jo matala ferritiini sekä tukostaipumus, keliakiaa ei pitäis olla verikokeiden perusteella vaikka vatsavaivoja onkin, eli näitä ei varmaan tarvi tutkia uusiks vaan jotain muuta? Ja sekin varmaan vaikuttaa tutkittaviin asioihin, että olen tullut raskaaksi useamnan kerran, ja kerran onnistuneestikin, verrattuna pariskuntiin joilla ei ole yhtään raskautta? 🤔 Onko kuinka paljon merkitystä käynkö yksin vai pitäiskö miehenkin tulla mukaan (sitten olis ongelmana sekä vapaan saanti töistä, että esikoisen hoito)?
Kun se ollaan puhuttu, että mihinkään rankempiin hoitoihin ei lähdettäis, eikä rahaakaan olis laittaa montaa tonnia. 🙈 Mutta jos nyt muutamalla satasella sais parannettua todennäköisyyksiä seuraavan raskauden alkamiseen ja onnistumiseen? 🤔 Eli miten käytän vähät ja rajalliset rahat parhaiten hyödyksi?
Alottaisin ehkä sillä että soittasin sinne klinikalle, kertosin taustat ja ne osaa kyllä sanoo että kannattaisko mennä suoraan km-tutkimuksiin vai ensin alkutapaamiseen (en tiiä onko mahdollista alottaa suoraan km-tutkkmuksella ilman alkutapaamista). Ne osaa sieltä kyllä sitten kertoa että mitä kannattais tehdä mutta mun kokemuksen mukaan melkein mitä vaan tutkitaan, saa varautua siihen että satasilla ei pärjää. Mä esim luulen että pääsyy siihen etten raskautunut luomusti, johtu siitä että kohdun limakalvo ei ollut riittävän paksu tai muuten optimaalinen. Mutta tällasenkin havaitseminen vaatii useamman ultrakäynnin kierron aikana niin äkkiä niistä kertyy sitten kustannuksia.
 
Mä täältä välistä taas huutelen pitkästä aikaa 😁 meillä tosiaan tilanne että siirrettiin inssien aloitus tammikuulle, on tapahtunut kaikenlaisia muutoksia tässä kesän ja syksyn aikana esim työtilanteissa, joten hoitojen aloitus ei tuntunut oikealta vielä nyt. Mutta tammikuussa sitten 🙏🏼

Mua kiinnostais miten olette hoitojen takia tulevat lääkärissä ravaamiset ja muut työpoissaolot selittäneet töissä? Ootteko kertoneet mistä kyse vai vaan sanoneet lyhyelläkin varoitusajalla että on lääkäriaika/oltava pois töistä. 🤔 mulla sellanen tilanne että kaikki mun poissaolot vaikeuttaa hommia meillä töissä ja jännittää jo valmiiksi miten kannattaisi pomolle selittää, en välttämättä haluaisi pomolle ns. suoraa totuuttakaan kertoa 🤔
Me ollaan yksityisellä, joten on pystytty toivomaan kaikki muut paitsi inssiajat heti aamuun. Ollaan tyyliin klo 7 oltu jo vastaanotolla ja sit siitä lähdetty jatkamaan töihin. Tällöin on pystynyt käyttää hyväksi työajanliukumaa. Inssien osalta tieto tietty tulee about päivän varoajalla, joten inssit oon toivonut mahd. myöhäselle iltapäivälle. Tällöin oon töissä sanonut, että on oma meno tai ottanut tunteja pois.
 
Me ollaan yksityisellä, joten on pystytty toivomaan kaikki muut paitsi inssiajat heti aamuun. Ollaan tyyliin klo 7 oltu jo vastaanotolla ja sit siitä lähdetty jatkamaan töihin. Tällöin on pystynyt käyttää hyväksi työajanliukumaa. Inssien osalta tieto tietty tulee about päivän varoajalla, joten inssit oon toivonut mahd. myöhäselle iltapäivälle. Tällöin oon töissä sanonut, että on oma meno tai ottanut tunteja pois.
Me ollaan julkisella, mutta itse inssit tulee olemaan n.150 kilsan päässä yksityisellä klinikalla, jolta julkinen puoli nykyään ostaa palvelun. Että ihan niin helppoa ei oo valitettavasti meillä sopia vaan tiettyyn kellonaikaan käyntejä 😅 joutuu joo tosissaan miettimään että mitenköhän homman hoitaisi 🤔😄
 
Me ollaan julkisella, mutta itse inssit tulee olemaan n.150 kilsan päässä yksityisellä klinikalla, jolta julkinen puoli nykyään ostaa palvelun. Että ihan niin helppoa ei oo valitettavasti meillä sopia vaan tiettyyn kellonaikaan käyntejä 😅 joutuu joo tosissaan miettimään että mitenköhän homman hoitaisi 🤔😄
Auts 😅 no se monimutkistaa tilannetta kummasti 😅 Onko teidän työt sellaisia, että pystyisi tehdä inssipäivät etänä?
 
Takaisin
Top