lapsettomuushoidot 2022

mimmukka92

Vasta-alkaja
Hei!!

Onko täällä tällä hetkellä samassa tilanteessa olevia?

Vertaistukea kaivataan!!

Rankkoja aikoja eletään..

Olen syksyllä 30 vuotta täyttävä 5 vuotiaan pojan äiti, jo alkaa olemaan vauvakuume pahimmillaan.. Olen 11/19 jättänyt pillerit pois, vajaa vuosi luomuna yritettiin että tulee kun tulee ja sitten tuli kesän 2020 ja kävin lääkärillä surkuttelemassa, kun ei ole luomuna toista lasta tullut olisiko mahdollista päästä hoitoihin, kun 2/17 poika syntyi clomifen tableteiden avulla, ajattelin että ehkä myös tällä kertaa mutta ei lääke määrättiin kyllä, eri nimellä letrozol, mutta vielä ei ole tuloksia tullut, nyt tammikuussa pillerit, irrotuspiikki ja inssi 2 kertaa jo takana vielä yksi ennen ivf- hoitoihin siirtymistä, joka pelottaa kyllä julmetusti.. toivottavasti viimeinen inssi onnistuu.. mutta tämä jatkuja pettymys menkkojen alettua! :sad001
 
Täällä on hyvinkin aktiiviset ketjut esim. Inseminaatiohoidoille sekä IVF/ICSI hoidoile missä jaamme kokemuksia :smiling-eyes:
 
Täällä on hyvinkin aktiiviset ketjut esim. Inseminaatiohoidoille sekä IVF/ICSI hoidoile missä jaamme kokemuksia :smiling-eyes:
Näin on, tosin ainakin IVF/ICSI -ketju on oikeastaan vuodelle 2021. Unohtui tehdä uusi ketju vuoden alussa, mutta keskustelun voisi kyllä siirtää uuteen ketjuun, kun vanha on jo hurjan pitkä.
 
Hei!!

Onko täällä tällä hetkellä samassa tilanteessa olevia?

Vertaistukea kaivataan!!

Rankkoja aikoja eletään..

Olen syksyllä 30 vuotta täyttävä 5 vuotiaan pojan äiti, jo alkaa olemaan vauvakuume pahimmillaan.. Olen 11/19 jättänyt pillerit pois, vajaa vuosi luomuna yritettiin että tulee kun tulee ja sitten tuli kesän 2020 ja kävin lääkärillä surkuttelemassa, kun ei ole luomuna toista lasta tullut olisiko mahdollista päästä hoitoihin, kun 2/17 poika syntyi clomifen tableteiden avulla, ajattelin että ehkä myös tällä kertaa mutta ei lääke määrättiin kyllä, eri nimellä letrozol, mutta vielä ei ole tuloksia tullut, nyt tammikuussa pillerit, irrotuspiikki ja inssi 2 kertaa jo takana vielä yksi ennen ivf- hoitoihin siirtymistä, joka pelottaa kyllä julmetusti.. toivottavasti viimeinen inssi onnistuu.. mutta tämä jatkuja pettymys menkkojen alettua! :sad001

Hei
Täällä pian 39v kolmatta lasta toivova. Etsin myös lapsettomuusvertaistukea. Minulla tosin ei ole hoidoista vielä kokemusta, koska olemme vasta menossa julkiselle lapsettomuustutkimuksiin.
Tuo pettymys on todella kova kun hoidot on rankkoja(olen näin lukenut, itsellä mahdollisesti edessä tosin vasta) ja suositellaan jopa psykologista tukea, jota Suomessa ei kovin vielä ymmärretä kuinka lapsettomuus vaikuttaa naiseen. Oletko hakenut keskusteluapua esim.psykologilta tai lapsettomuuspuolelta? Jos tuntuu sille, kannattaa hakea apua. Täällä myös voidaan tietysti tukea,kun samassa tilanteessa olevia on. Tsemppiä ja jaksamista. Olen uusi täällä niin siksi vähän lyhyehkö kirjoitus.
 
Hei! Mukaan liittyy 35 v esikoista yrittävä nainen. Yritys aloitettu 12/20 ja aina vaan menkat tullut kuukaudesta toiseen säännöllisesti. Huomenna olis TYKSissä ensi käynti lapsettomuusasioissa. Aiemmin jo otettu minulta verikokeita ja miehen simppanäyte, jotka käsittääkseni ok. Jännittää, tästäkö se elämän muutos kohti omaa perhettä nyt vihdoinkin alkaa ja kuinka pian asiat mahtavat lähteä etenemään. Kauhun sekaisin tuntein ja kuitenkin mielenkiinnolla odottelen huomista.
 
Muokattu viimeksi:
Ilmottaudun mukaan tähän ketjuun.
Ensikäynti hoitajan luo Oulun Felicitakseen varattu, samalla käynnillä mies antaa spermanäytteen niin saa siitäkin sitten jotain osviittaa mahdollisten hoitojen suhteen.

Tosiaan, ite oon 39 vuotta ja mies 41. Oon ollut raskaana lokakuussa 2020 joka meni kesken rv 5+ ja toisen kerran marraskuussa 2020 joka oli keskeytynyt keskenmeno rv 8+5 tammikuussa 2021. Sen jälkeen ei mitään, ei haamuviivaakaan oo ilmestynyt r-testeihin.

Nyt sitten otin itseäni niskasta kiinni ja varasin ajan lapsettomuuspolille. Aika näyttää miten tullaan etenemään asian suhteen.

Mulla löytyy yks onnistunut raskaus 19 vuoden takaa, mut sehän ei mitään merkkaa nykyisen terveydentilan suhteen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Täällä mukaan hyppää 32v esikoisen yrittäjä👋🏼😊 miehelle 36v olisi myös ensimmäinen biologinen lapsi. "Yritystä" ajatuksella tulee kun on tullakseen on takana 2 vuotta, nyt alkanut tutkimukset julkisella puolella. Viikon päästä itsellä aukiolotutkimus ja miehellä siemennesteanalyysi. Pakko myöntää että tulokset jänskättää 🙈😬
 
Täällä myös yksi uusi foorumilainen. Meillä esikoisen yrityistä takana maaliskuusta -21 alkaen ja ei haamun haamua. 👻
Hakeuduimme vuoden jälkeen Helsingin Felicitakselle tutkimuksiin "helpon" ratkaisun toivossa, ollaan kuitenkin perusterveitä ja vielä suht nuoria (molemmat 31). No helppoa ratkaisua ei tullut vaan diagnoosina oligoasteroteratozoospermia (eli sperman kaikki tekijät heikkoja ja kaiken googlauksen jälkeen osaan jo tuon sanahirviönkin ulkoa.) Tänään saatu lähete HUSille jonottamaan, sillä suositeltuna hoitona suoraan IVF/ICSI. 🧫⏱️
 
Mä tuskin kuulun vielä tähän ketjuun. Meillä on yksi ihmevauva. Hän on mun miehen ensimmäinen elävä. Mutta mun edellisestä suhteesta olevat lapset on kovin isoja. Haluttais tälle ehkä aika saman ikäinen pikkusisarus jakamaan kasvua. Ei ole varmaa saadaanko sitä ilman hoitoja. Eli varmaan 2023 alkuvuodesta tai viimeistään kesällä suunnataan taas polille ja katsotaan onko mun omia soluja enää jäljellä ja miten ne on kestäneet vauvavuoden ja imetyksen. Mulla todettiin matalahko amh ja matala estrogeeni 2020 loppuvuodesta. Lopulta yhden ivf:n jälkeen ekasta luomukierrosta olin raskaana ja tammikuussa syntyi tyttö. Mä tunnen että joku on meille vielä tulossa. Mutta tuleeko se sitten omien vai lahjasolujen kautta, jää nähtäväksi. Voimaa tänne teille kaikille prosessiin :red-heart: .
 
Päivittelen tänne tilannetta... Tosiaan maanantaina vasta aukiolotutkimus ja tulos miehen spermasta, mutta mun verikoetuloksista jo ilmeni että mun amh on vaan 0.9 eli 😕 ei siis kovin lupaava alku tutkimuksille. Onko muilla ollu millasia amh lukemia?
 
Päivittelen tänne tilannetta... Tosiaan maanantaina vasta aukiolotutkimus ja tulos miehen spermasta, mutta mun verikoetuloksista jo ilmeni että mun amh on vaan 0.9 eli 😕 ei siis kovin lupaava alku tutkimuksille. Onko muilla ollu millasia amh lukemia?
Mults ei oo ikinä mitattu, kun pcos takia se voi kai näyttää vähän mitä sattuu kertomatta kuitenkaan mitään. Tsemppiä. Oon kyl kuullu paljon hyviä kokemuksia vaikka amh olis matala. ❤️

Jos et oo jo lukenu nii tuolla on ollu aika paljon keskustelua :

 
Päivittelen tänne tilannetta... Tosiaan maanantaina vasta aukiolotutkimus ja tulos miehen spermasta, mutta mun verikoetuloksista jo ilmeni että mun amh on vaan 0.9 eli 😕 ei siis kovin lupaava alku tutkimuksille. Onko muilla ollu millasia amh lukemia?
En vielä olisi kovin huolissani tuosta tuloksesta, kyllä tuolla arvolla pitäisi vielä olla kaikki mahdollisuudet auki. Parhaimmillaan voisi myös auttaa pääsemään nopeammin hoitoihin kiinni, jos sellaisia tarvitaan. :Smiling Face With Smiling Eyes: Maanantai on onneksi kohta ja toivottavasti tuo tullessaan toivottuja vastauksia ja vähentäisi huolia.

Mulla mitattiin tuo arvo myös ja oli 3,4. Tästä ei kommentoitu muuta kuin, että ei varmastikaan pääse ohituskaistalla IVF-hoitoihin, kun pitäisi olla vielä aikaa odottaa.
 
Heippa, mie taas päivittelen nyt kun kaikki tutkimukset valmiit ja ollaan itse ehditty hommaa prosessoida. 😊
Tosiaan harmittelin täällä tuota alhaista amh:ta. Lääkäri sanoi ettei kannata siitä olla hirveen huolissaan. Mun ovulaatio tapahtuu normaalisti, aukiolotutkimuksessa selvisi vaan että mun kohdun limakalvo ei oo ihan otollinen kiinnittymistä ajatellen ja on myös syy mun koviin kuukautiskipuihin(joku hieno endometrioosin kuulonen nimikin sille oli, en enää muista). Ukon näytteessä hyvä määrä simppoja, mutta kuulemma hieman "hitaita hämäläisiä" 😅 Kuulemma meillä kaikki edellytykset tulla raskaaksi ihan luomunakin, mutta koska yritystä jo yli 2 vuotta niin syksyllä alkaa inssit. Siihen asti nyt koitetaan hengitellä ja ottaa rennosti, sen verran jotenkin henkisesti rankkaa ollut jo pelkät tutkimukset ja pitkät odottelut niihin. Mutta toivoa onpi, se on tärkeintä. 🙏🏼😊
 
Hei, pitkästä aikaa ja uusille tervetuloa! Mun AMH tais olla jotain 1.6 luokkaa, kuulemma ihan ok. Päivitystä omaan tarinaan. Maaliskuussa kävin aukiolotutkimuksessa ja kaikki oli kunnossa. Tutkimus ei sattunut juurikaan. Kerran tuli hetkellinen nipistys. Maitohormoni oli hieman koholla (reilu 600) ja sain lääkityksen. Sain myös reseptin letroihin. Mitään selkeää syytä lapsettomuudelle ei ole. Huhtikuussa piti aloittaa letrot ja inssit, mutta tuli hoitajien lakko, joten ei päästy aloittamaan.
Toukokuussakaan ei päästy aloittamaan letroja, koska ei ollut aikoja ultraan silloin kun olisi pitänyt päästä. Tässä kohtaa alkoi jo hieman turhauttamaan. :/ Noh, ajattelin että kesäkuussa sitten. Pah, sairastuin koronaan ja en todellakaan ollut tietoinen, että sairastetun (lievä) koronan takia hoitoja ei voida aloittaa. Kuulemma pitää ollaa kuukausi välissä koronan jälkeen. :sad001 Ensi kuussa on kesätauko, joten EHKÄ vasta elokuussa päästään aloittamaan letrot ja ekaan inssiin. Sekään ei kuitenkaan ole varmaa. Turhauttaa ihan hirveästi. Yritystä takana jo 1,5 vuotta ilman yhtäkään plussaa. Pakko vaan koittaa ottaa etäisyyttä asiaan jo odotella elokuuta ja toivoa parasta.
 
Tsemppiä @Chandon ja @Aannikka ! Meillä esikoisen hoidoissa oli samaa, aina tuli joku viikonloppu tai joulu väärään aikaan. Onneksi tulin raskaaksi juuri ennen koronaa, muuten olisi tullut pitkä tauko. Toivottavasti pääsette heti kesätauon jälkeen aloittamaan.

Meillä onnistui tänäön inssi, nyt odotellaan. Ovulaatiota ei näkynyt vielä, niin eka kertaa tuli käyttöön irroituspiikki (minkä pistin työpaikan vessassa 😂). Jos nyt ei tärppää, niin päästään jatkamaan hoitoja vasta lokakuussa.
 
Moikka, täällä kans 30v ensimmäistä toivova liittyy keskusteluun. Viime kuussa käytiin ensikäynnillä Kuopion Inovassa ja miehen näyte hyvä sekä mun tutkimuksissa ei mitään mikä viittais et ei voitais ihan luomusti saada lasta. Kuitenkin aloitin metformiinin kun ikinä en ole ovistesteillä ovista bongannut sekä ens kierrosta alotan letrot. Aukiolotutkimus ja verikokeetkin keretty käydä ja kaikki ihan normaalia (mitä nyt yks 7mm kysta vasemmassa munajohtimessa, mut sille ei kuulemma kannata tehä mitään). Jotenki itseä turhauttaa että vaikka oon ilonen et kummankaan terveydestä ei löydy mitää poikkeavaa ni silti toivois jotain vastauksia et miks 1,5 vuoden yritys ei ole tuottanu tulosta.
 
Moikka, täällä kans 30v ensimmäistä toivova liittyy keskusteluun. Viime kuussa käytiin ensikäynnillä Kuopion Inovassa ja miehen näyte hyvä sekä mun tutkimuksissa ei mitään mikä viittais et ei voitais ihan luomusti saada lasta. Kuitenkin aloitin metformiinin kun ikinä en ole ovistesteillä ovista bongannut sekä ens kierrosta alotan letrot. Aukiolotutkimus ja verikokeetkin keretty käydä ja kaikki ihan normaalia (mitä nyt yks 7mm kysta vasemmassa munajohtimessa, mut sille ei kuulemma kannata tehä mitään). Jotenki itseä turhauttaa että vaikka oon ilonen et kummankaan terveydestä ei löydy mitää poikkeavaa ni silti toivois jotain vastauksia et miks 1,5 vuoden yritys ei ole tuottanu tulosta.
Hyvä, että menitte tutkimuksiin.
Ymmärrän tuon, että toivoisi, että tutkimuksissa löytyisi syynä jokin muu kuin selittämätön lapsettomuus, mutta toisaalta on tosi helpottunut, ettei löydy mitään. Tosin jo tuo, että et ovuloi on varmasti kelpo syy ja hyvä että sitä hoidetaan. Tosi monella raskautumiseen onneksi auttaa jo kun aloitetaan todella kevyet hoidot, kuten lääkitys. Toivottavasti teille käy juuri niin ja jos ei, niin senkin jälkeen löytyy todella paljon mitä voi tehdä, mutta yksi asia kerrallaan ja jo nyt olette ottaneet tärkeän ison askeleen, kun päätitte hakeutua tutkittavaksi. :red-heart: Tsemppiä!
 
Koitetaan täällä uusiks, kun ei tullut toisessa osiossa vastauksia. 🙈


Eli mä oon ihan pihalla lapsettomuustutkimuksista ja kaikista hienoista lyhenteistä. Yritetään vielä jos pääsis julkisen kautta jo nyt joihinkin tutkimuksiin, mutta en laita kovin suurta toivoa sen varaan. Mulla on siis 4 km, viimeistä yritettiin vuosi, ja sopivasti just välissä yksi onnistunut raskaus, eli ei täytetä virallisia ehtoja julkisen tutkimuksiin. 😥 Nyt suunnittelin käyväni jossain yksityisellä (tai toki yhtälailla ideoita mitä kysellä julkiselta) tutkimuksissa, mutta mihin mun kannattais mennä ja mitä tutkia, sekä millaiseen rahasummaan varautua. 🙈 Varmaan suoraan joku lapsettumuusklinikka eikä mitään "tavallista" gyneä enää tähän väliin? Katselin, että Tampereella yhdessä paikkaa olis lapsettomuistutkimusten ensikäynti reilu 200 ja keskenmenotutkimukset 300, niin olisko se toi keskenmenotutkimus mihin mennä? Mitäköhän labroja tuohon pitäis ottaa ja paljonkohan ne maksaa käynnin lisäksi? Tuleeko useampia käyntejä, miten jatkomaksut? Tiedossa on jo matala ferritiini sekä tukostaipumus, keliakiaa ei pitäis olla verikokeiden perusteella vaikka vatsavaivoja onkin, eli näitä ei varmaan tarvi tutkia uusiks vaan jotain muuta? Ja sekin varmaan vaikuttaa tutkittaviin asioihin, että olen tullut raskaaksi useamnan kerran, ja kerran onnistuneestikin, verrattuna pariskuntiin joilla ei ole yhtään raskautta? 🤔 Onko kuinka paljon merkitystä käynkö yksin vai pitäiskö miehenkin tulla mukaan (sitten olis ongelmana sekä vapaan saanti töistä, että esikoisen hoito)?
Kun se ollaan puhuttu, että mihinkään rankempiin hoitoihin ei lähdettäis, eikä rahaakaan olis laittaa montaa tonnia. 🙈 Mutta jos nyt muutamalla satasella sais parannettua todennäköisyyksiä seuraavan raskauden alkamiseen ja onnistumiseen? 🤔 Eli miten käytän vähät ja rajalliset rahat parhaiten hyödyksi?
 
Mä täältä välistä taas huutelen pitkästä aikaa 😁 meillä tosiaan tilanne että siirrettiin inssien aloitus tammikuulle, on tapahtunut kaikenlaisia muutoksia tässä kesän ja syksyn aikana esim työtilanteissa, joten hoitojen aloitus ei tuntunut oikealta vielä nyt. Mutta tammikuussa sitten 🙏🏼

Mua kiinnostais miten olette hoitojen takia tulevat lääkärissä ravaamiset ja muut työpoissaolot selittäneet töissä? Ootteko kertoneet mistä kyse vai vaan sanoneet lyhyelläkin varoitusajalla että on lääkäriaika/oltava pois töistä. 🤔 mulla sellanen tilanne että kaikki mun poissaolot vaikeuttaa hommia meillä töissä ja jännittää jo valmiiksi miten kannattaisi pomolle selittää, en välttämättä haluaisi pomolle ns. suoraa totuuttakaan kertoa 🤔
 
Takaisin
Top