Lapsettomuus clomi hoidolla aloitettu ..

Nipis

Silmät suurina ihmettelijä
Olemme yrittäneet lasta nyt reilun vuoden ilman tulosta. Minulla taustalla munasarjoista suuren kystan poisto leikkaus tähystämällä jossa samassa rytäkässä ilmeisesti vaurioitettiin toista munanjohdinta. Nyt clomeja syöty neljä kiertoa, annosta koko ajan lisäten. Nyt annostus 3 tablettia/ kierron 3.-7. päivänä. Tällä saatu (kenties elämäni ensimmäinen)ovuaatio aikaiseksi!
Nyt jatketaan siis samaan malliin ja lääkäri sanoi että puolivuotta mennään näin ja jos mitään ei kuulu niin sitten jatketaan tutkimuksia. Onko kellään ollut vastaavanlaista tilannetta? Haluaisin kuulla muiden kokemuksia aiheesta.
Kummastelen lähinnä lääkärin "katsotaan nyt puolivuotta näin" asennetta kun nettiä selaillessa muille clomi reseptin saanneille on määrätty seuranta ultria ja tauotusta lääkkeen syönnistä.
 
heips! :) meillä (minä) syötiin alkuvuodesta 4 kiertoa clomeja, annostus joka kierrossa 2tbl/pvä kiertopäivät 3-7, syynä selittämätön lapsettomuus... :) seuranta ultra oli joka kk kp 9-11 välissä, jotta nähtiin mm. se onko kasvanut liikaa "munia" kun clomihan kasvattaa monikkoraskausriskiä huomattavasti ja limakalvon paksuus... eli suosittelen, että kannattaa vaatia se kontrolli... :)
meillä lopetettiin clomien syöminen tuohon neljään kiertoon, koska raskaus ei tässä ajassa alkanut, lääkärin mielestä ihan turhaa syödä enempää... :) ja olikohan se vielä niin, että clomeja ei saisi edes syödä yli 6kk tai jotenkin näin... :) ja välikiertojakin suositellaan pitkissä clomikuureissa sen takia, koska clomit ohentavat kohdun limakalvoa... :) ja niinkuin varmaan tiedätkin (mutta sanon silti), että hedelmöittynyt munasolu ei edes pysty kiinnittymään liian ohueeseen limakalvoon, jolloin hyötysuhde on plus miinus nolla... :)

onko teille tehny edes mitään tutkimuksia vielä? siis jos syy voisi olla myös jossain muussakin kuin vain tuossa kysta leikkauksessa? :) esim. onko tutkittu miehen siittiöt jne... :) ettei "turhan" takia joudu clomeja ihan älyttömän pitkään popsimaan, jos löytyy jotain vikaa mikä voidaan hoitaa eri hoitokonsteilla jne... :)

NIIN JA ANTEEKSI JOS ON LIIAN SEKAVA TEKSTI... :grin VÄSYNEENÄ EI OIKEN JÄRKI JUOKSE, EIKÄ SAA AJATUSTA KASATTUA TEKSTIKSI MITENKÄÄN FIKSUSTI...:rolleyes:
 
Meillä clomi kuuri auttoi. Minullakaan ei ovista luonnollisesti tapahtunut, mutta kuurin avulla kaksi raskautumista, joista ensimmäinen meni kesken ja nyt ollaan jo rv 8+2. :)

Kerkesin syödä kaksi kuuria. Molemmilla siis "tärppäsi". Söin 1 tabl/päivä. Kierron 3-7 pv. Ja syynä myöskin selittämätön lapsettomuus.

Ihmettelen hieman tuota puolen vuoden logiikkaa tuossa kuurissa. Minulle oltiin kyllä aika tiukkoja sen suhteen,e ttä maksimissaan 4kk putkeen ja sen hälkeen tauko...

Ja seuranta ultira määrättiin myös, mutta toisaalta olimme väestöliiton klinikoilla tutkimuksissa ja hoidoissa. Kunnallisella puolella ainakaan ei käsittääkseni ole niin tiivistä tuo seuranta. Mutta koska tosiaan kuuri lisää useamman munarakkulan kypsymisen mahdollisuutta, on tilannetta ainakin omasta mielestäni hyvä seurata..

Itsellä ei kuitenkaan kypsynyt kuin ekalla kerralla kaksi munarakkulaa ja toisella kerralla tämä yksi :)
 
Hei!

Pitkälle poissaololle syynä se että kolmepäivää! keskustelun aloitukseni jälkeen minulle yksi tärkeimmistä ihmisistä ja perheenjäsen päätti tehdä lopullisen ratkaisun oman elämänsä suhteen eikä jaksanut enää elää täällä meidän kanssamme.. saatiin siis tuolloin meidän perheelle ihan oma suojelusenkeli..näköjään tämä suunnaton suru voi sattua ihan kelle vaan, en olisi ikinä uskonut että näinkin normaalissa keskiluokkaisessa perheessä voi tapahtua näin kauheita.. Perheessä siis valtava suru takana mutta vauva projektia ei siitä huolimatta olla missään vaiheessa varsinaisesti laitettu jäihin. Mietittiin miehen kanssa kun alku shokista selvittiin että elämän on jatkuttava kuitenkin jossain vaiheessa, sinne meni jo roskakoriin hää suunnitelmat ei haluttu että vauva projektikin jää pois. Tosin varmasti tämmöisen surun ja stressin keskellä terveen lisääntymiskyvyn omaavan ihmisenkin olisi haasteellista tulla raskaaksi..
Mutta nyt kun elämä tuntuu taas pikku hiljaa maistuvan ja jopa asioista tuntuu pystyvänsä iloitsemaan aidosti on aika sysätä vauva haavetta askeleen eteenpäin. Eli Clomini tältä erää on syöty (söin siis niitä ihan tähän asti sen kokonaisen puolivuotta) lääkäri sanoi että "ne eivät kuulu seuraavaksi suunniteltuun hoitoon".. mitähän se tuokin nyt tarkoittaa.. ei sitten vastannut kun kysyin että "mitä ne sellaiset sitten on..".. Miehen sperma tutkittu ja siellä liikkuvuus hieman keskiarvon alla mutta siittiöiden määrä oli runsas.. eli ei siellä kuulemma ainakaan vikaa.. seuraavaksi varmaan minulla edessä "putkien aukiolo" tutkimus.. ja muutapa en jatkosta tiedäkkään.. Onko muilla kokemusta mitä seuraavaksi on odotettavissa.. lääkärini on todella suurpiirteinen ja ei anna selviä vastauksia oikein mihinkään.. no onneksi seuraaviin toimenpiteisiin mennään paikalliseen yliopistolliseen eikä tarvitse ravata tämän "terveyskeskus"-lääkärin luona..

:Heartred Nipis
 
Muokattu viimeksi:
Hei kaikki ja Nipis tosi ikävä kuulla tuosta teidän surusta perheessänne, toivottavasti raskautuminen onnistuu ja saatte hieman iloakin!
 
Kuinka muuten olette saaneet nuo hoitoon vaadittavat lääkkeet? Minulle sanottiin, että joko 3 keskenmenoa tai vuosi raskauden yritystä niin saa hakeutua lapsettomuushoitoihin. No yli vuosi ollaan sitten yritelty eli menenkö nyt vaan neuvolaan ja lyön nyrkin pöytään ? Eli kuinka saitte esim clomifenin reseptin?
 
Moikka, luulen, että ne sieltä neuvolasta ohjaavat sinut/teidät aluksi gynekologin vastaanotolle ja tutkimuksiin. Eli selvitetään varmaan ainakin munajohtimien aukiolo, tarkistetaan munasarjat ja otetaan verikoe erilaisten arvojen selvittämiseksi. Luultavasti myös miehesi saa käydä antamassa spermanäytteen, josta tutkitaan siittiöiden tilanne.
Näiden tulosten jälkeen lääkäri sitten päättää millä keinoilla teitä lähdetään auttamaan.
Itsellä oli myös 15kg ylipainoa, joten jos sellaista löytyy niin varaudu siihen, että saattavat kehottaa laihduttamaan. Me olemme julkisella puolella hoidossa ja ekassa clomikierrossa oli seurantaultra muissa ei ole.

Tällaista tarinaa ihan oman kokemuksen pohjalta. Onnea matkaan. Niin ja kärsivällisyyttä tässä tarvitaan.:)
 
Meillä yritystä takana puolivuotta silloin kun hakeuduttiin hoitoihin.. epäsäännöllisen kierron takia päästiin hoitoihin suoraan.. yksityinen lääkäri laittoin lähetteen kunnalliselle naistentautien polille kun keskusteltiin yksityisen puolen hinnoista, jotka hieman nosti minulla niskavilloja pystyyn.. vaikka rahasta ei meillä hoidot kiinni jäisi niin mieluummin kokeillaan nyt ensin jos kunnallisella puolella saisi tarvittavan avun.. ja näköjään tällä seudulla vielä ihan suht nopeasti hoidot pyörii eteenpäin.. Sain siis clomi reseptin naisten polilta heti ekalla käynnillä ilman sen kummempia tutkimuksia.. Ensimmäinen kiery mentiin yhdellä pillerillä kierron 3.-7. päivänä ja samalla kierron kartoitus verikokein.. ovulaatiota ei saatu aikaseksi.. seuraava kierto 2 clomia samoina päivinä.. ei ovulaatiota.. lääkäri meinasi jo luovuttaa mutta sanoi kuitenkin että kokeillaan vielä kolmella ja niin seuraavasta kierrosta saatiin (ken ties elämäni ensimmäinen) ovis aikaseksi.. siitä jatkettiin puolivuotta kolmella clomilla ilman mitään seurantoja.. ei raskautta... nyt otettu miehestä näyte ja se kunnossa.. Seuraavaksi jatko tutkimuksiin.. mitä ne ikinä sitten onkaan, se selviää seuraavalla käynnillä ensikuun alussa.. nyt jätetty clomit pois kun eivät minulla kerran tuottaneet tulosta. .
 
Muokattu viimeksi:
Menin sillon aikoinaan lääkäriin puuttuvien menkkojen takia. Ensin koitettiin terolutteja -> ei apua. Sitten kävin noissa mainitsemissani testeissä ja mies antoi spermanäytteen. Näiden jälkeen minua kehotettiin vielä laihduttamaan (sain pois 8kg) ja vasta sitten sain clomit käyttöön.
Sillä vaan meinasin tuota molempien tutkimista ennen clomien/minkään hoidon aloituksta, kun niitä on turha popsia, jos vika onkin miehessä. Silloin clomeista ei ole apua.
Vaikka naisen kierrossa olisi selvästi vikaa, niin on silti hyvä tutkia myös miehen siittiöt, myös niissä voi olla jotain poikkeavaa ja syy saattaakin löytyä sieltä.:)
 
Pahoittelut Nipis, hienoa että kuitenkin surun keskellä näette myös tulevaan ja elämä jatkuu!

Mä menin yksityiselle tulehduksen takia ja siinä samalla mainitsin että vauva haaveissa mutta mitään ei ole puoleen vuoteen tapahtunut. Se määräsi mut sitten aukiolotutkimukseen ja ja verikokeisiin ja sitten näiden tulosten tultua varuiksi clomit, vaikka ovuloin itsekin ja säännöllinen kierto. Miehen tutkimuksesta se ei ollut huolissaan vielä, koska 5 vuotta sitten on todistettavasti toiminut. Mutta mies halusi käydä kuitenkin testissä ja siellä selvisi että vain 1% normaaleita, mutta määrä ja liike hyvä. Neljä kiertoa kirjoitti clomia ja niistä nyt toinen menossa, ovis tässä just meneillään. Seurantaultrat joka kierrossa, ekassa tuli 3 isoa follia ja nyt 2 isoa. Jos olisi ollut vain yksi niin olis pistetty pregnyl. Noista miehen tuloksista lääkäri sanoi, että ei ole suurta huolta. Sanoi kuitenkin että esim. felicitas klinikka tekee inssejä, mutta ei me niihin lähdetä. Nyt aion pitää taukoa clomeista ainakin yhden kierron, ellei pitempääkin kesälomaa (hermolomaa) .

Minusta vähän jännää että clomeja määrätään yleislääkkeenä pitkäksi aikaa ilman tutkimuksia ja seurantaa.. itse en uskaltaisi syödä, enkä suostuisi syömään ennen kuin on edes aukiolotutkimus tehty. Ja minun tarina opettaa, että kannattaa se mieskin tutkia ajoissa. Eikä haittaa vaikka olisi lapsia ennestään, muutoksia voi tapahtua. Ainakin tietää missä vika voi olla ja me nyt yritämme kovasti vitamiineilla ja elämäntavoilla saada sitä laatua paremmaksi. Eipä tässä muutakaan voi.. Epätoivoista ja epäreilua hommaa. Meinaa usko olla koetuksella!
 
Oon Jellis sun kanssa samaa mieltä tuosta, että clomit määrätään esim. puoleksi vuodeksi ja sanotaan et tuu sit takas, jos ei ole auttanut. Eikä tehdä mitään tutkimuksia.
Mun mielestä toi aukkari, mahdollinen PCO ja miehen simpat pitäis ainakin tutkia. Niitä on kyllä vaikee potilaan ite vaatia, jos ei oo mitään tietoa miten nää hoidot etenee. Itse sillon aikoinaan en ainakaan tiennyt että miten kuuluu edetä. On vissiin aika lailla lääkäristä kiinni.
 
Miehen simpat tutkittu ja niissä ei mitään mainittavaa muuta kuin liikkuvuus hieman keskiarvon alla mutta muuten kunnossa.. itselle aika aukiolo tutkimukseen tämän kuun lopulla.. Minkälainen toimenpide on käytännössä?.. nukutuksessa kuulemma tehdään.. clomilla jatketaan ilmeisesti tutkimuksen jälkeen ja sen jälkeen tiedetään myös miten tästä jatketaan eteenpäin..
 
Mulla aukiolotutkimus tehtiin ihan polilla ja hereillä olin. Kesti muutaman minuutin. Kipu muistuttaa mielestäni vähän normaalia kivuliaampia menkkakipuja. Otin ennen tutkimusta pari buranaa.
Siinä ilmeisesti munajohtimeen työnnettiin ihan ohut katetri. Sen kautta ruiskutettiin suolaliuosta munajohtimeen ja sitten nähdään meneekö se "läpi" muniksesta vai ei.
Mulla toinen puoli oli tukossa ja liuos kertyi munikseen. Valui tutkimuksen päätteeksi ulos.
 
Aukiolotutkimuksesta kotiuduttu.. kaksi haavaa mahassa ja sänkypotilaana huolailessa.. nukutus aineet väsyttää vieläkin eli torkkuessa elokuvien parissa menee nyt vielä päivä.. Tutkimuksen tulos siis se että munanjohdin (se ainut jäljellä oleva) tukossa jostain syystä eli seuraavaksi lähete lähinpään yliopistolliseen sairaalaan IVF hoitoihin..
 
Mä olin yksityisen gynekologin "hoidossa" ehkäpä pari vuotta. Hän määräsi Terolutit ja sitten jossain vaiheessa tuli Clomit kuvioihin mukaan. Ensin 1 tbl, sitten 2 ja yhdessä vaiheessa taisin syödä kolmekin tablettia. Ilman minkäänlaista kontrolliultraääntä tai edes mainintaa siitä. o_O Tämä taisi tapahtua vuosina 2012-2013.

Sitten minulla jossain vaiheessa "keitti yli" tuon gynen toiminta. Joten hakeuduin omalääkärin vastaanotolle kivuliaitten kuukautisten ja pitkän kierron (45-90 pv) takia. Muutaman kerran sain hänen vastaanotollaan käydä, jotta hän ymmärsi asian ja laittoi minulle lähetteen tuonne keskussairaalan naistentautien poliklinikalle. Tässä vaiheessa mieheni ei ollut vielä halukas kuitenkaan spermanäytteeseen... Jossain vaiheessa hän siihen suostui ja äkkiä soitto lääkärille, että lähete saataisiin. 10/2014 kävi mieheni antamassa näytteen, tässä vaiheessa olimme jo käyneet ensikäynnillä gynen poliklinikalla lapsettomuushoitoihin erikoistuneen gynekologin luona. Miehen siemenissä ei mitään vikaa, "siemeniä vaikka muille jakaa, kuten minullakin" sanoi gynekologimme. :wink

Siitä sitten alkoi meidän perheen esikoisen yrittäminen. Kierto kun oli olematon, niin Terolutit käyttöön hetimmiten. Sitten hormoniverikokeita, kontrolliultraääni, Metforem... Aukiolotutkimus tehtiin jossain vaiheessa ja siinä oli kaikki kunnossa. Sattuihan se melko reippaasti, mutta mitä tuosta kun kaikki oli hyvin.

Sitten päätettiin kokeilla jälleen Clomifenia parin kierron verran, ensin 2 tbl ja uä -> ei vastetta, joten annos nostettiin 3 tbl -> ei siinäkään vastetta. Seuraava askel sitten olikin Letrozol 2,5 mg x2/ kp 3.-7. Ensimmäisen Letrozol-kierron kontrolliultraääni oli nyt 7.5. (kp 12) Siinä näkyi vasemmassa munasarjassa kasvua kahden solun verran, jotka vaikuttivat olevan kohta irtoamassa. Ihanan positiivinen uutinen, että löytyi sopiva lääke.
Tästä sitten sellainen suunnitelma kesän yli, että ovulaatiot tikutetaan ja sänkypuuhia harrastetaan. Kolme-neljä kiertoa voin käyttää Letrozoleja, ilman kontrolliultraääntä.

Lekurin jälkeen tikutin kaksi viivaa ovulaatiotestissä, mutta ne eivät mielestäni olleet tasapaksut/tasaväriset. Oireet kyllä hetken päästä oli kuitenkin hyvin voimakkaasti sellaiset, että jotain irtosi. Kivut painottui vasemmalle puolelle. Nyt sitten odotellaan menkkoja alkavaksi (nyt kp 24). Tai sitten sitä tuplaviivaa...
 
Heippa kaikille!!

Täällä kuumeileen 25 v nainen ja (30v) mies. Minulla todettiin pcos vuonna 2013. Diagnoosia ei meinattu ensin toseksi uskoa, koska olen laiha. Yk 9stä ja neljännestä clomifem/ terolut kierrosta tärppi kävi ja 6/2014 meille syntyi tyttö :Heartred luomusti mulla ei ole kiertoa. En ovuloi ja kierron pituus 40-90 pvää.

Toinen on ollut tervetullut siitä asti kun esikoinen syntyi. Nyt meneillään yk 2 lääkeellistä kiertoa. Kp 18 ja hymynaama saatu cbdigiin :)

Tuttu ahdistus yrittämisestä nostaa jo päätään :/ miks tää aina nostattaa tälläset fiilikset ? :sad001
 
Ivf hoidoista terveisiä.. aloitettiin viikko sitten pistos hoitona puregonia.. tänään kontrollissa suuri pettymys kun lääkkeelle ei ollut minkään näköistä vastetta.. munasarjat aivan yhtä pienet ja "toimimattomat" kuin ennen pistosten aloitusta.. nyt nostettiin pisto yksiköt 150 -> 250 jonkinlaisen vasteen toivossa.. neljän päivän päästä uudestaan kontrolliin.. Tämä päivä mennyt itkeskellessä ja toivon pieniä rippeitä miehen tuella mielen sopukoista keräillen.. raskasta on ja aivan kamalan pahan piikkikammon omaavalle pelkkä joka iltainen pistely (jonka mies hoitaa, itsellä ei onnistuisi) aiheuttaa pienen paniikkihäiriö ja itku kohtauksen. . Voimat siis melko lopussa, seuraavaa kontrollia pelon sekaisin tuntein odotellen.. Ja tämä stressi ei varmasti ainakaan paranna tilannetta..
 
Takaisin
Top